Gå til innhold

Kvinner og heavy metal


hocane

Anbefalte innlegg

Hvorfor er dette en såpass mannsdominert sjanger? Jeg kjenner veldig få jenter som liker denne sjangeren.

Men hva er grunnen? Er det for høylytt? For brølete og aggressive vokaler? Er det noe biologisk som tilsier at kvinner vil naturlig bikke unna denne sjangeren?

Her er et eksempel på en heavy sang. ta å spol til 1:44 jeg vet det kan virke som ekstreme vokaler å høre på men for meg er det råtøff musikk som gir meg energi. https://www.youtube.com/watch?v=quTWK5rufx8

Endret av hocane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner mange jenter som liker denne typen musikk som digger og dra på Wacken vært år ol. Selv liker jeg ikke den sjangeren så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør en gjennomsnittlig mann så får du nok mye samme svar, bråkete, ubehagelig å høre på, osv. Er vel få som liker det, uansett kjønn? Eneste jeg kommer på som jeg har hørt fra enkelte kvinner og ikke fra menn, er at de ikke skjønner vitsen når man ikke hører hva de synger engang, eller at de tror tekstene er stygge/voldelige/sataniske.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung, så var det ihvertfall en greie at gutta som hatet metallica på barneskolen plustelig elsket det sekundet de gikk inn i 8. klasse og skulle være tøffe. Flere som blir eksponert over lengre tid = flere som ender opp med å like det

Møter ikke så mange som jeg vet liker metal, for øvrig. Lett rock, kanskje. Metal, progressive, black osv? Nei

Anonymkode: d0f1d...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Er ei 18 år gammal jente og liker veldig godt System of a down...Men Chop Suey er faktisk best :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker rock og  metall! Gleder meg til Wacken!!! Derimot må jeg le litt når noen omtaler Soad som hardt:fnise:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bråkete og blir stressa av å høre på det. Vet ikke hvorfor det er flere menn som liker det, men kan jo hende at menn har et større behov for å vise at de liker det og at du snakker med flere menn om sjangeren enn kvinner.

Anonymkode: 16b8b...1f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ikke, men kjenner flere jenter som gjør det. Når min mann går på HM-konsert går han ofte sammen med, eller møter venninner av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker mye av det, men growling ødelegger for meg. Det er vondt å høre på og irriterende at de må ødelegge gode riff og sanger med å vræle. 

Anonymkode: 9ee2f...272

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er noe man blir indirekte "opplært" til. Jenter liker pop og r&b, gutter liker metal og rock eller hip hop og rap. Også har du random nerder som liker jazz, blues.(Danseband og country er noe for seg selv)

Kan kanskje også ha noe å si at metallmiljøet kan fremstå ekskluderende for folk som ikke vil kle seg i sort og farge håret. For mange ville det nok ikke falle dem inn å lytte ordentlig til metal for å finne ut om de liker det, fordi de som hører på slikt viser det så tydelig i utseende sitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jolene skrev:

Elsker rock og  metall! Gleder meg til Wacken!!! Derimot må jeg le litt når noen omtaler Soad som hardt:fnise:

Det Gamle Soad er brutalt som faen og hadde du hatt peiling på bandet hadde du visst dette. Bare ta å hør på sanger som P.L.U.C.K, Know og Mind.

Nå har dette bandet forandret seg veldig med tiden og er nå et mildt hardrock band. Men på 90 tallet så var de brutale, ja.

Endret av hocane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Belle âme skrev:

Er ei 18 år gammal jente og liker veldig godt System of a down...Men Chop Suey er faktisk best

Er ikke stor fan av de siste platene dems. Men ja toxicity og deres self titled album er brutale klassikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, hocane skrev:

Hvorfor er dette en såpass mannsdominert sjanger? Jeg kjenner veldig få jenter som liker denne sjangeren.

Men hva er grunnen? Er det for høylytt? For brølete og aggressive vokaler? Er det noe biologisk som tilsier at kvinner vil naturlig bikke unna denne sjangeren?

Her er et eksempel på en heavy sang. ta å spol til 1:44 jeg vet det kan virke som ekstreme vokaler å høre på men for meg er det råtøff musikk som gir meg energi. https://www.youtube.com/watch?v=quTWK5rufx8

Det var mer av dette før enn nå. Se Metal: a headbangers journey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, hocane skrev:

Det Gamle Soad er brutalt som faen og hadde du hatt peiling på bandet hadde du visst dette. Bare ta å hør på sanger som P.L.U.C.K, Know og Mind.

