Gå til innhold

Hvordan søke om fødeplass på Voss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er dette jeg frykter...Har du hatt samme problematikk selv?

Kan Stord være et alternativ?

Anonymkode: 5a44a...faa

Stord har dessverre same praksis som Voss... Om noko ikkje er normalt vert ein sendt til Haugesund.

Det er trist, då desse sjukehusa er utruleg flinke og har nydelige avdelingar i forhold til dei store - men samtidig ynskjer dei at du er der ekspertisen er viss det skulle skje noko... Og det er jo positivt! 

Anonymkode: 8af52...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Stord har dessverre same praksis som Voss... Om noko ikkje er normalt vert ein sendt til Haugesund.

Det er trist, då desse sjukehusa er utruleg flinke og har nydelige avdelingar i forhold til dei store - men samtidig ynskjer dei at du er der ekspertisen er viss det skulle skje noko... Og det er jo positivt! 

Anonymkode: 8af52...e6d

Ja,det er absolutt positivt.Sikkert mange flinke folk på Haukeland,men all den negative omtalen og ikke minst at de har fått refs fra Fylkeslegen synes gjør det vanskelig å velge dem.Vet ikke helt hva jeg skal gjøre om jeg ikke får lov å føde på Voss.

Haugesund har jeg ikke hørt så mye om.Vet du noe om hvordan det er der? 

Anonymkode: 5a44a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Takk for svar.

Har lest at muskelknuter kan gi komplikasjoner.Jeg satser på å ta ordinær UL på Voss,slik at de kan vurdere dette med muskelknuten fortløpende.Har hørt at gravide med slike knuter må gå oftere til kontroll og UL.Tenker at dersom jeg drar til ordinær UL på Haukeland,så blir jeg vel gående der på senere kontroller også,og blir nødt til å føde der.Og planlagt KS regner jeg ikke med at jeg får på Haukeland,uansett om muskelknuten kan være til hinder for en vanlig vaginal fødsel.

 

Anonymkode: 5a44a...faa

Selvfølgelig får du planlagt ks på Haukeland hvis muskelknuter gjør at du ikke kan føde vaginalt!

Anonymkode: a9e7a...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig får du planlagt ks på Haukeland hvis muskelknuter gjør at du ikke kan føde vaginalt!

Anonymkode: a9e7a...9d6

Håper jo det,men tenker at med den restriktive praksisen de har,så vil vel helst se det an og heller ta haste-KS.

Anonymkode: 5a44a...faa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Takk for svar.

Har lest at muskelknuter kan gi komplikasjoner.Jeg satser på å ta ordinær UL på Voss,slik at de kan vurdere dette med muskelknuten fortløpende.Har hørt at gravide med slike knuter må gå oftere til kontroll og UL.Tenker at dersom jeg drar til ordinær UL på Haukeland,så blir jeg vel gående der på senere kontroller også,og blir nødt til å føde der.Og planlagt KS regner jeg ikke med at jeg får på Haukeland,uansett om muskelknuten kan være til hinder for en vanlig vaginal fødsel.

 

Anonymkode: 5a44a...faa

Nei på Haukeland ønsker de helt å true frem vaginale fødsler koste hva det koste vil. 

Jeg er selv gravid og har en muskelkul.  Jeg får ultralyd en gang i mnd for å følge med på den. Den har foreløpig ikke gitt noen smerter eller komplikasjoner. 

Jeg skal ha planlagt ks, men det er ikke pga kulen, det er selvvalgt

Anonymkode: 2b9e6...656

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei på Haukeland ønsker de helt å true frem vaginale fødsler koste hva det koste vil. 

Jeg er selv gravid og har en muskelkul.  Jeg får ultralyd en gang i mnd for å følge med på den. Den har foreløpig ikke gitt noen smerter eller komplikasjoner. 

Jeg skal ha planlagt ks, men det er ikke pga kulen, det er selvvalgt

Anonymkode: 2b9e6...656

Hvordan får man selvvalgt KS? Regner med at muskelknuten,eller en annen medisinsk grunn talte til din fordel da du fikk innvilget det?

Anonymkode: 5a44a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man selvvalgt KS? Regner med at muskelknuten,eller en annen medisinsk grunn talte til din fordel da du fikk innvilget det?

Anonymkode: 5a44a...faa

Kraftig Fødselsangst.  Ingen annen medisinsk grunn.  

Anonymkode: 2b9e6...656

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja,det er absolutt positivt.Sikkert mange flinke folk på Haukeland,men all den negative omtalen og ikke minst at de har fått refs fra Fylkeslegen synes gjør det vanskelig å velge dem.Vet ikke helt hva jeg skal gjøre om jeg ikke får lov å føde på Voss.

