Gå til innhold

Jeg var på fylla!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble trolig gravid i overgangen mai/juni og er nå 6-7 uker på vei. Rundt 16 juni tok jeg flere negative tester og var sikker på at jeg ikke var gravid, og tok meg dermed et par skikkelige fester.

Nå sier altså legen at jeg var gravid i juni, og magen min vrenger seg. Har jeg skadet barnet mitt?

Anonymkode: 2e224...55f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går etter all sannsynlighet helt fint. Ikke bekymre deg over det. Jeg drakk selv alkohol  (ganske mye også) da jeg var 3-4 uker på vei. Var ikke klar over at jeg var gravid, og ikke prøvde jeg å bli det heller. Jeg snakket med legen om dette da det bekymret meg ganske mye. Hun sa at jeg ikke måtte stresse eller bekymre meg over det, og at veldig mange har gjort det samme. Barnet mitt er friskt som bare det 😊

Gratulerer med graviditeten!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de sier at det ikke er farlig så tidlig i svangerskapet. 

Har forresten venner med alkoholiserte mødre som drakk som vanlig gjennom hele svangerskapet, de er utrolig nok helt nydelige og uten noen "skader"

Anonymkode: ac720...361

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar en stund før mor og barn er koblet sammen av navlestrengen. Så det har nok gått helt fint :) ikke bekymre deg 💜

Anonymkode: 721c6...886

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint. Den største faren er jo at det kan bli en sa når det er snakk om såtidlig, ikke 'sksder' på barnet som FAS og sånn...

Anonymkode: 6b8c1...336

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har dessverre opplevd det samme som deg tidligere. Hadde drukket mye mer enn jeg til vanlig pleide å gjøre pga ferietur og bursdager, og fant ut dette da jeg var ca 5-6 uker på veg. I den forbindelse brukte jeg ekstremt mye tid på å bekymre meg og tråle nettet av masse vitenskaplige artikler på dette området. "Konklusjonen" som gikk igjen i forskingen av nyere dato var at man ikke kan si sikkert om det tar skade eller ikke, uavhengig av mengde og hvor tidlig i svangerskapet det var. Altså selv svært små mengder tidlig i svangerskapet kan være skadelig. Ser noen her skriver at man ikke er "koblet sammen" med navlestrengen tidlig, dette er heller ikke vitenskapelig grunnlag for å konkludere med at ikke kan lade likevel. Barnet får jo selvfølgelig ikke alkoholsyndrom på grunn av et par fester i svangerskapet, men skadene det var snakk om av et jeg leste er ADHD, sårbarhet i forhold til psykisk helse, personlighetsforstyrrelser, atferd og konsentrasjonsproblemer o.l. Barnet kan derfor være som noen skriver tilsynelatende "helt friskt", ikke synlige missdannelser eller sykdom, men heller plager og sykdom som oppstår senere i livet. Jeg har dessverre ingen kilder og linker å vise til da det snart er to år siden jeg leste meg opp på dette. Så som du spør om, kan du ha skadet det? Jeg vet ikke. Legen min og sa det samme til meg som hun over at det ikke var noe å bekymre seg over og at sjansen for skade var liten. 

Anonymkode: ce921...3fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvor mange prosent av befolkningen som omfattes av dette. Mistenker at det er betydelig andel. De aller fleste av oss er likevel helt friske, og det vi eventuelt har fått av sykdommer kan like gjerne skyldes tilfeldigheter. Jeg sier ikke at det personen over her viser til nødvendigvis er direkte feil, men jeg ser for meg en hel rekke mulige feilkilder når man skal gjøre undersøkelser på dette området, og confirmation bias er den aller viktigste svakheten. 

Anonymkode: 75cd7...eb9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvor mange prosent av befolkningen som omfattes av dette. Mistenker at det er betydelig andel. De aller fleste av oss er likevel helt friske, og det vi eventuelt har fått av sykdommer kan like gjerne skyldes tilfeldigheter. Jeg sier ikke at det personen over her viser til nødvendigvis er direkte feil, men jeg ser for meg en hel rekke mulige feilkilder når man skal gjøre undersøkelser på dette området, og confirmation bias er den aller viktigste svakheten. 

