Gå til innhold

Naboen har vært på ferie i flere uker, men kattene er igjen hjemme...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Apis skrev:

Bor like ved et hyttefelt og har nok av "hyttekatter" som blir forlatt etter ferie slutt, vi fastboende har ved flere anledninger opp i gjennom årene organisert kattefanging med feller og etterfølgende avlivning hos vetrinær når det blir for mange katter, det blir en naturlig økning, de får jo katteunger disse hyttekattene, dyr skal ha det bra og når du har skaffet deg husdyr har du også påtatt deg et ansvar, har problemer med å se hva som er galt med minne holdninger, er det det at jeg ikke liker angiveri som er problemet? 

Hvorfor kontakter du ikke heller mattilsynet eller en dyrevernsorganisasjon? Det er faktisk brudd på dyrevelferdsloven å fange inn friske katter i hensikt for å avlive.

Argumentet mitt står. Du har særdeles gammeldags vinkling på dyrehold. Det er verre for pus å dø, enn å bli flyttet pga det du kaller "angiveri" som kun er å gjøre det etisk riktige og det lovpålagte. 

Anonymkode: 1b76a...2ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff.. her var det mye hysteri!! Har selv katt og jeg har ikke daglig kontakt/kos med henne. Hun er et selvstendig vesen og kan fint være borte et par dager før hun dukker opp igjen. Setter ikke himmel og jord i bevegelse for det. Og det er hun selv som setter betingelsene for kos, alt er på hennes premisser. Herregud, det er dyr vi snakker om her, ikke mennesker.

Anonymkode: 7e7d2...83f

Forskjellen med det eksempelet her det å dra i fra pus på ferie er at pus her har ett valg. Hun kan komme hjem å få mat når hun er sulten, og få hjelp om hun blir skadd. Hun kan komme hjem.

En forlatt katt kan ikke det.

Sjekk ut det nyeste innlegget på bloggen til jesperpus så ser du hvor godt puser klarer seg alene. Ingenting der er verre enn det vi som frivillige ser og opplever hvert eneste år fordi det finnes altfor mange som har slike holdninger. Jeg snakker ikke engang med gode venner om det jeg ser, rett å slett fordi det er så mye grusomt å folk sliter med å forholde seg til det. Men vi står midt oppi det og blir motarbeidet med sånne gammeldagse holdninger som det der.

Det er faktisk forskjell på å ha valg og å ikke kunne velge.

Anonymkode: 1b76a...2ee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff.. her var det mye hysteri!! Har selv katt og jeg har ikke daglig kontakt/kos med henne. Hun er et selvstendig vesen og kan fint være borte et par dager før hun dukker opp igjen. Setter ikke himmel og jord i bevegelse for det. Og det er hun selv som setter betingelsene for kos, alt er på hennes premisser. Herregud, det er dyr vi snakker om her, ikke mennesker.

Anonymkode: 7e7d2...83f

Det er forskjell på at katten selv velger å legge ut på tur i noen døgn, og at eieren forlater katten uten tilstrekkelig tilsyn. Legger katten ut på tur etter eget initiativ har den muligheten til å komme hjem til mat, vann og kos når den selv ønsker det og har behov for det. Det samme gjelder dersom den er syk eller skadd. Den muligheten har den ikke dersom eier er bortreist og kattepasseren nettopp har vært innom og ikke kommer tilbake på noen dager.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kontakte eierne? Kanskje hen tror kattene takler det bra. Jeg vet ihvertfall at jeg hadde satt enormt stor pris på det hvis noen sa ifra til meg at kattene mine ikke trivdes mens jeg var borte

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv katter og de lider ingen nød selv om jeg av og til har reist fra de fre til søn. De har en full hunde skål av vann før jeg drar og en full hunde skål av mat. Når jeg har vært tilbake på søndagene så er hverken vannet eller maten tom. Har jeg blitt borte flere dager sørger jeg for pass. Å komme innom annen hver dag holder i massevis etter min mening så lenge det er nok vann og mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er katten hjemme en ukes tid uten problemer! Katteluke, så et eller to besøk for å fylle på automatisk mater er mer enn nok. Akutt behov for dyrlege har ikke vært der på over 10 år, så den ''risikoen'' tar jeg gjerne :)

