Gå til innhold

Styrkeøvelser for løpere? Må bli sterkere for å klare en halvmaraton...


Snabeltann

Anbefalte innlegg

Hei! Tips til gode styrkeøvelser for å styrke beinmuskulaturen? Vil gjerne melde meg på en halvmaraton - men merker at når jeg har løpt 14-15km så verker beina veldig og jeg føler meg svak. Har aldri sprunget så langt før - og vil gjerne klare det på en ok tid også. :) det må være øvelser jeg kan gjøre hjemme - har ikke medlemsskap på treningssenter. Har slynger og strikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thank  you - hva med leggøvelser? Vet du noen? Er egentlig bakside lår og framsiden av legger som "verker" mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåhev i bøtter og spann. Både for å styrke fot og for å styrke legger. 

En annen øvelse er å ligge på gulvet med kort strikk mellom føttene og bytte på å vippe en og en fot ut til siden. Altså kun foten som skal vippes ut. 

Trapper og trappeintervaller er også genialt. 

Anonymkode: f2a22...f0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, nei. Du må bare løpe mer. Så enkelt er det. Det er helt vanlig å få jævelig bein etter 14-15km når du ikke har løpt lenger. Dessuten, klarer du 15km på trening klarer du garantert halvmaraton. Ingen fare.

Etter et par slike turer blir musklaturen mer og mer herdet. Så kommer du lenger og lenger.

Spør hvem som helst som løper 42km (full distanse). De aller aller fleste vil ha katastrofebein etter 32km uansett, men man klarer fint de siste 10.

Du kan gjerne trene noe styrke, men for å løse problemstillingen din hadde jeg heller løpt mer.

Endret av Mr_Kindle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mr_Kindle skrev:

nei, nei. Du må bare løpe mer. Så enkelt er det. Det er helt vanlig å få jævelig bein etter 14-15km når du ikke har løpt lenger. Dessuten, klarer du 15km på trening klarer du garantert halvmaraton. Ingen fare.

Etter et par slike turer blir musklaturen mer og mer herdet. Så kommer du lenger og lenger.

Spør hvem som helst som løper 42km (full distanse). De aller aller fleste vil ha katastrofebein etter 32km uansett, men man klarer fint de siste 10.

Du kan gjerne trene noe styrke, men for å løse problemstillingen din hadde jeg heller løpt mer.

Og risikere skader før løpet. Så dette er uten tvil et godt råd. 

Lurer egentlig på hva alle aktive løpere tenker på, når de trener styrke? 

Anonymkode: f2a22...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja mer løping blir det nok etterhvert :) ingen fare :) men innser at jeg nok bør bli flinkere å få inn litt styrke også. Var flinkere å trene styrke i fjor - men da gruppetimer tabata. I år har det bare blitt tull med dette og jeg har bare gått på ski og løpt. Jeg vet jeg klarer en halvmaraton - men vil gjerne klare det under 2 timer. Og gjerne på 1,50tallet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at Grete Waitz tok 1000 tåhev per dag. Tar selv tåhev hver dag når jeg pusser tenner.

Endret av Ild
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ild skrev:

Leste at Grete Waitz tok 1000 tåhev per dag. Tar selv tåhev hver dag når jeg pusser tenner.

Haha jeg tar også tåhev når jeg pusser tenna :) genialt for jeg tar tåhev helt til musklene begynner å brenne, og det tar litt tid, så da får tenna en real puss i samme slengen. WIN WIN. 

Anonymkode: f2a22...f0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåhev, men ikke overdriv.

Knebøy trenger du overhodet ikke å ta :)

Ikke løp for mange lange turer på asfalt med for lette sko :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrkeøvelser for løpere er supert, da du ønsker å forhindre skader løpere ofte får ved å fokusere på de behovene en løper har (spesielt styrke i hofte og setemuskulatur). Skadeforebygging er den største fordelen løpere har av styrketrening. (Og let's not kid ourselves, det finnes masse skader som kan oppnås ved løping).

Med sterkere muskler, støttevev, og større motstandsdyktighet mtp utmattelse, vil du få færre skader.

Dersom hovedaktiviteten du ønsker å bli bedre på er løping, kan du få enorm framgang med bare 20-30min 3-5x pr uke med styrketrening.

Flerleddsøvelser er å anbfale (ikke apparater), som f.eks knebøy, markløft, utfall, pushups, planken. 

Endret av PTAleks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ild skrev:

Leste at Grete Waitz tok 1000 tåhev per dag. Tar selv tåhev hver dag når jeg pusser tenner.

Samme her. Jeg har snart ikke tannemalje igjen :sjokkbla:

Anonymkode: 4e81b...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, JackIost skrev:

Knebøy trenger du overhodet ikke å ta :)

Nei, man trenger ikke det hvis man ikke vil bli sterkere i beina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, JackIost skrev:

Tåhev, men ikke overdriv.

Knebøy trenger du overhodet ikke å ta :)

Ikke løp for mange lange turer på asfalt med for lette sko :) 

Hvorfor ikke med lette sko? For tiden løper jeg mest terreng/grus. Det lille av asfalt blir kun transportetapper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snabeltann skrev:

Hvorfor ikke med lette sko? For tiden løper jeg mest terreng/grus. Det lille av asfalt blir kun transportetapper. 

Risikerer å overbelaste leggen. Fort gjort om treningsgrunnlaget er dårlig :)

Terreng/grus er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JackIost skrev:

Risikerer å overbelaste leggen. Fort gjort om treningsgrunnlaget er dårlig :)

Terreng/grus er fint :)

Oki:) treningsgrunnlaget er veldig bra heldigvis :) har løpt jevnlig ca 4 dager i uka i tre år. Har deltatt i en del milløp hvert år - men aldri deltatt på halvmaraton. Føler det er på tide nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville trent f.eks tåhev, utfallsvarianter, sprinter start, leg curl i slynge og liggende hofteabduksjon i slynge. Evt også planke/sideplanke i slynge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2017 den 21.48, Mr_Kindle skrev:

nei, nei. Du må bare løpe mer. Så enkelt er det. Det er helt vanlig å få jævelig bein etter 14-15km når du ikke har løpt lenger. Dessuten, klarer du 15km på trening klarer du garantert halvmaraton. Ingen fare.

Etter et par slike turer blir musklaturen mer og mer herdet. Så kommer du lenger og lenger.

Spør hvem som helst som løper 42km (full distanse). De aller aller fleste vil ha katastrofebein etter 32km uansett, men man klarer fint de siste 10.

Du kan gjerne trene noe styrke, men for å løse problemstillingen din hadde jeg heller løpt mer.

Du prater tull. Svaret ditt er oppskriften på skader og tyder på at du ikke er en seriøs løper. Håper ikke TS følger rådet ditt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest impressa
På ‎24‎.‎07‎.‎2017 den 23.52, Ild skrev:

Leste at Grete Waitz tok 1000 tåhev per dag. Tar selv tåhev hver dag når jeg pusser tenner.

På ‎25‎.‎07‎.‎2017 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Haha jeg tar også tåhev når jeg pusser tenna :) genialt for jeg tar tåhev helt til musklene begynner å brenne, og det tar litt tid, så da får tenna en real puss i samme slengen. WIN WIN. 

Anonymkode: f2a22...f0b

På ‎25‎.‎07‎.‎2017 den 18.52, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg har snart ikke tannemalje igjen :sjokkbla:

Anonymkode: 4e81b...563

Da har jeg også joinet tannpuss/tåhev-klubben :P Krampetendenser i begge leggene :fnise: Får vel bare takke for tipset!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...