Gå til innhold

..


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syntes igrunn ikke at de bør eller skal lastes for at de ikke alltid er helt med på notene i forhold til uskrevne sosiale etiketter og normer - det er jo en del av utviklingsforstyrrelsens natur. 

Men jeg syntes allikevel det er greit å si ifra når det blir sagt ting som er ugreit samtidig som at man har det i bakhodet at det som har blitt ytret ikke er drevet av ondskap/sadisme eller med intensjonen om å såre til tross for at dette er enklere i teori enn praksis som jeg selv har erfart etter og være på mottager enden av en lite gjennomtenkt utsagn. 

Endret av WubWub
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 16.25, WubWub skrev:

....

Endret av Pipaluk
...
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Jeg får jo en følelse at noen kan utnytte det at de har en funksjonshemming her.  At en sliter med noe her, er jo ingenunnskyldning for  si og gjøre hva som helst. Da bør en i hvertfall beklage i ettertid eller spørre noen andre om det er greit å si det man tenker å si. Da reduserer man i hvertfall problemet.

For å sette det på spissen; Man ikke kreve at en som er fargeblind mot grønt og rødt skal se disse fargene da de faktisk ikke har de nødvendige forutsetningene til å se de. 

Det samme gjelder her - det er ikke gitt at man har innsikt nok til å se at visse uttalelser kan mottas problematisk eller at det finnes noe og beklage for.

Av den grunn nevnte jeg at det er bra at de får korreks når det blir sagt noe som er på kanten slik at de kan lære av det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg får jo en følelse at noen kan utnytte det at de har en funksjonshemming her.  At en sliter med noe her, er jo ingenunnskyldning for  si og gjøre hva som helst. Da bør en i hvertfall beklage i ettertid eller spørre noen andre om det er greit å si det man tenker å si. Da reduserer man i hvertfall problemet.

Det hjelper jo ikke hvis personen ikke ser noen problemer med det man har tenkt å si. En person med utviklingsforstyrrelse bruker vel ikke diagnosen som unnskyldning, hvis den er selve årsaken til at han opptrer som han gjør. D

Anonymkode: 47dbd...14e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pipaluk skrev:

Da bør en i hvertfall beklage i ettertid 

Sa han ikke beklager etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20. juli 2017 den 17.21, AnonymBruker skrev:

...

Endret av Pipaluk
....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gardermobanen skrev:

Sa han ikke beklager etterpå?

Nei

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 17.21, WubWub skrev:

...

 

Endret av Pipaluk
...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Noe korreks burde han uansett ha fått.

Ja og det er det jeg oppfordret deg til - å ta tak i dette med han, men da helst privat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten daglig ta en runde med sønnen min om dette for ham helt uforståelige "sånn gjør og sier man bare ikke". Fordi han ikke forstår hvorfor. Fordi han er ærlig og mangler endel filter. Dette er ting som rett og slett må pugges. Så kan du jo selv regne ut hvor mange sånne situasjoner som skal pugges for å dekke opp alle eventualiteter...

Dette har ikke med empati å gjøre. De med asperger kan ha massevis med empati. De vet bare ikke alltid hvordan de skal håndtere den. Det betyr IKKE at de bruker sin funksjonshemming som unnskyldning. Det synes jeg er temmelig frekt av deg å hevde. Han her trengte nok skikkelig seriøse - og empatiske - mennesker rundt seg som med respekt kan forklare situasjonen i etterkant. Ikke deg som bare tror de vet og ikke vet noe om hverken diagnosen eller mennesket.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pipaluk skrev:

Nei

Da er han nok bare en kjip fyr. Han så jo reaksjonen etterpå, han ønsker ikke at dattera hans skal finne ut hva han har gjort så han vet det var galt og likevel vil han ikke si unnskyld. 

