Gå til innhold

Pillebrettet ble kastet og nå er vi tre


Tonio

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Omo skrev:

Pakking av fødebag? :sjokkert: Allerede! Wow!

Jeg merker også at jeg trenger mer og mer søvn. Det er jo ikke så rart, vi driver jo å gror et menneske. 

Haha, ikke sant. Synes det høres helt sykt ut. :bond:

46 minutter siden, sullå skrev:

30+0 i morgen! :O Jøss, så fint. Litt tidlig å pakke fødebagen kanskje, men jeg ville i alle fall ha laget en liste! Hvis du er som meg, et liste-menneske :ler:

Tror jeg venter med å pakke til permisjonen starter. Er skikkelig innstilt på å gå overtid. :fnise: Og skal lage liste etter fødselskurset, som er i midten av mars. :sjokkbla: Det er så mange rare lister ute og går, alt fra hårfønere til pc. Er kjekt å vite hva sykehuset selv mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30+0

Ultralyden gikk bra! :Nikke: Vi snakket litt først, om at jeg får disse ultralydene på grunn av vekten min. Hun trodde det stod feil på skjemaet da hun så jeg veide 9 kilo mindre på siste kontroll enn det jeg gjorde da jeg ble gravid. Hun nevnte i forbifarten at det er bra jeg ikke har gått opp mye i vekt, for det kunne vært ett problem med å føde på sykehuset da. Første jeg har hørt om det, så ble litt satt ut.. Hvis jeg ikke kan føde på fødeavdelingen på det lokale sykehuset, må vi inn til Drammen. Det er jo "bare" en time unna, men vil jo mye heller føde på sykehuset som bare er noen kilometer hjemmefra. :fnise:

Som på de to andre ultralydene lå hodet langt ned. Og igjen sprellet Minsten rundt, og siden ryggen lå opp i tillegg denne gangen slet de litt med å ta målene. Hun fortalte også at det ene benet lå ned mot hofta mi, mens den andre opp mot ribbeina, så hun synes det var litt av en akrobatisk og energirik unge vi hadde inni meg. :laugh: Det er ikke like gøy med en slik ultralyd som den ordinære, men vi fikk se munnen og nesa. Rett på, første gang var det i profil. 

Målene var visst perfekte, sist gang var jeg på +6% og denne gangen på +2%. Og hun sa at det ville si at i dag veide Minsten cirka 1500 gram (det er tre smørpakker jo, herreguud). :rodmer::sjokkbla: Neste gang skulle jeg få gleden av vaginal ultralyd, for å være sikker på at morkaken ikke er i veien for å føde vaginalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at ul gikk bra! Koselig med en akrobat der inne ❤ Skjønner at du helst vil føde på det nærmeste sykehuset, ja! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel en turner det der da! Eller i disse OL-tider, kanskje en kunstløper!

Så rart at man ikke kan føde på sykehuset der hvis man er for overvektig... :klo:   Men det er jo supert at målene på lille var perfekt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, sullå skrev:

Godt å høre at ul gikk bra! Koselig med en akrobat der inne ❤ Skjønner at du helst vil føde på det nærmeste sykehuset, ja! :Nikke:

:mynona:

23 minutter siden, Omo skrev:

Det blir vel en turner det der da! Eller i disse OL-tider, kanskje en kunstløper!

Så rart at man ikke kan føde på sykehuset der hvis man er for overvektig... :klo:   Men det er jo supert at målene på lille var perfekt! 

Haha, kanskje det. Og helt enig i at det er rart, spesielt siden jeg ikke har hørt noe før nå. Jeg vet jo at hvis fødselen starter før uke 37 må man også til Drammen, så kan hende at de med feks bmi på 40 og opp må dit. Og jeg er jo "bare" 17 kilo unna det. Men aner ikke. Hun nevnte det jo bare i forbifarten også. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30+2.

Hvorfor sover jeg alltid såå mye dårligere når jeg skal på jobb? :sove: Greide ikke å sovne før etter tre, og våknet før åtte. Prøver å tenke at om noen måneder vil jeg nok være overlykkelig for nesten fem timer søvn. :fnise:

En av gangene jeg tisset i natt opplevde jeg skikkelig ligamentsmerter igjen, hallo det var lenge siden sist. :ohmy: Hadde egentlig tenkt at det fikk man ikke lengre, at jeg var forbi det. Men tydeligvis ikke! For de var sterke. 

