Gå til innhold

Galdhøpiggen med barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha med meg tvillingene som er 7 til galdhøpiggen og gå fra juvashytta. Men hva i all verden skal barna ha på beina? Det føles litt borkastet å kjøpe dyre fjellsko som bare blir brukt en gang før de blir for små, så jeg tenkte litt på å bare kjøpe litt gode vinterstøvler med det samme så kan de bruke de? Er det noen som har noe tanker?

Og hva med overnatting. Det er jo masse steder å overnatte av hoteller og hytter ser jeg. Er det noen av overnattingsstedene som er i gangavstand til der man begynner turenog med  guiden, eller overnatter man et stykke unna og kjører bil opp og hva med parkering isåfall?

Noen som har lyst til å fortelle om sin tur, gjerne de som har hatt med barn eller selv var barn da de gikk, men ønsker å høre fra andre også. Vi gleder oss veldig, men det er vel på tider å finne et sted å overnatte også :-)

Anonymkode: 371e4...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen lang tur, så om de er vant med å gå litt uten syting og klaging burde det gå fint :)

Selv gikk jeg Besseggen som 7-åring uten problemer, og gikk en 8-timers fjelltur som 6-åring. Galdhøpiggen fra Juvasshytta er vel i praksis ikke lengre enn en 4-timers tur, men varer nok lenger pga. all ventingen med tanke på taulagene, samt at man må gå svært sakte i taulaget fordi man ikke skal gå raskere enn at de tregeste kan henge med :)

Erna Solberg har gått denne turen, det sier vel det meste om hvor lett den er :)

https://www.aftenposten.no/norge/Erna-og-Anniken-til-toppen-av-Galdhopiggen-154165b.html

Endret av JackIost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Er barna egentlig interessert i slike fjellturer da? 

 Kanskje de synes at det blir veldig  kjedelig å traske på slike turer? 

Anonymkode: aefcf...dd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra TS:

Så egentlig er det helt greit med vanlige vinterstøvler til ungene så lenge det er godt å gå med siden turen ikke er så lang? 

Selvfølgelig er ungene med på planlegging og har ett ønske om å bli med. Hadde aldri i verden tatt de med hvis jeg visste at det ville bli ren klagesang, så vondt vil jeg verken dem eller meg.  De har fått velge om de vil bli med eller om de vil være igjen hos besteforeldre og kose seg med dem ;-)

 

Anonymkode: 371e4...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på speidertur dit med 45 ganske små speidere for fire år siden. Noen få hadde fjellstøvler, men de aller fleste hadde gode goretex vinterstøvler som kunne knytes/strammes godt. Alle gjennomførte og hadde en kjempefin tur. 

Anonymkode: 273cd...4ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får gode nok svar her anbefaler jeg deg å spørre på fjellforum.no/forums! De har for eksempel en underkategori som heter "Barn på tur". ☺️

Anonymkode: 36b17...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ha med meg tvillingene som er 7 til galdhøpiggen og gå fra juvashytta. Men hva i all verden skal barna ha på beina? Det føles litt borkastet å kjøpe dyre fjellsko som bare blir brukt en gang før de blir for små, så jeg tenkte litt på å bare kjøpe litt gode vinterstøvler med det samme så kan de bruke de? Er det noen som har noe tanker?

Og hva med overnatting. Det er jo masse steder å overnatte av hoteller og hytter ser jeg. Er det noen av overnattingsstedene som er i gangavstand til der man begynner turenog med  guiden, eller overnatter man et stykke unna og kjører bil opp og hva med parkering isåfall?

Noen som har lyst til å fortelle om sin tur, gjerne de som har hatt med barn eller selv var barn da de gikk, men ønsker å høre fra andre også. Vi gleder oss veldig, men det er vel på tider å finne et sted å overnatte også :-)

Anonymkode: 371e4...75e

Juvasshytta er startpunkt, men går fint å overnatte lenger ned i dalen også. Vi overnattet på Lom sist, men kjekkere å være litt høyere oppe om man vil ta flere turer.

Ikke veldig langt, men gode sko er viktig. Er det varmt, blir det gjerne litt løst og slapsete over breen. Seinere er det stein, stein og stein. Taulaget var litt tøft for yngste min, da det gikk fort og man hele tiden tråkket gjennom. (Var en veldig god dag). 

Jeg tenker at det kan vere greit med fjellsko. 

http://www.juvasshytta.no/galdhopiggen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er været ok. Så er joggesko helt innafor.

Gått beseggen flere ganger. Men da fra spiterstulen. Som er en mye lengre og krevende tur. Men alltid brukt joggesko.

Juvasshytta er en kort og grei tur. Du kan overnatte der. 

Kjempebra at du tar med barn på slike ting. Det gir de gode og ekte verdier. Bare tull å sette barn forran en pad, Tv-spill eller alt for tilrettelagte og stressende lekeland. Det gir de ingen ting.

Min far var flink med å ta meg med ut i naturen. Nå videreformidler jeg det med min sønn. De flotteste og sterkeste opplevelsene vi har sammen. Er når vi ligger ute, fisker eller går i fjellet. Lærer nye ting og flytter grenser.

