Gå til innhold

Samletråd for kvinnegrupper på Facebook


Hattivatti

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Poppie skrev:

Dialektskriving...jeg dør!

"Dåkk som hi vørti operert i foten før? 

E 2 vukku sedda imårgå, å i plages nå djævelsk me att i fe rykkninga å d kjænnes ut som i fe strøm av å te!!! Fleir som har haft d?

E siiiinnsykt ubehagele å ont 😵

Ke lang ti tek d før d gjer seig?! Blir faktiskt litt tullått... kjænnes itj ut som d e min fot , vesst du skjønn ke i mein 😂😩

hallux vallgus , så dæm har knækt stortåa, sætt inn to pinna som ska hold den bein åsså har dæm skjært bort den kuln som vaks på sia av tåa 😞 

D e faktiskt så ille att i klikk nu, e helt sykt ken rykkninga i har her i ligg 😵😵 Gla i ska fjærne stingan imårgå å da ska i spør dæm på lægekontore!"

           Ei som spør om hun kan skrive norsk, og da svarer hun:

"e d ikke lesele så skroll neøvvi!"

 

Ja, jeg skjønner det er nord-trøndersk og jeg forstår hva hun skriver, men for meg fremstår det som meldingene jeg skriver klokka 04.00 natt til søndag etter åtte tequilashots og en halv kanne Captain Morgan.

Jeg er vanligvis for at folk skal skrive på dialekt i uformelle situasjoner, men den dialekten der synes jeg bør holdes til talespråk🤣 Jeg orka ikke å lese mer enn første avsnitt xD

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.9.2017 den 0.28, MalloryK skrev:

Donortråden, vil du være donor, ja eller nei?

"Jeg vil ikke være donor da jeg vil at mine barn skal "treffe" hele meg når de besøker graven min"

Jeg ser ikke problemet. Gravlunder er uansett en plasskrevende og lite miljøvennlig dødskult basert på irrasjonelle følelser, så dette er ikke noe verre enn andre ting. 

Anonymkode: 89452...36f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2017 den 22.40, Tibbie skrev:

Fkk dere med dere hun heksa med en sønn som er diagnosert med ADHD?

Herregud, for et kvinnemenneske!

Hun laget et innlegg der hun var lynforbanna fordi læreren fortalte henne at gutten hennes fungerer som normalt på skolen med medisin. Hun klikka i vinkel, for hun tolket det som at ungen er UNORMAL. Hun var den eneste som ikke skjønte hva læreren mente, og hun skulle visst anmelde dette til rektor, for dette var visst ulovlig.

Hver gang noen høflig prøvde å forklare henne at læreren ikke mente at gutten er unormal, men at medisinen fungerer, så svarte hun bare med "LES INNLEGGET!!!!!". Haha, jeg dør. Jeg synes synd på faren til gutten som må leve med henne :fnise:

Leste den og reiv nesten av meg håret! Endelig en tråd hvor 99% av svara var både reflekterte og gjennomtenkte og så nekter TS å ta til seg et eneste svar! Ja, klønete formulert av læreren, men ærlig talt... Å klikke i vinkel pga noe slikt? TS slo av mulighet for videre kommentarer når hun ikke fikk de svarene hun ville ha 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Din favoritt film lagd av en kake.hva skulle den bestått av?en av mine favoritt filmer er mamma Mia🌞vært en ostekake tror Jeg,med gode friske jordbær og en kjempegod smørost,og en kjempegod bunn og noen andre gode bær,som jeg hadde kost meg i vannkanten med på Hellas strender"

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg vil ikke være donor da jeg vil at mine barn skal "treffe" hele meg når de besøker graven min"

Da håper jeg ikke hun tar i mot ett hjerte om hun skulle trenge det en gang, siden hun ikke vil gi sitt til noen som virkelig trenger det! 

8 minutter siden, MalloryK skrev:

Jeg føler at jeg må ta en dusj hver gang jeg har vært innom "kosegruppa".

Jeg klarte ikke å være med lenge i den gruppa! Ble flau av å være medlem der 😅

Anonymkode: 7edd5...d86

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sugemerke
Sitat

Donortråden, vil du være donor, ja eller nei?

