Gå til innhold

Hvordan finne igjen leselysten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen råd? Psyken har ikke vært på topp de siste par år og det har gått spesielt hardt utover leselysten. Blir sliten bare av tanken på å lese, men samtidig er det flere bøker som jeg har kjempelyst til å lese. 

Anonymkode: 2991f...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lydbok? 

Anonymkode: 63ae4...12a

Har prøvd det og det går greit nok det, men jeg savner så innmari det å LESE en bok og bli helt oppslukt i historien. Å høre på lydbok skaper ikke akkurat den samme opplevelsen for meg.

Anonymkode: 2991f...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen råd? Psyken har ikke vært på topp de siste par år og det har gått spesielt hardt utover leselysten. Blir sliten bare av tanken på å lese, men samtidig er det flere bøker som jeg har kjempelyst til å lese. 

Anonymkode: 2991f...c60

Det beste er jo å få psyken tilbake på topp! Da jeg ikke var helt på topp, så forsvant leselysten også. Men jeg tvang meg selv til å lese etterhvert, om det så bare var 10 min, så hjalp det. Og leselysten er tilbake som aldri før :) Elsker å lese :) Selv om psyken ikke er på topp, så skal det ikke gå utover sine hobbyer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være verdt å teste ut å lese på Kindle. Jeg var litt som du, jeg elsker å lese, men klarte liksom ikke, lenge, men med Kindle har jeg virkelig fått opp igjen leselysten så til de grader. Den første boken jeg leste på Kindle, var Jane Eyre, og følelsen av endelig å bli oppslukt igjen av litteratur var virkelig vidunderlig!

Jeg vet ikke hvorfor det ble lettere, men én fin ting er at jeg til enhver tid har mer enn 100 bøker med meg og derfor alltid har noe som interesserer meg i øyeblikket. Det er også veldig artig at man kan følge med på prosent som er igjen av boken, endre skriftstørrelse som man vil, søke seg frem hvis man husker litt dårlig det man har lest tidligere i boken, etc. Det blir på en måte litt som å spille eller se på tv, men man leser faktisk. Det er vanskelig å forklare. Men kanskje du er interessert i å gi det et forsøk?

Anonymkode: ad28c...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å starte med noe lettleselig for å komme inn i "lesetralten" igjen. Selv tar jeg gjerne frem en krim etter lesetørke og så får jeg som regel lyst til å lese noe mer seriøst etterhvert. Kjenner ikke deg og vet ikke hva du vanligvis leser, men McCall Smith skriver artige og lettleselige bøker om den botwanske detektiven Mma Ramotswe i serien Damenes detektivbyrå. Hun løser små og litt større hverdagslige mysterier. Det er ikke stor litteratur men McCall Smith skriver godt og en blir i litt godt humør av å lese dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje en tur til bibilioteket hadde hjulpet? Leste masse noveller og tegneserier (for voksne) da jeg selv har hatt samme problem med å finne leselysten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha god tid rundt seg. Helg eller ferie. Slappe av og ikke være rastløs. Sett av en fridag til å begynne å lese en bok du gleder deg til. Synes du boken er kjedelig, finn en annen! Livet er for kort til å tvinge seg gjennom bøker. 

Og les noe lettfattelig og koselig, ja. Jeg leser ofte Margit Sandemo når jeg bare vil koble av og lese på sengen. Da sover jeg som et barn.. 

Anonymkode: 2e7f7...ad4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...