Gå til innhold

Huskeliste for oss som må flytte i høst pga. studier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er sikkert ikke den eneste her inne som kan være litt glemsk oppe i alt dette "stresset" med å måtte flytte for studier i høst. Derfor tenkte jeg at en felles huskeliste for alle sammen hadde vært en god idè.

Jeg skal flytte inn i en studentbolig hvor jeg har eget bad, men delt kjøkken. Det jeg vet jeg må ha med  til rommet så langt er;

  • Dyne
  • Pute
  • Sengetøy
  • Håndklær
  • På nettsiden til skolen står det at jeg også må ha med alt av kopper, tallerkener, bestikk og lignende, til tross for at det er felleskjøkken... 

Anonymkode: fb60a...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Felleskjøkken betyr som regel bare at man har komfyr, kjøleskap, skap, stoler og et bord. Det meste annet mangler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite verktøyskrin var kjekt å ha, synes jeg. En hammer, noen skrutrekkere, tommestokk, målebånd, kniv, saks, kanskje noen tynne spikere og skruer. 
Til kjøkkenet vil jeg anbefale at du ser på «nybegynnersett» av den typen man får kjøpt på IKEA og en del andre møbelforretninger. Kanskje også Jula, Clas Ohlson, Biltema, Rusta ++ har slike også. Det er som regel god nok kvalitet på tallerkner, kniver, kasseroller osv til at de holder i massevis den tiden man bor på hybel. 

Anonymkode: 7ceb2...2dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte ligger det igjen masse kjøkkenutstyr fra tidligere leieboere, særlig tallerkener, glass, bestikk, stekepanne etc. Jeg ville ha sett det an før jeg dro med meg dette til det nye stedet. Men brødrister, toastjern, ildfast form, kakeform og sånt er nok ikke der. Vannkoker er nok der. 

Ellers: 
- Tørkestativ (det kan hende at det er satt opp i fellesvaskeriet)
- Skittentøyskurv
- Ekstra oppbevaring? Vet du hva slags skap, kommoder etc. som er på rommet?
- Sykkel? De fleste jeg kjenner har sykkelen på studiestedet.  
- Eventuell leselampe om den som er der ikke er god nok

Mange som ikke har det, men en liten verktøykasse med det helt essensielle er ganske smart å ha. Nattbord og lampe er det nok ikke der, så om du ønsker det må du kjøpe det selv. 

Anonymkode: 2e3a6...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når tenker dere at det er lurt å flytte dersom studiestart er 14.August?

 

Selv tenker jeg å flytte til hybel 13. August, men dette er kanskje i det seneste laget? 

Anonymkode: b3695...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten

Som flere har nevnt: verktøyskrin og ikke minst førstehjelpsskrin. Ellers små, men viktige ting som pass og bankbrikke, som man ikke bare kan kjøpe om man glemmer. 

Jeg flyttet vel 2 dager før. 13.august blir kanskje litt knapt som du sier, men er selvsagt mulig, spesielt når det er møblert fra før. Bare husk at du kanskje må vaske eller tørke over før du pakker ut, og det stjeler litt tid. I tillegg er 13.august en søndag, så du har (i mange byer i hvertfall) ikke mulighet til å kjøpe det du ser du mangler. Som feks vaskemidler, toalettpapir, mat osv. 

Hvor flytter du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når tenker dere at det er lurt å flytte dersom studiestart er 14.August?

 

Selv tenker jeg å flytte til hybel 13. August, men dette er kanskje i det seneste laget? 

Anonymkode: b3695...987

Jeg flytter til hybel i starten av august. Det vil være noen dager med foreldre for å skaffe det nødvendige, deretter ønsker jeg å besøke en venninne som bor to timer unna byen jeg skal bo i, ellers ønsker jeg å lære litt om nabolaget jeg skal bo i f.eks. hvor butikkene er (jeg eier ikke retningssans), løperuter, og gjerne bli litt kjent med de andre som kommer tidlig i studenthuset (fryktelig dårlig til å få venner, så veldig fint at det vil være få personer såpass tidlig), og generelt finne meg til rette før forelesningene begynner.

