Gå til innhold

Strøket på oppkjøring pga. svak kjøretøybehandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på 31, som hadde oppkjøring for ca. en uke siden og strøk. Jeg har hatt kjøretimer fast siden februar i år, flere skoletimer enn øvingskjøring, da jeg ikke har mulighet til å øvingskjøre ofte. Har kjørt ca. 6 måneder sporadisk før februar i år. Grunnen til at jeg strøk var svak kjøretøybehandling, ikke god nok rattbruk, ujevn bruk av gass, noe ustø kurs på landevei og motorvei, utydelig plassering før rundkjøringer og kryss og jeg kuttet noen svinger på landevei. Så selv om jeg ikke brøt noen regler, har jeg altså MYE å jobbe med videre. Det jeg synes er litt rart, er at kjørelæreren min ikke har kommentert noen av disse tingene jeg strøk på (utenom landeveiskjøringen, der har han sagt fra om å ikke kutte svinger). Men han har ikke kommentert rattbruken min siden februar/ mars. Har ikke sagt noe om ujevn bruk av gass eller plasseringer heller. Dette synes jeg er litt merkelig. Jeg er ellers veldig fornøyd med kjørelæreren, han er hyggelig og rolig, men burde jeg ha en lærer som er mer kritisk og pusher meg mer? Jeg har hatt tilsammen ca. 70 timer både med øvingskjøring og skole (inkludert da jeg kjørte sporadisk). Det er sannsynligvis for få timer vil jeg tro. Jeg har så utrolig lyst til å bestå neste oppkjøring, men da må jeg øve så mye som mulig. 

Anonymkode: de847...b5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en typisk ting som kjørelærere oppgir som strykgrunn når de rett og slett ikke føler at du er klar for trafikken enda. Ingen store feil, men masse småting som sensor oppfatter som at du ikke er moden nok.

Det beste du kan gjøre da er bare å øvelseskjøre masse fremover slik at du bler mer trygg. Min anbefaling vil også være å kjøre steder du ikke har vært før, da må du bruke det du har lært i mye større grad enn om du kjører i samme område hele tiden.

Anonymkode: 40b3d...9a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje prøvd å bytte kjørelærer, om ikke annet så fordi forskjellige personer henger seg opp i forskjellige ting. Ellers kan du ha vært nervøs på oppkjøringen og kjørt forskjellig fra det du pleier uten å merke det.

Anonymkode: 6bb13...711

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Ja, det blir viktig å kjøre mye i tiden fremover. Godt råd det å kjøre på flere ukjente steder. 

Anonymkode: de847...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evelynita

Jeg strøk to ganger når jeg kjørte opp for mange år siden. Jeg lærte å kjøre bil på kjøreskolen da jeg hadde ingen som gadd å lære meg. Så når kjørelæreren min sa jeg var klar for å oppkjøring ble jeg kjempeglad å gjorde det. Det gikk ikke bra, og han sa vi trengte å ta en time til. Så gjorde vi det og vi prøvde igjen. Etter at jeg strøk da måtte jeg  bare si ifra til kjørelæreren min at jeg trenger faktisk flere timer, jeg kan det jo ikke ordentlig. 

Tror du skal prøve å bytte kjørelærer. Da får du et nytt syn på ting, og også en person uten noe som helst forhold som tør å peke ut alt. Kjørelærere burde være flinkere enn de er, så mye man betaler for de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helheten som teller. Hvis det er mye småfeil så mener vel sensor at du ikke er klar. Jeg hadde oppkjøring for en mnd siden på vogntog og da var jeg så nervøs når jeg kjørte ut fra trafikkstasjonen at jeg ikke stoppet for en buss jeg hadde vikeplikt for så sensor måtte bråbremse med sin bremse. Var helt dønn sikker på at jeg kom til å stryke da, men klarte å gjøre alt annet veldig bra så han gav meg bestått. Han sa det var en helhetsvurdering. 