"Jeg vil ikke være donor da jeg vil at mine barn skal "treffe" hele meg når de besøker graven min"

Synd om hun må fjerne blidtarm, livmor eller trekke noen tenner. Skal hun ha med restene og legge de i fryseren til hun dauer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sugemerke skrev:

Synd om hun må fjerne blidtarm, livmor eller trekke noen tenner. Skal hun ha med restene og legge de i fryseren til hun dauer?

Vi får håpe at hun ikke får brystkreft heller. Det er jo litt dumt hvis ene brystet er borte når hun skal "treffe" familien igjen

Anonymkode: 473f4...f62

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2017 den 23.30, Poppie skrev:

Dialektskriving...jeg dør!

"Dåkk som hi vørti operert i foten før? 

E 2 vukku sedda imårgå, å i plages nå djævelsk me att i fe rykkninga å d kjænnes ut som i fe strøm av å te!!! Fleir som har haft d?

E siiiinnsykt ubehagele å ont 😵

Ke lang ti tek d før d gjer seig?! Blir faktiskt litt tullått... kjænnes itj ut som d e min fot , vesst du skjønn ke i mein 😂😩

hallux vallgus , så dæm har knækt stortåa, sætt inn to pinna som ska hold den bein åsså har dæm skjært bort den kuln som vaks på sia av tåa 😞 

D e faktiskt så ille att i klikk nu, e helt sykt ken rykkninga i har her i ligg 😵😵 Gla i ska fjærne stingan imårgå å da ska i spør dæm på lægekontore!"

           Ei som spør om hun kan skrive norsk, og da svarer hun:

"e d ikke lesele så skroll neøvvi!"

 

Ja, jeg skjønner det er nord-trøndersk og jeg forstår hva hun skriver, men for meg fremstår det som meldingene jeg skriver klokka 04.00 natt til søndag etter åtte tequilashots og en halv kanne Captain Morgan.

Jeg så også dette innlegget.
Men, jeg tenker for meg selv, at alle de som skriver på dialekt er littegranne tilbakestående, så jeg dropper å prøve å lese det, og jeg kommer ihvertfall ikke til å kommentere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MalloryK skrev:

Jeg føler at jeg må ta en dusj hver gang jeg har vært innom "kosegruppa".

Kosegruppa er nasty. Jeg har en klassekamerat som faktisk legger ut ting der. Vulgært dikt og etterlysning om damer som kan flytte inn på garden hans. Han er faktisk kjekk og veltrent og sånn, så trodde virkelig ikke han trengte Kosegruppa for slikt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, MalloryK skrev:

"Din favoritt film lagd av en kake.hva skulle den bestått av?en av mine favoritt filmer er mamma Mia🌞vært en ostekake tror Jeg,med gode friske jordbær og en kjempegod smørost,og en kjempegod bunn og noen andre gode bær,som jeg hadde kost meg i vannkanten med på Hellas strender"

 

Dette forstår jeg overhodet ikke. Jeg forstår jo ordene, men hva spør hun om? Hvilken kake favorittfilmen er eller hvilken kake man vil spise til favorittfilmen? :klo:
Jeg foretrekker faktisk å lese dialekt (nordtrøndersk f.eks.) og feilskrevne ord fremfor usammenhengende setninger. 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, penny_ skrev:

Dette forstår jeg overhodet ikke. Jeg forstår jo ordene, men hva spør hun om? Hvilken kake favorittfilmen er eller hvilken kake man vil spise til favorittfilmen? :klo:
Jeg foretrekker faktisk å lese dialekt (nordtrøndersk f.eks.) og feilskrevne ord fremfor usammenhengende setninger. 

Ikke vet jeg, men det kunne vært en typisk oppgave i Kakekrigen på tv: "Lag en kake som hyllest til favorittfilmen din" eller noe sånn.  Enig i at det et veldig rotete skrevet.

Endret av Amawhatsnot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, penny_ skrev:

Dette forstår jeg overhodet ikke. Jeg forstår jo ordene, men hva spør hun om? Hvilken kake favorittfilmen er eller hvilken kake man vil spise til favorittfilmen? :klo:
Jeg foretrekker faktisk å lese dialekt (nordtrøndersk f.eks.) og feilskrevne ord fremfor usammenhengende setninger. 