Ellers leste jeg gjennom dagboken min på nytt nå, og hadde helt glemt allerede hvor ille jeg hadde det på starten.. :sjokkert: Altså jeg er jo ikke tvil om at det var ille, og jeg husker det var kjipt og sånt. Men kroppen glemmer tydeligvis lett, og det er jo godt å ha i tankene nå som fødsel har startet å titte frem i horisonten. 

Lurer også på når Minsten egentlig sover. :klo: Sverger på at jeg blir sparket, dagen lang. Tror jeg til og med hadde ett lite spark som sneide ribbeinet. Leste ett sted en eller annen gang at fostre sover 60-90 minutter av gangen, men det stod ikke noe om hvor ofte. Jeg som spiller litt for mye (både data og brett) satt i hele går og ble sparket. Det er ikke alltid like lett å konsentrere seg om hva jeg gjør i spillet når hele magen plutselig spretter. Etterpå bestemte jeg meg for å få brodert litt til, magen blir brukt som bord/støtte til broderingen, men det likte visst ikke Minsten. :laugh: For stadig vekk ble magen dyttet på og jeg stakk på feil sted i stoffet. Samme greie er når jeg våkner for å tisse, Minsten vil være med og leke. Tror jeg sjeldent går over 10 minutter uten ett spark om dagen (og natta).. 

Drar jeg frem mobilen for å filme at magen danser derimot... Da blir det stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med at bevegelsene slutter når de skal dokumenteres er et velkjent fenomen. Det samme gjelder når mannen skal se på. Av og til ser det helt vilt ut hva mini foretar seg inni magen, men med en gang mannen snur seg for å se blir det stilt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sitter i ro er det liv veldig vedlig ofte her og. Men jeg merker det ikke når jeg er på jobb. Eller.. jo, gjør jo det, men bare hvis jeg sitter å ikke konsentrerer meg om noe.  I morges var hele magen skjeiv også, så da tror jeg hun hadde krøllet seg sammen på venstresiden :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja sier noe der. Har merket det selv også, er jeg veldig inne i noe er det ikke like ofte jeg merker det. :laugh:

Er så søtt når magen står mer ut på en side enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med livlige Minsten! Får du sove noe når det er så få pauser? Hmm, er det så at dere ikke vet kjønnet? Holdt på å kalle Minsten for "hun", men så ble jeg så i tvil :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på når i alle dager mageboeren sover :klo: Kanskje de forter seg å sove samtidig som oss? Men det hender jeg blir vekket av romstering. Jeg strever også med å få dokumentert eller vist det til andre. Hele magen kan bølge og riste, men med en gang jeg sier "se her", er det over. Min teori er at de hører stemmene våre, og blir så opptatt av å lytte at de glemmer hele turnøkta. Ikke at det forklarer hvordan de vet når vi finner fram mobilkamera da :P

Håper det ordner seg så du får føde på nærsykehuset! Når du har søkt og fått fødeplass, og ikke hørt noe før nå, burde vel det gå bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sullå skrev:

Herlig med livlige Minsten! Får du sove noe når det er så få pauser? Hmm, er det så at dere ikke vet kjønnet? Holdt på å kalle Minsten for "hun", men så ble jeg så i tvil :ler:

Sove er som regel veldig enkelt, eller helt forferdelig. :fnise: Har greid å sove ni timer uten å våkne, bare for å tisse, kjenne på mye liv, for så å sove igjen til mannen vekker meg mange timer etterpå. Andre ganger kan jeg sove i to timer og være våken i tre, fire før jeg sovner igjen. Men tror egentlig ikke jeg kan skylde på at det er livlig i magen. :yvonne:

Vi vet ikke kjønnet, har holdt på å få vite det både på OUL og første vekstkontroll, spesielt på OUL sa den som utførte det på meg at det var lett å se så vi måtte se vekk. :PMannen er sikker på at det er jente, og jeg har følelsen av at det er gutt. Så en av oss får rett uansett!

9 timer siden, Illy skrev:

Jeg har også lurt på når i alle dager mageboeren sover :klo: Kanskje de forter seg å sove samtidig som oss? Men det hender jeg blir vekket av romstering. Jeg strever også med å få dokumentert eller vist det til andre. Hele magen kan bølge og riste, men med en gang jeg sier "se her", er det over. Min teori er at de hører stemmene våre, og blir så opptatt av å lytte at de glemmer hele turnøkta. Ikke at det forklarer hvordan de vet når vi finner fram mobilkamera da :P

Håper det ordner seg så du får føde på nærsykehuset! Når du har søkt og fått fødeplass, og ikke hørt noe før nå, burde vel det gå bra?

