Gå til innhold

Bekkenløsning og smerter - erfaringer?


Riga123

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for første gang, i uke 8, og har de siste tre ukene fått gradvis mer smerter omkring korsryggen. Har så vidt tatt det opp med fastlege, som trodde det kunne være smerter i forbindelse med bekkenløsning. 

Leste en plass at det var typisk at det ble mer smerter på bekkenet når barnet vokser og belaster mer. Har allerede relativt store smerter, og kjenner nå at jeg gruer meg litt til tiden fremover hvis det skal bli enda vondere. 

Håpet på et aktivt svangerskap, men hvordan får man til dette når det er så lite som skal til før det blir smertefullt? Er det noen der ute med erfaringer angående dette - er det typisk å ha vondt hele svangerskapet, blir det bedre eller verre etterhvert som magen vokser, og har det gått greit med jobb og trening?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk det også tidlig, og tenkte det samme men ble aldri skikkelig ille heldigvis. Det kommer av hormoner ikke av babyen, og for mange kommer og går det litt gjennom hele svangerskapet. Måtte ha tilrettelegging på jobb siden jeg må bøye og løfte mye, men kunne fint gå tur og leve som normalt. Tung styrketrening eller løping funket ikke selvfølgelig. Hold deg i aktivitet, hvil deg når du har vondt og ikke ta sorgene på forskudd :) Håper du får et fint svangerskap!

Anonymkode: a15ab...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også bekkenplager tidlig,  men har klart å holde det i sjakk med fysioterapi. Fysioterapeut ga mange gode tips, som hjalp i hverdagen. 

Nå i det siste har jeg begynt å merke fort om jeg prøver å være overaktiv. Og det begynner å bli mer smerter om jeg ikke tar mange pauser, men så er jeg jo i tredje trimester allerede , så annet er vel ikke å forvente :P

Anonymkode: 90988...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med meg, i begge svangerskap. Fp en henvisning til fysio, og forhør deg med legen hvilken du bør kontakte. Fysio hjelper for meg ihvertfall. Ellers av andre tips jeg har fått fra fysio er oitt bevegelse, ikke støvsuge eller moppe. Heller ikke bære tungt på sidene, heller forran. Her tar mannen de tunge posene, og husvasken mens jeg er gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har jeg hatt mer bekkenplager nå enn sist.

Men opplever heldigvis at det ikke er permanent. Kan ha vondt en dag, og neste dag er det bra igjen.

For meg har det uansett alltid hjulpet å gå noen turer. Om så bare en veldig kort en, så lenge smertene ikke er for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte i uke 8 hos meg også,måtte få hjelp av nav til å komme meg til og fra jobb (transport),for jeg klarte nesten ikke gå.det var helt jævlig.de siste to månedene var det motsatt,klarte ikke sitte så lenge i ro.måtte føde i stabilt sideleie og med en gang ungen var ute forsvant smertene.konklusjonen er at det går over og belønningen er bra😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd er å komme deg til behandler så fort som mulig. Få henvisning til fysio eller lignende. 

For meg funket det å gjøre yoga og å svømme...

Anonymkode: f0823...58c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg gikk på gravidsvømming,det hjalp VELDIG på siden jeg ikke klarte være fysisk ellers.fysioterapauten/manuell terapeuten  gjorde ingenting med meg,annen enn øvelser for å holde bekkenet ved like.De vil tydeligvis ikke klemme,knekke eller gjøre noe med gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt råd er å komme deg til behandler så fort som mulig. Få henvisning til fysio eller lignende. 

For meg funket det å gjøre yoga og å svømme...

Anonymkode: f0823...58c

Dette! Jeg fikk bekkenløsning sent i svangerskapet, men fysioterapeuten hjalp veldig. Fikk massasje og øvelser som skulle gjøres hjemme, samt råd om hva jeg burde/ikke burde gjøre. Legen sa også til meg at bassengtrening er veldig bra om plagene starter tidlig, men for meg var det så sent at det ikke var vits i å melde meg på noe (plagene startet i uke 36). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...