Gå til innhold

Plutselig gravid, starte å studere sykepleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fant nettopp ut at jeg kom inn på sykepleiestudiet. I dag fant jeg ut at jeg er gravid ca 2-3 uker på vei... 

Overhode ikke planlagt, har ikke barn og er i tenkeboksen om å abort eller ikke. Dette er IKKE en diskusjon for eller i mot abort!!

Jeg lurer på om noen har blitt gravid i studie? Hvordan blir det lagt opp? 

Alt jeg egentlig innerst inne vil nå er å studere, er 23 å det har vært drømmen i flere år.

Barnefar driver eget firma og kan ikke ta ut mye permisjon..

Anonymkode: 7438d...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant nettopp ut at jeg kom inn på sykepleiestudiet. I dag fant jeg ut at jeg er gravid ca 2-3 uker på vei... 

Overhode ikke planlagt, har ikke barn og er i tenkeboksen om å abort eller ikke. Dette er IKKE en diskusjon for eller i mot abort!!

Jeg lurer på om noen har blitt gravid i studie? Hvordan blir det lagt opp? 

Alt jeg egentlig innerst inne vil nå er å studere, er 23 å det har vært drømmen i flere år.

Barnefar driver eget firma og kan ikke ta ut mye permisjon..

Anonymkode: 7438d...12c

Tror dessverre jeg ville utsatt, men det tror jeg faktisk du kan, dvs du er garantert å komme inn neste år. Du kommer ikke til å få fullført første året uansett, og det er mye praksis/øvinger/oppgaver som er obligatorisk og meget lite rom for å være borte. 

Anonymkode: 70f5a...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha startet. Kanskje er formen fin og du klarer å fullføre første året før su søker permisjon. Hvis du føder og er student kan du søke om å få hele studielånet omgjort til stupend, ville ha lest på Lånekassen sine sider.

I tillegg, det er fælt og si det, men det er fremdeles tidlig i svangerskapet og fare for abort. Så lenge dere ikke planlegger å ha barn uansett om det ikke skulle gå bra denne gangen ville jeg ha startet.

Anonymkode: 86f4a...56a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant nettopp ut at jeg kom inn på sykepleiestudiet. I dag fant jeg ut at jeg er gravid ca 2-3 uker på vei... 

Overhode ikke planlagt, har ikke barn og er i tenkeboksen om å abort eller ikke. Dette er IKKE en diskusjon for eller i mot abort!!

Jeg lurer på om noen har blitt gravid i studie? Hvordan blir det lagt opp? 

Alt jeg egentlig innerst inne vil nå er å studere, er 23 å det har vært drømmen i flere år.

Barnefar driver eget firma og kan ikke ta ut mye permisjon..

Anonymkode: 7438d...12c

Du får jo ikke gjort 1. året ferdig, så da må du ta det opp igjen om du skal begynne på nytt. Tror du at du klarer å studere ferdig første året, med svangerskap, fødsel og nyfødt, så får du enten dilemmeaet ett friår, eller barnepass til babyen. Noe å tenke over? 

Utsetter du og tenker du skal ta utdannelse når du har fått barn, så er dilemmaet ditt tidsklemma. Du skal være veldig disiplinert for å begynne på utdannelse med små barn hjemme. Særlig om du har en mann som er opptatt med eget firma. 

Så her bør du tenke deg nøye om, hvordan du ønsker å prioritere. 

Anonymkode: 36c92...018

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt. De er flinke til å tilrettelegge for graviditet. Venter du, må du jo vente til ungen kan begynne i barnehagen om 2 år :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skalden klare å kombinere baby uten bhg-plass, praksis og en mann som ikke er fleksibel?

Anonymkode: 1b617...5cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. Veldig vanskelig, ikke bare i forhold til studiet.

Jeg skal snakke med rådgiver, lege og nav før jeg tar avgjørelsen om jeg beholder eller ikke.