Noe de legger vekt på er økonomisk kjøring dvs jevn bruk av gass. Ikke noen voldsomme akselerasjoner og bremsinger. Også er trafikksikkerheten selvfølgelig veldig viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, supra skrev:

Det er jo helheten som teller. Hvis det er mye småfeil så mener vel sensor at du ikke er klar. Jeg hadde oppkjøring for en mnd siden på vogntog og da var jeg så nervøs når jeg kjørte ut fra trafikkstasjonen at jeg ikke stoppet for en buss jeg hadde vikeplikt for så sensor måtte bråbremse med sin bremse. Var helt dønn sikker på at jeg kom til å stryke da, men klarte å gjøre alt annet veldig bra så han gav meg bestått. Han sa det var en helhetsvurdering. 

Noe de legger vekt på er økonomisk kjøring dvs jevn bruk av gass. Ikke noen voldsomme akselerasjoner og bremsinger. Også er trafikksikkerheten selvfølgelig veldig viktig. 

Er det andre regler for vogntog? Med personbil er vel det at sensor bryter inn automatisk stryk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2017 den 10.19, AnonymBruker skrev:

Jeg er en dame på 31, som hadde oppkjøring for ca. en uke siden og strøk. Jeg har hatt kjøretimer fast siden februar i år, flere skoletimer enn øvingskjøring, da jeg ikke har mulighet til å øvingskjøre ofte. Har kjørt ca. 6 måneder sporadisk før februar i år. Grunnen til at jeg strøk var svak kjøretøybehandling, ikke god nok rattbruk, ujevn bruk av gass, noe ustø kurs på landevei og motorvei, utydelig plassering før rundkjøringer og kryss og jeg kuttet noen svinger på landevei. Så selv om jeg ikke brøt noen regler, har jeg altså MYE å jobbe med videre. Det jeg synes er litt rart, er at kjørelæreren min ikke har kommentert noen av disse tingene jeg strøk på (utenom landeveiskjøringen, der har han sagt fra om å ikke kutte svinger). Men han har ikke kommentert rattbruken min siden februar/ mars. Har ikke sagt noe om ujevn bruk av gass eller plasseringer heller. Dette synes jeg er litt merkelig. Jeg er ellers veldig fornøyd med kjørelæreren, han er hyggelig og rolig, men burde jeg ha en lærer som er mer kritisk og pusher meg mer? Jeg har hatt tilsammen ca. 70 timer både med øvingskjøring og skole (inkludert da jeg kjørte sporadisk). Det er sannsynligvis for få timer vil jeg tro. Jeg har så utrolig lyst til å bestå neste oppkjøring, men da må jeg øve så mye som mulig. 

Anonymkode: de847...b5c

70 timer!!?

Kanskje du ikke burde få lappen..

Anonymkode: 2bc58...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:

Er det andre regler for vogntog? Med personbil er vel det at sensor bryter inn automatisk stryk?

Når du har førerkort og skal utvide til større bil er situasjonen en annen enn når det er klasse B og første førerkort. 

 

På Monday, July 17, 2017 den 10.19, AnonymBruker skrev:

Jeg er en dame på 31, som hadde oppkjøring for ca. en uke siden og strøk. Jeg har hatt kjøretimer fast siden februar i år, flere skoletimer enn øvingskjøring, da jeg ikke har mulighet til å øvingskjøre ofte. Har kjørt ca. 6 måneder sporadisk før februar i år. Grunnen til at jeg strøk var svak kjøretøybehandling, ikke god nok rattbruk, ujevn bruk av gass, noe ustø kurs på landevei og motorvei, utydelig plassering før rundkjøringer og kryss og jeg kuttet noen svinger på landevei. Så selv om jeg ikke brøt noen regler, har jeg altså MYE å jobbe med videre. Det jeg synes er litt rart, er at kjørelæreren min ikke har kommentert noen av disse tingene jeg strøk på (utenom landeveiskjøringen, der har han sagt fra om å ikke kutte svinger). Men han har ikke kommentert rattbruken min siden februar/ mars. Har ikke sagt noe om ujevn bruk av gass eller plasseringer heller. Dette synes jeg er litt merkelig. Jeg er ellers veldig fornøyd med kjørelæreren, han er hyggelig og rolig, men burde jeg ha en lærer som er mer kritisk og pusher meg mer? Jeg har hatt tilsammen ca. 70 timer både med øvingskjøring og skole (inkludert da jeg kjørte sporadisk). Det er sannsynligvis for få timer vil jeg tro. Jeg har så utrolig lyst til å bestå neste oppkjøring, men da må jeg øve så mye som mulig. 

