Gå til innhold

Ser du på blogging som en jobb?


Donout

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Liima skrev:

Jeg mener at det ikke bidrar noe til samfunnet. Mange av de tjener til og med mer enn leger, kirurger, advokater. Folk som har gått i flere år på skole, og som har en jobb med MYE ansvar, tjener mindre penger enn enkelte bloggere som skriver om sminke og hår. Dagen deres består av å fikse negler, legge vippeextentions og gå til frisøren. De kan ligge på en strand å "jobbe". Ja, det er kanskje nyttig for samfunnet at bloggere legger ut annonser, men ellers ser jeg ikke hvordan blogging er nyttig. Vi trenger ikke blogging for at jorda skal gå rundt. 

Blogging er heller ikke noe man skriver på CVen som tidligere jobberfaring. 

Det bidrar jo til samfunnet i form av f.eks underholdning. Hva med skuespillere? De bidrar ikke til samfunnet noen annen måte enn underholdning, men det er da like fullt en jobb. Jeg ser faktisk ikke et eneste godt argument for at det IKKE er en jobb. 

 

2 timer siden, Solivagant skrev:

Det er jo såklart mye arbeid å opprettholde en blogg, men jeg ser ikke på det som en jobb. Det er ikke noe man bruker 8 timer på fem dager i uken, og det er ikke noe man skriver på CV'en.

Man bestemmer ikke hvor vidt noe er en jobb basert på antall timer som brukes på det. Utfører man et arbeid som genererer inntekt så er det en jobb. Om man mener noe annet så anbefaler jeg alle bloggere, og andre som ikke jobber 37,5 timer per uke om å ta en telefon til NAV for å kreve arbeidsledighetstrygd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser vel helst på det som en hobby, som noen få faktisk også kan leve av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Liima skrev:

Vi ser hele tiden at bloggere skal forsvare seg med at blogging er en jobb.

Jeg tenker at blogging er en hobby som folk penger på, ikke noe annet. En jobb for meg er når man gjør noe nyttig for samfunnet. Ikke at man sitter hjemme på PCen og skriver om sminke og klær, og forteller om hva dagen har bestått av. 

Hva mener dere?

http://martinelunde.blogg.no/1500654186_jo_det__blogge_er_en_jobb.html#comment

En jobb er når man tjener penger på det man gjør. Om man velger å gjøre noe nyttig for samfunnet, eller tale saker via blogg som kan påvirke mange, eller ha en sminke/moteblogg og tjene penger på det, så er det en jobb. Det er jammen meg bra de fleste er åpne for nye ting i arbeidsmarkedet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelinaKyle

Ja, jeg vil si det er en jobb, men om det er en jobb å strebe etter, det er en helt annen sak... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blogging kan både være en jobb og en hobby. Det er en jobb når man begynner å tjene gode penger på det. Det er imidlertid ikke alt i en bloggers hverdag som er jobb. Mener det var Kristina Andersen som for noen år siden satte opp en oversikt over sin "travle arbeidsdag". I oversikten var både trening og time hos frisøren inkludert, altså ting vi vanlige anser som luksus i hverdagen 🙄😏

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, lenebu skrev:

Jeg klarer ikke å tenke på blogging som en jobb. For meg er en jobb noe du bruker 8+ timer på til dagen. Å fikse negler eller å gå til frisøren er fritidsaktiviteter du gjør utenom jobben. Blogging er en "jobb" i den forstand at du får betalt, men det er (for meg) ikke en jobb i forhold til hva du faktisk utretter. Alle bloggere, som den som er uthevet i HI, prater om at de bruker "ekstremt mye tid på å blogge", men det skinner i hvert fall ikke gjennom i det gjennomsnittelige produktet, som ligner mer på det jeg skribler ned i dagboken min før jeg legger meg etter 8-10 timer på jobb. 

:pls:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Liima skrev:

Vi ser hele tiden at bloggere skal forsvare seg med at blogging er en jobb.