Ikke alle trenger såpass mye tid, men jeg synes det er greit :) Tror heller ikke at jeg orker å pakke ut alt jeg har med meg på en dag heller haha

Anonymkode: 3dc9e...ab5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så driver jeg og lager en liste over ting jeg må skaffe meg/se om jeg har

Listen til kjøkkenet er foreløpig:

 

o   Kniver (grønnsak, tomat, brødkniv)

o   Bestikk (gafler, kniver, spiseskje, teskje)

o   Tallerkener og boller

o   Potetskreller

o   Glass og kaffekopp

o   Skjærefjøl brød

o   Isbit brett

o   Hermetikkåpner

o   Bakeboller

o   Oppbevaring av krydder

o   Non-stick bakepapir

o   Matbokser/oppbevaring

o   Pyrex desilitermål m/cups

o   Grytekluter

o   Slikkepott

o   Stekespade

o   Spisebrikke

o   ”Clips”

o   Pizzahjul

o   Sleiv

o   Øse

o   Gryter i ulik størrelse

o   Gryteunderlag

o   Dørslag/sil

 

Anonymkode: 3dc9e...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Snabeltann skrev:

Vinåpner, vaffeljern

Det eneste jeg hadde med meg til kjøkkenet når jeg flyttet for meg selv; vinåpner :fnise: 

Nå har jo de fleste viner skrukork da. Men den gang var det førstepri! 

Anonymkode: 2f785...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers så driver jeg og lager en liste over ting jeg må skaffe meg/se om jeg har

Listen til kjøkkenet er foreløpig:

 

o   Kniver (grønnsak, tomat, brødkniv)

o   Bestikk (gafler, kniver, spiseskje, teskje)

o   Tallerkener og boller

o   Potetskreller

o   Glass og kaffekopp

o   Skjærefjøl brød

o   Isbit brett

o   Hermetikkåpner

o   Bakeboller

o   Oppbevaring av krydder

o   Non-stick bakepapir

o   Matbokser/oppbevaring

o   Pyrex desilitermål m/cups

o   Grytekluter

o   Slikkepott

o   Stekespade

o   Spisebrikke

o   ”Clips”

o   Pizzahjul

o   Sleiv

o   Øse

o   Gryter i ulik størrelse

o   Gryteunderlag

o   Dørslag/sil

 

Anonymkode: 3dc9e...ab5

Ostehøvel, hvitløkspresse, rivjern og kjøkkensaks kan også være lurt å ha.

Anonymkode: 2e3a6...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en liste basert på at du bor i en studentbolig med delt bad og kjøkken hvor dere bor flere i samme boenhet men ikke sammen i felleskap:

Kjøkken: kjøleskap, mikro, vaffeljern og vannkoker (alt til rommet).

Bad: Mappe/kurv så du ikke trenger å forlate tannbørste, barbersaker, såper og andre hygieneartikler på badet som alle disponerer.  

Rom: Madrass, lås til dør, røykvarsler og lystette gardiner. 

Om dere velger å bo i felleskap så stryk det som står under "kjøkken". 

Endret av Gjøksuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bo i kollektiv med 5-6 andre personer. Det er kun ett toalett.. hvordan skal dette gå?....

 

Tror jeg kanskje flytter litt tidligere for å bli kjent med folkene. 7-10 August virker perfekt. 

 

Noen som kan fortelle hvordan det er å bo i kollektiv? 

Redd for å komme med snåle folk.... 

Anonymkode: b3695...987

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ostehøvel, hvitløkspresse, rivjern og kjøkkensaks kan også være lurt å ha.

Anonymkode: 2e3a6...0b7

Og ildfast form og visp :) Hvitløkspresse trenger man egentlig ikke, går fint an å bruke en gaffel istedenfor 

Anonymkode: 3dc9e...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal bo i kollektiv med 5-6 andre personer. Det er kun ett toalett.. hvordan skal dette gå?....

 

Tror jeg kanskje flytter litt tidligere for å bli kjent med folkene. 7-10 August virker perfekt. 

 

Noen som kan fortelle hvordan det er å bo i kollektiv? 

Redd for å komme med snåle folk.... 

Anonymkode: b3695...987

Hehe, mye kø om alle skal avgårde samtidig om morgenen, og særlig om mange er morgendusjere. 

Du kan være heldig eller uheldig. Flere av de jeg kjenner har flyttet litt på seg mellom studentboliger da de ikke var så fornøyd med hvem de kom med først, men så har de kommet til veldig hyggelige kollektiv. Andre er heldige med en gang. Selv var jeg veldig uheldig. 

Anonymkode: 2e3a6...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal bo i kollektiv med 5-6 andre personer. Det er kun ett toalett.. hvordan skal dette gå?....

 

Tror jeg kanskje flytter litt tidligere for å bli kjent med folkene. 7-10 August virker perfekt. 

 

Noen som kan fortelle hvordan det er å bo i kollektiv? 

Redd for å komme med snåle folk.... 

Anonymkode: b3695...987

Kjøp deg portapotti og medlemskap på treningssenter med dusj :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

badesandaler, dusjen vår var så utrolig ekkel på slutten av en lang dag og jeg er en kveldsdusjer. Delte bad med 4 gutter og to jenter.

og om du har råd til litt luksus så ville jeg kjøpt vaskeservietter til hus. De er så enkle når man bare trenger å tørke over kjapt.

Anonymkode: 57866...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...