Anonymkode: de847...b5c

70 timer tilsammen, men hvor mange har du kjørt med kjøreskolelærer? 

Ofte er det bedre å kjøre med kjørelærer enn privat, fordi privatoplæring innebærer at du også lærer feilene til den du kjører med, eller som het, jeg vil tro du ikke har blitt korrigert eller tatt til deg korrigering verken privat eller i skolebilen. 

Jeg vil og tro at den største feilen din er 1. At du ikke er teoretisk sterk, 2. Du bruker blikket feil, 3. Du har enten insistert på å få kjøre opp før du er klar, eller læreren har bare sendt deg til oppkjøring for at du selv skal få en vurdering. 

Ofte er det nyttig før man går til oppkjøring å kjøre en dobbeltime med en annen lærer for å få en evaluering på om en er klar for oppkjøring. Du har, etter det du beskriver langt igjen til du bør slippes ut i trafikken. 

Anonymkode: be373...f7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tilfeldigvis i Stavanger? Jeg hadde en kjørelærer som likte å prate om alt annet enn kjøring (han var pervers). Jeg byttet kjørelærer, som mange andre har gjort! Så glad jeg gjorde det. Jeg strøk et par ganger da jeg hadde han som kjørelærer. Han sa aldri hva jeg gjorde feil.. 

Den nye kjørelæreren min, som jeg fikk lappen "med", ga meg mye selvtillit og lot meg være bevisst på feilene. 

Anonymkode: 6af06...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre hadde gjort som hadde han samme (perverse kjørelæreren).*

Anonymkode: 6af06...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du har førerkort og skal utvide til større bil er situasjonen en annen enn når det er klasse B og første førerkort. 

 

70 timer tilsammen, men hvor mange har du kjørt med kjøreskolelærer? 

Ofte er det bedre å kjøre med kjørelærer enn privat, fordi privatoplæring innebærer at du også lærer feilene til den du kjører med, eller som het, jeg vil tro du ikke har blitt korrigert eller tatt til deg korrigering verken privat eller i skolebilen. 

Jeg vil og tro at den største feilen din er 1. At du ikke er teoretisk sterk, 2. Du bruker blikket feil, 3. Du har enten insistert på å få kjøre opp før du er klar, eller læreren har bare sendt deg til oppkjøring for at du selv skal få en vurdering. 

Ofte er det nyttig før man går til oppkjøring å kjøre en dobbeltime med en annen lærer for å få en evaluering på om en er klar for oppkjøring. Du har, etter det du beskriver langt igjen til du bør slippes ut i trafikken. 

Anonymkode: be373...f7e

Har hatt ca. 40 timer tilsammen på 3 ulike skoler, og ca. Halvparten av disse var sporadisk kjøring da jeg hadde en jobb med uregelmessig arbeidstid. Resten er øvingskjøring med 2 forskjellige personer. Jeg tror vel at en av svakhetene mine er det at jeg ikke er god teknisk. F.eks. det å bruke gassen jevnt, ikke kutte svinger og det å bruke rattet riktig. Den siste kjørelæreren jeg hadde har ikke kommentert rattbruken min på lenge som sagt, så jeg har en følelse av at han er laid back. Er ikke typen som pusher meg eller blir oppgitt hvis jeg gjør feil. Jeg gir jo ikke opp. Er ikke 40 ennå, og uansett, noen tar lappen seint av ulike grunner. Har opplevd å miste et nært familiemedlem i trafikken som barn, og dette har holdt meg litt tilbake fra å begynne med lappen som helt ung. Takker dere alle for svar :)

Anonymkode: de847...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2017 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Det er en typisk ting som kjørelærere oppgir som strykgrunn når de rett og slett ikke føler at du er klar for trafikken enda. Ingen store feil, men masse småting som sensor oppfatter som at du ikke er moden nok.

