Gå til innhold

Hvorfor vi må droppe halsbåndet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Problemet er jo ikke at folk ikke har god nok kontroll på hunden sin. Problemet er at en ikke har full kontroll over omgivelsene. Uventede ting kan alltid skje! Jeg bruker kun seler som gjør at jeg kan "løfte" hunden min ut av farlige situasjoner uten at han blir fysisk skadet. Nå har det bare vært nødvendig én gang til nå, men for meg er det en trygghet at om det kommer en gal svær hund løpende, kan jeg redde hunden min unna fort. (Hunden min er veldig liten)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er du som bør spise noen boller. Det du skriver er BS. Sorry, men ingen i hele verden som har eller har hatt en hund tror et sekund på det du sier. Lykke til videre i din lille boble.

Anonymkode: 112be...624

Er du helt dust eller? Selvfølgelig var ikke hunden slik som valp, men som voksen topptrent hund er det ikke noe problem - ikke alle hunder er like utrente som dine.

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Ja, whiplash kan virkelig være være verdens undergang. 

Det er kun en gabg som skal til for å skape permanente skader, om.det skjer riktig. 

Si meg, det er greit å kjøre uten bilbelte, for bråstopp skjer jo kun en gang i ny og ne, ikke sant? Litt den samme greia.. 

Skal vi la være å kjøre bil også da siden man kan få whiplash om uhellet er ute? :PHelt seriøst, jeg synes at de som røsker i båndet, drar i halsbåndet og hunder som trekker bør ha sele (eller ikke ha hund, om de rykker og røsker). Hunder som går på slakk line og med halvstrup tviler jeg på at får noen skader, med mindre det skjer noe helt spesielt, men slike ting er vanskelig å unngå uansett - hva om hunden tråkker på knust glass? Skal hunden alltid ha på potesokker da eller, siden det kan være skikkelig uheldig med kutt på potene?

Jeg kjører nesten alltid med bilbelte, men om jeg skal flytte bilen min inne på trelasten fra en post til en annen, i 2 km i timen kan det godt hende jeg ikke har på ja, eller om jeg skal flytte/parkere en bil en kort distanse.

Problemet med disse trådene er at det er de som bryr seg om hunder og som tenker på slikt allerede som leser, og så blir de hysteriske og hauser opp hverandre. De som gir faen i dyrene sine, røsker, drar, herjer med båndet, de leser ikke på forum som dette, for de bryr seg ikke nok.

Anonymkode: 45bd5...08a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Joppeline skrev:

Problemet er jo ikke at folk ikke har god nok kontroll på hunden sin. Problemet er at en ikke har full kontroll over omgivelsene. Uventede ting kan alltid skje! Jeg bruker kun seler som gjør at jeg kan "løfte" hunden min ut av farlige situasjoner uten at han blir fysisk skadet. Nå har det bare vært nødvendig én gang til nå, men for meg er det en trygghet at om det kommer en gal svær hund løpende, kan jeg redde hunden min unna fort. (Hunden min er veldig liten)

Ja, det er dessverre ikke et alternativ for min ganske tunge retriever :P Ekspemplarisk lydighet og et tonn godbiter har fått oss veldig langt da.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi la være å kjøre bil også da siden man kan få whiplash om uhellet er ute? :PHelt seriøst, jeg synes at de som røsker i båndet, drar i halsbåndet og hunder som trekker bør ha sele (eller ikke ha hund, om de rykker og røsker). Hunder som går på slakk line og med halvstrup tviler jeg på at får noen skader, med mindre det skjer noe helt spesielt, men slike ting er vanskelig å unngå uansett - hva om hunden tråkker på knust glass? Skal hunden alltid ha på potesokker da eller, siden det kan være skikkelig uheldig med kutt på potene?

Jeg kjører nesten alltid med bilbelte, men om jeg skal flytte bilen min inne på trelasten fra en post til en annen, i 2 km i timen kan det godt hende jeg ikke har på ja, eller om jeg skal flytte/parkere en bil en kort distanse.