Jeg tenker at blogging er en hobby som folk penger på, ikke noe annet. En jobb for meg er når man gjør noe nyttig for samfunnet. Ikke at man sitter hjemme på PCen og skriver om sminke og klær, og forteller om hva dagen har bestått av. 

Hva mener dere?

http://martinelunde.blogg.no/1500654186_jo_det__blogge_er_en_jobb.html#comment

For de som har det som heltidsgeskjeft og hovedinntektskilde, så er det jobben deres, ja, men det er det jo et fåtall som har :)

Det er for øvrig svært mange jobber hvor man ikke gjør noe spesielt nyttig for samfunnet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Liima skrev:

Jeg mener at det ikke bidrar noe til samfunnet. Mange av de tjener til og med mer enn leger, kirurger, advokater. Folk som har gått i flere år på skole, og som har en jobb med MYE ansvar, tjener mindre penger enn enkelte bloggere som skriver om sminke og hår. Dagen deres består av å fikse negler, legge vippeextentions og gå til frisøren. De kan ligge på en strand å "jobbe". Ja, det er kanskje nyttig for samfunnet at bloggere legger ut annonser, men ellers ser jeg ikke hvordan blogging er nyttig. Vi trenger ikke blogging for at jorda skal gå rundt. 

Blogging er heller ikke noe man skriver på CVen som tidligere jobberfaring. 

Markedskrefter er noe herk :)

Det er mange som tjener bra med penger uten at det de gjør nødvendigvis er så "nyttig" for samfunnet :)

Om en tidligere toppblogger har lyst å omtale bloggerkarrieren på sin CV, så kan selvsagt vedkommende gjøre det om han/hun vil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, K91 skrev:

Virker som om mange toppbloggere bruker veldig lite tid på bloggen ihvertfall, det provoserer meg litt at de tjener SÅ mye på å poste ett eller max to innlegg om dagen (og hopper over og blogge flere dager). SÅ mye jobb er det ikke, selvom du må ta noen bilder. Er jo veldig ofte de poster innlegg uten nye bilder heller, eller bildet tatt i speilet? Det tar jo typ 2 min. 

Med det sagt finnes det faktisk noen unntak, enkelte toppbloggere virker det jo faktisk som at legger mer enn 30 min-1 time om dagen til bloggen ihvertfall.

Det er likt for alle, alle kan tjene mye på å blogge, dersom de får et stort publikum og aktører som er villige til å betale for reklame. Slik er det heldigvis :) 

Om man kan tjene omtrent like mye på å blogge en time om dagen som om man hadde holdt på hele dagen, så velger man naturlig nok førstnevnte :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Liima skrev:

Jeg mener at det ikke bidrar noe til samfunnet. Mange av de tjener til og med mer enn leger, kirurger, advokater. Folk som har gått i flere år på skole, og som har en jobb med MYE ansvar, tjener mindre penger enn enkelte bloggere som skriver om sminke og hår. Dagen deres består av å fikse negler, legge vippeextentions og gå til frisøren. De kan ligge på en strand å "jobbe". Ja, det er kanskje nyttig for samfunnet at bloggere legger ut annonser, men ellers ser jeg ikke hvordan blogging er nyttig. Vi trenger ikke blogging for at jorda skal gå rundt. 

Blogging er heller ikke noe man skriver på CVen som tidligere jobberfaring. 

Selvfølgelig bidrar bloggerne til samfunnet. De betaler skatt som alle andre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Mayoo skrev:

Selvfølgelig bidrar bloggerne til samfunnet. De betaler skatt som alle andre. 

Meget godt poeng :)

Toppbloggerne bidrar dermed langt mer enn de aller fleste som diskuterer her på Rampelys :)

Selv betaler jeg 400 000 i året i skatt, men bloggere som Sophie Elise og Anna R. bidrar nok enda en god del mer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Svenson skrev:

Det bidrar jo til samfunnet i form av f.eks underholdning. Hva med skuespillere? De bidrar ikke til samfunnet noen annen måte enn underholdning, men det er da like fullt en jobb. Jeg ser faktisk ikke et eneste godt argument for at det IKKE er en jobb. 

