Gå til innhold

Naboen har vært på ferie i flere uker, men kattene er igjen hjemme...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan INGENTING om katter, mest fordi jeg ikke stoler på de og er livredd for at de skal angripe etter en hendelse i barndommen, men likevel er jeg bekymret for nabokattene.

Naboen har vært på ferie i flere uker, men kattene (2) er igjen hjemme. En mann kommer 2-3 ganger i uka til nabohuset, trolig for å se til kattene, men ellers er de alene. Det er svært varmt nå, imorgen blir det faktisk 27 varmegrader, og jeg er redd for ag kattene ikke får maten og drikken som de trenger. 

Grunnen til min bekymring er i hovedgrunn at begge kattee 2-3 ganger har kommet til trappen på huset mitt og trampa, klort og generelt bråka. En gang jeg kom hjem fra jobb så jeg tilogmed MASSE hvit pels på matten ute på trappa. 

Jeg skulle gjerne satt ut litt vann til de, men er usikker på om det er så lurt da jeg hele livet hat fått høre at jeg skal holde meg unna andres gatter ute på gata.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre, eller om det er noe jeg burde gjøre... Kan jeg kontakte mattilsynet anonymt og si ifra?

Anonymkode: f8cf0...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan INGENTING om katter, mest fordi jeg ikke stoler på de og er livredd for at de skal angripe etter en hendelse i barndommen, men likevel er jeg bekymret for nabokattene.

Naboen har vært på ferie i flere uker, men kattene (2) er igjen hjemme. En mann kommer 2-3 ganger i uka til nabohuset, trolig for å se til kattene, men ellers er de alene. Det er svært varmt nå, imorgen blir det faktisk 27 varmegrader, og jeg er redd for ag kattene ikke får maten og drikken som de trenger. 

Grunnen til min bekymring er i hovedgrunn at begge kattee 2-3 ganger har kommet til trappen på huset mitt og trampa, klort og generelt bråka. En gang jeg kom hjem fra jobb så jeg tilogmed MASSE hvit pels på matten ute på trappa. 

Jeg skulle gjerne satt ut litt vann til de, men er usikker på om det er så lurt da jeg hele livet hat fått høre at jeg skal holde meg unna andres gatter ute på gata.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre, eller om det er noe jeg burde gjøre... Kan jeg kontakte mattilsynet anonymt og si ifra?

Anonymkode: f8cf0...0d8

Ja, kontakt mattilsynet.

Har kattene egen inngang, slik at de kommer seg inn i huset for å spise og drikke?

Anonymkode: 00a86...64a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så dumt å sette ut vann til dem, - litt usikker på det med mattilsynet, har 0 erfaringer med dem dessverre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kontakt mattilsynet.

Har kattene egen inngang, slik at de kommer seg inn i huset for å spise og drikke?

Anonymkode: 00a86...64a

Jeg vet ikke om kattene har egen inngang. Hagen og huset er egentlig ganske skjult pga. busker og garasje. Tør heller ikke gå inn på tomta deres

Anonymkode: f8cf0...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ut litt vann til de. Ikke noe mat men en bolle med vann kan ikke skade. De klarer seg nok. Men alt for lite tilsyn.  Om det var bevist fra nabo vet vi jo ikke. 

Anonymkode: e2cd5...f99

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan INGENTING om katter, mest fordi jeg ikke stoler på de og er livredd for at de skal angripe etter en hendelse i barndommen, men likevel er jeg bekymret for nabokattene.

Naboen har vært på ferie i flere uker, men kattene (2) er igjen hjemme. En mann kommer 2-3 ganger i uka til nabohuset, trolig for å se til kattene, men ellers er de alene. Det er svært varmt nå, imorgen blir det faktisk 27 varmegrader, og jeg er redd for ag kattene ikke får maten og drikken som de trenger. 

Grunnen til min bekymring er i hovedgrunn at begge kattee 2-3 ganger har kommet til trappen på huset mitt og trampa, klort og generelt bråka. En gang jeg kom hjem fra jobb så jeg tilogmed MASSE hvit pels på matten ute på trappa. 

Jeg skulle gjerne satt ut litt vann til de, men er usikker på om det er så lurt da jeg hele livet hat fått høre at jeg skal holde meg unna andres gatter ute på gata.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre, eller om det er noe jeg burde gjøre... Kan jeg kontakte mattilsynet anonymt og si ifra?

Anonymkode: f8cf0...0d8

Dette tyder jo på at kattene ikke har det bra. Ring mattilsynet allerede i kveld og forklar situasjonen.

Anonymkode: 00a86...64a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da har jeg satt ut vann ved trappa. Skal ringe mattilsynet så fort jeg får mulighet:

Anonymkode: f8cf0...0d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Fy faen, blir så forbanna på sånne mennesker, de skulle aldri hatt dyr, :sinna:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann ville jeg definitivt satt ut. Ring Mattilsynet å hør med dem hva du skal gjøre, det naboen gjør er faktisk forbudt! 

Anonymkode: d7534...c53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ha tilsyn hver dag (det i følge loven), så ett par ganger i uken er ikke nok. 

