Gå til innhold

Enda en "hjelp oss å velge hund"-tråd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer hund etterhvert, men trenger litt tips ift rase. Ingen av oss er nemlig kjent med medium hunder, vi har begge vokst opp i familier med store hunder. Og vi ønsker å gjøre et godt valg både for oss og hunden! 

Vi er på leting etter en mellomstor hund; cavalier spaniel og pomeranian f.eks. er for små, labrador for stort. Så noe mellom der. Ukentlig pelsstell er OK, ønsker helst ikke strihåret. Jeg er lite glad i terrier, og mannen nekter clumber spaniel og bulldog. Vi ønsker oss generelt en frisk hund, ikke en som er avlet på utseende til en slik grad at det går utover helsa. 

Vi er barnfri, og har katter. Jeg er ufør og er hjemme mesteparten av tida, så hunden blir ikke sittende alene i et bur hele dagen! Men pga helsa kan ikke jeg gå veldig lange turer. Det blir nok dotur morgen og kveld, og 30-60 minutter tur midt på dagen. Jeg ønsker å drive med lydighetstrening/mentaltrening daglig, og ellers blir det masse kos og oppmerksomhet. Jeg håper jo at formen min blir bedre med tida og at vi kan få inn lenger turer og kanskje agility, men jeg må ta utgangspunkt i den formen jeg er i nå. Mannen jobber dagtid, han vil ta morgenturen, jeg midt på dagen, og begge to/bytte på kveldsturen. 

Per i dag bor vi i en 65kvadrat leilighet midt i byen (med to parker og et fint turområde et par kvartaler unna), men håpet er å flytte i løpet av 1-2 år til leilighet eller rekkehus med en liten hage. 

Jeg er åpen for utradisjonelle/mer ukjente raser! Det viktigste er at vi finner en hund som kan ha det godt hos oss. Vi er villige til å reise til oppdretter, de trenger ikke være i vårt nærområde (dog Trondheim er nok det nordligste vi kan reise). Jeg skal innrømme at jeg er veldig svak for spaniels, men tror de mellomstore trenger mer aktivitet enn vi kan gi? 

Kjør debatt :D 

Anonymkode: 05079...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tibetansk Terrier kan høres ut som en rase som kan passe dere. Allsidig, morsom og lettlært rase som er glad i å være med på det som skjer. Den trenger i utgangspunktet å børstes ukentlig, men krever det daglig i den perioden den mister valpepelsen. Til tross for navnet er ikke dette en terrier, men en selskapshund. Den har ikke det samme strie gemyttet en Terrier har. Det er mulig den er litt i minste laget, litt større enn en Cavalier, men håper likevel du vil ta en nærmere titt på den!

Anonymkode: 2c267...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Toller!

Anonymkode: fb53d...5d7

Det er jeg uenig i, med tanke på at TS presiserer at hun legger dagens form til grunn.

Anonymkode: f9ce4...d7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg uenig i, med tanke på at TS presiserer at hun legger dagens form til grunn.

Anonymkode: f9ce4...d7d

Hun sier også at hun vil bruke hunden aktivt til mentaltrening, og at hun har en mann som vil lufte om morgenen.

Anonymkode: fb53d...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier også at hun vil bruke hunden aktivt til mentaltrening, og at hun har en mann som vil lufte om morgenen.

Anonymkode: fb53d...5d7

TS beskriver det som "dotur", samme for kveld, det tolker jeg som fort tur i nabolaget.

Anonymkode: f9ce4...d7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tibetansk Terrier kan høres ut som en rase som kan passe dere. Allsidig, morsom og lettlært rase som er glad i å være med på det som skjer. Den trenger i utgangspunktet å børstes ukentlig, men krever det daglig i den perioden den mister valpepelsen. Til tross for navnet er ikke dette en terrier, men en selskapshund. Den har ikke det samme strie gemyttet en Terrier har. Det er mulig den er litt i minste laget, litt større enn en Cavalier, men håper likevel du vil ta en nærmere titt på den!

Anonymkode: 2c267...b32

Takk! En venninnne hadde faktisk tibbe før, men jeg hadde glemt navnet på rasen. Den hun hadde var helt herlig hvertfall! 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toller!

Anonymkode: fb53d...5d7

Tollere krever MYE mer aktivitet enn vi kan gi! Mannens familie har hatt en, de var vant til labrador og golden, men det som var nok aktivitet for de var ikke nok for tolleren. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

shetland sheepdog :)

Anonymkode: 65a7a...5be

De trenger vel daglig pelsstell? Nydelige hunder da! Og jeg har hørt de ikke går så godt overens med katter? 

Anonymkode: 05079...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS beskriver det som "dotur", samme for kveld, det tolker jeg som fort tur i nabolaget.

