Gå til innhold

Hund som tisser inne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hannhunden min på 10 måneder har plutselig begynt å tisse inne... Har vært på vet med han og ingenting galt med han. Han tisser ganske store mengder så tror ikke det er markering. Tar han ofte ut også, og han kan tisse rett etter vi har kommet fra tur. Hva skal jeg gjøre? 😫

Anonymkode: 0a92f...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi. Det var rart. Ikke kjefte iallefall, da blir det bare værre. Du må starte på nytt; Gjøre det du gjorde når han var valp rett og slett.

Følg med hele tiden, se etter tegnene. Og vask godt med såpe der han har gjort fra seg. (inne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd noen endringer hjemme i det siste? (Flyttet, noen har flyttet inn/ut, uvant besøk, baby, oppussing osv osv). Når hunder begynner å tisse inne, så sant det ikke er noe fysisk galt, kan ofte komme av stress og utrygghet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i den rette alderen for å begynne og markere. De kan synes å være "utømmelige". 

Eneste rådet jeg har er å hive ut og kaste og eller kokvaske alle pledd, puter gardiner og leker, å skrubbe stolbein og hjørner med eddik (IKKE salmiakk!). Man får også kjøpt sprayer på dyrebutikkene som en kan ha på etter vask.

Når allt er sanert, må du vokte han som en hauk, og korrigere å ta ham på fersken! Kjøp eller sy magebelte som du kan sette bind inni. 

Min erfaring er desverre at det sjelden går å plukke av de denne uvanen, med mindre du ikke kastrerer ham. 

:hund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tabris skrev:

Har det skjedd noen endringer hjemme i det siste? (Flyttet, noen har flyttet inn/ut, uvant besøk, baby, oppussing osv osv). Når hunder begynner å tisse inne, så sant det ikke er noe fysisk galt, kan ofte komme av stress og utrygghet.

Nei 😕 Han blir generelt veldig fort stresset da.. Og er veeeldig oppmerksomhetssyk.

Anonymkode: 0a92f...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perle skrev:

Han er i den rette alderen for å begynne og markere. De kan synes å være "utømmelige". 

Eneste rådet jeg har er å hive ut og kaste og eller kokvaske alle pledd, puter gardiner og leker, å skrubbe stolbein og hjørner med eddik (IKKE salmiakk!). Man får også kjøpt sprayer på dyrebutikkene som en kan ha på etter vask.

Når allt er sanert, må du vokte han som en hauk, og korrigere å ta ham på fersken! Kjøp eller sy magebelte som du kan sette bind inni. 

Min erfaring er desverre at det sjelden går å plukke av de denne uvanen, med mindre du ikke kastrerer ham. 

:hund:

Men hvis jeg tar han på fersken, hva skal jeg gjøre da? Har hørt at dersom man kjefter vil han fortsette å gjøre det, men på steder det ikke er så lett å oppdage..

Har også hørt at det kan bli verre med kastrering, spesielt siden dette er en usikker hund, stemmer det? :ac:

Anonymkode: 0a92f...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis jeg tar han på fersken, hva skal jeg gjøre da? Har hørt at dersom man kjefter vil han fortsette å gjøre det, men på steder det ikke er så lett å oppdage..

Har også hørt at det kan bli verre med kastrering, spesielt siden dette er en usikker hund, stemmer det? :ac:

Anonymkode: 0a92f...248

Nei. Kasterte hunder er generelt sett mye enklerere å trene, mindre stressede , mer sosiale og roligere.  Mindre tissing og markering. Forhåpentlig blir  det mer vanlig i Norge også (inngrepet tar 2-3 minutter på hann, bitte litt lenger på en hunn)få dager før tilbake i gjenge.)No big deal!

Anonymkode: b6dfd...48a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjorde det samme. Jeg voktet over han og med en gang han gjorde tegn til å tisse inne bar jeg han ut i en fei! Gav også godbit og ros hver gang han tisset ute. Min var også usikker og litt nervøs. Det gikk seg til etter hvert. Nå er han verdens roligste og lydig som fy (er 7 år nå da). Har også kastrert han, men det gjorde jeg en god stund etter at han sluttet å tisse inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Kasterte hunder er generelt sett mye enklerere å trene, mindre stressede , mer sosiale og roligere.  Mindre tissing og markering. Forhåpentlig blir  det mer vanlig i Norge også (inngrepet tar 2-3 minutter på hann, bitte litt lenger på en hunn)få dager før tilbake i gjenge.)No big deal!

