Gå til innhold

Huskeliste for oss som må flytte i høst pga. studier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vaskebøtte, mopp, mikrofiberkluter, vaskemidler, oppvaskbørste, oppvaskmiddel... Alle mine tanteunger har fått dette i gave når de har flyttet på hybel. Bøtta kan eventuelt brukes til klesvask (finvask/ull o.l) hvis det allerede er vaskeutstyr på hybelen.

Strykejern hvis du har mye klær som må strykes, vaskepulver og tøymykner.

Anonymkode: a6da6...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når tenker dere at det er lurt å flytte dersom studiestart er 14.August?

 

Selv tenker jeg å flytte til hybel 13. August, men dette er kanskje i det seneste laget? 

Anonymkode: b3695...987

Den gangen jeg ble student, flyttet jeg til studieby halvannen uke før immatrikulering. Og selv om jeg flyttet til en by jeg hadde vært på mange dagsturer til tidligere, var det veldig godt å ha såpass lang tid før studiestart til å komme i orden på hybelen og å bli kjent på campus og i studieby. 

Kommer fra en liten bygd og flyttet til en større by, og bare det å kunne gå i byen eller å sitte på kafé med bok helt uten å treffe kjente var vidunderlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når tenker dere at det er lurt å flytte dersom studiestart er 14.August?

 

Selv tenker jeg å flytte til hybel 13. August, men dette er kanskje i det seneste laget? 

Anonymkode: b3695...987

Har innflyttingsdato 1. August, så flytter da. Har noen vakter igjen på sommerjobben frem til 5. August, men har sofa hos pappa jeg fremdeles kan sove på frem til jobben er ferdig. Men etter det er det full avslapning på hybelen fram til skolestart. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal bo i kollektiv med 5-6 andre personer. Det er kun ett toalett.. hvordan skal dette gå?....

 

Tror jeg kanskje flytter litt tidligere for å bli kjent med folkene. 7-10 August virker perfekt. 

 

Noen som kan fortelle hvordan det er å bo i kollektiv? 

Redd for å komme med snåle folk.... 

Anonymkode: b3695...987

Et tips dersom folk er morgendusjere. Hvis du har mulighet for billig treningsmedlemskap så kan du dra dit om morgenen for en kort økt, og deretter bruke god tid i garderoben :) 

Anonymkode: 3dc9e...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å ha en 'trekkspillmappe' til viktige papirer/passet ditt

I tillegg til dyne/ pute, ta med sovepose og liggeunderlag til bruk på tur el til overnattingsgjester.

Kaffetrakter, termos. Sjekk slike ting som innboforsikring og reiseforsikring. Mulig dine foreldres forsikring dekker deg også mens du studerer, men sjekk vilkår spesielt ang alder. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har bestemt meg for å flytte ut den 8. August (starter den 14.august med skole), men foreldrene mine mener at det er litt tidlig? De mener jeg burde flytte ut den 11-12 August.

 

Hva tenker dere ? 

Anonymkode: b3695...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg har bestemt meg for å flytte ut den 8. August (starter den 14.august med skole), men foreldrene mine mener at det er litt tidlig? De mener jeg burde flytte ut den 11-12 August.

 

Hva tenker dere ? 

Anonymkode: b3695...987

Jeg holder med deg. Da får du en mulighet til å komme til rette i boligen din før immatrikulering og fadderukene starter. Mange nye inntrykk, og det kan oppleves litt intenst om man også flytter noen dager i forkant. Man får ikke helt landet før etter fadderukene. 

Anonymkode: 2e3a6...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg har bestemt meg for å flytte ut den 8. August (starter den 14.august med skole), men foreldrene mine mener at det er litt tidlig? De mener jeg burde flytte ut den 11-12 August.

 

Hva tenker dere ? 

Anonymkode: b3695...987

Tenker 8. august er helt fint. I alle fall i studentbyen min så må man gi spesifikk beskjed på forhånd "om man flytter inn så seint som den 11. august" 

Anonymkode: 3dc9e...ab5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg har bestemt meg for å flytte ut den 8. August (starter den 14.august med skole), men foreldrene mine mener at det er litt tidlig? De mener jeg burde flytte ut den 11-12 August.

 

Hva tenker dere ? 

Anonymkode: b3695...987

Foreldrene mine er som dine. Jeg starter den 15 august og tenkte å flytte 10, men de mener det er tidlig. 

Jeg mener at man må ha noen dager slik at man kan komme seg til rette og bli litt trygg på omgivelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på når boligkontrakten deres starter og om det er via samskipnaden eller ikke. Hos UiA må vi hvertfall gi beskjed om vi kommer senere enn dagen kontrakten starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp noe fancy kjøkkenutstyr. Det kan bli ødelagt, stjålet, romkameraten pakker med seg feil osv. Du trenger heller ikke så mye, og du kan kjøpe etter hvert som du trenger.

Jeg kjøpte 2 middags-, 2 frokosttallerkner, 2 glass og 2 skåler. Det er nok til deg og et besøk. Du kan sikkert låne av de andre hvis du får flere på rommet ditt. Det er bare fordel å vaske opp rett etter bruk uansett med delt kjøkken.

Det er heller ikke all verdens med plass på slike kjøkken. Kjøp en billig stekepanne, 2 gryter i forskjellige størrelser feks en som passer ril lapskaus, spagetti og potetkoking osv og en liten til saus. 