Som @Inocybe skriver så finnes det svært mange gode blogger. Som ikke bare har underholdningsverdi, men som også informerer og opplyser. 

Men av innlegget ditt så får jeg også følelsen av at det er kommersielle rosabloggerne du beskriver (for hva annet enn underholdning kan slike blogger egentlig bidra med?). Så ja; rosabloggere bidrar med underholdning. Men underholdningen består jo av å blottlegge egne barn, eget hjem, venner og familie. Gjerne barnebursdager, venners bryllup og begravelser også. Mens de fletter inn reklame på en mest mulig snikete måte.

Det kommersielle rosabloggere bidrar med til samfunnet er påstanden om at barn ikke har rett på et privatliv. At man blir lykkelig av løshår og løsnegler. At det er helt greit å utforske gråsoner i lovverket. Rosablogging er så absolutt underholdning, men av dårlig kvalitet. De fleste omtaler det jo som en togkræsj man ikke klarer å se bort i fra, sin guilty pleasure osv. 

Er blogging en jobb? Ja så absolutt; dersom man tjener nok penger på det i fht inntektsgrensen og beskatningsgrensen her til lands. Det finnes svært mange yrker som ikke gir noen mening eller som bidrar til et bedre samfunn. Dessverre.

Endret av Ultiva
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det gir inntekt, er det jo en jobb enten vi vil det eller ikke. 

Om det er en særlig krevende jobb, kan derimot diskuteres. Men det kan jo sies om de fleste yrker :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ultiva skrev:

Som @Inocybe skriver så finnes det svært mange gode blogger. Som ikke bare har underholdningsverdi, men som også informerer og opplyser. 

Men av innlegget ditt så får jeg også følelsen av at det er kommersielle rosabloggerne du beskriver (for hva annet enn underholdning kan slike blogger egentlig bidra med?). Så ja; rosabloggere bidrar med underholdning. Men underholdningen består jo av å blottlegge egne barn, eget hjem, venner og familie. Gjerne barnebursdager, venners bryllup og begravelser også. Mens de fletter inn reklame på en mest mulig snikete måte.

Det kommersielle rosabloggere bidrar med til samfunnet er påstanden om at barn ikke har rett på et privatliv. At man blir lykkelig av løshår og løsnegler. At det er helt greit å utforske gråsoner i lovverket. Rosablogging er så absolutt underholdning, men av dårlig kvalitet. De fleste omtaler det jo som en togkræsj man ikke klarer å se bort i fra, sin guilty pleasure osv. 

Er blogging en jobb? Ja så absolutt; dersom man tjener nok penger på det i fht inntektsgrensen og beskatningsgrensen her til lands. Det finnes svært mange yrker som ikke gir noen mening eller som bidrar til et bedre samfunn. Dessverre.

Er nok ikke alle som er enig med deg i den beskrivelsen, men det er en annen diskusjon. Jobb er det uansett.

 

1 time siden, LizbethOsnes skrev:

Så lenge det gir inntekt, er det jo en jobb enten vi vil det eller ikke. 

Om det er en særlig krevende jobb, kan derimot diskuteres. Men det kan jo sies om de fleste yrker :-) 

Kommer helt an på hva du legger i "krevende". Det blir jo hva en gjør det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
2 timer siden, LizbethOsnes skrev:

Så lenge det gir inntekt, er det jo en jobb enten vi vil det eller ikke. 

Om det er en særlig krevende jobb, kan derimot diskuteres. Men det kan jo sies om de fleste yrker :-) 

Kremt.

Jeg kan ramse opp mange yrker som krever flere års studier for å skaffe nok kunnskap til å kunne takle en krevende og ansvarsfull jobb. Det er søren meg ikke mange jobber som krever så lite kunnskap og innsats som det å drive en rosablogg, men som du sier, gir det inntekt er det jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lever man på bloggen så är det ju ett jobb. Väldigt få som lyckas leva på att blogga. Samhällsnytta, vem avgör det? åka skidor är det samhällsnytta? finns många som lever på sina specialkunskaper och har det som jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...