På sommeren er katten stort sett ute likevel :) Ligger i skyggen når sola steker osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du HELT sikker på at han er der bare 2-3 ganger uken? Kan jo hende han kommer på tidspunkt du ikke er hjemme eller ikke  følger med? Jeg ville nok ha snakket med han først før jeg anklaget naboen for dyremishandling

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/22/2017 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Vann ville jeg definitivt satt ut. Ring Mattilsynet å hør med dem hva du skal gjøre, det naboen gjør er faktisk forbudt! 

Anonymkode: d7534...c53

Nei.forbudt vet vi ikke om det er. Om kattene får nytt vann hver 2-3 dag, har mulighet til å gå på do oljen de fint være aleine hjemme. Hos dyrlegen kjøpte vi nylig automatisk katte mater som gir mat i 6 dager! Det er lov. 

Anonymkode: 6fa1c...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kontakter du ikke heller mattilsynet eller en dyrevernsorganisasjon? Det er faktisk brudd på dyrevelferdsloven å fange inn friske katter i hensikt for å avlive.

Argumentet mitt står. Du har særdeles gammeldags vinkling på dyrehold. Det er verre for pus å dø, enn å bli flyttet pga det du kaller "angiveri" som kun er å gjøre det etisk riktige og det lovpålagte. 

Anonymkode: 1b76a...2ee

Det var mattilsynet som lånte oss fellene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et lignende tilfelle i nabolaget for noen år tilbake,der en dame bare kastet ut katten sin og reiste på ferie i ukesvis.Jeg kontaktet Dyrebeskyttelsen,de hentet kattene og omplasserte dem.Enkelt og greit.

Det ble selvsagt stor misnøye fra katteeieren da hun kom hjem fra ferie og fant ut hva som hadde skjedd,men sånn kan karma bite deg i rumpen når du driter i dyrene sine.Er glad hun aldri fikk kattene tilbake.Slike mennesker er ikke egnet til å ha dyr.

Anonymkode: eaff3...94f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎07‎.‎2017 den 8.44, Pinkee skrev:

Jeg forlater aldri katten min uten at jeg er sikker på at den har tilsyn minst 2 ganger om dagen. Det er tross alt et levende vesen, som jeg har tatt ansvar for. Da er jeg faktisk så voksen at jeg tar det ansvaret. Vet det er mange nepeskrell som fremdeles lever i den idiot-troen at katter klarer seg selv og har 9 liv og annet visvass. 

Tar du på deg ansvar for levende vesen, så bør du være voksen nok til å ta det ansvaret også. Det innebærer bla at ferier kun avvikles når man har tilstrekkelig tilsyn til dyret. Uansett hvilket dyr det er, er 1-2 ganger om dagen minimum.

Herregud....

Anonymkode: 73208...2b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tussi84 skrev:

Har selv katter og de lider ingen nød selv om jeg av og til har reist fra de fre til søn. De har en full hunde skål av vann før jeg drar og en full hunde skål av mat. Når jeg har vært tilbake på søndagene så er hverken vannet eller maten tom. Har jeg blitt borte flere dager sørger jeg for pass. Å komme innom annen hver dag holder i massevis etter min mening så lenge det er nok vann og mat.

Loven derimot sier noe helt annet så din mening er irrelevant.

 

19 timer siden, ererdedd skrev:

Her er katten hjemme en ukes tid uten problemer! Katteluke, så et eller to besøk for å fylle på automatisk mater er mer enn nok. Akutt behov for dyrlege har ikke vært der på over 10 år, så den ''risikoen'' tar jeg gjerne :)

På sommeren er katten stort sett ute likevel :) Ligger i skyggen når sola steker osv.

Om du er en god dyreeier følger du faktisk dyrevelferdsloven. Gjør du ikke det er du en dårlig eier. Så enkelt er det faktisk.

