Gå til innhold

Dialekt dealbreaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Belle âme skrev:

Hedmarksdialekta er ikkje ein Deal-breaker. Men veit ikkje om standard østnorsk som Oslo-folk snakker kan eigentleg kallast ein dialekt heller?🤔

Hedmarksdialekt ble brukt som eksempel i spørsmålet, men det var generelt formulert. Mao. at det kan bety enhver dialekt man finner avtennende. Alle snakker dialekt, også i Oslo. 

Anonymkode: 62a97...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bergensk og alt fra østlandet synes jeg er ganske turn-off i første omgang.

Anonymkode: 65af7...3fc

:fnise:Men det går over

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Takler bare ikke bergensdialekten. Jeg har selv en litt slitsom dialekt, så det er sikkert mange som ikke takler min. Helt greit det.

Anonymkode: 69e94...17e

 

Bergensk med smurfestemmer. :fnise:

 

Anonymkode: 421ad...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, nei. Bergensere har det som regel i kjeften, sjelden noe mer. Hver gang jeg fikk en sleivkommentar på dialekten da jeg oppholdt meg i bergen, gikk jeg opp til dem, ga dem et olmt blikk og spurte om de heller ville diskutere det utenfor. Da ble det stille gitt :)

Anonymkode: 62a97...933

Jævla kult å true med å banke opp folk for så lite. Slik oppførsel klarer ingen dialekt å gjøre opp for.

Anonymkode: 65af7...3fc

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Try2 skrev:

 

:fnise:Men det går over

Ja, viss jeg liker personen :P

Anonymkode: 65af7...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hedmarksdialekt ble brukt som eksempel i spørsmålet, men det var generelt formulert. Mao. at det kan bety enhver dialekt man finner avtennende. Alle snakker dialekt, også i Oslo. 

Anonymkode: 62a97...933

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Standard_østnorsk

kanskje er eg dum, men det er ikkje sånn eg forstår det :) 

Men okei; ja, dialekt kan vere avtennede for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jævla kult å true med å banke opp folk for så lite. Slik oppførsel klarer ingen dialekt å gjøre opp for.

Anonymkode: 65af7...3fc

Hvem har snakket om å banke opp noen? Var mer et spørsmål om å ta diskusjonen utendørs, fremfor i et hyggelig sosialt lag der det var andre tilstede. Ingen vits i å lage dårlig stemning inne. 

Men du verden, så stille bergensere kan bli når de må bli med alene utendørs og se den de fornærmer inn i øynene, uten å kunne støtte seg på andre som de feige norgespakkisene mange bergensere er. 

Anonymkode: 62a97...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Belle âme skrev:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Standard_østnorsk

kanskje er eg dum, men det er ikkje sånn eg forstår det :) 

Men okei; ja, dialekt kan vere avtennede for meg. 

Og lengre ned står et også om Oslodialekt :) Det er i praksis nesten ingen som snakker "høynorsk", altså det som omtales som standard østnorsk. Du finner både små og større variasjoner på tvers av befolkningsgrupper og ulike sosiale lag også i dag. 

Anonymkode: 62a97...933

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater de fleste dialekter egentlig. 

Anonymkode: cb4e5...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lenger å høre på bergensdialekt eller sørlandsdialekter. Dog de er ikke dealbreakere.

Men, Nordlandsdialekt, det er dealbreaker. 

Anonymkode: 61d1d...635

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så begeistret for sånn de snakker i områdene Molde, indre Telemark og Østfold. Er fra Oslo selv, og har alltid vært glad for at jeg snakker Oslodialekt.

Anonymkode: f16f1...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dialekter fullstendig utelukker noen hos meg, men jeg er så begeistret for å høre på dialekter fra trondheim og oppover. Det vil si bare å høre. Når jeg kobler dialektene til folk jeg kjenner og synest er fine så forsvinner Den lille dialektmisnøyen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Stavanger eller Bergensdialekten kan det være litt værre med med visse mennesker men ikke alle har like uttalt skarring for eksempel at det blir fælt å høre på.

Enig der. Skarring er virkelig ikke pent å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordlandsdialekt gjør meg kvalm! Det er deal breaker! 

Anonymkode: b3b13...93a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt på dialekten som dealbreaker. Men jeg kan tenke på måten han snakker på. Om han høres selvsikker, barnslig, arrogant osv. Men dialekt gir mer personlighet. Jeg har jo dialekt, og husker jeg fikk ofte jobbtilbud på dagen når det gjaldt telefonsalg, og de sa dialekt hjalp så mye på troverdighet når det gladt salg hihi.. Så det har jo påvirkning. For eksempel når man ikke forstår dialekten så høres personen dummere ut enn hva han er, og har han ''oslo-dialekt'' så har han ikke like mye personlighet og sjarm som en som har dialekt på ett vis :) Men har mest å si hvordan man snakker enn hvilken dialekt :)

- Men svaret er helt klart de som har miksa dialekt. john Arne Riise har en sånn miksa dialekt pga mye flytting og diverse, og det blir litt usjarmerende når det gjelder ''dialekten'' hans.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke noen dialekter jeg direkte misliker, men jeg er ikke så begeistret for dialekter fra Møre og Romsdal, Stavanger-dialekt og Kristiansand/sørlandet-dialekt. 

Er fra Hordaland og liker veldig godt Bergensdialekt + dialekter fra Midthordland og Nordhordland. Liker også veldig godt dialekter fra Sogn og Fjordane og Nord-Norge. 

Anonymkode: 88ff2...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Overrasket skrev:

Vestlandsk, fra Stavanger til Ålesund, er i hvert fall ikke avtennende. :ninuskapus:

Redigert: Og Tromsø-dialekt. Sååååå sexy. Mmmh. 

Kvinner fra Tromsø? Det er så mange her på KG som syns tromsødialekten er maskulin :P

Anonymkode: 35e4f...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner fra Tromsø? Det er så mange her på KG som syns tromsødialekten er maskulin :P

Anonymkode: 35e4f...62c

Maskulin, det har jeg ikke sett? Nei, Tromsø-dialekten er skikkelig forførende på en feminin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Overrasket skrev:

Maskulin, det har jeg ikke sett? Nei, Tromsø-dialekten er skikkelig forførende på en feminin måte.

Tror det har kommet opp i de fleste dialekttrådene ja! Jeg legger ekstra godt merke til det siden det er min dialekt de kritiserer :fnise:

Ingen dialekter er dealbreaker for meg bare jeg forstår hva som sies :laugh:

Anonymkode: 35e4f...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...