Haugesund har jeg ikke hørt så mye om.Vet du noe om hvordan det er der? 

Anonymkode: 5a44a...faa

Eg har høyrd berre gode ord om haugesund - både føden og nyfødtavdelinga :) flinke, dyktige og omsorgsfulle folk! Har dog aldri vore der sjølv, men har nokre venninner som har fødd der.

Anonymkode: 8af52...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Takk for svar.

Har lest at muskelknuter kan gi komplikasjoner.Jeg satser på å ta ordinær UL på Voss,slik at de kan vurdere dette med muskelknuten fortløpende.Har hørt at gravide med slike knuter må gå oftere til kontroll og UL.Tenker at dersom jeg drar til ordinær UL på Haukeland,så blir jeg vel gående der på senere kontroller også,og blir nødt til å føde der.Og planlagt KS regner jeg ikke med at jeg får på Haukeland,uansett om muskelknuten kan være til hinder for en vanlig vaginal fødsel.

 

Anonymkode: 5a44a...faa

Selvfølgelig får du KS på HUS hvis det er hindrigner for vaginal fødsel, alvorlig talt, det forstår vel du og?

 

Anonymkode: 21d43...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er fasinerende at i slike tråder er det viktigere at rommene er koselige og at far får være der litt lenger enn å ha den beste kompetansen rundt seg ved fødsel, spesielt ved risikofødsler. At folk prioriterer fine gardiner og enerom fremfor kompetanse som kan redde livet til både barnet og mor om noe går galt er meg komplett uforståelig. Alvorlig syke barn født ved voss eller stord som nevnes her vil kunne dø før de i det hele tatt kommer til Haukeland og rett kompetanse, det samme gjelder mor. Hvis det er behov for keisersnitt så gjennomføres selvfølgelig keiersnitt på haukeland som alle andre steder. Folk mangler jo fullstendig kritisk sans, tror på alt de leser i avisen i og fremstår helt uten evne til selvstendig refleksjon. Alle fødeavdeligner, absolutt alle, vil ha saker som har endt dårlig, men langt fra alle trekkes frem i avisen. For de av dere som velger små fødeavdeligner fordi det er så koselig, så håper jeg koseligheten veier opp for varig skade på mor/barn i en kritisk situasjon, fordi du trodde på media og hysteriske damer på et forum fremfor medisinsk ekspertise.

Anonymkode: 21d43...728

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er fasinerende at i slike tråder er det viktigere at rommene er koselige og at far får være der litt lenger enn å ha den beste kompetansen rundt seg ved fødsel, spesielt ved risikofødsler. At folk prioriterer fine gardiner og enerom fremfor kompetanse som kan redde livet til både barnet og mor om noe går galt er meg komplett uforståelig. Alvorlig syke barn født ved voss eller stord som nevnes her vil kunne dø før de i det hele tatt kommer til Haukeland og rett kompetanse, det samme gjelder mor. Hvis det er behov for keisersnitt så gjennomføres selvfølgelig keiersnitt på haukeland som alle andre steder. Folk mangler jo fullstendig kritisk sans, tror på alt de leser i avisen i og fremstår helt uten evne til selvstendig refleksjon. Alle fødeavdeligner, absolutt alle, vil ha saker som har endt dårlig, men langt fra alle trekkes frem i avisen. For de av dere som velger små fødeavdeligner fordi det er så koselig, så håper jeg koseligheten veier opp for varig skade på mor/barn i en kritisk situasjon, fordi du trodde på media og hysteriske damer på et forum fremfor medisinsk ekspertise.

Anonymkode: 21d43...728

Eg synes det er mykje meir hysterisk å automatisk trekkje til dei største avdelingane i tilfelle noko går gale. I dei aller, aller fleste tilfellene går fødslar heilt fint - og då vil eg at dei skal gå fint på einerom med far tilstades og koselig personale. Det er heller ikkje til å stikke under ein stol at Haukeland er kjend for å ha ei ualminnelig dårlig fødeavdeling der ingen tar hensyn til mor. Eg forstår godt at brukaren du siktar til ynskjer å føde på Voss/Stord dersom ho kan - og få ei fin fødselsoppleving, men ho høyrer jo sjølvsagt på medisinsk ekspertise dersom det kjem fram at ho må føde på Haukeland! 