I dag var jeg på tur med brannvesenet. En katt hadde krabbet helt innerst under en terasse og fått lirket seg under bærebjelkene (eller hva det nå heter på terrasse) så vi måtte ha hjelp til å bryte opp gulvet siden drill ikke var nok. Det var ett stusselig syn vi fant. Svært tynn katt, tydelig påkjørt...hvem vet hvor lenge pus har ligge der i intense smerter..hun som meldte kom hjem fra ferie i går og hadde hørt katten hele natten. Pus bodde visst ett par hus bortenfor og eier var bortreist. Vet ikke hvor lenge. Pus var så ødelagt at han måtte avlives, og eieren er anmeldt for å forlate katten sin uten adekvat tilsyn.

Rip lille pusen ❤

Anonymkode: 1b76a...2ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Loven derimot sier noe helt annet så din mening er irrelevant.

 

Om du er en god dyreeier følger du faktisk dyrevelferdsloven. Gjør du ikke det er du en dårlig eier. Så enkelt er det faktisk.

I dag var jeg på tur med brannvesenet. En katt hadde krabbet helt innerst under en terasse og fått lirket seg under bærebjelkene (eller hva det nå heter på terrasse) så vi måtte ha hjelp til å bryte opp gulvet siden drill ikke var nok. Det var ett stusselig syn vi fant. Svært tynn katt, tydelig påkjørt...hvem vet hvor lenge pus har ligge der i intense smerter..hun som meldte kom hjem fra ferie i går og hadde hørt katten hele natten. Pus bodde visst ett par hus bortenfor og eier var bortreist. Vet ikke hvor lenge. Pus var så ødelagt at han måtte avlives, og eieren er anmeldt for å forlate katten sin uten adekvat tilsyn.

Rip lille pusen ❤

Anonymkode: 1b76a...2ee

Stakkars lille 😢❤️

Min bor hos mamma nå, og nå skal de på tur i 3 dager. Så da skal jeg dra 15mil for å hente han. Han skal bo hos meg mens de er borte, siden jeg ikke kan bli der pga jobb. Ikke aktuelt under noen omstendigheter at han får være alene. Han er ikke ute alene da vi ikke er hjemme heller. 

Greit at han har spesielle behov, men hvorfor kan ikke folk bare ta vare på dyrene sine, og følge loven. Den er der for en grunn!!! 

Endret av MissPierce
Autokorekt feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud....

Anonymkode: 73208...2b1

Herregud? For hva?

Tror du et knippe fjols har laget lover for å gjøre det vanskelig for folk? Kjæledyr skal taes vare på. Det er deres rett! Og sånn er det bare. Heldigvis.

Siden det tydeligvis mangles kunnskap om ansvarsfoholdet når det gjelder katt, her kan du lese hva Mattilsynet mener en skal gjøre i ferien:

Katt

Dersom dyreholder skal reise fra katten, skal ansvaret overlates til en annen kompetent person. Denne skal føre tilsyn med katten når eier er bortreist, for å sikre forsvarlig oppfølging dersom spesielle situasjoner skulle oppstå, som at katten må til veterinær.

Katten skal ha tilsyn og stell også i ferien, men for kortere perioder (inntil 2 uker) kan det aksepteres at dyret får noe mindre oppfølging og sosialisering enn vanlig. Katten skal likevel mates, sees til og ha daglig menneskelig kontakt.

Katten må i perioden også ha tilgang til liggeplass ute eller inne. Dersom katten er vant til å være mye inne, må den også få anledning til dette når eier er bortreist. Innekatter trenger mer oppfølging under ferieperioder enn katter som også oppholder seg ute. Katten bør da bo hjemme hos noen andre, eller så må eier sørge for at en navngitt person kommer innom og tilbringer minst et par timer sammen med katten daglig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud....

Anonymkode: 73208...2b1

Fy f for en kald fi.

Anonymkode: e7c53...42c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/24/2017 den 9.00, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier aldri å kommentere på slike tråder siden det er mye uvitenhet og gammeldagse holdninger som råder...