Herlig å høre at jeg ikke er alene. :biggrin: Grei teori, kanskje de også er teknologisk innstilte allerede. :tongue:

Ja, fødeplass ordnet hun som utførte OUL på meg, og har som sagt ikke hørt noe om det. Leste i går om noen som måtte ta keisersnitt pga overvekt da, så kanskje det er det de mente? :klo: Uff, er ikke barebare dette her. Aller helst skulle jeg jo ha greid å ha normal vekt.. Men altså.. I videoer fra da jeg var ung, kan man se at mormor nærmest gjetet på barnebarna sine med å holde godteri i hånda så vi kom løpende etter. Og hun ga oss penger hvis vi spiste mer mat. Så jeg har vokst opp på sukker og kjærlighet daglig, det er ikke lett å snu slikt. 

------

30+4.

Er det en kynner jeg kjente?! Magen strakk seg plutselig og hele området stakk litt og jeg merket jeg plutselig måtte puste dypt. Jeg har opplevd noe slikt en gang før, men rett etter den gangen løp jeg på do og fikk (beklager TMI) gjort en god nummer to og tømt meg godt. :fnise: Men denne gangen var det bare ett minutt med litt ubehag. 

Jeg har jo to venninner som også er gravide, ei som er tre uker (20 dager) forran meg - hun ble gravid på første pp, og ei som er en uke forran meg (6 dager) - gravid med hjelp fra ivf. Hun førstnevnte merket noe som minnet om rie så og si samtidig som jeg merket noe som minnet meg om kanskje en kynner, litt artig. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kom jeg på en ting til, hun som aldri greier å slutte å skrive..

Jeg har jo lenge slitt med at det føles som det nesten brenner på toppen av brystkassa, altså under halsen. Jeg har jo hele tiden bestemt at det ikke er halsbrann. :opplyser: Og hva så om hvis jeg drikker 3dl vann på rappen så ender det kanskje med at jeg gulper opp litt vann plutselig mens jeg raper som verst (å, så herlig å være gravid dere!:laugh: Jeg er bare glad luften som regel går den veien.. :fart2:). Det er ikke halsbrann. :fnise: 

Klagde til mannen over at det var så slitsomt og ubehagelig, så spurte han hvorfor jeg ikke prøver gaviscon - jeg har jo kjøpt det og har det liggende.. Prøvde å si at jeg har jo ikke halsbrann, så hva er vitsen. Men han var ikke enig, og sa at sånn som jeg plages med det skader det jo ikke å prøve! Streng mann. :sukk: (:fnise:). Så jeg tygde, og yuck, det var ikke godt. Jeg vet ikke om det er placebo, om det ga seg eller om det virker så fort. Men merket nesten med en gang at det ble bedre og nesten borte. :sjokkbla: Rundt en time etterpå, når jeg gikk til jobben, så startet det igjen. Og har kommet og gått siden. Så jeg vet ikke jeg.. Vet ikke hvor lenge det virker, vet ikke om det er faktisk halsbrann eller hva.

Men mannen ble i det minste glad for at jeg hørte på han, så det er jo noe. :)

Er jeg den eneste som føles seg som.. vel.. ett gasskammer? Er det ikke rap er det stakkars de som er i nærheten..:pirat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra bilder så ser du da ikke så fryktelig overvektig ut... Høres ut som du veier 300kg sånn når de sier det om å ikke føde på lokalsykehuset og ta keisersnitt i stedenfor vanlig fødsel... 

Hørtes ut som en kynner ja. Hele magen strammer seg og stikker ut ekstra mye og holder seg sånn i 30-60 sekunder. Ikke vondt, bare ubehagelig. Jeg så i den ene appen min at mange ikke kjenner kynnere, men at man likevel har de helt fra uke 12-ish. 

jeg tror jeg også har litt halsbrann.. men jeg skjønner ikke helt.. for det brenner ikke. Men jeg føler at jeg nesten gulper noen ganger. Og får sånne rap-lignende greier gjennom hele dagen.

Og ja, jeg føler meg som et gasskammer aka kjernekraftverk sånn ca annenhver dag :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta burde vel ikke være noe stort problem så lenge det ikke er noen komplikasjoner. Du har jo ikke diabetes. Håper det ordner seg i hvert fall, og du får føde der du vil! Hvis man bare kunne bestemt seg for ei vekt og hatt den, så hadde det vært fint, men det fungerer gjerne ikke sånn. Jeg har litt motsatt problem, og går for mye ned når jeg stresser. Det er heller ikke bra for fruktbarhet og graviditet, og ble problematisk da fikk i meg nok næring første halvdel av dette svangerskapet pga. kvalmen.

