Gå til innhold

Når fortelle om graviditet? Sommer/vinter-barn? Fortelle om prøving?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har begynt å snakke om at kanskje tiden er inne for å få barn snart. Jeg har derfor noen spørsmål til dere som har barn og dere som planlegger. 

1. Er det noen årstider/måneder det er fordel å få barn? Med tanke på barnehageplass, slippe å gå gravid en viss årstid, når en får permisjon osv. 

Tenker på dette fordi jeg kan se for meg at noen måneder kan være mer slitsom å gå høygravid, f.eks en varm sommer? Og om vinteren når det er kaldt (større fare for å skli, må kjøpe mye nye klær pga kulden, vanskeligere å ta seg frem osv). 

2. Er det fordeler/ulemper i forhold til å få barn tidlig på året vs sent på året? Tenker nå med hensyn til barnet. 

3. Hvor langt var du på vei da du fortalte det til familie/venner. Selv ønsker jeg helst å vente lengst mulig, men vet det kan bli vanskelig pga forskjellige settinger (alkohol osv). Vet en kan finne på unnskyldninger, men tror nok det vil merkes. 

4. Fortalte dere / tenker dere å fortelle at dere skal prøve? Selv tenker jeg det kanskje kan bidra til mer stress dersom vi vil slite med å få barn? Det kommer jo sikkert mye spørsmål da om barn, når vi er gravid, om vi har fått det til osv. 

Anonymkode: 2eb7e...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kun vært høygravid vinterstid men kulden var det minste problemet. Jeg er så innmarri varm når jeg er gravid. Kommer til å være høygravid høst vinter i år også, og nå kjøpte jeg meg knytekåpe, som jeg håper skal kunne fungere. Jeg får også mye vann og hevelser ved varmt vær, så sommer en kjipt for meg som gravid. I forhold til barnehage bør barnet være født før 01.09. Her jeg bor får man plass nesten uansett, så sjekk dekningen der du bor. Med første som nå er to sa vi det ganske tidlig, vi var så i lykkerus at abortrisken ble overdøvet, vi brukte to år på han. Denne gangen ventet vi til uke 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi unngikk november og desember. Både på grunn av barnehageplass og at barnet skal få være mest mulig klar til skolestart. 

Vi fortalte ingen at vi prøvde, ønsket ikke det maset, 'gravid eller?' 'Nå da?' 'Har dere ikke blitt gravid enda?' 

Anonymkode: 59e3e...578

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte ingen at vi var prøvere, ville ikke ha "mas" siden det ville blitt sårt dersom det ikke hadde klaffet. 

For min del var det perfekt å få barn om vinteren tidlig på året. Da slapp jeg å være høygravid på sommeren, og de første månedene sitter man gjerne bare inne med puppen ute uansett. Da vi var klare for å "møte verden" var det vår og fint å være ute :) Ulempen var selvsagt at vi ikke fikk barnehageplass før barnet var 1,5 år... Men vær obs på at fødestuene ofte er fulle om sommeren og man kan risikere å få en jordmor som ikke har tid til å være helt til stede for deg under aktiv fødsel (leste en artikkel om dette senest i går. Husker ikke hvor, antageligvis Dagbladet eller VG) 

 

Anonymkode: ea869...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler og ulemper med det meste vil jeg tro. Mtp barnehageplass er sommerbarn utmerket da barnet vil starte opp sammen med andre fra sitt kull og man er garantert plass ganske snart etter permisjon er over og man slipper å stresse med f.eks. dagmamma eller permisjon uten lønn.

Jeg syntest det var nydelig å være høygravid på vinteren da jeg var så EKSTREMT varm hele tiden, jeg som er en frysepinne til vanlig. Dessuten var det veldig deilig for meg som elsker å være ute så mye som mulig å ha permisjon vår og sommer.

Pappa er mer en "inneperson" og fikk perioden med dårlig ruskevær på høsten og vinteren :P

Jeg er gravid igjen nå (tidlig, 4+6 i dag) og det ligger an til sent mars eller tidlig april hvis alt går som det skal (forrige var 25. januar)

Vi var griseheldige og fikk barnehageplass allerede i januar, men det betydde jo at han stakkaren måtte gå sammen med barn fra forrige kull som alle var en del eldre enn han. Vi hadde ikke den samme "innføringen" som andre heller, som foreldremøte osv. Vi visste ikke at vi fikk plassen før kanskje en uke før, og da hadde vi stressa MASSE med å skaffe dagmamma og nesten skrevet under på kontrakt med henne. Det hadde blitt kjempedyrt siden man ikke får kontantstøtte før den mnd barnet blir 13 mnd.

Denne gangen har vi planer om litt ulønnet permisjon + "smart" ferieavvikling for å forlenge permisjonen slik at barnet kan begynne å bhg i august uansett når han eller hun blir født :) 

Mine foreldre fikk vite at jeg er gravid samme dag som jeg testa positivt, og jeg har allerede fortalt det til svigersøster og søster. Men venner, jobb og alle andre får vente litt. Helst så lenge som mulig på jobben.

Vi skal fortelle til svigermor til uka når vi møter henne personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter vår første i februar/mars. Hører mange ikke liker å være høygravid på sommeren. Jeg kjenner jeg er glad h*n kommer tidlig på året (kunne kanskje ventet 2 måneder, så der blir mer vår, menmen). Hører mange henger etter i starten av skolelivet når de er født sent. De blir fort umodne (med flere unntak så klart). Men i praksis jeg hadde i 1. Klassen sa læreren at klassen var umoden, og de aller, aller fleste der var født sent på året. Så er nok noe i det. Men med unntak så klart.

Jeg fortalte mamma og pappa det i uke 6, pga ble vanskelig å holde skjult pga kvalme osv). Også vet svigersøster det. Ellers tenker vi å vente til ihvertfall uke 12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...