Gå til innhold

Bot eller fengsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kompisen min sitter fast mellom to stoler etter at han fikk bot. Han fikk bot fordi han har kjørt for fort i tunellen 93km i 80 sone. 

 

Idag fikk han forenkelt forelegg, og det står at han må enten betale 3300 kr, eller gå i fengslet i 3 dager.

Han er student og har lite råd, derfor  vurdere ha å dra til fengeselet i steden for å betale boten. 

Hva er forskjell mellom bot og fengsel? 

 

Anonymkode: 3e67a...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fengsel kan ødelegge mye. Ta lån.

Anonymkode: 741af...b5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengsel står på rullebladet ditt for alltid, og du kan få store problemer med å skaffe jobb (eller reise til USA osv). Jeg hadde lett valgt bot når det tross alt er snakk om så lite penger. Tviler også på at du får gå i fengsel for 3000 kr hvis du har reelle muligheter til å betale

Anonymkode: a2ebd...7c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kompisen min sitter fast mellom to stoler etter at han fikk bot. Han fikk bot fordi han har kjørt for fort i tunellen 93km i 80 sone. 

 

Idag fikk han forenkelt forelegg, og det står at han må enten betale 3300 kr, eller gå i fengslet i 3 dager.

Han er student og har lite råd, derfor  vurdere ha å dra til fengeselet i steden for å betale boten. 

Hva er forskjell mellom bot og fengsel? 

 

Anonymkode: 3e67a...1eb

Studenter kan fort bruke slike beløp på fest & moro i løpet av en helg. Dette er ingenting i forhold til regningene man kan få senere i livet...hver mnd.

Anonymkode: 48205...074

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å insistere på fengsel. Fikk ikke lov..

Anonymkode: aebc8...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idag fikk han forenkelt forelegg, og det står at han må enten betale 3300 kr, eller gå i fengslet i 3 dager.

Han er student og har lite råd, derfor  vurdere ha å dra til fengeselet i steden for å betale boten. 

Anonymkode: 3e67a...1eb

Det er IKKE et valg, det er en subsidiær dom. Det er ikke det samme. 

Det betyr at han må betale 3300 kroner i bot - men dersom han ikke har noen som helst mulighet til å betale dette, så er det oppført en subsidiær dom slik at straffen likevel skal bli fullbyrdet (i stedet for at det da ville blitt en ny rettsrunde). Det holder ikke at man har "litt dårlig råd", men at man ikke har noen som helst mulighet til å betale. Tro meg, her har staten mange muligheter for innkreving. Så med mindre han er bostedsløs, betaler store, gamle erstatningskrav, ikke har noen form for inntekt og så videre så er det ingen mulighet for å slippe unna å betale boten. Man skal med andre ord være i en helt ekstraordinær situasjon for at den subsidære dommen skal bli aktuell. 

Så her er det bare å skrape sammen pengene og betale. Å vurdere å gå i fengsel i stedet kan han bare glemme - det fungerer ikke sånn. 

 

Anonymkode: 37377...0f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/19/2017 den 16.42, AnonymBruker skrev:

Kompisen min sitter fast mellom to stoler etter at han fikk bot. Han fikk bot fordi han har kjørt for fort i tunellen 93km i 80 sone. 

 

Idag fikk han forenkelt forelegg, og det står at han må enten betale 3300 kr, eller gå i fengslet i 3 dager.

Han er student og har lite råd, derfor  vurdere ha å dra til fengeselet i steden for å betale boten. 

Hva er forskjell mellom bot og fengsel? 

 

Anonymkode: 3e67a...1eb

Har du ikke råd til bot, la bilen stå.

 

Anonymkode: ad921...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke noe valg. Boten vil bli krever inn uansett. 

Anonymkode: bcd2f...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du ikke råd til bot, la bilen stå.

 

Anonymkode: ad921...6d7

Eller la være å kjøre for fort. 

Jeg legger ikke akkurat en bot inn i budsjettet mitt. 

Anonymkode: 46d9b...b1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2017 den 17.24, AnonymBruker skrev:

Fengsel står på rullebladet ditt for alltid, og du kan få store problemer med å skaffe jobb (eller reise til USA osv). Jeg hadde lett valgt bot når det tross alt er snakk om så lite penger. Tviler også på at du får gå i fengsel for 3000 kr hvis du har reelle muligheter til å betale

Anonymkode: a2ebd...7c0

Litt utenfor tema, men du blir ikke nektet innreise i USA for sånne småting som å ha kjørt for fort. En jeg kjenner satt i fengsel i 2 år for noen år siden, men har ikke noe problem med å komme inn i USA. 

Det er ting som vold, narkotika osv som gjør at du kan bli nektet innreise.

Anonymkode: 5a7d9...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må betale bota, men han kan dele opp regningen slik så han betaler feks 500kr i mnd. 

Det er forøvrig veldig greit å ta kontakt med sik om slike bøter. De krever inn, men er på godsida når det gjelder å dele opp eller utsette regninger. :) 

Anonymkode: 66983...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, han kan ikke velge. Så sant det er mulig å inndrive pengene må han betale boten.

Rent praktisk er både bot og fengsel straff, og kommer på rullebladet. så der gjør det ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt utenfor tema, men du blir ikke nektet innreise i USA for sånne småting som å ha kjørt for fort. En jeg kjenner satt i fengsel i 2 år for noen år siden, men har ikke noe problem med å komme inn i USA. 

Det er ting som vold, narkotika osv som gjør at du kan bli nektet innreise.

Anonymkode: 5a7d9...928

Nei... skriver du på søknaden at du Er straffedømt blir du nektet adgang uansett. Det folk gjør er å krysse av på at de ikke er straffedømt og håper de ikke blir stoppet :)  det er først da det er noen som sjekker opp hva slags lovbrudd det er snakk om og om de velger å slippe deg inn eller ikke.

Anonymkode: fa320...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...