Jeg har masse kynnere, selv om jeg er førtegangsfødende. Jeg er ikke så glad i dem da. Magen blir steinhard, hadde noen prøvd å sparke i den, hadde de brukket tærne. Men når de holder seg på et greit og ikke så plagsomt nivå, er det ganske fascinerende. Tenk at livmoren bare skjønner at den skal trene! Det er vel sånn som @Omo sier, at alle har dem, men at ikke alle kjenner dem.

Det hører egentlig ut som du har halsbrann. Plagsomme greier! Det brenner her også, og så kjennes det ofte ut som mageinnholdet er på vei oppover, særlig når jeg legger meg ned (er vel tyngdekraften som spiller inn da). Og Gaviscon er fantastisk og grusomt. Den skal vel liksom smake en blanding av vanilje, sitron og bringebær. På én gang. Kunne de ikke valgt én smak? Og så den konsistensen da :bond: Men jeg syns også at det virker. Jeg er også helt klart full av luft :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Omo skrev:

Ut fra bilder så ser du da ikke så fryktelig overvektig ut... Høres ut som du veier 300kg sånn når de sier det om å ikke føde på lokalsykehuset og ta keisersnitt i stedenfor vanlig fødsel... 

Hørtes ut som en kynner ja. Hele magen strammer seg og stikker ut ekstra mye og holder seg sånn i 30-60 sekunder. Ikke vondt, bare ubehagelig. Jeg så i den ene appen min at mange ikke kjenner kynnere, men at man likevel har de helt fra uke 12-ish. 

jeg tror jeg også har litt halsbrann.. men jeg skjønner ikke helt.. for det brenner ikke. Men jeg føler at jeg nesten gulper noen ganger. Og får sånne rap-lignende greier gjennom hele dagen.

Og ja, jeg føler meg som et gasskammer aka kjernekraftverk sånn ca annenhver dag :ler: 

Haha, ja.. Jeg føler meg egentlig ikke såå overvektig, men da jeg ble gravid var jo min BMI på 36. Når 25 og høyere er overvekt, og jeg ikke har stort med muskler, sier det seg at det er en del fett på meg. :fnise:

Da kan jeg si at jeg har hatt min første merkbare kynner. Plutselig er fødsel så mye nærmere. :sjokkbla:

Det er akkurat sånn jeg følte det inntil nylig også, nesten som jeg gulpet og litt sånt i blant. Da jeg fant ut at jeg ville ha gaviscon klart, i tilfelle! 

Hihihi. :fart2:

4 timer siden, sullå skrev:

Enig med innlegget over! :Nikke: Jeg ser for meg noen mye større enn deg når jeg tenker på ordet "overvektig"!

Jeg er forholdsvis heldig, vekta ligger over hele kroppen. :) Så store legger, store lår, store pupper, store armer. De gangene jeg er flink med vekta går som regel magen vekk først. Føler jeg er en sånn person folk kan velge å hate på grunn av det. :fnise: Dessuten legger vel få ut stygge bilder av seg selv, og det er utrolig hva man kan få til med riktig vinkel! 

3 timer siden, Illy skrev:

Vekta burde vel ikke være noe stort problem så lenge det ikke er noen komplikasjoner. Du har jo ikke diabetes. Håper det ordner seg i hvert fall, og du får føde der du vil! Hvis man bare kunne bestemt seg for ei vekt og hatt den, så hadde det vært fint, men det fungerer gjerne ikke sånn. Jeg har litt motsatt problem, og går for mye ned når jeg stresser. Det er heller ikke bra for fruktbarhet og graviditet, og ble problematisk da fikk i meg nok næring første halvdel av dette svangerskapet pga. kvalmen.

Jeg har masse kynnere, selv om jeg er førtegangsfødende. Jeg er ikke så glad i dem da. Magen blir steinhard, hadde noen prøvd å sparke i den, hadde de brukket tærne. Men når de holder seg på et greit og ikke så plagsomt nivå, er det ganske fascinerende. Tenk at livmoren bare skjønner at den skal trene! Det er vel sånn som @Omo sier, at alle har dem, men at ikke alle kjenner dem.

