Gå til innhold

Hvordan kan verdens sterkeste dyr leve på frukt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er et spørsmål av ren nysgjerrighet. Jeg leste nemling nettopp at apene spiser 40-50 frukt om dagen. Hvordan har det seg at de allikevell er et av verdens sterkeste dyr. Med et kosthold uten proteiner og fett. Vi mennesker er jo svært lik apen, men et kosthold bestående kun av frukt ville vel ikke fungert for oss(?).  :P

Anonymkode: 18e95...f3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De spiser ikke bare frukt. de store apene er for det meste planteetere. De spiser en stor variasjon av planter og ulike deler av plantene. 

Men om det er lite tilgang på protein, så kan de spise insekter, larver og egg. 

Tror vi kunne overleve på samme kost. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mer en nok proteiner og fett i frukt og grønnsaker og tilsvarende. Frukt og grønt er mer enn eple og gulerot. 

Og nei, apene spiser ikke bare frukt. 

Anonymkode: ed917...8a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cyrus

Tenk hvor sterke de hadde vært om de hadde fått et daglig inntak av 4 scoops mutant mass, og 500g kylling 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elefanten er også stor og sterkt, og planteeter! Så nettopp noen mannlige deltakere i noe verdens sterkeste mann type konkurranse, og der var det noen vegetarianere blant utøverene, store og sterke mannfolk! 

Vi mennesker trenger ikke kjøtt.

Anonymkode: 6120e...fad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke samme evne til å absorbere næringsstoff i frukt. Alle som kan absorbere karbohydrater effektivt har null behov for fett i kosten sin. Har du nok energi er ikke proteinbehovet veldig stort heller. Skjønner ikke hvorfor så mange tror at spesielt fett (LOL??) og proteiner har noen vesentlig rolle i muskelbygging. Er i praksis umulig å få i seg nok energi for å bygge muskler gjennom karbohydrater uten at du får i det tilstrekkelig med protein i samme slengen. 

Anonymkode: 0ca00...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr som spiser bare eller stort sett bare vegetar har bakterier i tarmen som omgjør plantefibrene til proteiner. Dette var veldig enkelt forklart altså. Veldig kjekt! 

Anonymkode: 362c1...052

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen på kløvdyr som er veldig avansert, omgjør planter, frukt gress etc til proteiner og andre vitaminer. Ellers inneholder gress proteiner også. Kua har 4 mager som inneholder en mengde bakterier  som hjelpe til å produsere proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg har sagt hele tiden.. vi dyr lever i symbiose med bakteriefloraen i magen.

Anonymkode: 20a72...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aper spiser dessuten frukt og grønt også insekter, som maur for eksempel.

Anonymkode: 20a72...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere toppidrettsutøvere, som er veganere. Så vi mennesker klarer og fint, og leve på planter, og bli veltrente. Kan legge til at noen linser, har hele 25 g protein pr. 100 g. Mer enn i kylling og biff.

Jeg selv er allergisk mot så mye mat, at det skulle nesten ikke være mulig. Så lever på svært begrensede matvarer, men det går fint det og. Alle mine prøver er fine.

Anonymkode: 8865d...a25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes flere toppidrettsutøvere, som er veganere. Så vi mennesker klarer og fint, og leve på planter, og bli veltrente. Kan legge til at noen linser, har hele 25 g protein pr. 100 g. Mer enn i kylling og biff.

Jeg selv er allergisk mot så mye mat, at det skulle nesten ikke være mulig. Så lever på svært begrensede matvarer, men det går fint det og. Alle mine prøver er fine.

Anonymkode: 8865d...a25

Hva heter de linsene, og hvor får man kjøpt de?

Anonymkode: e4475...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.7.2017 den 17.55, AnonymBruker skrev:

Elefanten er også stor og sterkt, og planteeter! Så nettopp noen mannlige deltakere i noe verdens sterkeste mann type konkurranse, og der var det noen vegetarianere blant utøverene, store og sterke mannfolk! 

Vi mennesker trenger ikke kjøtt.

Anonymkode: 6120e...fad

Nei. Derimot trenger vi et vegansk kosthold og naturlig påfyll av b12-sprøyter hos fastlegen jevnlig... DOOOH

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes flere toppidrettsutøvere, som er veganere. Så vi mennesker klarer og fint, og leve på planter, og bli veltrente. Kan legge til at noen linser, har hele 25 g protein pr. 100 g. Mer enn i kylling og biff.

Jeg selv er allergisk mot så mye mat, at det skulle nesten ikke være mulig. Så lever på svært begrensede matvarer, men det går fint det og. Alle mine prøver er fine.

Anonymkode: 8865d...a25

De klarer seg fint uten b12-sprøyter? Nei? 

Jeg er også allergisk mot "så mye mat, at det skulle nesten ikke være mulig", og jeg har ikke fine prøver. Er kronisk slapp og utmattet. 

Endret av Simbyxor
glemte en "t"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også et program hvor de sa at mennesker og rovdyr hadde så vel utviklet hjerner pga lett tilgang til proteiner, antagelig vis bare tull etter min mening. Rovdyr er smarte fordi de skal jakte ikke pga protein tilgang.

Anonymkode: 2b43b...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så også et program hvor de sa at mennesker og rovdyr hadde så vel utviklet hjerner pga lett tilgang til proteiner, antagelig vis bare tull etter min mening. Rovdyr er smarte fordi de skal jakte ikke pga protein tilgang.

Anonymkode: 2b43b...cae

Du har rett til å ha din mening, mennden er ikke sannhet bare fordi den er din. Konklusjonen din må begrunnes. Du har ikke begrunnet den, men bare mener noe (som er i konflikt med vitenskapelig erfaring og kunnskap).

Anonymkode: 46e3a...8e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så også et program hvor de sa at mennesker og rovdyr hadde så vel utviklet hjerner pga lett tilgang til proteiner, antagelig vis bare tull etter min mening. Rovdyr er smarte fordi de skal jakte ikke pga protein tilgang.

Anonymkode: 2b43b...cae

Man (forskningsmiljøene) mener at kjøtt har hatt en betydelig innvirkning på hjernens utvikling blant menneskeartene. Ja, å jakte fordrer behov for flere rasjonelle egenskaper (forstå sammenhengen mellom ting og ha utviklet egenskapen til å jakte i lag for eksempel), men hjernen oppstod jo ikke i et vakuum. 

Anonymkode: bfb45...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎07‎.‎2017 den 14.29, AnonymBruker skrev:

Hva heter de linsene, og hvor får man kjøpt de?

Anonymkode: e4475...34f

Se i innvandrer butikker, de pakkene med tørre linser. Er usikker på hvilke av de som har mest protein i seg. Vet at mung dal har ganske mye, og de er veldig gode.

Anonymkode: 8865d...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2017 den 14.29, AnonymBruker skrev:

Hva heter de linsene, og hvor får man kjøpt de?

Anonymkode: e4475...34f

Brune linser, grønne linser, røde linser, gule erter, grønne erter, kikerter, brune bønner, hvite bønner, svarte bønner, kidneybønner, adzukibønner, mungbønner og pintobønner. De og flere til har alle et proteininnhold høyere enn 20%, altså høyere enn kyllingfilet og entrecot. Noen av dem får du kjøpt på Rema 1000, Kiwi, Spar, Coop eller hvor som helst, andre må du på helsekost (der er det ofte dyrt) eller innvandrerbutikker etter. 

Anonymkode: 8b6ef...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...