Gå til innhold

Hva er dine favoritt intervaller på trening? Tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For dere som kan dette med intervaller, hva foreslår dere for en som vil fort inn og ut av treningsstudioet? 30-45min trening er mer enn nok for meg.

Prøvde Pyramiden idag men følte jeg kunne kjørt på mer :S 

Pyramiden
Du kan virkelig utfordre deg selv med en intervallpyramide. Det kan kjøres i ulike lengder på periodene og pausene. Det viktigste er at den bygger seg opp i lengde og deretter ned igjen i samme intervaller.
Slik gjennomfører du økten:
• Varm opp i 15 minutter, og legger til noen 20-sekunders støt på slutten for å forberede seg til treningen.
• Deretter løper du i perioder som vist i tabellen under (det skal føles som 8 eller 9 på en skala fra 1 til 10). 
30 sekunder sprint/30 sekunder aktiv hvile
1 minutt sprint / 1 minutt aktiv hvile
2 minutter sprint / 2 minutter aktiv hvile
4 minutter sprint / 4 minutter aktiv hvile
2 minutter sprint / 2 minutter aktiv hvile
1 minutt sprint / 1 minutt aktiv hvile
30 sekunder sprint/30 sekunder aktiv hvile
• Avslutt med en 10-minutters rolig nedkjøring.

 

Tidligere har jeg lagd min egen intervall økt slik:

10 min oppvarming

40sek på / 20 av x 5 14km/t fart

2min pause (gå i 6km/t fart)

repeat 14,5km/t fart

2min pause (gå i 6km/t fart)

repeat 15km/t fart

Altså 15x 40sec løp.

Vetke om mine AV og 2min pauser er for lange? el passe? Liker disse øktene for jeg vet nøyaktig når jeg må løpe. Når jeg begynner mine løp så er det 10sec over minuttet til det er 30sec helt tiden, for meg mye lettere å fokuse da. 

 

Hva er deres favoritter? vil gjerne prøve nye løp :) 

Anonymkode: 184b9...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varmer opp i 10 minutter, og deretter løper jeg 45 sekunders intervaller med 15 sekunder pause. Gjør det 20 ganger, og for hver intervall så øker jeg farten. Akkurat nå øker jeg med 0.1 de første 10 og med 0.2 de siste 10, men dette gjør du som du selv føler for. Målet mitt er å klare å øke med 0.2 alle 20 rundene til slutt. Avslutter med 10 minutters nedkjøring :)

Anonymkode: 4d8dd...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabata, 20 sek på og 10 av. 

Anonymkode: bab5a...b5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 3 minuttsintervaller med 2 minutt pause mellom 4-5 ganger. Funker fjell. 

Anonymkode: f2ea8...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter er:

4x4 - 4 minutter på, 2 minutters aktiv pause mellom dragene. Tar alltid denne dersom jeg har en periode der jeg ikke får trent så mye.

Pyramideintervall - 1,2,3,4,3,2,1. Alternativt 1,1,2,2,3,4,3,2,2,1,1 eller 1,2,3,4,5,4,3,2,1. Pausene mellom dragene tilsvarer halvparten av tiden til det forrige draget.

45/15-bakkeintervaller. Setter mølla på en innafor, men utfordrende stigning. 45 sekunder på, 15 sekunder av. Varierer hvor mange drag jeg tar, men minimum 10.

2x8-intervaller. Her har jeg også litt stigning. 2 minutter på, 1 minutt aktiv pause.

3x6-intervaller. Litt som 4x4, men kortere og flere drag. 1,5 minutts aktiv pause mellom hvert drag.

Varmer alltid opp i 10-15 minutter og nedtrapp på 5-10 minutter. Uansett hvilken økt jeg trener, så øker jeg farten på det siste draget slik at jeg nærmest spurter. Syns at det er en fin utfordring, og jeg føler jeg merker at det bidrar til bedre fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt for tiden er:

Oppvarming 10 min 

800 m x 3

400 m x 5

Nedtrapping 10 min

Tungt, men veldig kjekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer ikke trene intervaller på mølle, så det gjør jeg ute. 

Har en bakke med god stigning og ca 60 meter lang. Denne løper jeg opp og jogger lett/går ned. Så mange ganger som mulig. 

Fin oppvarming å løpe til bakken også. 

 

Anonymkode: 3e8b2...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...