Problemet med disse trådene er at det er de som bryr seg om hunder og som tenker på slikt allerede som leser, og så blir de hysteriske og hauser opp hverandre. De som gir faen i dyrene sine, røsker, drar, herjer med båndet, de leser ikke på forum som dette, for de bryr seg ikke nok.

Anonymkode: 45bd5...08a

Ja, en slik tråd kommer ikke til å endre mitt synspunkt på hva jeg gjør eller ikke gjør med min hund. Jeg VET at hunden min og jeg har stålkontroll, det er dette vi har trent på i åresvis. Jeg er ikke den som røsker og river i halsbåndet, eller har en hund som trekker som en traktor. Jeg har en hund som går perfekt fot, aldri trekker, ignorerer alt av hunder og katter. Vi er et team som jobber sammen, vil hunden stoppe gjør jeg også det, jeg drar han ikke med videre. Vil jeg videre gir jeg signal om det, men han får stort sett bruke den tiden han vil. Når han er "fri" (stort sett på langline) bruker vi sele. Halsbånd til daglig.

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er dessverre ikke et alternativ for min ganske tunge retriever :P Ekspemplarisk lydighet og et tonn godbiter har fått oss veldig langt da.

Ja, en slik tråd kommer ikke til å endre mitt synspunkt på hva jeg gjør eller ikke gjør med min hund. Jeg VET at hunden min og jeg har stålkontroll, det er dette vi har trent på i åresvis. Jeg er ikke den som røsker og river i halsbåndet, eller har en hund som trekker som en traktor. Jeg har en hund som går perfekt fot, aldri trekker, ignorerer alt av hunder og katter. Vi er et team som jobber sammen, vil hunden stoppe gjør jeg også det, jeg drar han ikke med videre. Vil jeg videre gir jeg signal om det, men han får stort sett bruke den tiden han vil. Når han er "fri" (stort sett på langline) bruker vi sele. Halsbånd til daglig.

Anonymkode: 8133b...6b7

Så fantastisk perfekt da du, du prøver litt for hardt med å overbevise folk ass 

Anonymkode: 68008...8b5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2017 den 4.12, Joppeline skrev:

Problemet er jo ikke at folk ikke har god nok kontroll på hunden sin. Problemet er at en ikke har full kontroll over omgivelsene. Uventede ting kan alltid skje! Jeg bruker kun seler som gjør at jeg kan "løfte" hunden min ut av farlige situasjoner uten at han blir fysisk skadet. Nå har det bare vært nødvendig én gang til nå, men for meg er det en trygghet at om det kommer en gal svær hund løpende, kan jeg redde hunden min unna fort. (Hunden min er veldig liten)

Siden jeg har til tider rimelig store jakthunder, er ikke det å løfte de unnasituasjon aktuelt. 

Kommer det ei gærn bikkje mot oss, prøver jeg om mulig å fåmin hund inntil kroppen slik at jeg får tak i koplingen på halsbåndet slik st jeg kan slippe min hund. Virrer han rundt litt for langt unna meg til at jeg rekker det, slipper jeg hele båndet. Men helt ærlig så har jeg hatt behov for å gjøre dette kanskje fire ganger på 20 år.

Anonymkode: e8549...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fantastisk perfekt da du, du prøver litt for hardt med å overbevise folk ass 

Anonymkode: 68008...8b5

Du skjønner ikke forskjellen mellom "perfekt" og kontant jobbing? Ikke mitt problem at du er lat og ikke har kustus på bikkja di. Jeg dropper ikke halsbånd fordi andre er idioter og drar og trekker i det.

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner ikke forskjellen mellom "perfekt" og kontant jobbing? Ikke mitt problem at du er lat og ikke har kustus på bikkja di. Jeg dropper ikke halsbånd fordi andre er idioter og drar og trekker i det.

Anonymkode: 8133b...6b7

Jeg tror du misforstår. Hunden kan også dra i båndet. Hvis du har en hund som går tur ved å "gå fot" og ikke får lov å snuse og kose seg på turen, så er jo det er særdeles kjipt hundeliv.