Anonymkode: 8af52...e6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er fasinerende at i slike tråder er det viktigere at rommene er koselige og at far får være der litt lenger enn å ha den beste kompetansen rundt seg ved fødsel, spesielt ved risikofødsler. At folk prioriterer fine gardiner og enerom fremfor kompetanse som kan redde livet til både barnet og mor om noe går galt er meg komplett uforståelig. Alvorlig syke barn født ved voss eller stord som nevnes her vil kunne dø før de i det hele tatt kommer til Haukeland og rett kompetanse, det samme gjelder mor. Hvis det er behov for keisersnitt så gjennomføres selvfølgelig keiersnitt på haukeland som alle andre steder. Folk mangler jo fullstendig kritisk sans, tror på alt de leser i avisen i og fremstår helt uten evne til selvstendig refleksjon. Alle fødeavdeligner, absolutt alle, vil ha saker som har endt dårlig, men langt fra alle trekkes frem i avisen. For de av dere som velger små fødeavdeligner fordi det er så koselig, så håper jeg koseligheten veier opp for varig skade på mor/barn i en kritisk situasjon, fordi du trodde på media og hysteriske damer på et forum fremfor medisinsk ekspertise.

Anonymkode: 21d43...728

Å antyde at jeg er mer opptatt av gardinfarger enn mitt eget barn sin helse synes jeg du kan holde deg for god for.

Når Fylkeslegen gir refs og åpner tilsynssaker mot en av landets største fødeklinikker,så skjønner de fleste at det dreier seg om mer enn "hysteriske damer" som du kaller det,kravstorhet og jakten på høyest mulig kosefaktor.Det er heller ikke så lenge siden de ansatte på KK selv varslet om det de mener er uforsvarlig lav bemanning og et enormt arbeidspress.Jeg føler med dem.Jeg jobber selv i helsesektoren,og vet hvilken risiko dette kan utgjøre for pasientene.

At KK besitter høy fagkunnskap,og at mange fødekvinner og barn har fått reddet livet på KK er jeg selvfølgelig klar over. Problemet er jo de gangene de lar være å bruke sine ressurser,fordi alt skal gå sin naturlige gang for enhver pris og de ikke hører på pasientene i det hele tatt.Det er utvilsomt mange flinke folk på KK,men det er også en del arrogante fagpersoner der med mye makt.At selv de beste fagpersoner kan gjøre feil,er noe de fleste forstår.Det er arrogansen folk reagerer på,og at ledelsen har et system de skal forsvare uansett hva virker det som.Til og med fastlegen min,som har jobbet på KK sier at hun er faglig uenig i praksisen de har hatt der de senere år.Hun kalte det "Tilbake til Steinalderen",men sier de nå har skjerpet seg litt på KK nå etter all kritikken.Hun sier hun skjønner at fødende ønsker å dra til Voss,og var veldig positiv til at jeg ønsker meg dit.

At du mener at jeg "mangler fullstendig kritisk sans" og er "helt uten evne til selvstendig refleksjon",som du skriver,får stå på din egen regning.Jeg synes det er positivt at pasienter står frem og forteller om sine opplevelser - både på godt og vondt,og jeg synes det er bra at uforsvarlig behandling og kritikkverdige forhold faktisk får et etterspill,og at det kommer frem i media.

ts

 

Anonymkode: 5a44a...faa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er fasinerende at i slike tråder er det viktigere at rommene er koselige og at far får være der litt lenger enn å ha den beste kompetansen rundt seg ved fødsel, spesielt ved risikofødsler. At folk prioriterer fine gardiner og enerom fremfor kompetanse som kan redde livet til både barnet og mor om noe går galt er meg komplett uforståelig. Alvorlig syke barn født ved voss eller stord som nevnes her vil kunne dø før de i det hele tatt kommer til Haukeland og rett kompetanse, det samme gjelder mor. Hvis det er behov for keisersnitt så gjennomføres selvfølgelig keiersnitt på haukeland som alle andre steder. Folk mangler jo fullstendig kritisk sans, tror på alt de leser i avisen i og fremstår helt uten evne til selvstendig refleksjon. Alle fødeavdeligner, absolutt alle, vil ha saker som har endt dårlig, men langt fra alle trekkes frem i avisen. For de av dere som velger små fødeavdeligner fordi det er så koselig, så håper jeg koseligheten veier opp for varig skade på mor/barn i en kritisk situasjon, fordi du trodde på media og hysteriske damer på et forum fremfor medisinsk ekspertise.