Anonymkode: f4f38...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er været ok. Så er joggesko helt innafor.

Gått beseggen flere ganger. Men da fra spiterstulen. Som er en mye lengre og krevende tur. Men alltid brukt joggesko.

Anonymkode: f4f38...748

Jeg vil ikke anbefale å gå fra Juvass med joggesko. Enig i at Besseggen stort sett er grei med joggesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra TS

Mulig å ligge i telt der tro?

Anonymkode: 371e4...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier man kan gå i joggesko. Er det lenge siden dere var der? Siste årene har de blitt veldig strenge på nok klær/ gode sko. Har sett flere bli nektet å gå. Sjekk utstyrslisten i linken under.

http://www.juvasshytta.no/galdhopiggen

Anonymkode: cabe6...7ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gikk Galdhøpiggen i fjor med barn (6 og 8), men vi gikk fra Spiterstulen, yngste var for ung til taulag fra Juvasshytta. Ville aldri gått til Galdhøpiggen i joggesko, du får ikke lov til det i taulaget heller. Besseggen er noe helt annet, høyeste punkt er på 1743, det er noen hundre høydemeter opp til Galdhøpiggen.

Vintersko med Goretex er helt supert til unger når du skal gå over breen (og forsåvidt fra Spiterstulen om det er mye snø i fjelletm vi gikk store partier på snø i fjor), og opp mot hytta på andre siden av breen så ligger det som oftest mye snø. 

Husk å stikk innom bakeriet i Lom på veien, bollene derfra smaker uhyre godt i høyden! (Lom har også endel fine aktiviteter til barn, nok å fylle en dag der). Også er det lurt å ta med kontanter, kiosken på toppen tar kun kontanter, og t-skjortene der er et veldig fint minne til ungene (og om man vil ha en brus så koster det skjorta, men med tanke på at noen bærer all mat/drikke over breen hver dag så er det ikke så rart). Det er ikke toalett på toppen, så lurt å gjøre sitt fornødne mens det enda er litt store steiner (type rett på andre siden av breen).

Er mulig å ligge i telt ved Juvasshytta, men det blåser endel og er relativt kaldt, så jeg ville nok heller teltet lengere ned i dalen, feks på Raubergstulen som ligger "nedi veien" (på 1000 meter i stedenfor 1841meter). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ruthven skrev:

... 

Husk å stikk innom bakeriet i Lom på veien, bollene derfra smaker uhyre godt i høyden! (Lom har også endel fine aktiviteter til barn, nok å fylle en dag der). Også er det lurt å ta med kontanter, kiosken på toppen tar kun kontanter, og t-skjortene der er et veldig fint minne til ungene (og om man vil ha en brus så koster det skjorta, men med tanke på at noen bærer all mat/drikke over breen hver dag så er det ikke så rart). Det er ikke toalett på toppen, så lurt å gjøre sitt fornødne mens det enda er litt store steiner (type rett på andre siden av breen).

... 

Kiosken på Galdhøpiggen tar nå både Vipps og bankkort. Sjekket det ut sist lørdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan det er med parkering ved juvasshytta? Er det gode parkeringsmuligheter hvis det blir sånn at vi camper lavere og må kjøre opp?

Anonymkode: 371e4...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra TS

Mulig å ligge i telt der tro?

Anonymkode: 371e4...75e

Juvasshytta har overnatting, ellers kan du overnatte på Raumbergstulen. Den fjellhytta som ligger der betalingsbommen er på veien opp til Juvasshytta. Mitt oppe i fjellsiden. Ellers er det vel flere muligheter nede i Lom og også i Bøverdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan det er med parkering ved juvasshytta? Er det gode parkeringsmuligheter hvis det blir sånn at vi camper lavere og må kjøre opp?

Anonymkode: 371e4...75e

Aldri noe problem med parkering

Anonymkode: cabe6...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, dyptvann skrev:

Kiosken på Galdhøpiggen tar nå både Vipps og bankkort. Sjekket det ut sist lørdag. 

Ok, greit å vite. Det gjorde de nemlig ikke i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som sier man kan gå i joggesko. Er det lenge siden dere var der? Siste årene har de blitt veldig strenge på nok klær/ gode sko. Har sett flere bli nektet å gå. Sjekk utstyrslisten i linken under.

http://www.juvasshytta.no/galdhopiggen

Anonymkode: cabe6...7ab

Vi gikk med to småskolebarn i fjor, i nydelig vær, og det ville ikke vært greit å gå med vanlige joggesko. De trenger noe vanntett, og med støtte. Men du behøver heller ikke investere i fjellstøvler til de små som vokser. Gode Goretexsko som gir litt støtte får du til godt under 300 på xxl. Vet ikke om de gir tvillingrabbatt, men kjøper du med plass til (tynne) ullsokker og såle, så har barna forhåoentligvis disse hele neste sesong, de er supre hele året.

 

Vi sov to netter på Juvasshytta, og gikk fine turer i området (i tillegg til hovedturen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...