Anonymkode: b6dfd...48a

Høres bra ut. Han tisser jo 100 ganger mens vi går en 15 minutters luftetur 🙄 Og er fæl på å sparke med bakbeina.. I følge vet hadde han er stor prostata som var pga at han var en skikkelig manne mann, men han er ikke noe aggressiv og dominerende mot andre hannhunder, bare snill og glad. 

Anonymkode: 0a92f...248

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Min gjorde det samme. Jeg voktet over han og med en gang han gjorde tegn til å tisse inne bar jeg han ut i en fei! Gav også godbit og ros hver gang han tisset ute. Min var også usikker og litt nervøs. Det gikk seg til etter hvert. Nå er han verdens roligste og lydig som fy (er 7 år nå da). Har også kastrert han, men det gjorde jeg en god stund etter at han sluttet å tisse inne.

Så han ble ikke mer nervøs av å bli kastrert? Har hørt at da tar man "den lille manndommen" de har og derfor blir nervøse hunder verre av kastrering.. 

Huff, vi bor i 4 etg og han bruker sele så da blir det styr å skulle gjøre det hver gang han tisser inne 😝 Men må man så må man..

Han er jo så flink å si ifra når han må tisse, springer bort til døren og hvis vi ikke ser han springer han bort til oss før han springer mot døren igjen.. Så derfor jeg synes denne plutselige tissingen inne er så rar, finner ingen mønster på hvorfor han gjør det 😕

Anonymkode: 0a92f...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Try2 skrev:

Ingen garanti for at kastrerte hunder blir "bedre" på noe som helst.

Hva hvis man prøve kjemisk kastrering da? Da får jo man sett om det hjelper og det er jo ikke permanent.

Anonymkode: 0a92f...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Try2 skrev:

Ingen garanti for at kastrerte hunder blir "bedre" på noe som helst.

Jo det et det absolutt. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere for absolutt alle hunder i hele verden (..)men fordelene ved å kastrere er større enn potensielle ulemper. Det er ikke spesielt mye erfaring med kastrering i Norge,  så pussig om enkelte liksom skal ha så mye å si om det temaet.

Stadig flere veterinærer jobber utenlands,  tar utdanning der og ser fordelene

Anonymkode: b6dfd...48a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så han ble ikke mer nervøs av å bli kastrert? Har hørt at da tar man "den lille manndommen" de har og derfor blir nervøse hunder verre av kastrering.. 

Huff, vi bor i 4 etg og han bruker sele så da blir det styr å skulle gjøre det hver gang han tisser inne 😝 Men må man så må man..

Han er jo så flink å si ifra når han må tisse, springer bort til døren og hvis vi ikke ser han springer han bort til oss før han springer mot døren igjen.. Så derfor jeg synes denne plutselige tissingen inne er så rar, finner ingen mønster på hvorfor han gjør det 😕

Anonymkode: 0a92f...248

Har til dags dato ikke sett en hund bli mer stresset etter kastrering. Men det motsatte 

Fordelene er større enn ulempene. Dette er dog tema du må ta med veterinærer 

Anonymkode: b6dfd...48a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må starte på nytt, valpen vår begynte også med det, det var dammer større enn tissedammer men hans type markering oppfattet vi. Vi var ekstra observante og tok han ut med en gang vi så han snuse rundt, som vi gjorde når han var valp i pottetrening.

Anonymkode: 87bc0...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har til dags dato ikke sett en hund bli mer stresset etter kastrering. Men det motsatte 

Fordelene er større enn ulempene. Dette er dog tema du må ta med veterinærer 

Anonymkode: b6dfd...48a

Vet anbefalte kastrering, men det var en spansk vet da vi er i Spania. Skal gi han noen måneder og prøve å få han husren igjen. Går ikke det får vi høre med en vet når vi kommer til Norge.

Anonymkode: 0a92f...248

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...