"Hvordan ville favorittfilmen din sett ut som en kake?". Det ville vært en mye bedre formulering :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ÅÅÅh, hvor vanskelig er det å skrive på bokmål/nynorsk? Jeg skjønner bare noen ord her

"Vesst nånn hi vældi løst te å lægg igjen goooe gamle musikkslagera i kommentarfælte så bli i UTRULE gla😍 Gjærne spotifylista"

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har veldig lyst til å legge igjen gode gamle musikkslagere i kommentarfeltet så blir jeg så utrolig glad. Gjerne spotify lista.

Anonymkode: ecac3...e95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen har veldig lyst til å legge igjen gode gamle musikkslagere i kommentarfeltet så blir jeg så utrolig glad. Gjerne spotify lista.

Anonymkode: ecac3...e95

Hvorfor kunne ikke vedkommende bare skrive det på en normal måte? Er så utrolig slitsomt å lese dialekt. Har ei som skriver uforståelig dialekt i hver status, jeg bare blar forbi dem.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvinneforum.

Ei som har blitt uplanlagt gravid med en fyr hun ikke har kjent så lenge, og hun heller mot abort da hun ikke har jobb og ikke tror hun kan gi ungen et bra liv. Barnefar ønsker også abort, men foreldrene hennes vil hun skal beholde. Helt legitimt dilemma, men noen av svarene gir meg bakoversveis.

Mange reflekterte svar, men også folk som romantiserer alenemordrømmen med hjerter i annenhvert ord og elsker sine Matheo-Lucas-Maximillianer og aldri ville ha tatt abort til tross for at de ikke fikk fullført vgs, type "hadde aldri tilgitt meg selv om jeg hadde tatt abort".

Her er det også flere som sier "Nav hjelper deg, du har rett på så og så mye penger, jeg var alenemor og fikk så så mye i cash fra staten".

Veldig mange som ikke enser at TS sier hun heller mot abort og barnefar heller mot abort, her er det at foreldrene hennes nok stiller opp så ikke tenk på det økonomiske. Moralen er altså "få barn selv om du ikke er klar, ikke har inntekt, og du har datet barnefar i tre kvarter, FORELDRENE DINE hjelper deg med å oppdra barnet". Ansvarsfraskrivelse fra første stund er altså det riktige å gjøre.

Oppgitt.no

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uforståelige slår til igjen, og de skjønner fortsatt ikke hvorfor noen medlemmer skriver at de ikke forstår hva de sier:
 

" Keffer nå frisørsalong anbefal dåkk i Haugesund by? ( håp d e nånn fra Haugesund her "

 

Jeg forstår virkelig ikke greien. Er det ikke vanskeligere å skrive på dialekt? Siden vi alle alle lært bokmål? Skulle jeg ha skrevet slik jeg snakket måtte jeg virkelig konsentrere meg for hver bokstav. Det virker bare mer slitsomt?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud altså, det må da være mulig å se over før man poster? Mulig at jeg virker som den språk-nazien. Men det blir bare verre og verre!

" Kjapt spm: noen sov hvilken uke vi er i "

 

Edit: Jeg snakker ikke om skrivefeil, det skjer oss alle. Her er det bare elendig språk, de prøver ikke engang.

Endret av MalloryK
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MalloryK skrev:

Herregud altså, det må da være mulig å se over før man poster? Mulig at jeg virker som den språk-nazien. Men det blir bare verre og verre!

" Kjapt spm: noen sov hvilken uke vi er i "

 

Edit: Jeg snakker ikke om skrivefeil, det skjer oss alle. Her er det bare elendig språk, de prøver ikke engang.

Hun leste vist igjennom det to timer senere :fnise:

Men at folk ikke klarer å finne ut av ukenummer selv er nesten utrolig...

Jeg måtte sjekke hvor enkelt det faktisk er å finne ukenummer uten å lete på kalenderen på telefonen eller PC-en. Man googler "hvilken uke er det" og trykker på øverste resultat som er en nettside som heter hvilkenuke.com :ler2:

Endret av penny_
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...