Gå til innhold

Flere "mammabloggere" som ikke utleverer barna?


LizbethOsnes

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, LizbethOsnes skrev:

Som jeg har nevnt i tidligere debatter er dette noe jeg har blitt svært opptatt av den siste tiden. Da jeg blogget for et større publikum hadde jeg passord på innleggene som omhandlet henne, for eksempel. Den dag i dag ville jeg ikke hatt innlegg som omhandler henne i det hele tatt - verken med eller uten passord. 

Jeg legger heller ikke ut bilder på bloggen som viser ansiktet hennes i dag. De bildene jeg har delt der har vært tatt for flere år siden, noe jeg syns er mer "greit" ettersom du i dag ikke vil kunne kjenne henne igjen ut ifra disse bildene. 

Men, det viktigste er likevel ikke bildene. Det viktigste er informasjonen. Du blir ikke "kjent med" datteren min av å lese bloggen min, og det er det jeg ser på som det aller viktigste når det kommer til utlevering og eksponering av barn. Jeg syns overhodet ikke at det er det samme at jeg blogger om mitt liv og min hverdag (uten informasjon om henne, og uten bilder som viser ansiktet hennes). Det er jo det jeg reagerer på at andre "mammabloggere" gjør. 

Jeg er uenig med deg. Jeg syntes det er svært dobbeltmoralsk å gå hardt ut mot andre mammabloggere når du gjør akkurat det samme selv - bare litt mildere. 

Det blir ekstra spesielt når du lager tråder som "flere mammabloggere som ikke utleverer?" som om du var et strålende eksempel. Det virker som du har et behov for å få skryt, og jeg har sett i flere tråder at du nevner bloggen din og deg som mor som en som ikke utleverer. 

Jeg har også barn, men du finner ingenting om henne. Du finner faktisk ikke navnet hennes engang, uansett hvor hardt du måtte prøve. Jeg fant navnet på ditt barn relativt fort. Jeg fant også hvor dere bor, hvilken bil dere kjører, når hun er født, hva mor og far heter, hva hun liker å leke med, hvordan leker dere har på terrassen, hvor lenge du gikk hjemme med henne, hvordan graviditeten var, når det ble slutt med barnefar, osv. Jeg er akkurat like stolt som alle andre mødre, og hun er akkurat like fantastisk, men jeg har bestemt meg for å ikke eksponere henne, og heller ikke eksponere henne når det passer meg. For det litt sånn dette her blir, at du eksponerer ikke helt til du har lyst til det så gjør du det. Som en vegeterianer som kritiserer andre for å spise kjøtt, men spiser litt kjøtt når hun vil selv? 

Hvordan mener du at datteren din ikke kan kjenne på din blogg om noen år? Hva tror du klassekameratene hennes vil si hvis de finner de lettkledde bildene av deg som ligger der? 

Du er ikke den verste jeg har sett på eksponering, langt ifra, men at bare eksponerer litt gjør ikke at du kan sitte på en høy hest og kritisere alle andre for å gjøre det samme. 

Endret av mjauritz
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener absolutt at det er en enorm forskjell på meg og de store "mammabloggerne". Selv om du selvsagt vil kunne finne informasjon om min familie på nett, er det ikke i nærheten av det du finner av de andre. Ikke minst har jeg et langt, langt mindre publikum enn disse, noe som i seg selv er et stort argument. 

For min del mener jeg at min måte å "mammablogge" på er helt innenfor, og ikke er noe man burde reagere på. Jeg vil ikke si at jeg eksponerer datteren min på noen måte på min blogg. Kom gjerne med direkte eksempler, så vet jeg hva jeg kan endre på i fremtiden :-) For ja, en annen stor forskjell er at jeg så absolutt evner å ta til meg konstruktiv kritikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe felles med festrøyking og røyking hver dag og det er at begge deler er røyking. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, LizbethOsnes skrev:

 Ikke minst har jeg et langt, langt mindre publikum enn disse, noe som i seg selv er et stort argument.

Det er et veldig dårlig argument, for så lenge bloggen din er åpen så kan hvem som helst lese den og det du skriver kan komme bli lest av "feil person". Dette gjelder uansett om du har 100 000 eller 100 daglige lesere. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, richbitch skrev:

Det er et veldig dårlig argument, for så lenge bloggen din er åpen så kan hvem som helst lese den og det du skriver kan komme bli lest av "feil person". Dette gjelder uansett om du har 100 000 eller 100 daglige lesere. 

Jeg er helt enig med deg, men personlig mener jeg ikke at det er noe som helst galt i måten jeg blogger på - og jeg er derfor på jakt etter bloggere med samme tankegang rundt eksponering av barn som det jeg selv har :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LizbethOsnes Selv om du ikke viser ansiktbilder av datteren din på bloggen, fant jeg mange da jeg kom over den åpne Instagram-profilen din (googlet for å finne bloggen din). Ikke at jeg heller ser behovet for å publisere barnebilder der barnet står/sitter med ryggen mot kameraet. Blir så åpenlyst at man skal skjerme barnet litt. Hvorfor ikke ta bort hele bildet?

Jeg vet om flere mødre som blogger, men som sjelden eller aldre nevner barnet/barna, f.eks. Polliani (http://polliani.com), Celine Aagård (http://envelope.no) og Trine Sandberg (http://trinesmatblogg.no). De går dog ikke under betegnelsen "mammablogger", men jeg har ennå ikke sett en blogg der man blogger om foreldrerollen uten å utlevere barnet/barna.

Endret av Grønt blad
Skrivefeil
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis moren min hadde skrevet blogg om meg, enten direkte eller indirekte hadde jeg sørget for at den ble avsluttet så fort som mulig :fnise:

Så hvorfor skal barn måtte godta noe slikt, noe man aldri ville gjort om voksne? Har ikke barn samme rettigheter for personvern som det voksne har? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kelsi skrev:

Hvis moren min hadde skrevet blogg om meg, enten direkte eller indirekte hadde jeg sørget for at den ble avsluttet så fort som mulig :fnise:

Så hvorfor skal barn måtte godta noe slikt, noe man aldri ville gjort om voksne? Har ikke barn samme rettigheter for personvern som det voksne har? 

Enig!!

Hvorfor skal man sko seg på at man har fått barn? Jeg mener at om man på død og liv må vise seg frem i form av blogg så er livsstilblogging et bedre alternativ enn mammablogging.

Gi de stakkars barna muligheten til å skape sin egen digitale identitet, ikke lag en for barna for egen vinnings del.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man vrir og vender på det, når man deler villig vekk fra eget liv og hverdag, så går det utover barna så lenge de nevnes i disse bloggene. Mammablogging = utlevering. I større eller mindre grad, men utlevering alikevel. Å velge å gjøre seg selv til en offentlig person berører de nærmeste, uansett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...