Gå til innhold

Hvilke fuglearter gjenkjenner du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke fugler kjenner du igjen på utseende og/eller lyd?

Jeg kan bare skjære og måke. Har lyst til å lære meg flere, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte. Hvilke fuglearter er enklest for nybegynnere å lære seg? 

Anonymkode: 2e39e...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager å si det men det er mange forskjellige arter måker, så då er du nok nede i bare én art du kjenner igjen :fnise:

Hvis du vil lære deg fuglearter foreslår jeg å kjøpe en fuglebok og kanskje finne ut om ornitologisk forening har noe treff du kan gå på i nærheten :) 

Selv lærte jeg meg alle fugler som hekker i Norge på et kurs jeg hadde på universitetet (gikk biologi). Gikk greit nok å lære seg det, selv om jeg nå sikkert bare husker rundt 50-70 av dem 😝

Anonymkode: b905d...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke fugler kjenner du igjen på utseende og/eller lyd?

Jeg kan bare skjære og måke. Har lyst til å lære meg flere, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte. Hvilke fuglearter er enklest for nybegynnere å lære seg? 

Anonymkode: 2e39e...f97

Vet du ikke hvordan en due ser ut?🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i gruppen "småfugler på fuglebrettet" på Facebook. Der har jeg lært utrolig mye. 

Anonymkode: 80577...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wilma89 skrev:

Vet du ikke hvordan en due ser ut?🙈

Men det finnes jo flere forskjellige arter duer, kan du forskjellen på dem? 

Anonymkode: b905d...c6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det finnes jo flere forskjellige arter duer, kan du forskjellen på dem? 

Anonymkode: b905d...c6b

Kan forskjell på brevdue, bydue og skogdue😊 Men det blir vel en underart av fellesbetegnelsen Due? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så mange, men sjur, kråke, måse, Tjeld, terne, lom, jo, trane, due, dommpapp, linerle, trost, stær, kjøttmeis, rød og blåstrupe, hakkespett, div ender og gjess, vipe, svane, alke. Tja- de mest vanlige vil jeg tro.

Anonymkode: b4319...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Due

Struts

Høne

Pingvin

Flamingo

Svane

Dompap

Skjære

Ørn (vet det er ulike typer)

Måke

Anonymkode: 86d4e...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj ... 

Kjøttmeis, blåmeis, svartmeis, granmeis, stjertmeis, spettmeis, bokfink, grønnfink, pilfink, bjørkefink, dompap, kjernebiter, rødstrupe, flaggspett, svartspett, grønnsisik, gråsisik, linerle, svarttrost, gråtrost, rødvingetrost, måltrost, ringdue, skjære, kråke, stær, kaie, nøtteskrike, hettemåke, gråmåke, tjeld, vipe, gråspurv, trane, knoppsvane, sangsvane, stokkand, kanadagås, blåstrupe, sort og hvit fluesnapper, fasan, sidensvans, og sikkert flere jeg har glemt. Jeg er dårlig på arter av rovfugler, vadefugler, svaler, ender og gjess, men ser at det er en rovfugl, vadefugl, svale etc. 

TS: Jeg kjøpte akkurat en bok som heter "Norges fugler, felthåndbok" på tilbud hos Norli. Satt ned fra 499,- til 149,-. I nettbutikken koster den 169,-, det er også et godt tilbud. Har ikke gjort meg skikkelig kjent med den enda, men den ser bra ut som et oppslagsverk for nybegynnere. :) CD med fuglelyder følger det også med. 

Anonymkode: 58996...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wilma89 skrev:

Kan forskjell på brevdue, bydue og skogdue😊 Men det blir vel en underart av fellesbetegnelsen Due? 

Bydue er en underart av brevdue :) ellers har vi skogdue, ringdue og tyrkerdue i Norge som er egne arter :) 

Anonymkode: b905d...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oj ... 

Kjøttmeis, blåmeis, svartmeis, granmeis, stjertmeis, spettmeis, bokfink, grønnfink, pilfink, bjørkefink, dompap, kjernebiter, rødstrupe, flaggspett, svartspett, grønnsisik, gråsisik, linerle, svarttrost, gråtrost, rødvingetrost, måltrost, ringdue, skjære, kråke, stær, kaie, nøtteskrike, hettemåke, gråmåke, tjeld, vipe, gråspurv, trane, knoppsvane, sangsvane, stokkand, kanadagås, blåstrupe, sort og hvit fluesnapper, fasan, sidensvans, og sikkert flere jeg har glemt. Jeg er dårlig på arter av rovfugler, vadefugler, svaler, ender og gjess, men ser at det er en rovfugl, vadefugl, svale etc. 