Anonymkode: f9ce4...d7d

Jepp, 10-20 minutter :) 

Anonymkode: 05079...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

De trenger vel daglig pelsstell? Nydelige hunder da! Og jeg har hørt de ikke går så godt overens med katter? 

Det kommer an på om hunden er vant til katter, jeg kjenner en del med sheltier, noen av de bjeffer og vil jage katter, men de som bor med katt bryr seg ikke :) Ei venninne har 2 katter og 2 sheltier, ingen problemer der. Jeg har ikke hund selv nå,men passer en 2 måneder hvert år, og da børster jeg 1 gang i uka og evt ekstra i røyteperioder. Har katt selv, de leker sammen men det er katten som er sjefen så om hunden blir for ivrig kan det hende han får seg et dask på nesen før katten hopper opp i høyden (veldig lurt å ha steder kattene kan komme seg unna så de får være i fred om de ønsker det).

Om jeg skal ha egen hund igjen blir det shetland sheepdog, synes de er så herlige og kan være med på alt men KREVER det ikke. Fin størrelse og bra helse om man velger en seriøs oppdretter. Eneste som er negativt er at jeg har hørt noen av de er bjeffete/gneldrete, men har ikke opplevd dette selv. En annen rase som også er sånn som kan bli med på alt er puddelen, de kan man jo finne både som liten og medium, men er kanskje noe spesielt pelsstell på de?

Anonymkode: 65a7a...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info om sheltier! :)

 

Er ikke pudler veldig vanskelig å få stuereine? Har noen i familien som har puddel (blanding av toy og liten) og den tisser inne hele tida. Den tisser på seg når den blir opphisset, mao hver gang noen kommer inn døra eller gir den litt for mye oppmerksomhet! Dét orker ikke jeg å deale med altså :O

Anonymkode: 05079...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! En venninnne hadde faktisk tibbe før, men jeg hadde glemt navnet på rasen. Den hun hadde var helt herlig hvertfall! 

Tollere krever MYE mer aktivitet enn vi kan gi! Mannens familie har hatt en, de var vant til labrador og golden, men det som var nok aktivitet for de var ikke nok for tolleren. 

De trenger vel daglig pelsstell? Nydelige hunder da! Og jeg har hørt de ikke går så godt overens med katter? 

Anonymkode: 05079...162

Tibetansk spaniel, såkalt tibbe er ikke samme rase som tibetansk terrier :)

Jeg tenker kanskje whippet jeg? De krever ikke så mye, men du bør ha mulighet for å slippe den en plass så den kan rase fra seg minst et par ganger i uka. De er dog ikke så lette å bruke til lydighet feks. Kanskje på hobbybasis, men ikke en rase å satse på hvis du vil konkurrere. En whippet liker ikke å ligge på gulvet. De er såkalte sofagriser:)

Anonymkode: 5c048...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Staffordshire bull terrier eller cocker  spaniel? 

Anonymkode: 3033e...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2017 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Tibetansk spaniel, såkalt tibbe er ikke samme rase som tibetansk terrier :)

Jeg tenker kanskje whippet jeg? De krever ikke så mye, men du bør ha mulighet for å slippe den en plass så den kan rase fra seg minst et par ganger i uka. De er dog ikke så lette å bruke til lydighet feks. Kanskje på hobbybasis, men ikke en rase å satse på hvis du vil konkurrere. En whippet liker ikke å ligge på gulvet. De er såkalte sofagriser:)

Anonymkode: 5c048...31c

Ooops, my bad! :O Da har jeg lært noe nytt i dag og! Skal lese meg opp på forskjellene på de to.

Whippet... Njah XD Jeg sitter med en italiensk mynde på fanget nå, som vi har passet i to uker, han er for beinrangel XD haha. Hadde det fantes langhårede mynder i mindre versjoner, kanskje. Men det blir litt for lite pels og "kosete". Og sofagris er helt rikig! Helst under tre lag med pledd i tillegg. Om morgenen må han draes ut for å gå på do, han vil helst sove til tolv-ett før han står opp :P

 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Staffordshire bull terrier eller cocker  spaniel? 

Anonymkode: 3033e...567

Takk for fine forslag! Jeg elsker cocker spaniels, de er så nydelige, men jeg er redd for å gi de for lite aktivitet. Staffer og er herlige. Så lenge de ikke er hvite i ansiktet. Da ligner de for mye på bull terriers, som jeg synes ser kjempeskumle ut *grøss*

Anonymkode: 05079...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2017 den 13.56, AnonymBruker skrev:

Takk for info om sheltier! :)

 

Er ikke pudler veldig vanskelig å få stuereine? Har noen i familien som har puddel (blanding av toy og liten) og den tisser inne hele tida. Den tisser på seg når den blir opphisset, mao hver gang noen kommer inn døra eller gir den litt for mye oppmerksomhet! Dét orker ikke jeg å deale med altså :O

Anonymkode: 05079...162

Absolutt helt uenig i den påstanden om pudler. Jeg vokste opp med flere storpudler, samt to mellompudler. Selv har jeg en dvergpuddel som tisset to ganger inne som valp. 

