Gå til innhold

Er det vanlig å ta 'dåpsbilder?'


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal døpe jenta vår når hun er ca 3 mnd. Mamma mener at man alltid tar dåpsbilder hos profesjonell fotograf. Jeg er ikke negativ, men hadde egentlig ikke tenkt på det. Er det vanlig? Vet jo at det var vanlig før, tror nesten alle på min alder ( født på 80 tallet) har det, men hva med i dag?

Anonymkode: 8a13a...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg  tror ikke at det er fullt så vanlig nå. I dag har folk tilgang på gode kameraer og tar bilder selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du mener med dåpsbilder.

Jeg tok bilder selv. Disse brukte jeg bla på takkekortene.

Anonymkode: 2bf8c...6c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi følte det var mer selvsagt enn bryllupsbilder.

Anonymkode: e4ffc...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva du mener med dåpsbilder.

Jeg tok bilder selv. Disse brukte jeg bla på takkekortene.

Anonymkode: 2bf8c...6c4

Det står jo "dåpsbilder hos profesjonell fotograf" så da er det vel ikke noe spørsmål om hva hun mener...

Anonymkode: 81540...f14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal døpe jenta vår når hun er ca 3 mnd. Mamma mener at man alltid tar dåpsbilder hos profesjonell fotograf. Jeg er ikke negativ, men hadde egentlig ikke tenkt på det. Er det vanlig? Vet jo at det var vanlig før, tror nesten alle på min alder ( født på 80 tallet) har det, men hva med i dag?

Anonymkode: 8a13a...7eb

Vi tok bildene selv :) Enkelt og greit :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er så vanlig å ta profesjonelle dåpsbilder, nei. Det er nok ganske vanlig å ta med barnet til profesjonell fotograf i løpet av første leveåret, men ikke i forbindelse med dåpen. 

Anonymkode: 993da...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mer vanlig med nyfødtfotografering og/eller ettårsfotografering :) 

Anonymkode: 8658d...6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsbilder hos profesjonell fotograf?!  :vetikke:

Folk blir mer og mer selvopptatte. Skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Jacklost skrev:

Dåpsbilder hos profesjonell fotograf?!  :vetikke:

Folk blir mer og mer selvopptatte. Skremmende.

Hehe, dette var jo mye vanligere før ("alle" som ble født på 80-tallet har jo sånne bilder på veggen hjemme hos foreldrene sine). Mitt inntrykk er at færre folk tar sånne bilder hos fotograf nå. Det har vel ikke så mye med å være selvopptatt å gjøre, men hvis man innser sine egne begrensninger vedrørende fotografkunnskaper så må det vel være lov å gå til fotograf for å få noen fine bilder :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi tok selv. I min familie er det mer vanlig med fotograf til konfirmasjonen enn til dåpen. 

Anonymkode: c4f85...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vanillalilla skrev:

Hehe, dette var jo mye vanligere før ("alle" som ble født på 80-tallet har jo sånne bilder på veggen hjemme hos foreldrene sine). Mitt inntrykk er at færre folk tar sånne bilder hos fotograf nå. Det har vel ikke så mye med å være selvopptatt å gjøre, men hvis man innser sine egne begrensninger vedrørende fotografkunnskaper så må det vel være lov å gå til fotograf for å få noen fine bilder :)

Jeg vet ikke hvor du er fra, men jeg kan med hånda på hjertet si st jeg aldri har sett et sånt bilde hjemme hos noen av mine jevnaldrende venner. :fnise: Ikke i familien min heller. Noen har imidlertid dårlige, kornete amatørsnapshots fra alteret. De eneste jeg kjenner som har slike profesjonelle dåpsbilder hjemme hos foreldrene sine er født på 60-tallet og tidlig 70-tall. Svigerforeldrene mine, blant annet. 

Anonymkode: 2def4...d85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor du er fra, men jeg kan med hånda på hjertet si st jeg aldri har sett et sånt bilde hjemme hos noen av mine jevnaldrende venner. :fnise: Ikke i familien min heller. Noen har imidlertid dårlige, kornete amatørsnapshots fra alteret. De eneste jeg kjenner som har slike profesjonelle dåpsbilder hjemme hos foreldrene sine er født på 60-tallet og tidlig 70-tall. Svigerforeldrene mine, blant annet. 

Anonymkode: 2def4...d85

Haha, Ja - kanskje det er forskjellig fra sted til sted (jeg er fra bygda), uansett har det alltid vært så morro å se på de bildene når vi var små. Og hos bestemora mi, som har 12 barnebarn, hang det selvsagt bilder av alle + alle bryllupsbilder og etterhvert oldebarn!

Ingen som har bildene oppe nå lenger da (utenom de gamle), siden det ikke er så veldig trendy lenger.

Jeg slipper heldigvis å bruke penger på fotograf siden jeg er fotograf selv da, hehe.

Og nå for tiden så kan man jo faktisk ta veldig bra bilder med mobiler og andre rimelige kamera hvis man vil :) Det er mange talentfulle amatørfotografer som tar overraskende bra bilder der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett. Babybilder, ja, og bryllupsbilder, men ikke dåpsbilder. Vi tok selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...