Anonymkode: 75cd7...eb9

Ja det har du nok rett i. 😊Forskningen på dette området er jo heller ikke helt klar, det er mye man enda ikke vet og som trolig ikke vil komme til bunns i når det gjelder fosterutvikling på et så tidlig stadium. Forskningen er ofte basert på statistikk, fks forekomst av atferdsvansker, problemer med føelsesregulering osv opp i mot mors alkoholinntak og i statistikk vil det jo alltid kunne være feilkilder og vanskelig å få et eksakt bilde. Det er uansett ikke en artig situasjon å havne i, og som du delvis sikter til er det nok heller ikke så uvanlig. 😞 Jeg valgte bort den gangen, kan jo i ettertid reflektere over om det var rett eller galt(med tanke på at det var uansvarlig av meg å bli gravid, drikke for så å velge bort et liv). Mest sannsynlig hadde det nok gått helt fint,men jeg klarte ikke å leve med bekymringen knyttet til dette. Om et barn viser tegn til vanskeligheter så kan det jo som du over meg og skriver skyldes helt andre ting. 

Anonymkode: ce921...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har dessverre opplevd det samme som deg tidligere. Hadde drukket mye mer enn jeg til vanlig pleide å gjøre pga ferietur og bursdager, og fant ut dette da jeg var ca 5-6 uker på veg. I den forbindelse brukte jeg ekstremt mye tid på å bekymre meg og tråle nettet av masse vitenskaplige artikler på dette området. "Konklusjonen" som gikk igjen i forskingen av nyere dato var at man ikke kan si sikkert om det tar skade eller ikke, uavhengig av mengde og hvor tidlig i svangerskapet det var. Altså selv svært små mengder tidlig i svangerskapet kan være skadelig. Ser noen her skriver at man ikke er "koblet sammen" med navlestrengen tidlig, dette er heller ikke vitenskapelig grunnlag for å konkludere med at ikke kan lade likevel. Barnet får jo selvfølgelig ikke alkoholsyndrom på grunn av et par fester i svangerskapet, men skadene det var snakk om av et jeg leste er ADHD, sårbarhet i forhold til psykisk helse, personlighetsforstyrrelser, atferd og konsentrasjonsproblemer o.l. Barnet kan derfor være som noen skriver tilsynelatende "helt friskt", ikke synlige missdannelser eller sykdom, men heller plager og sykdom som oppstår senere i livet. Jeg har dessverre ingen kilder og linker å vise til da det snart er to år siden jeg leste meg opp på dette. Så som du spør om, kan du ha skadet det? Jeg vet ikke. Legen min og sa det samme til meg som hun over at det ikke var noe å bekymre seg over og at sjansen for skade var liten. 

Anonymkode: ce921...3fc

Er nok denne det er snakk om: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/alkohol-kan-skade-svaert-unge-fostre/a/10145774/

Dette er jo bare en studie, så det trenger ikke være slik det faktisk ER, det er mye som kan være feil i en studie. Er jo veldig vanskelig å forske på. Det er viktig å huske på at andre faktorer også spiller inn - for tidlig fødsel, eller høy alder hos far gir også økt risiko for for eksempel ADHD. 

TS - gjort er gjort, og MANGE har gjort det samme som deg. Det går nok bra. :)

Anonymkode: 15166...5b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok denne det er snakk om: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/alkohol-kan-skade-svaert-unge-fostre/a/10145774/

Dette er jo bare en studie, så det trenger ikke være slik det faktisk ER, det er mye som kan være feil i en studie. Er jo veldig vanskelig å forske på. Det er viktig å huske på at andre faktorer også spiller inn - for tidlig fødsel, eller høy alder hos far gir også økt risiko for for eksempel ADHD. 

TS - gjort er gjort, og MANGE har gjort det samme som deg. Det går nok bra. :)

Anonymkode: 15166...5b3

Jepp, akkurat som jeg skrev i innlegget og det under- man vet ikke!😊 Nei det var ikke vg reportasjer jeg leste den gangen men forskningspublikasjoner. 

Anonymkode: ce921...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge et samarbeid mellom Arizona State University og National Science Foundation, kalt The Embryo Project Encyclopedia, Centers of Disease Control and Prevention og The Independent, så bør man avstå fra alkohol under hele svangerskapet. 