Nå har dette bandet forandret seg veldig med tiden og er nå et mildt hardrock band. Men på 90 tallet så var de brutale, ja.

Altså... "Brutalt som faen" er vel å ta i litt? :fnise: Ikke det at det er noe galt med SOAD (snarere tvert om), men jeg klarer ikke helt å klassifisere det som brutal metal ;)

 For å svare på spørsmålet ditt, Metal er jo en begrenset sjanger i seg selv, som slettes ikke mesteparten av de audiofile hører på, så da er det kanskje ikke så rart at det er få kvinner som liker slikt? Og det gjelder for de fleste sjangerne som er litt "marginale", som for eksempel Ambient, Modern Jazz osv... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, metempsychosis skrev:

Altså... "Brutalt som faen" er vel å ta i litt? :fnise: Ikke det at det er noe galt med SOAD (snarere tvert om), men jeg klarer ikke helt å klassifisere det som brutal metal 

Og hva vil du kalle dette? Soft rock?

 Jeg vet ikke hva du egentlig kan om dette bandet men jeg kan love deg at det gamle materialet de har er brutalt og det er ikke rart vokalisten har mistet stemmen sin og evnen til å brøle etter hvordan han holdt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, metempsychosis skrev:

 For å svare på spørsmålet ditt, Metal er jo en begrenset sjanger i seg selv, som slettes ikke mesteparten av de audiofile hører på, så da er det kanskje ikke så rart at det er få kvinner som liker slikt? Og det gjelder for de fleste sjangerne som er litt "marginale", som for eksempel Ambient, Modern Jazz osv... 

Ja selvsagt. Nå er det stor forskjell på metal band og ikke alle vokalister brøler. 

Stor forskjell på hvordan Slipknot og Nightwish synger for eksempel selv om Slipknot også har blitt mye mindre heavy med årene.

Uansett i innlegget mitt refererte jeg hovedsakelig til band som bruker røffe vokaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hocane skrev:

Jeg vet ikke hva du egentlig kan om dette bandet men jeg kan love deg at det gamle materialet de har er brutalt og det er ikke rart vokalisten har mistet stemmen sin og evnen til å brøle etter hvordan han holdt på.

Nei, det er absolutt ikke Soft Rock! SOAD var vel en av de første metal-gruppene som jeg hørte på (sammen med RATM og mere klassiske Metallica), så jeg kan fint si at dette er en gruppe som betyr noe for meg ;) Men når en har gått over til de litt mer ekstreme sjangerne av Metal (eksempelvis svenske Bloddbath eller erke-norske Dark Throne), så har man nok en litt annen foremening av hva som er "brutalt som faen"... Obs, dette er en helt subjektiv mening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, hocane skrev:

Hvorfor er dette en såpass mannsdominert sjanger? Jeg kjenner veldig få jenter som liker denne sjangeren.

Men hva er grunnen? Er det for høylytt? For brølete og aggressive vokaler? Er det noe biologisk som tilsier at kvinner vil naturlig bikke unna denne sjangeren?

Her er et eksempel på en heavy sang. ta å spol til 1:44 jeg vet det kan virke som ekstreme vokaler å høre på men for meg er det råtøff musikk som gir meg energi. https://www.youtube.com/watch?v=quTWK5rufx8

Kjenner mange jenter som hører på sånt, og felles for dem er at de føler seg veldig unike og "annerledes" og at de står høyt i kurs hos mannfolk generelt på bakgrunn av denne musikksmaken... Ofte er det motsatt da de gjerne har svart hjemmefarget hår, tar ikke vare på kroppen sin og har gyselige svære skrikende tatoveringer og hard sminke... :kvalm:

Anonymkode: e942a...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, metempsychosis skrev:
18 minutter siden, hocane skrev:

Jeg vet ikke hva du egentlig kan om dette bandet men jeg kan love deg at det gamle materialet de har er brutalt og det er ikke rart vokalisten har mistet stemmen sin og evnen til å brøle etter hvordan han holdt på.

Nei, det er absolutt ikke Soft Rock! SOAD var vel en av de første metal-gruppene som jeg hørte på

Greit nok det men det er stor forskjell på System fra 2000 tallet og System fra 90 tallet. Soad startet definitivt som et hardcore band men de utviklet seg til å bli et eksperimentelt altenativt rocke band.

Endret av hocane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...