TS: Jeg kjøpte akkurat en bok som heter "Norges fugler, felthåndbok" på tilbud hos Norli. Satt ned fra 499,- til 149,-. I nettbutikken koster den 169,-, det er også et godt tilbud. Har ikke gjort meg skikkelig kjent med den enda, men den ser bra ut som et oppslagsverk for nybegynnere. :) CD med fuglelyder følger det også med. 

Anonymkode: 58996...ef1

Jeg glemte linken. Her er boka. :) 

Anonymkode: 58996...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj, så flinke dere er! Takk for alle svar. Jeg arvet en tykk bok med flotte bilder og tegninger, og det er egentlig grunnen til at jeg har lyst til å lære meg mer om fugler. Men jeg har ikke visst hvilke fugler jeg skal begynne med. Nå har jeg skrevet ned alle de dere har ramset opp, så nå har jeg et sted å begynne. 

Anonymkode: 2e39e...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så mange, men sjur, kråke, måse, Tjeld, terne, lom, jo, trane, due, dommpapp, linerle, trost, stær, kjøttmeis, rød og blåstrupe, hakkespett, div ender og gjess, vipe, svane, alke. Tja- de mest vanlige vil jeg tro.

Anonymkode: b4319...c6a

Mange fugler her, men alle de som er uthevet er ikke fuglearter, men derimot grupper som består av flere arter. 

Anonymkode: 4b109...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange fugler her, men alle de som er uthevet er ikke fuglearter, men derimot grupper som består av flere arter. 

Anonymkode: 4b109...973

Det finnes mange slags kråkefugler, men en av dem heter jo faktisk kråke, da ... 

Anonymkode: 58996...ef1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åj, så flinke dere er! Takk for alle svar. Jeg arvet en tykk bok med flotte bilder og tegninger, og det er egentlig grunnen til at jeg har lyst til å lære meg mer om fugler. Men jeg har ikke visst hvilke fugler jeg skal begynne med. Nå har jeg skrevet ned alle de dere har ramset opp, så nå har jeg et sted å begynne. 

Anonymkode: 2e39e...f97

Hvor og hvordan bor du? Hvor i landet du bor vil ha mye å si for hvilke fugler du kan vente å se. Om du har mulighet anbefaler jeg absolutt å mate småfuglene, da kommer etter hvert fuglene til deg i stedet for at du går og leter og leter uten å se så mye som en fjær. Om du ser på lista jeg skrev opp er alle artene fra og med kjøttmeis til og med kråke fugler jeg har hatt på fuglebrettet og i hagen mer eller mindre jevnlig (unntatt svartspetten som bare lurte seg inn ved siden av flaggspetten :) ). Det er alltid morsommere å starte med å prøve å finne ut hva slags fugl du har foran deg enn å sitte med en bok og lese teori. En OK kikkert er kjekt å ha, da kan du få med deg flere detaljer. 

Anonymkode: 58996...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for tips. Jeg bor midt i Oslo, og har ikke noe sted å ha et fuglebrett. 

Anonymkode: 2e39e...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Jeg bor midt i Oslo, og har ikke noe sted å ha et fuglebrett. 

Anonymkode: 2e39e...f97

Synd, men da kan du bruke pengene på kikkert i stedet for fuglemat. :) 

Anonymkode: 58996...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjur, måse, kråke, ørn, ravn, svane, stokkand, kanadagås, ærfugl, tjeld, korsnebb, lundefugl, skarv, kjøttmeis, gråtrost, bokfink, dompap, nøtteskrike, spurv, linerle, svarttrost, gransanger, rødstrupe, blåmeis, og muligens en og annen jeg ikke kom på i farta - av de ville fuglene.

Vet selvf. hvordan de vanligste tamfuglene ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å liste opp alle sammen dessverre. Men anbefaler som flere her å kjøpe deg en bok. Så kan du krysse ut i boken når du har sett de forskjellige. Da må du lese litt for å finne ut hvilken du så. Kjøp deg kikkert. 

Og anbefaler at når man er på ferie og få guidet fugletur. (De stedene det er mulig) 

Men hjemme kan du begynne med småfuglene og ender kanskje, og lære deg forskjellene på han- og hunfugler.

Anonymkode: 92799...cc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...