Det hører egentlig ut som du har halsbrann. Plagsomme greier! Det brenner her også, og så kjennes det ofte ut som mageinnholdet er på vei oppover, særlig når jeg legger meg ned (er vel tyngdekraften som spiller inn da). Og Gaviscon er fantastisk og grusomt. Den skal vel liksom smake en blanding av vanilje, sitron og bringebær. På én gang. Kunne de ikke valgt én smak? Og så den konsistensen da :bond: Men jeg syns også at det virker. Jeg er også helt klart full av luft :P

 

Har heldigvis ingen komplikasjoner (som jeg vet om), så det håper jeg også. Synes det var veldig rart å bare få det slengt sånn i forbifarten, men hun gikk kanskje utifra at jeg har fått beskjed om det på kontrollene. Mannen har jo vært med på alle kontroller utenom en, og han ble også overrasket. Så troor ikke jeg bare har vært helt borte når det ble nevnt. :fnise: Misunner dere som går ned av å stresse, når jeg er stressa blir jeg sulten. Når jeg er sulten blir jeg sur, og folk hever mat etter meg nærmest. :sjenert: Jeg sleit jo også med næring, men ikke i nærheten av sånn som du har hatt det. Er fortsatt ikke tilbake til startvekten på grunn av det..

Håper ingen sparker i magen din, og ikke bare for tærne dems sin del. :laugh: Er utrolig kult at kroppen trener seg selv, skulle ønske det gjaldt alle musklene i kroppen! 

Legen min ville jeg skulle prøve gaviscon da jeg var kvalm, men da jeg googlet og så smakene brakk jeg meg. :fnise: Så det gadd jeg aldri prøve engang, trodde først kanskje det var sånn loveheart opplegg. Hvis smaker vanilje, gul sitron og rød bringebær.. Men nei, de har tydeligvis tenkt at det er en god kombo. :vetikke: Gleden var derfor stor da jeg så at det fantes med kun mintsmak også!

....

Men ikke i Norge.

:dry:

Og ja... konsistensen. Ugh. Er fortsatt ikke sikker på om jeg synes det er verdt det å ta dem, eller leve med "halsbrann" (som jeg absolutt ikke har altså!:opplyser:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn som ikke klarer å shotte. Jeg klarer ikke å svelge ned vond drikke raskt liksom. Så jeg ender opp med å brekke meg osv. Så den gaviscon høres ikke ut som noe for meg. Men jeg har blitt veldig flink til å shotte nå mens jeg er gravid :ler: Ironisk nok.  Jeg tar jo DulcoSoft for magen og den skal liksom smake nøytralt. Men den er litt sånn tjukk og seig og har likevel en smak. Og til å begynne med tvang jeg det i meg med 10 slurker med store vannsluker mellom hver. Eller blandet det i biola. Og selv da brakk jeg meg.  Nå klarer jeg det på 1 eller to slurker/shotter og brekker meg sjelden. :ler: Så jeg blir nok en god shotter etter dette. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Omo skrev:

Jeg er sånn som ikke klarer å shotte. Jeg klarer ikke å svelge ned vond drikke raskt liksom. Så jeg ender opp med å brekke meg osv. Så den gaviscon høres ikke ut som noe for meg. Men jeg har blitt veldig flink til å shotte nå mens jeg er gravid :ler: Ironisk nok.  Jeg tar jo DulcoSoft for magen og den skal liksom smake nøytralt. Men den er litt sånn tjukk og seig og har likevel en smak. Og til å begynne med tvang jeg det i meg med 10 slurker med store vannsluker mellom hver. Eller blandet det i biola. Og selv da brakk jeg meg.  Nå klarer jeg det på 1 eller to slurker/shotter og brekker meg sjelden. :ler: Så jeg blir nok en god shotter etter dette. :P 

Gaviscon finnes i tyggetabletter også, så du har ikke den unnskyldningen altså. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må kanskje ha tenkt at du har fått beskjed om det før, ja :klo: Hadde du hatt svangerskapsdiabetes, hadde det vært litt mer logisk. Det er visst gjerne litt enten eller, men stress bruker å gjøre noe med matlysten. Jeg ble undervektig etter bmi-skalaen, og det er hverken sunt eller fint :dry: Jammen godt at kvalmen roet seg hos begge!

Hvis noen hadde sparket meg i magen nå, tror jeg morsinnstinktet hadde våknet kraftig, og jeg hadde banket dem! :PDet hadde vært veldig kjekt med automatisk trening på resten av musklene i kroppen også, ja!

Åh, nå ble jeg glad et lite sekund. Bare mintsmak høres helt klart bedre ut. Jeg trodde også at det skulle være tre forskjellige tablettertyper, én med hver av smakene. Jeg gledet meg nesten litt til å prøve de med sitron... Hehe, hvis du insisterer så er det sikkert ikke halsbrann. Det jeg har blir mye verre om natten, så jeg har kjøpt en kjempepute, og sover nesten sittende. Jeg har ikke prøvd den flytende versjonen av Gaviscon, forresten. Har den også tre smaker i én?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...