Hadde holdt meg unna han. Det er typisk sånn at man sier man er direkte for å unnskylde at man er en tulling. Når han ikke ønsker at dere skal fortelle dattera hans  hennes så er det fordi han forstår at ikke alt skal sies videre fordi det kan såre. Likevel mener han at han skal kunne si hva som helst.  Han mener at det finnes egne regler for han og andre regler for alle andre. Det har ikke noe med aspergers å gjøre, men å være drittsekk. 

Endret av Gardermobanen
Det var datteren hennes og ikke hans datter han ikke ønsket skulle finne ut hva han drev på med.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asperger syndrom er en nevropsykoogisk utviklingsforstyrrelse karakterisert ved alvorlig og vedvarende forstyrrelser i tre symptomdomener:

Sosial interaksjon med andre
Avvik i kommunikasjon og språk
Atferdsmønster som er begrenset og stereotypt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20. juli 2017 den 17.27, Måbarefåsiat... skrev:

 

Endret av Pipaluk
...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Jeg mener ikke at enhver med asperger bruker sin diagnose som unnskyldning. Jeg lurer mest på om _denne_ aspergeren kan utnytte det at han ikke kan lese mellom linjene,

Hvis man tenker at noen utnytter en situasjon, så kan det være lurt å liste ut hvorfor. Hvorfor skulle denne utnytte diagnosen? For å få fortelle om denne utroskapen? Hvilken glede skulle han ha hatt av det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 17.32, Måbarefåsiat... skrev:
Endret av Pipaluk
....
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Jeg vet ikke. Kanskje bare for å få være litt i fokus?

Her leter du med lupe og mikroskop etter ting som kan bygge opp under fordommene folk med aspergere ofte møter i det daglige. 

Historien du skisserer i HI er et klassisk eksempel på hvor vanskelig det er for aspergere å sosialisere seg. Istedenfor å møte han med fordommer og spekulering rundt uedle motiver så burde du heller vise aksept og forståelse; særs tatt i betraktning av at du ved lite om hvordan denne forstyrrelsen utarter seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 17.27, WubWub skrev:

 

Endret av Pipaluk
..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, WubWub skrev:

Her leter du med lupe og mikroskop etter ting som kan bygge opp under fordommene folk med aspergere ofte møter i det daglige. 

Historien du skisserer i HI er et klassisk eksempel på hvor vanskelig det er for aspergere å sosialisere seg. Istedenfor å møte han med fordommer og spekulering rundt uedle motiver så burde du heller vise aksept og forståelse; særs tatt i betraktning av at du ved lite om hvordan denne forstyrrelsen utarter seg. 

Aspergers eller ikke, det der var skikkelig drittsekkoppførsel. Som en annen bruker sa så var han jo temmelig klar over at dattera ikke måtte finne utav det. Da har han visst at det han gjorde var galt, men han sa ikke beklager etterpå.

 

2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Problemet er at jeg ikke kjenner vedkommende. Det er vanskelig å ta tak i voksne en knapt kjenner og forklare hva som er ok og ikke ok å si. Når han har så store problemer så synes jeg ikke han burde vært på slike arrangmenter med hvor ingen kjenner han. Da bør han heller holde seg til sine. 

Jeg er enig i det som er uthevet. Det kan kanskje være ubehagelig  skulle si noe til en man ikke kjenner, men jeg tror jeg hadde blitt så provosert at jeg hadde sagt noe uansett.

Anonymkode: 37a66...aab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pipaluk skrev:

Problemet er at jeg ikke kjenner vedkommende. Det er vanskelig å ta tak i voksne en knapt kjenner og forklare hva som er ok og ikke ok å si. Når han har så store problemer så synes jeg ikke han burde vært på slike arrangmenter med hvor ingen kjenner han. Da bør han heller holde seg til sine. 

Nei, gud forby han skulle bevege seg ut av komfortsonen og bli kjent med nye folk. Her er det altså du som har et sosialt problem, ikke han. Du nevner i første innlegget ubehaget ved at han tok ordet. Nå sier du at han skulle holdt seg til "sine".

Fy fader så stygg du er!

Det er nok egentlig du som ikke skal slippes løs som frivillig, med de holdningene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...