Jeg hadde ikke kjøpt pizzahjul, stekespade osv før jeg hadde flyttet. Da kan du sjekke hva som allerede er der og hva dere kan kjøpe felles. Det er feks ikke nødvendig med 4 pizzakuttere. Pluss det meste av smått utstyr får du på dagligvare/nille, så du må ikke nødvendigvis reise langt for å få tak i. 

Anonymkode: a2ab7...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke kjøp noe fancy kjøkkenutstyr. Det kan bli ødelagt, stjålet, romkameraten pakker med seg feil osv. Du trenger heller ikke så mye, og du kan kjøpe etter hvert som du trenger.

Jeg kjøpte 2 middags-, 2 frokosttallerkner, 2 glass og 2 skåler. Det er nok til deg og et besøk. Du kan sikkert låne av de andre hvis du får flere på rommet ditt. Det er bare fordel å vaske opp rett etter bruk uansett med delt kjøkken.

Det er heller ikke all verdens med plass på slike kjøkken. Kjøp en billig stekepanne, 2 gryter i forskjellige størrelser feks en som passer ril lapskaus, spagetti og potetkoking osv og en liten til saus. 

Jeg hadde ikke kjøpt pizzahjul, stekespade osv før jeg hadde flyttet. Da kan du sjekke hva som allerede er der og hva dere kan kjøpe felles. Det er feks ikke nødvendig med 4 pizzakuttere. Pluss det meste av smått utstyr får du på dagligvare/nille, så du må ikke nødvendigvis reise langt for å få tak i. 

Anonymkode: a2ab7...021

Det kommer litt an på hvor mange man f.eks. deler kjøkken med. Jeg har selv en god del "fancy" kjøkkenutstyr som jeg har fått i gaver (ikke spesielt dyrt, men type 400-600 kr) som jeg er ganske avhengig av når jeg lager mat. Kjøkkenmaskiner og lignende kan oppbevares på rommet og tas ut dersom nødvendig :) Støtter heller forslaget om å ønske seg kjøkkenting til jul og bursdag slik at du slipper å kjøpe selv. 

Anonymkode: 3dc9e...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk adresseendring, innboforsikringa og å registrere sykkelen din hos Falck. Ta med fiskesen til å henge opp ting i på hybelen om det er studentsamskipnad. Det er ikke lov til å spikre i veggene (men er ofte spiker oppe langs listen for å feste sena i). Husk å ordne deg fastlege i studiebyen. 

Anonymkode: 14557...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk adresseendring, innboforsikringa og å registrere sykkelen din hos Falck. Ta med fiskesen til å henge opp ting i på hybelen om det er studentsamskipnad. Det er ikke lov til å spikre i veggene (men er ofte spiker oppe langs listen for å feste sena i). Husk å ordne deg fastlege i studiebyen. 

Anonymkode: 14557...062

Er ikke lurt å endre folkeregistrert adresse om man ellers ville bli dekket av innboforsikringa til foreldrene.

Anonymkode: 00789...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke lurt å endre folkeregistrert adresse om man ellers ville bli dekket av innboforsikringa til foreldrene.

Anonymkode: 00789...e3a

Å bytte folkeregistrert adresse og postadresse er to ulike ting da :) Sistenevnte er meget lurt dersom man skal bestille noe fra nett eller får post 

Anonymkode: 3dc9e...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan man gjør det med fastlege når man flytter for å studere. Jeg flytter 80 mil, så det sier seg selv at jeg ikke får mulighet til å dra hjem så ofte. Må jeg bytte fastlege til en på det nye stedet, eller finnes det en spesiell ordning for studenter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Hollie skrev:

Jeg lurer på hvordan man gjør det med fastlege når man flytter for å studere. Jeg flytter 80 mil, så det sier seg selv at jeg ikke får mulighet til å dra hjem så ofte. Må jeg bytte fastlege til en på det nye stedet, eller finnes det en spesiell ordning for studenter? 

Studentskipnaden pleier å ha et veldig godt tilbud for dette (vet ikke hvor mye det koster). Før man eventuelt bestiller time så må man i alle fall søke om fastlege hos stipnaden. Vet ikke ikke helt hva som skjer med elektroniske resepter osv 

Anonymkode: 3dc9e...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hollie skrev:

Jeg lurer på hvordan man gjør det med fastlege når man flytter for å studere. Jeg flytter 80 mil, så det sier seg selv at jeg ikke får mulighet til å dra hjem så ofte. Må jeg bytte fastlege til en på det nye stedet, eller finnes det en spesiell ordning for studenter? 

Man må naturligvis bytte fastlege, eller belage seg på 80 mil reise hver gang man har bruk for legetime.

Anonymkode: 3a32e...98e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2017 den 14.11, Gjøksuppe skrev:

Her er en liste basert på at du bor i en studentbolig med delt bad og kjøkken hvor dere bor flere i samme boenhet men ikke sammen i felleskap:

Kjøkken: kjøleskap, mikro, vaffeljern og vannkoker (alt til rommet).

Bad: Mappe/kurv så du ikke trenger å forlate tannbørste, barbersaker, såper og andre hygieneartikler på badet som alle disponerer.  

Rom: Madrass, lås til dør, røykvarsler og lystette gardiner. 

Om dere velger å bo i felleskap så stryk det som står under "kjøkken". 

 

Er det virkelig nødvendig med røykvarslere? jeg bor ved et kollektiv av studentsamskipnaden og trodde at slike ting var allerede fikset av dem?

Lås til dør ? Jeg trodde dørene allerede er låst til rommet i kollektivet og man spør bare om å få nøkkellen? 

Anonymkode: b3695...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...