Sitat

It is in the third week after fertilization that specific alcohol-induced birth defects begin to affect the developing embryo. At this point in the developmental timeline, gastrulation commences and the three embryonic germ layers (ectoderm, mesoderm, and endoderm) are set. Between this point and the sixth week after fertilization, when neurulation occurs, the cranial neural crest cell population is vulnerable to alcohol-induced damages. The cranial neural crest cells compose the frontonasal process of the developing embryo, which interacts with the ectoderm to differentiate into facial features. Damage to this cellular progenitor pool can result in the minor midline facial abnormalities characteristic of FAS.

Precursor cells that give rise to the heart also begin to differentiate shortly after the third week and by the fourth week of development, the embryonic heart is already beating. During this rapid period of cardiac development, alcohol can impede the proliferation, migration, and specification of cardiac progenitor cells by prompting either a deficient or toxic levels of retinol (vitamin A) in the developing embryo. Defects that result from those impediments can include atrial and ventricular abnormalities, issues with valve formation, and a potential increase in the risk of heart disease later in adulthood.

Prenatal alcohol exposure still has the potential to negatively impact normal development, but as the majority of organ systems have been determined by this point in time, organ-specific birth defects are not normally expected. The developing central nervous system remains vulnerable to the prenatal exposure of alcohol, particularly in the formation of the cerebellum, and the fetus remains vulnerable in terms of prenatal growth restrictions.

The fetus is not as sensitive to the effects of alcohol as is the embryo. 

https://embryo.asu.edu/pages/developmental-timeline-alcohol-induced-birth-defects

https://embryo.asu.edu/pages/effects-prenatal-alcohol-exposure-cardiac-development

Sitat

There is no known safe amount of alcohol use during your pregnancy or when you are trying to get pregnant. There is also no safe time to drink when you are pregnant. Alcohol can cause problems for your developing baby throughout your pregnancy, including before you know you are pregnant.

FASDs are completely preventable if a woman does not drink alcohol during pregnancy—so why take the risk?

Sitat

You may not know right away if your child has been affected. FASDs include a range of physical and intellectual disabilities that are not always easy to identify when a child is a newborn. Some of these effects may not be known until your child is in school.

https://www.cdc.gov/ncbddd/fasd/faqs.html

Sitat

Researchers examined data from facial images of 415 one-year-old children and found subtle changes in babies' faces – mostly around the nose, eyes and lips – associated with almost all levels of alcohol exposure.

Alcohol appeared to affect face shape whether it was drunk in the first trimester or throughout the pregnancy.

Among the changes in facial features researchers found was a slightly shorter and more upturned nose.

http://www.independent.co.uk/news/health/drinking-alcohol-pregnancy-safe-how-much-study-finds-a7783771.html

Anonymkode: fe219...057

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, akkurat som jeg skrev i innlegget og det under- man vet ikke!😊 Nei det var ikke vg reportasjer jeg leste den gangen men forskningspublikasjoner. 

Anonymkode: ce921...3fc

Ja men vg-reportasjen er jo OM en forskningspublikasjon, så er jo bare å søke på navnene i reportasjen hvis man lurer. :)

Anonymkode: 15166...5b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts, det har med stor(!) sannsynlighet gått helt fint. :) Det var veldig tidlig og jeg tror virkelig at du kan ta det helt med ro.

 

Hvis det hjelper så var jeg uvitende om graviditet og hadde to kvelder med flere glass rødvin omtrent på samme tid... Var livredd og bekymret men jordmor mente det med veldig stor sannsynlighet ville gå bra. Og guttungen på 9 mnd er frisk som en fisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To dager før jeg testet positivt, var jeg stupfull.. Legen sa det mest sannsynlig gikk fint, og på ultralyd var alt fint med baby :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke ut at jeg var gravid før i uke 8.. drakk to helger i løpet av november og hver dag i julen + to storfester i mellomjula. Så 5 januar tok jeg en test for jeg var så kvalm, fyllesyk i 5 dager??? Nope, gravid i 8 uke tydeligvis... jenta er 2 år nå og frisk å rask. Ingen sykdommer, allergier eller tegn på skade siden jeg drakk fram til uke 8. Fortalte dette til jormor og sykehuset, de trygget meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det knyter seg i magen av at dere tar så lett på å ha vært på FYLLA under svangerskapet🤢 som det står lengre opp her er det umulig å se om et foster eller et barn har tatt skade av alkoholen på ultralyd, når den er baby eller to år fordi skadene  som kan oppstå etter alkoholbruk er knyttet til sykdom og skader som oftest gjør seg gjeldende først senere i livet. Følelsesmessige utfordringer, psykisk sykdom og ADHD fks. Dere svarer jo ikke på det Ts spør om når dere skriver at dere også var på fylla- hun spør om fosteret kan ha tatt skade av alkoholen. Svaret på det er at ja det kan det i følge forskningen, men det er ikke sikkert det har gjort det. Nå mener jeg ikke å spre skremsel til de det allerede gjelder, men jeg tenker at det blir feil å spre holdninger og info "om at det sikkert går bra" fordi du har gjort samme feil og barnet tilsynelatende er "friskt". Et barn som fødes etter et svangerskap hvor mor har vært på fylla har IKKE samme gode forutsetninger som et barn som ikke er utsatt for dette. Og MIN mening er derfor at man bør gjøre det som står i ens makt for å tilstrebe at barn som blir født har de beste forutsetninger og ikke er utsatt for alkohol. Ved å spre holdninger om at det går bra likevel, vil jo kvinner fortsette å være uforsiktige. Og selvfølgelig trygger leger, jordmor og helsepersonell kvinner dette allerede har skjedd med for å unngå å spre frykt og bekymringer. Men gjeldende råd før man blir gravid er jo helt klare: totalavhold om man ikke går på prevensjon. 