Ts

Anonymkode: 7438d...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å begynne,  syns jeg. Det er jo så godt tilrettelagt, og du søker jo bare permisjon når det nærmer seg. :) da får du også hele lånet omgjort til stipend og det er jo digg.

Det er jo faktisk lettere å studere medbarn også. De står opp tidlig og skal i bhg. Da får du rutinene på plass :)

Anonymkode: 98cfe...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare å begynne,  syns jeg. Det er jo så godt tilrettelagt, og du søker jo bare permisjon når det nærmer seg. :) da får du også hele lånet omgjort til stipend og det er jo digg.

Det er jo faktisk lettere å studere medbarn også. De står opp tidlig og skal i bhg. Da får du rutinene på plass :)

Anonymkode: 98cfe...232

Har du studert sykepleie? 50 % av studiet består av praksis, og du kan maks være borte i noen få dager før du må ta hele praksisen på nytt. Det gjelder uansett om du er forkjøla, gravid eller påkjørt av en lastebil. 

Anonymkode: 70f5a...92b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du studert sykepleie? 50 % av studiet består av praksis, og du kan maks være borte i noen få dager før du må ta hele praksisen på nytt. Det gjelder uansett om du er forkjøla, gravid eller påkjørt av en lastebil. 

Anonymkode: 70f5a...92b

Helt riktig. Det er ikke bare-bare å komme gjennom sykepleien selv uten barn. Mye handler om tilstedeværelse - både fysisk og mentalt.

Hadde vært en helt annen ting om det var snakk om en mindre praktisk orientert bachelor.

Anonymkode: b5c5b...00e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Veldig vanskelig, ikke bare i forhold til studiet.

Jeg skal snakke med rådgiver, lege og nav før jeg tar avgjørelsen om jeg beholder eller ikke.

Ts

Anonymkode: 7438d...12c

Jeg synes absolutt du skal snakke med rådgiver på skolen du skal gå på, dette er garantert ikke første gang de er borti en slik situasjon. Og les deg opp på lånekassen sine sider, det er relativt gode ordninger når du får barn under studier. 

I tillegg synes jeg noen overdramatiserer her, så jeg tror det er lurt å heller få fakta fra kilden, altså skolen. 

Anonymkode: 65d2b...7c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kombinere graviditet og barn med studier er ganske enkelt i grunn. Det er gode ordninger for permisjon fra lånekassen og studiestedet er nok også hjelpsomme :) 

Hvis du begynner nå kommer du gjennom første semester, tar permisjonen du skal ha og forsetter på studiet ditt våren 2019. Så får barnefar spare opp penger så han kan være hjemme med barnet frem til barnehage start :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes absolutt du skal snakke med rådgiver på skolen du skal gå på, dette er garantert ikke første gang de er borti en slik situasjon. Og les deg opp på lånekassen sine sider, det er relativt gode ordninger når du får barn under studier. 

I tillegg synes jeg noen overdramatiserer her, så jeg tror det er lurt å heller få fakta fra kilden, altså skolen. 

Anonymkode: 65d2b...7c6

Jeg har studert sykepleie selv, så jeg vet alt om hvordan dette er lagt opp :)

Anonymkode: 70f5a...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville begynt :) Tok en halv videreutdanning som gravid og i motsetning til hva andre skriver, jeg synes det var lettere å være gravid student enn student med barn. Barnehagestart kan være et helvete, mitt barn var syk omtrent hele tiden første året og smittet meg med det meste. Om skolen er lagt opp noe lunde som min, så kommer du deg gjennom anatomieksamen iallefall før fødsel og den er det godt å bli ferdig med :) lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med nav og lånekassen, som sier det økonomiske løser seg. 

Det er også studentbarnehage her, men hvordan det er med plasser er usikkert. Rådgiver kommer tilbake fra ferie på mandag.

Barnet vil bli født i Mars, som vil si at barnet bare er 5 mnd med starten av neste studieår. Har så klart ikke lyst til å være til bry for andre studenter, og man vet jo aldri hvordan barnet blir i forhold til søvn osv. Praksis vil jo være etter jul første studieår så da er barnet forhåpentligvis gammel nok for barnehage/far kan ta ut pappaperm.

