Gå til innhold

Mann med ødelagt selvbilde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en mann i 30-årene som havnet her for å få noe hjelp fra dere kvinner (og menn?), da jeg mistet hele selvsikkerheten min etter flere år hvor jeg tilpasset meg eksen. Tar i mot råd og innspill med stor takknemlighet. 

Kort oppsummert. Vi traff hverandre via studier og ble kjærester etter kort tid. Alt gikk veldig bra i starten, jeg var opp etter ørene forelska og så bare en fantastisk jente foran meg. Alltid blid, omsorgsfull, sprudlende, aktiv og modig. Familiene våre kom godt overens og alle sammen likte/liker henne. Vi valgte å bo sammen etter 1 år. Et halvt år senere begynte problemene å balle på seg.

"Hvorfor i alle dager har du kjøpt denne kjøttdeigen? Du er så jævla dum. Hørt om fokus og hørsel?"

"Du er lat"

"Du er ubrukelig"

"Du klarer ikke å tilfredstille meg i senga"

"du er altfor rask", "altfor treg", "altfor aggressiv", "altfor snill", "altfor kåt", "aldri kåt", "du er et egoistisk svin i senga", "jeg føler meg krenket når jeg suger deg".

"Middagen er en halvtime forsinket på grunn av at du skulle late deg etter jobb. Faen ta deg!."

"Du er en jævla lystløgner"

"Du er syk og trenger profesjonell hjelp"

"Sint? Er det rart at jeg er sint? Du er en ubrukelig mann, faen ta deg!"

-Alt jeg gjorde var feil, alt sammen var et minefelt hvor jeg begynte å finne frem dekkhistorier for å ikke få frem sinneutbrudd. Jeg er ingen tøffelhelt av natur, forsøkte å finne løsninger, si ifra, innrømme at jeg kunne skjerpet meg på enkelte ting og lovet å endre meg. Når det var gjort, kom hun frem med nye problemstillinger. Jeg skammer meg over det, men jeg begynte å leve etter frasen "happy wife, happy life". Vi gikk i samlivsterapi og i terapirommet tok hun frem krokodilletårene, men da terapauten skulle gå mer innpå henne så var hun kjapt ute med å fortelle at vi ikke trengte å gå dit mer. Vi hadde det bra i en periode, ble gravid, etter noen måneder var ting verre enn tidligere

"Du er en elendig far. Jeg skal sørge for at du aldri får kontakt med barnet."

"Familien din er sprø"

"Vennene dine er sprø"

"Hvorfor i huleste skal du hele tiden drive med den fritidsinteressen?"

"Hvorfor gjør du aldri noe spennende på fritiden din?"

"Er du klar over hvordan andre ser på deg utad? Tenker du aldri over hvordan andre tenker om deg? Ingen liker deg, face it!"

"Du får jo ikke til noe, du? Patetiske mann!"

-Det er slutt mellom oss nå så det er ikke vits å gå innpå flere detaljer, men jeg sliter forferdelig med selvsikkerheten og skiftende skamfølelse. Dattra vår er det eneste fine som har kommet ut av det hele, og dessverre er hun det eneste som holder meg oppe.. Jeg sliter med skamfølelse etter at jeg levde såpass lenge som en verdiløs tøffel og har mistet interessen for fritidsinteressene mine, klarer ikke å få meg kamerater lenger, klarer ikke å åpne meg opp for kvinner jeg har interesse for og jeg har mista hele identiteten min. 

Jeg skulle ønske at jeg fant og fornyet min selvsikkerhet, 

Noen råd og erfaringer?

Anonymkode: 8c045...e98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen, og få henvisning til en psykolog med legeavtale, samt ta kontakt med nærmeste krisesenter for kurs eller samtaler. Det du har blitt utsatt for er psykisk vold og det kan kreve endel jobbing fra din side før du kommer deg tilbake til start.

Særlig vil jeg be deg om å oppsøke hjelp for din egen del FORDI du har en datter. Du kan regne med at din eks nå begynner slik mot datteren deres. Det skal IKKE være datteren din som holder deg oppe. Det skal være DEG som holder datteren din oppe. La det bli ditt fokus, så får alt det andre komme etterhvert :) 

Anonymkode: 9c173...1d7

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette hørtes ille ut :hug: Du er ingenting av det hun sa. Sånt sier man kun for å såre sin partner, og det er aldri greit. Har man noe på hjertet så snakker man om det som voksne mennesker.  Vær glad hun er en ex også får du be for den neste stakkaren hun møter ;) 

Du må rett og slett bare jobbe med deg selv, komme deg ut og ha det gøy med gode venner. En dag så møter du kanskje en ny dame som virkelig elsker deg, men du må elske deg selv først og trives med ditt liv :)  

 

Endret av wintergirl
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, kjære deg..Skulle ønske jeg kunne gitt deg en stor klem her. Er så lettet over at det er slutt og jeg ser at du er på riktig spor og stiller de riktige spørsmålene nå i etterkant. Det er helt normalt av deg å kjenne på disse følelsene etter noe sånt, ikke la det bryte deg ned. Det hadde vært mer unaturlig og rart om du ikke hadde disse dårlige følelsene etter såpass mye møkk.