 

At en hund tisser når noen kommer på besøk har ingenting å gjøre med at den ikke er husren, det skyldes at den rett og slett blir så glad at den skvetter litt. Dette kan man forsøke å løse med å overse hunden til den har roet seg :)

Forøvrig så vil jeg anbefale TS en mellompuddel :) Maken til morsom og intelligent rase tror jeg man skal lete lenge etter! :)

 

Uavhengig av hvilken rase dere velger så ønsker jeg dere lykke til, også håper jeg dere får oppleve den enorme gleden hunder kan gi :)

Endret av Frukthage
Puttet på noen smilefjes, syns jeg virket så sur :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På Sunday, July 23, 2017 den 16.45, AnonymBruker skrev:

Ooops, my bad! :O Da har jeg lært noe nytt i dag og! Skal lese meg opp på forskjellene på de to.

Whippet... Njah XD Jeg sitter med en italiensk mynde på fanget nå, som vi har passet i to uker, han er for beinrangel XD haha. Hadde det fantes langhårede mynder i mindre versjoner, kanskje. Men det blir litt for lite pels og "kosete". Og sofagris er helt rikig! Helst under tre lag med pledd i tillegg. Om morgenen må han draes ut for å gå på do, han vil helst sove til tolv-ett før han står opp :P

 

Takk for fine forslag! Jeg elsker cocker spaniels, de er så nydelige, men jeg er redd for å gi de for lite aktivitet. Staffer og er herlige. Så lenge de ikke er hvite i ansiktet. Da ligner de for mye på bull terriers, som jeg synes ser kjempeskumle ut *grøss*

Anonymkode: 05079...162

Vel, utseende til whippeter tiltaler ikke alle:link: men ut i fra det du beskriver så tror jeg mynde kan passe. Finnes jo flere forskjellige :)

Hvis du kommer til å vurdere mindre raser så kan jeg anbefale bichon havanais :)

Anonymkode: 5c048...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller!

Jeg har hatt en for noen år siden og har fryktelig lyst på en ny èn. En bekjent av meg har lagd en instabruker til hunden sin som jeg kan sikle på i timesvis, haha:fnise: 

For jeg må nemlig rette på de av dere som sier at alle tollere krever så syykt mye. De fleste hunder er faktisk ganske like, men mye kommer veldig an på hvordan de oppdras. Tollere krever mye av det som eierene lærer de. Min gamle toller lærte seg å være rolig når han skulle være rolig, og herje når han ikke skulle herje. Jeg ødela kneet mitt når han var rundt 8 måneder og turene ble ganske korte en periode. Han tok det derimot med knusende ro, for kjærlighet og innelek var det jo ikke mangel på. Tollere kan faktisk brukes til servicehunder, og som de fleste vet; servicehunder må være rolig å de fleste situasjoner.

Alt kommer an på hva man lærer hunden din.

Anonymkode: e0031...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toller!

Jeg har hatt en for noen år siden og har fryktelig lyst på en ny èn. En bekjent av meg har lagd en instabruker til hunden sin som jeg kan sikle på i timesvis, haha:fnise: 

For jeg må nemlig rette på de av dere som sier at alle tollere krever så syykt mye. De fleste hunder er faktisk ganske like, men mye kommer veldig an på hvordan de oppdras. Tollere krever mye av det som eierene lærer de. Min gamle toller lærte seg å være rolig når han skulle være rolig, og herje når han ikke skulle herje. Jeg ødela kneet mitt når han var rundt 8 måneder og turene ble ganske korte en periode. Han tok det derimot med knusende ro, for kjærlighet og innelek var det jo ikke mangel på. Tollere kan faktisk brukes til servicehunder, og som de fleste vet; servicehunder må være rolig å de fleste situasjoner.

Alt kommer an på hva man lærer hunden din.

Anonymkode: e0031...232

Hehe, mente såklart "herje når han kan herje":)

Anonymkode: e0031...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som collieeier slår jeg et slag for dem. Fantastiske hunder. Rolig i huset og røyter lite. Røyter veldig intenst et par uker på vår/sommer. da trengs det børsting to ganger om dagen. Ellers holder det med gjennombørsting en-to ganger i uka. 

Hun er på tur ca 1 time hver dag og selvsagt doturer i tillegg, jeg har mye av spasering og da får hun legre turer også i ukene. I helgene prioriterer vi hunden og er da ute i mange timer i lag med henne.

Vi trener søk og diverse med henne, hun elsker å bruke hodet. Hele hunden lyser opp når vi leter frem klikkeren og godbitposen. Nå er hun blitt gammel, men fortsatt er hun sprek og med på fjellet og i skogen. 

Anonymkode: 92e86...216

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...