Gå til innhold

Skulder - smerter og "popping"


straamann

Anbefalte innlegg

Jeg har trent basic helkropps styrkeprogram siden mars. Har hatt veiledning av PT hele veien, fokus på god teknikk og ikke hatt noen problemer underveis. Skal sies at jeg i forkant av at jeg startet å trene, var i svært dårlig forfatning. Nå har muskelmassen økt  veldig raskt, men jeg mistenker at senene ikke henger like godt med. Er nokså øm og støl i kroppen til tider, som ikke er bare gangsperre.

 

De siste ukene har jeg opplevd diffus smerte i ene skulderen samt en følelse av at leddet "popper" litt når jeg roterer skulder eller presser ned med vekt. Klarer ikke identifisere nøyaktig hvilken muskel/sene som er affisert.

Foreløpig er det til å leve med, men jeg vil unngå å pådra meg en skikkelig ille betennelse. Det er sommerferie og vanskelig å få tak i min PT eller terapeut. Jeg tenker å trene som vanlig de øvelsene som ikke gjør vondt. Men er usikker på hvordan jeg skal gå frem når skulderen begynner å murre. Om jeg skal ignorere det, eller tilpasse øvelsen med flere reps og lavere vekt.

Eller kanskje noen mistenker hva som er problemet og har noen konkrete øvelser/tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du falt på skulderen før? Ikke unormalt at bruskfestene i skulder får seg en trøkk. Bare å falle og ta imot med henda, kan være nok for å skade brusken. 

Ikke press om det gjør vondt. Anbefaler heller lette vekter på alt som går på skuldra. Du vil ikke ha betent skulder. Det er noe forbanna dritt, som er et helvete å fikse opp i. 

Anonymkode: b90aa...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
23 timer siden, straamann skrev:

Eller kanskje noen mistenker hva som er problemet og har noen konkrete øvelser/tips å komme med?

Sjekk om rotatorkuffene er problemet.. Disse ligger i øvre del av ryggen på siden (bruk google) og er disse irriterte/bettente kommer de ofte frem som smerter i skulderne. Ganske vanlig. 

Du kan trykke litt rundt og kjenne om det er et punkt som gjør vondt.

Er det irritasjon eller bettenelse er løsningen å holde seg unna alt som trigger smerte.. Ikke tøy... Når det murrer skal du stoppe. Hvor mer du pusher smerten, hvor lengre tid tar det for å bli frisk. Det trenger ikke å ta mange dagene om du ikke har pushet det for langt.

Endret av Froning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2017 den 10.04, Froning skrev:

Sjekk om rotatorkuffene er problemet.. Disse ligger i øvre del av ryggen på siden (bruk google) og er disse irriterte/bettente kommer de ofte frem som smerter i skulderne. Ganske vanlig. 

Du kan trykke litt rundt og kjenne om det er et punkt som gjør vondt.

Er det irritasjon eller bettenelse er løsningen å holde seg unna alt som trigger smerte.. Ikke tøy... Når det murrer skal du stoppe. Hvor mer du pusher smerten, hvor lengre tid tar det for å bli frisk. Det trenger ikke å ta mange dagene om du ikke har pushet det for langt.

Usikker på om det er betennelse likevel. Er meget stiv og øm i muskulaturen da, så jeg lurer nesten på om det er mer det som er problemet. Kjørte litt dynamisk tøying på skulder og Pec minor for noen dager siden, og følte det hjalp. Hvis det hadde vært senebetennelse så hadde det vel ikke hjulpet. Kanskje jeg skal fortsette mer med å myke opp med rulle og tennisball?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
15 timer siden, straamann skrev:

Usikker på om det er betennelse likevel. Er meget stiv og øm i muskulaturen da, så jeg lurer nesten på om det er mer det som er problemet. Kjørte litt dynamisk tøying på skulder og Pec minor for noen dager siden, og følte det hjalp. Hvis det hadde vært senebetennelse så hadde det vel ikke hjulpet. Kanskje jeg skal fortsette mer med å myke opp med rulle og tennisball?

Vel.

Det er vanskelig å vite sikkert. Det er uansett ikke ofte at å tøye på et skadeområde er nyttigt når det kommer til muskler som assosieres med skulderknokkelen og hofta. Med mindre det er en spesifikk grunn til det.

Om du benkpresser og generelt låser skuldrene med strake albuer som skulderpress ville jeg trykket litt rundt på rotatorkuffene for å se om det er vondt et eller annet sted.

Om skulderholdningen din er dårlig og/eller skaden kommer av at du har dårlig skuldermobilitet kan du fortsette å stretche.

Jeg skriver generelt. Fysio eller manuellterapaut>Froning..

Facepulls er bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...