Hele situasjonen føles håpløs og jeg heller mest mot abort.. 

 

TS

Anonymkode: 7438d...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har mange gjort før deg. Derfor er forholdene lagt godt til rette for gravide studenter. Du fikk klar og positiv beskjed fra Lånekassen. Dette er ren rutine for dem. Når kvinner klarer å trene helt opp til fødsel, så skal nok du klare å følge med på studiene, også praksis.

Kvinner med erfaring har sagt at studieårene er den beste tiden å være gravid og småbarnsmor. Jeg tror på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! 

Eg er i samme situasjon som deg, bare at eg er halvveis i sjukepleieutdanninga mi. Eg har termin om litt over 1 mnd, og har i løpet av svangerskapet hatt klinisk eksamen og praksis på sjukehuset. Praksisen var eg veldig heldig med, og eksamenen gikk mykje bedre enn forventa sjølom den var midt opp i svangerskapskvalme og oppkast x5 per dag😅 Eg har i tillegg hatt veldig bekkenløsning, så eg har hatt mine problem men likevell klart å stå på! Du klare det du vil! 

Ka seier kjæresten din? Sambuaren min skal ta mesteparten av min permisjon, sånn at eg kan fortsette fortast mulig, så det hjelper på for min del! Første halvåret er det anatomieksamen. Gå på forelesingane og les mykje så vil ikkje det bli noke problem! Prioriter skulearbeid framfor det sosiale akkurat no, dei du kjem i klasse med skal du ikkje gå med seinare uansett :) 

Ved min skule har eg mulighet til å ta med barnet på forelesing, så lenge det ikkje forstyrra medeleva og lærara. Høyr om dette er aktuelt ved din skule :) 

Trur nok at du klara ditta! Eg ville vertfall begynt slik at du ikkje mister studieplassen din! 

Anonymkode: 902ee...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakket med nav og lånekassen, som sier det økonomiske løser seg. 

Det er også studentbarnehage her, men hvordan det er med plasser er usikkert. Rådgiver kommer tilbake fra ferie på mandag.

Barnet vil bli født i Mars, som vil si at barnet bare er 5 mnd med starten av neste studieår. Har så klart ikke lyst til å være til bry for andre studenter, og man vet jo aldri hvordan barnet blir i forhold til søvn osv. Praksis vil jo være etter jul første studieår så da er barnet forhåpentligvis gammel nok for barnehage/far kan ta ut pappaperm.

Hele situasjonen føles håpløs og jeg heller mest mot abort.. 

 

TS

Anonymkode: 7438d...12c

Hæ? Praksis etter jul kan bety oppstart alt fra januar til april. Og baby kommer i mars sier du? Barnehage? Ja, i 2019!

Anonymkode: 70f5a...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakket med nav og lånekassen, som sier det økonomiske løser seg. 

Det er også studentbarnehage her, men hvordan det er med plasser er usikkert. Rådgiver kommer tilbake fra ferie på mandag.

Barnet vil bli født i Mars, som vil si at barnet bare er 5 mnd med starten av neste studieår. Har så klart ikke lyst til å være til bry for andre studenter, og man vet jo aldri hvordan barnet blir i forhold til søvn osv. Praksis vil jo være etter jul første studieår så da er barnet forhåpentligvis gammel nok for barnehage/far kan ta ut pappaperm.

Hele situasjonen føles håpløs og jeg heller mest mot abort.. 

 

TS

Anonymkode: 7438d...12c

Du skal jo faktisk føde midt i praksisen din sånn som du skisserer her. 

Anonymkode: 70f5a...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Start og fullfør studiene Ts. Det er ikke mye i mitt liv jeg angrer på. Men jeg sluttet studiene etter tre år. Angrer hardt selv om jeg er halvt ufør nå da. 

Det går bra vet du. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...