Anonymkode: ce921...3fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner det knyter seg i magen av at dere tar så lett på å ha vært på FYLLA under svangerskapet🤢 som det står lengre opp her er det umulig å se om et foster eller et barn har tatt skade av alkoholen på ultralyd, når den er baby eller to år fordi skadene  som kan oppstå etter alkoholbruk er knyttet til sykdom og skader som oftest gjør seg gjeldende først senere i livet. Følelsesmessige utfordringer, psykisk sykdom og ADHD fks. Dere svarer jo ikke på det Ts spør om når dere skriver at dere også var på fylla- hun spør om fosteret kan ha tatt skade av alkoholen. Svaret på det er at ja det kan det i følge forskningen, men det er ikke sikkert det har gjort det. Nå mener jeg ikke å spre skremsel til de det allerede gjelder, men jeg tenker at det blir feil å spre holdninger og info "om at det sikkert går bra" fordi du har gjort samme feil og barnet tilsynelatende er "friskt". Et barn som fødes etter et svangerskap hvor mor har vært på fylla har IKKE samme gode forutsetninger som et barn som ikke er utsatt for dette. Og MIN mening er derfor at man bør gjøre det som står i ens makt for å tilstrebe at barn som blir født har de beste forutsetninger og ikke er utsatt for alkohol. Ved å spre holdninger om at det går bra likevel, vil jo kvinner fortsette å være uforsiktige. Og selvfølgelig trygger leger, jordmor og helsepersonell kvinner dette allerede har skjedd med for å unngå å spre frykt og bekymringer. Men gjeldende råd før man blir gravid er jo helt klare: totalavhold om man ikke går på prevensjon. 

Anonymkode: ce921...3fc

Er så klart ening i det du skriver mn i mitt tilfelle var ikke graviditeten planlakt og jeg gjikk på prevansjon!  Jeg viste ikke at jeg var gravid! Hadde jeg planlakt det så hadde jeg gjort myyye annerledes! Det har skjedd og vi kan ikke gjøre noe med det nå, skjer det noe med barnet må vi bare ta det som det kommer og ta konsekvensene av det. Er desverre ikke annet å gjøre for min del. 

Synes forsåvidt  "når kan jeg amme etter vin" innlegget satte en større støkk i meg en dette innlegget basert på mit svar her.. har du lest det?

Endret av Randi92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Randi92 skrev:

Er så klart ening i det du skriver mn i mitt tilfelle var ikke graviditeten planlakt og jeg gjikk på prevansjon!  Jeg viste ikke at jeg var gravid! Hadde jeg planlakt det så hadde jeg gjort myyye annerledes! Det har skjedd og vi kan ikke gjøre noe med det nå, skjer det noe med barnet må vi bare ta det som det kommer og ta konsekvensene av det. Er desverre ikke annet å gjøre for min del. 

Synes forsåvidt  "når kan jeg amme etter vin" innlegget satte en større støkk i meg en dette innlegget basert på mit svar her.. har du lest det?

Heia, ja jeg forstår det. Det er ikke en artig situasjon å havne i. Og med stor sannsynlighet går det jo bra likevel😊 Ja så den tråden-enig med deg. 

Anonymkode: ce921...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...