Men uansett hvor normalt det er, så kan du ikke ha det sånn videre. Er enig i at du kan kontakte fastlegen din og få henvisning til en psykolog! Du kan skrive ut innlegget du skrev her og vise det til fastlegen..Du fortjener å få det bra nå fremover, husk det! Stor klem fra meg :klem:

Anonymkode: 3d4f3...843

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud, skaff en god lydopptaker med god mikrofon slik at du kan dokumentere eventuelle verbale overgrep i de sammenhenger dere må treffes for å hente/levere barn til samvær. Slik du beskriver henne virker det jo ganske sannsynlig at hun vil komme med flere kraftgloser når dere treffes. 

Sørg også for lege/psykologhenvisning for å behandle dette videre, det du har opplevd er psykisk terror, ingenting annet. 

Anonymkode: c998d...31c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen råd og erfaringer?

Husk at ting tar tid, et ødelagt selvbilde kan ta tid å reparere. Øv deg på å definere deg selv; hvem er du? Hva liker du? Hva ønsker du for ditt liv? 

Har du tillatt deg selv å være sint, å sørge?

Endret av Invicta
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første bud, skaff en god lydopptaker med god mikrofon slik at du kan dokumentere eventuelle verbale overgrep i de sammenhenger dere må treffes for å hente/levere barn til samvær. Slik du beskriver henne virker det jo ganske sannsynlig at hun vil komme med flere kraftgloser når dere treffes. 

Sørg også for lege/psykologhenvisning for å behandle dette videre, det du har opplevd er psykisk terror, ingenting annet. 

Anonymkode: c998d...31c

Veldig bra tenkt! 

Anonymkode: 9c173...1d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Hun høres syk ut ts. Ville gjort som noen over påpeker og ta vare på eventuelle meldinger og lignende. Et eventuelt problem i fremtiden er at eksen din kommer til å "hjernevaske" datteren din og få deg til å fremstå som den onde. Jeg har sett det skjer før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke første gangen jeg hører slike historier, det er mange som har det sånn bak husets vegger. Alt virker annerledes utad (check), personen blir godt likt utad (check), trusler om det ene og det andre (check). 

Du har blitt utsatt for psykisk mishandling og fortjener ALL den hjelpen du trenger. Du må få noen å prate med og du må få inn noen mennesker i livet ditt som virkelig bryr seg om deg. Også må du begynne å tro at du fortjener det selv.. 

Anonymkode: 5dbfe...88a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fortalt noen andre om dette? Det hjelper å då aksept og forståelse, men du må nok være forsiktig med hvem du snakker med... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, vafle skrev:

Har du fortalt noen andre om dette? Det hjelper å då aksept og forståelse, men du må nok være forsiktig med hvem du snakker med... 

Hva er grunnen til at du sier dette? 

Anbefaler ts å snakke med noen om det, på mitt sterkeste. Han skulle ha gjort det mens det foregikk også.. 

Anonymkode: be0b6...5fc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, vafle skrev:

Har du fortalt noen andre om dette? Det hjelper å då aksept og forståelse, men du må nok være forsiktig med hvem du snakker med... 

Wow, innlegget ditt ga meg faktisk frysninger. Håper seriøst du har gode baktanker med dette og at innlegget kan mistolkes. Min første tanke var nemlig Er du sånn som eksen hans, og ønsker ikke at det skal komme ut?".. *Grøsse* Håper jeg tar feil.

Når man har vært utsatt for sånne mennesker så trenger man all den hjelpen man kan få. Han trenger å snakke ut, være sint, være skuffa, få opp selvtilliten sin, få forståelse, få innblikk, råd og støtte fra andre. Han skal ikke "være redd", han skal stå opp for seg selv og ta tak i livet sitt!

Anonymkode: 9f231...6dd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, innlegget ditt ga meg faktisk frysninger. Håper seriøst du har gode baktanker med dette og at innlegget kan mistolkes. Min første tanke var nemlig Er du sånn som eksen hans, og ønsker ikke at det skal komme ut?".. *Grøsse* Håper jeg tar feil.

Når man har vært utsatt for sånne mennesker så trenger man all den hjelpen man kan få. Han trenger å snakke ut, være sint, være skuffa, få opp selvtilliten sin, få forståelse, få innblikk, råd og støtte fra andre. Han skal ikke "være redd", han skal stå opp for seg selv og ta tak i livet sitt!