Det beste du kan gjøre da er bare å øvelseskjøre masse fremover slik at du bler mer trygg. Min anbefaling vil også være å kjøre steder du ikke har vært før, da må du bruke det du har lært i mye større grad enn om du kjører i samme område hele tiden.

Anonymkode: 40b3d...9a0

Husk at ikke alle sensorer er trafikklærere. Dette er absolutt ikke en typisk grunn, og du skal ha veldig dårlig kjøretøybehandling for å stryke på dette. Hvis jeg strøk på dette grunnlaget ville jeg byttet trafikklærer umiddelbart, de har da ikke gjort jobben sin.

Rådet om å øvelseskjøre mye er solid.

4 timer siden, jabx skrev:

Er det andre regler for vogntog? Med personbil er vel det at sensor bryter inn automatisk stryk?

Nei, dette stemmer ikke. Når sensor bryter inn er det som regel eller vanligvis stryk. Men ikke nødvendigvis. Et eksempel er når noen andre gjør noe feil og sensor må bryte inn på grunn av det (men at noen andre gjør feil betyr ikke at du ikke stryker på det). Sensor kan bryte inn uten at du stryker, det forekommer, men det er ikke helt vanlig.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt ca. 40 timer tilsammen på 3 ulike skoler, og ca. Halvparten av disse var sporadisk kjøring da jeg hadde en jobb med uregelmessig arbeidstid. Resten er øvingskjøring med 2 forskjellige personer. Jeg tror vel at en av svakhetene mine er det at jeg ikke er god teknisk. F.eks. det å bruke gassen jevnt, ikke kutte svinger og det å bruke rattet riktig. Den siste kjørelæreren jeg hadde har ikke kommentert rattbruken min på lenge som sagt, så jeg har en følelse av at han er laid back. Er ikke typen som pusher meg eller blir oppgitt hvis jeg gjør feil. Jeg gir jo ikke opp. Er ikke 40 ennå, og uansett, noen tar lappen seint av ulike grunner. Har opplevd å miste et nært familiemedlem i trafikken som barn, og dette har holdt meg litt tilbake fra å begynne med lappen som helt ung. Takker dere alle for svar :)

Anonymkode: de847...b5c

Å lære å kjøre bil er som å trene til en halvmarathon. Trener du en gang i måneden kommer du ingen vei. Det er som å brenne pengene. Sett av tre ganger i uken, kjør regelmessig og bli ferdig. En gang i uken er minimum for å se progresjon, sjeldnere så vil du ikke få rask nok framgang.

Noen trafikklærere kjører "tur" med elevene. De gir lite og diffuse tilbakemeldinger og kjører bare for å kjøre. Det blir penger av slikt men elevene forblir udugelige. Ville byttet lærer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligvis har du en kjørelærer som suger balle, som enten ikke har kompetanse til å se feilene dine, eller rett og slett ikke gidder bry seg. (Ja, det er dessverre mange slike). 

Anonymkode: 0b60a...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanHelge
På 18.7.2017 den 18.04, AnonymBruker skrev:

70 timer!!?

Kanskje du ikke burde få lappen..

Anonymkode: 2bc58...b7c

De største idiotene i trafikken er ofte dem som hever seg over andre og gjør narr av andre, ingen grunn til at noen som har øvelseskjørt i 70-timer men strøk på oppkjøring aldri skulle få lappen, det er et sunnhetstegn å ha frykt i trafikken og således føle usikkerhet for de som ikke har det lenger er en dårligere sjåfør som har større sjanser for å havne i ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...