Gå til innhold

Australia - budsjett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har vært i Australia, hvor mye regnet dere med på å bruke på turen, og hvor mye endte dere med å bruke? 

Jeg forsøker å planlegge en tur til Australia om ca. 1 års tid, og ser for meg rundt 14-21 dager totalt. Basen vil være Sydney, men tenker noen togturer og bussturer rundt omkring også. Jeg ser for meg at det vil gå med rundt 50- 60 000 tusen til en slik tur, men satser på å bruke langt mindre. 

Anonymkode: 037b9...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det kun deg som skal reise? Du tenker ikke å fly innenriks, men bare være i nærheten av Sydney?

Regn med 10-12k i fly t/r Sydney.

Overnatting i Sydney er DYRT, så budsjettet vil komme an på hvor stor del ab turen du er i Sydney, og hvor høy standard du ønsker. 

Jeg vil anbefale å leie bil hvis du skal reise litt rundt på mindre steder, det er ikke så veldig dyrt. Du får mye mer frihet enn hvis du tar buss/tog. 

Mat er ikke billig i Australia, og det koster mye med diverse attraksjoner. 

Jeg vil tro du klarer deg helt fint med 50k, men du må tenke litt på hvordan du skal bruke pengene, særlig ift overnatting og aktiviteter. Det er masse å se og oppleve i Australia, men det er ofte dyrt, og avstandene er store. Kos deg!!!

Anonymkode: 2ec53...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydney er også en generelt dyr by. 

Kan jo ta mitt og mannens budsjett til Perth som vi reiser til i november; 

Flybilletter; 12k x2 = 24k 

Leiebil; 8000k 

Bosted gratis, sover hos moren til mannen. 

Shopping; ca 10k 

Mat; 8000k

(Vi spiser og lager mat hjemme, frokost og middag bl.a. 8000kr budsjettet er for spising ute på resturant og cafe)

Vi skal dog være i Australia i litt over en mnd, 5 uker. 

50k / 2 = 25k på hver inkl fly og bil. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. 

Reiser alene. Ser derfor for meg at hotellet vil sluke en del penger, siden det er rimeligere å dele rom. Leiebil har jeg ikke tenkt på som et alternativ på grunn av venstrekjøring. Er ikke det vanskelig å få grep på? 

Anonymkode: 037b9...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips. 

Reiser alene. Ser derfor for meg at hotellet vil sluke en del penger, siden det er rimeligere å dele rom. Leiebil har jeg ikke tenkt på som et alternativ på grunn av venstrekjøring. Er ikke det vanskelig å få grep på? 

Anonymkode: 037b9...d6e

Det var veldig greit. Jeg var utrolig skeptisk, jeg har aldri kjørt på venstre side før, men det gikk veldig greit. Jeg var mest bekymret for rundkjøringene, men de gikk av seg selv. Jeg måtte tenke meg om et par ekstra sekunder når jeg skulle kjøre inn på en vei hvor jeg hadde vikeplikt, for jeg måtte være sikker på om jeg måtte se til en eller to sider før jeg kjørte. Den største utfordringen var egentlig at blinklys og vindusviskere var byttet om, så det skjedde flere ganger at jeg tenkte å blinke, og så satte jeg på vindusviskerne i stedet. 😂 Jeg vente meg på det etterhvert - og da jeg kom hjem, fikk jeg problemer med det samme der også! 😂

Anonymkode: 2ec53...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp overnatting - hvis du kan tenke deg å gå ned i standard, kan du spare penger på å bo på hostels.

Airbnb er også en mulighet.

Jo mindre tid du bruker i Sydney, jo mindre vil du bruke på overnatting. Sydney er dyrt!

Anonymkode: 2ec53...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sydney og Australia generelt har veldig mange gode hostels. Det sparer mye penger. Det er også mange muligheter for å finne folk å dele bil med, dersom du ønsker å kjøre rundt. Særlig på hostellene. 50K høres mye ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også å huske at man kan kjøpe busspass, som varer en viss periode, litt som hop on-hop off mellom destinasjoner. Skal ikke si 100% sikkert at det var slik, men synes å huske det var noe lignende iallefall. Er noen år siden jeg reiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, aglaea skrev:

Synes også å huske at man kan kjøpe busspass, som varer en viss periode, litt som hop on-hop off mellom destinasjoner. Skal ikke si 100% sikkert at det var slik, men synes å huske det var noe lignende iallefall. Er noen år siden jeg reiste.

Oz Experience - også kjent som the big green fuck bus? 😂

Anonymkode: 2ec53...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oz Experience - også kjent som the big green fuck bus? 😂

Anonymkode: 2ec53...5c9

Hahaha:skratte:Men er ikke den i New Zealand? Dette var bare vanlige langdistansebusser, som man hadde reisepass til som varer i et visst antall dager, litt som interrail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var Greyhound jeg reiste med. Men jeg ser nå at Oz Experience er i Australia, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...