Anonymkode: 9f231...6dd

Ja, det er et typisk innlegg fra noen som ønsker å holde ting skjult.

Fy faen.

De menneskene som holder på slik dama til trådstarter gjør, burde se til å skaffe seg hjelp om de leser denne tråden. Det et svært skadelig for alle rundt, og SÆRLIG for barn som vokser opp med det.

De som opplever slike ting som trådstarter burde bare fortelle om det til den første og den beste normale personen de finner. Mange som kommer fra dårlige hjem, er då vant med å holde fasade at de tilmed holder andres fasade. Det er skadelig.

Anonymkode: 9c173...1d7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, vafle skrev:

Har du fortalt noen andre om dette? Det hjelper å då aksept og forståelse, men du må nok være forsiktig med hvem du snakker med... 

Det håper jeg da inderlig at han har gjort! Å tie og tabuisere hjelper ingen? Bortsett fra de som driver med slik adferd da...Og de som driver med slik adferd må seriøst ta å skjerpe seg og ta ansvar for sin egen mishandling. Ord kan føles like ille som en knyttneve og jeg ble selv direkte kvalm av å lese drittslenginga som ble nevnt i HI.

Til ts: Gratulerer, du har kommet deg ut av et destruktivt og skadelig forhold og bør være stolt over deg selv. Du har ingenting å skamme deg over, du er verken dum eller ubrukelig, du fortjener å få støtte fremover og leve under sunne verdier og leveregler. Et normalt og oppegående menneske ville aldri ha gjort noe sånt mot deg. 

Snakk med gode venner, snakk med normale mennesker, snakk med fastlegen din og familie. Gjør alt du kan for å bygge deg selv opp igjen!

http://ninalarsen.bloggnorge.com/2016/04/04/hva-er-psykisk-vold-kom-deg-ut-av-nedbrytende-forhold/

Anonymkode: 24a40...3c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig lett å ta tak i alt sammen, men føler allerede at jeg "omprogrammerer" tankene etter å ha lest svarene. Dere får det til å høres veldig logisk ut og det er godt å bli tatt på alvor. Å vise "sårbarhet" er ikke min sterkeste side, all denne usikkerheten tærer på og sånn som det er nå, er jeg bare en usikker skygge av hvem jeg kan være!

Tusen takk! Dere er fantastiske som støtter opp for en vilt fremmed på denne måten. Hilsen trådstarter

Anonymkode: 8c045...e98

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er sterk og verdifull, ts. Lykke til :klem::hjerte:

Anonymkode: cf047...dec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at du sier dette? 

Anbefaler ts å snakke med noen om det, på mitt sterkeste. Han skulle ha gjort det mens det foregikk også.. 

Anonymkode: be0b6...5fc

Viss denne dama er ei skikkelig heks har hun kanskje andre i klemsteret også, som kan fortell videre hva som bli sagt. Var bare det jeg tenkte på :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vafle skrev:

Har du fortalt noen andre om dette? Det hjelper å då aksept og forståelse, men du må nok være forsiktig med hvem du snakker med... 

25 minutter siden, vafle skrev:

Viss denne dama er ei skikkelig heks har hun kanskje andre i klemsteret også, som kan fortell videre hva som bli sagt. Var bare det jeg tenkte på :)

Synes han bør få fokuset vekk fra hva slags ting hun kan finne på å gjøre og hva hun sitter og tenker, i stedet bør han fokusere mer på andre viktigere deler av livet sitt. Hvis han i tillegg isolerer seg, eller aldri sier noe om det han blir utsatt for til andre mennesker, er det ennå større sjanse for at hun fortsetter fordi han ikke får avstemt og justert perspektivene som tilhører den destruktive relasjonen i forhold til utenforstående. Han trenger påvirkningen fra normale mennesker.

Ts: Hvis du ønsker å bearbeidet dine opplevelser med dette, kan det å oppsøke psykolog være en veldig god mulighet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vemund skrev:

Synes han bør få fokuset vekk fra hva slags ting hun kan finne på å gjøre og hva hun sitter og tenker, i stedet bør han fokusere mer på andre viktigere deler av livet sitt. Hvis han i tillegg isolerer seg, eller aldri sier noe om det han blir utsatt for til andre mennesker, er det ennå større sjanse for at hun fortsetter fordi han ikke får avstemt og justert perspektivene som tilhører den destruktive relasjonen i forhold til utenforstående. Han trenger påvirkningen fra normale mennesker.

Ts: Hvis du ønsker å bearbeidet dine opplevelser med dette, kan det å oppsøke psykolog være en veldig god mulighet. 

Kunne ikke sagt meg mer enig!

Det å fokusere på hennes planer nå, er bare en fortsettelse av volden hun utøver over han. Han skal bare gi blaffen i henne, mest mulig, og tenke på sin datter og seg selv :) 

Anonymkode: 9c173...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...