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/kan_man_reise_fra_katten_naar_man_skal_paa_ferie.16450

Hadde lett gått inn på eiendommen å sjekket. Hadde også tatt en prat med dennne mannen når han er der, og hørt om hva avtalen er. For kan hende at avtalen er at han skal innom hver dag, men at han synes det holder sånn han gjør nå. 

Kjenner du naboene dine? 

Endret av MissPierce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tak i den bedritne naboen, via tlf, Facebook etc.? 

Uansett, dette må du ta til Mattilsynet. 

Anonymkode: 739f3...b81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Ardwinna skrev:

Kjempebra at du har satt ut vann! Håper bare Mattilsynet undersøker dette.
Eieren kan i verste fall vente seg en bot når hun kommer hjem fra ferie.

Og det bør de få. Folk bør virkelig få se hva som venter dem om de ikke passer godt nok på dyra sine! 

Anonymkode: 000b8...096

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er folk hysteriske ass... Det går faktisk greit så lenge kattene har mat og vann! Kattene går ute, så lenge de har katteluke og kommer seg inn er dette en bitte, bitteliten bagatell. Om sommeren kan katter klare seg fint utendørs lenge. Når du i tillegg setter ut vann er det, med mindre kattene er defekte (og ikke evner å spise fugl og mus...) ingen fare ;)

Anonymkode: 82004...d2b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må dessverre si at dere er veldig naive dere som tror at mattilsynet vil bry seg om dette.

Aner dere hvor mange tusen dyr her til lands som har det helt forferdelig? Dyr har ingen rettigheter i dette landet!

Naboen min har en schafer stående i et litte hjemme laget " hus"laget av 4 paller med plast seil som tak. Er snakk om 2 kvd maks uten isolasjon. Der står den året rundt, uten en seng, uten tur,

Mattilsynet er ringt 50 ganger.... De synes hunden har det bra nok 

Anonymkode: a09ec...b0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må dessverre si at dere er veldig naive dere som tror at mattilsynet vil bry seg om dette.

Aner dere hvor mange tusen dyr her til lands som har det helt forferdelig? Dyr har ingen rettigheter i dette landet!

Naboen min har en schafer stående i et litte hjemme laget " hus"laget av 4 paller med plast seil som tak. Er snakk om 2 kvd maks uten isolasjon. Der står den året rundt, uten en seng, uten tur,

Mattilsynet er ringt 50 ganger.... De synes hunden har det bra nok 

Anonymkode: a09ec...b0f

Faktisk så er det stor mulighet for det. 

Jeg tok selv kontakt ned dem for ca to mnd siden pga et uansvarlig familiemedlem som reiste fra sine katter. Ikke hadde jeg mulighet til å ta dem inn selv.

De kom og plukket dem opp samt omplasserte dem.

Anonymkode: a95fc...471

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må dessverre si at dere er veldig naive dere som tror at mattilsynet vil bry seg om dette.

Aner dere hvor mange tusen dyr her til lands som har det helt forferdelig? Dyr har ingen rettigheter i dette landet!

Naboen min har en schafer stående i et litte hjemme laget " hus"laget av 4 paller med plast seil som tak. Er snakk om 2 kvd maks uten isolasjon. Der står den året rundt, uten en seng, uten tur,

Mattilsynet er ringt 50 ganger.... De synes hunden har det bra nok 

Anonymkode: a09ec...b0f

Den dagen dyr skal få rettigheter, må vi samtidig innføre fengselsstraff for dyr og rettssaker med dyr.

DyreVELFERD derimot kan være riktig å snakke om ; (

Anonymkode: 82004...d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er folk hysteriske ass... Det går faktisk greit så lenge kattene har mat og vann! Kattene går ute, så lenge de har katteluke og kommer seg inn er dette en bitte, bitteliten bagatell. Om sommeren kan katter klare seg fint utendørs lenge. Når du i tillegg setter ut vann er det, med mindre kattene er defekte (og ikke evner å spise fugl og mus...) ingen fare ;)

Anonymkode: 82004...d2b


At katter klarer seg selv over lengre tid er en myte. I tillegg til mat og vann trenger de sosial kontakt med menneskene sine, og noe enda viktigere som mange glemmer: tilsyn i tilfelle skade/sykdom. Katter har lett for å rote seg opp i trøbbel og kan havne i slåsskamp, bli påkjørt eller syk/skadet på andre måter. I verste fall trenger de veterinærhjelp innen kort tid og da er det for sent om naboen kommer innom et par dager senere.
Har man tatt på seg ansvaret for å ha dyr må man også ta ansvaret med å sørge for pass og stell av dyret mens man er på ferie.

Katteluke hjelper en god del, så lenge ingen andre katter kommer seg gjennom luka, men er en falsk trygghet og ikke god nok grunn til å kunne reise fra kattene sine i dagesvis.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kattene har jo tilsyn, selv om det ideelt sett burde vært litt oftere. Ikke noe jeg ville ringt Mattilsynet om. Sett gjerne ut friskt vann, det er helt greit.

Anonymkode: dc15d...47a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...