Gå til innhold

Når lar du hunden få hilse på andre hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Øver for tiden på kontakt, samt passering av andre hunder. Hunden min har prøvd å gå til angrep på andre hunder tidligere (type glefse/knurre) og jeg vil ikke at han skal gjøre dette igjen. Noen ganger tror jeg han bare vil hilse på, men jeg vil jo være sikker på at han hilser på en ok måte. 

F.eks i dag så så han en hund på litt avstand og da stilte han seg opp (litt stolt holdning) og logret. Er dette tegn på at han vil hilse? Eller prøver han å "vise seg" med den stolte holdningen?

Merker også at han hilser finere dersom de begge er løs, men jeg tør ikke ha en løs ute. Han hilser også finere om den andre hunden er løs og han i bånd. 

Anonymkode: fef5e...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke latt ham hilse i bånd på tur, av flere grunner:

- Når en eller begge hundene er i bånd så får de ikke brukt språket ordentlig og ting kan bli mer anspent. Dvs at sjansen for at det blir knurring og konflikter er større.
- Når hundene får møte andre på tur i bånd, så bygger de også opp forventning til at når de ser en hund så skal de få hilse. Det kan føre til at de stresser seg opp når de ser en annen hund - som kan gå over i utagering pga frustrasjon de gangene de ikke får hilse.
- Din hund høres ut som om han er litt utrygg på enkelte andre hunder. Kort hilsing i bånd hjelper ikke så mye på det, siden hunder får lite ut av den type hilsing. De blir ikke trygge av å snuse på en annen hund i to minutter.

Det din hund trenger, er å gå båndtur sammen med trygge og rolige hunder, samt ikke minst få gå løs på tur med andre hunder. Da samme hund hele turen. Det er over tid de opparbeider trygghet til andre hunder. Når han har gått nok turer med èn hund til å bli trygg på den, så kan dere gå tur med en annen osv. 

Ang. å slippe ham løs så kan det være lurt å gå et bra kurs i hverdagslydighet (evt bestille noen privattimer) for å få tips og verktøy til hvordan trene en god innkalling slik at du tør ha ham løs mer. Et annet alternativ er langline.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...