Jeg er svært aktiv i en lokal dyrevernsorganisasjon og er i hyppig kontakt med mattilsynet. 

1. De er pliktig til å sjekke ut saken når de får bekymringsmelding. MEN om man melder anonymt å gir for få detaljer så er det ikke alltid de har nok å gå etter. Så enten så må man melde under navn så de kan kontakte deg om de lurer på noe, eller så må du beskrive detaljert og gi slt de trenger av info som anonymt.

2. Nei, katter klarer seg ikke selv ute. De er husdyr, ikke villdyr, og hvert eneste år får vi inn katter som er skadede, holder på å sulte i hæl, tørste i hæl eller er døde fordi eier reiser på ferie. Hadde du klart deg med mat og vann hver tredje dag? Eller uten i to uker?

Senest i forgårs fikk vi inn en hvor bekkenet var løsnet fra ryggen. Naboene hadde tilslutt blitt lei av hylingen til pus og meldte oss. Eieren var på ferie og pus hadde kravlet seg gud vet hvor langt, og hjem for hjelp. Men der var det ingen.

Tidligere i våres fant vi en med ett gigantisk bittsår. Vil ikke utbrodere siden det var for grusomt til nesten å forholde seg til...men pus var anhrepet av rev eller grevling. Han hadde også kommet seg hjem for hjelp, men ingen hjemme...

Jeg har så mye liknende eksempler etter mine år i den dyrevernsorganisasjonen at heg får lyst til å hyle. Reiser du fra kjæledyret ditt er du faktisk en dårlig dyreeier. Så enkelt er det faktisk.

3. En katt skal i følge dyrevelferdsloven ha tilsyn HVER DAG. Ikke bare mat og vann, men pusen skal ses og taes på så man ser om pus er skadet. Blir du tatt for å reise fra dyret ditt får du bot. I fjor var det en dame i Oslo som fikk 14.000 o bot for å reise fra katten sin.

4. Du har plikt til å melde i fra om du vet om dårlig dyrehold. Dette står i dyrevelferdsloven.

5. Selvsagt skal du sette ut mat og vann om kattene til naboene er forlatt med tilsyn noen dager i uka!!! Seriøst, man ser ikke på at ett dyr lider og man har hjelpeplikt. 

6. En katt som blir forlatt med sjelden tilsyn, eller tilsyn av noen de ikke kjenner har større risiko for å stikke av. Dette er fordi de leter etter familien sin. Helt sant. Hvert år så dukker det opp katter langt unna der de forsvant fordi de har lagt ut på vandring når familien har lagt ut på ferie. Spesielt ukastrerte gjør dette. Å hevde at katter ikke føler tilknytning til familien sin er en gammeldags holdning. 

7. Å hevde at dette er tull vitner om gammeldagse holdninger og uvitenhet. Dyrevelverdsloven er der for en grunn.

Anonymkode: 1b76a...2ee

Jeg leier sokkel, og er flere ganger i året kattevakt for husvertens 5 skjønne. Inntil nylig har katteluken vært stengt om natta, men etter at den ene kloret i stykker 'halve gangen' i frustrasjon over å ikke få gå ut som han ville, skal luken nå være åpen hele døgnet. Tidligere var det altså ikke noe problem å telle kattene ved morgensjekken. I forgårs kveld og i går morges var derimot Musejeger #1 ikke tilstede. Dvs at ingen så ham på 1.5 døgn - han var hjemme i går kveld. 

Alt det andre du lister opp er sunn fornuft i mine øyne, men hvordan kan jeg se på og ta på en katt som er ute og gjør hva det enn er katter gjør i 1.5 døgn? (Dog hadde han lagt igjen en 'gave' utenfor kattedøra, i alle fall høyst sannsynlig han, da den ene er frivillig innekatt (nervøs type), den andre er for fjong til å nedlate seg til denslags, den tredje er for dum (men veldig skjønn og kosete) og den fjerde i all hovedsak dreper tapet 😂)

Anonymkode: 2d38c...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...