Anonymkode: 21d43...728

Om en har særlig forhøyet risiko ved fødsel så velger en et sykehus med barnelege mm.,det er selvsagt. Dersom det derimot ikke er noe som tilsier spesielle og vanskelige komplikasjoner har Voss et medisinsk team som har det aller meste av kompetanse. Så det er ingen grunn til å føle seg utrygg på Voss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette jeg frykter...Har du hatt samme problematikk selv?

Kan Stord være et alternativ?

Anonymkode: 5a44a...faa

Som sagt, jeg har muskelkuler i livmoren, og skal ha ks på kongsberg som også er et lite sykehuset. Muskelkuler trenger ikke bety at man må til et stort sykehus

Anonymkode: 2b9e6...656

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fastlegen min spurte hvor jeg ville føde siden det er valgfritt og han sendte de papirene som skulle sendes. Ingen problem. Jeg var på ul på Haukeland men ellers var alt på Voss. 

Anonymkode: 14213...e4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen min spurte hvor jeg ville føde siden det er valgfritt og han sendte de papirene som skulle sendes. Ingen problem. Jeg var på ul på Haukeland men ellers var alt på Voss. 

Anonymkode: 14213...e4b

Ok:)Skal til fastlegen neste uke, så da får jeg spørre på nytt om hun kan sende papirene til Voss.

ts

Anonymkode: 5a44a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok:)Skal til fastlegen neste uke, så da får jeg spørre på nytt om hun kan sende papirene til Voss.

ts

Anonymkode: 5a44a...faa

Du bør insistera på å få alle papira oversend til Voss, og så får gynekologar og jordmødre på Voss ta stilling til om du får føde der eller ikkje. Eg har høyrd om fastlegar i Bergensområdet som berre lagar seg ei meining om at kvinna ikkje får føde på Voss. I tillegg må du vere obs på at Haukeland kan kome med sitt vanlege ''du klarer nok ikkje føde normalt, men me prøver''-tull. Du står då fritt til å søkje planlagt KS på Voss :) 

Huff, eg reklamerar frykteleg for Voss no - men eg ynskjer alle kvinner dei same nydelege fødselsopplevingane som eg har hatt på Voss! Alt er så menneskeleg, personale er personlege og empatiske og ser kvar ei fødekvinne som enkeltindivid. Det samlebandopplegget på Haukeland med fort inn og fortare ut - alt er prosedyre og ingen har tid - det trur eg ikkje eg hadde takla. Så sant det er medisinsk forsvarleg (noko det er om du får føde der, dei er veldig ''føre var'') er Voss ein fantastisk fødeplass.

Anonymkode: 8af52...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er fasinerende at i slike tråder er det viktigere at rommene er koselige og at far får være der litt lenger enn å ha den beste kompetansen rundt seg ved fødsel, spesielt ved risikofødsler. At folk prioriterer fine gardiner og enerom fremfor kompetanse som kan redde livet til både barnet og mor om noe går galt er meg komplett uforståelig. Alvorlig syke barn født ved voss eller stord som nevnes her vil kunne dø før de i det hele tatt kommer til Haukeland og rett kompetanse, det samme gjelder mor. Hvis det er behov for keisersnitt så gjennomføres selvfølgelig keiersnitt på haukeland som alle andre steder. Folk mangler jo fullstendig kritisk sans, tror på alt de leser i avisen i og fremstår helt uten evne til selvstendig refleksjon. Alle fødeavdeligner, absolutt alle, vil ha saker som har endt dårlig, men langt fra alle trekkes frem i avisen. For de av dere som velger små fødeavdeligner fordi det er så koselig, så håper jeg koseligheten veier opp for varig skade på mor/barn i en kritisk situasjon, fordi du trodde på media og hysteriske damer på et forum fremfor medisinsk ekspertise.

Anonymkode: 21d43...728

Jeg er glad for å tilhøre et stort sykehus, av samme grunner som du nevner. Jeg vil safe om uhellet virkelig skulle være ute.

Det sagt, kompetanse rundt fødsler er ikke bare beredskapen rundt kritisk forløsning, intensivberedskap osv. Det handler også om ivaretagelsen av de menneskelige behovene til en kvinne i normal fødsel og de første timer og dager som foreldre, og for kvinner med fødselsangst kan det bety alt for livskvaliteten under et langt svangerskap å ha tillit til omsorgen ved avdelingen de vil føde ved. 

Det handler ikke om fargen på gardinene. Og å føde på Voss er ikke å gå bak en busk og la det stå til. Det er jo et kvalitetssikret tilbud for lavrisikofødende. Er det bra for gravide vossinger bør det også kunne fungere for gravide bergensere som ikke styrtføder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...