Anonymkode: 112be...624

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforstår. Hunden kan også dra i båndet. Hvis du har en hund som går tur ved å "gå fot" og ikke får lov å snuse og kose seg på turen, så er jo det er særdeles kjipt hundeliv.

Anonymkode: 112be...624

Herre fred, snakk om å være tett. Som sagt (eller skrevet 3 ganger i denne tråden); hunden drar ALDRI i båndet. Hunden får stoppe og snuse som han vil, og da stopper jeg også.

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herre fred, snakk om å være tett. Som sagt (eller skrevet 3 ganger i denne tråden); hunden drar ALDRI i båndet. Hunden får stoppe og snuse som han vil, og da stopper jeg også.

Anonymkode: 8133b...6b7

Så fin og hyggelig måte du diskuterer på... Og du kan si det så mye du vil, men enhver med hund vet at det ikke stemmer. Aldri har noen noensinne vært utfor en hund ute på tur hvor det ikke av en eller annen årsak har blitt dratt i båndet - fra den ene eller andre enden. Ferdig nå.

Anonymkode: 112be...624

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så fin og hyggelig måte du diskuterer på... Og du kan si det så mye du vil, men enhver med hund vet at det ikke stemmer. Aldri har noen noensinne vært utfor en hund ute på tur hvor det ikke av en eller annen årsak har blitt dratt i båndet - fra den ene eller andre enden. Ferdig nå.

Anonymkode: 112be...624

Og jo, de fleste som driver aktivt med lydighetstrening av hund fra de er valp, vet at det er fullt mulig. Men det betinger jo naturligvis bl.a. at hunden får mer enn nok tur.

Anonymkode: e8549...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så fin og hyggelig måte du diskuterer på... Og du kan si det så mye du vil, men enhver med hund vet at det ikke stemmer. Aldri har noen noensinne vært utfor en hund ute på tur hvor det ikke av en eller annen årsak har blitt dratt i båndet - fra den ene eller andre enden. Ferdig nå.

Anonymkode: 112be...624

Herre fred så upppdragne hunder du har hatt da, og du har kun deg selv å skylde på. Du skjønner ikke hva lydighet går ut på du??

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jo, de fleste som driver aktivt med lydighetstrening av hund fra de er valp, vet at det er fullt mulig. Men det betinger jo naturligvis bl.a. at hunden får mer enn nok tur.

Anonymkode: e8549...f39

Ja hunden var ikke født lydig for å si det sånn. Åresvis med trening (og masse godbiter og andre belønninger) hjelper da. Hvordan tror enkelte folk at det fungerer egentlig? 😂 Har folk aldri sett en hund passere andre hunder uten å trekke og hoppe? Har folk aldri sett en hund gå rett forbi en katt uten å prøve å ta katten? Da snakker vi om å leve særdeles begrensede liv.

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halsbånd vs sele, er som bur vs ikke bur. Det vil aldri bli 100% enighet i slike diskusjoner, og de ender alltid opp med spydige kommentarer.

Jeg bruker sele, til tross for at selvutnevnte eksperter ( som har drevet med hund i 40 år må vite ) mener at det er umulig å lære en hund å gå pent i sele. Inviterer dem gjerne hjem til meg, så får de se. Overtok en godt voksen hund, som bare hadde brukt halsbånd.

Det som forundrer meg er at alle tror at de er eksperter når det kommer til andres hunder.

Anonymkode: 29188...23a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halsbånd vs sele, er som bur vs ikke bur. Det vil aldri bli 100% enighet i slike diskusjoner, og de ender alltid opp med spydige kommentarer.

Jeg bruker sele, til tross for at selvutnevnte eksperter ( som har drevet med hund i 40 år må vite ) mener at det er umulig å lære en hund å gå pent i sele. Inviterer dem gjerne hjem til meg, så får de se. Overtok en godt voksen hund, som bare hadde brukt halsbånd.

Det som forundrer meg er at alle tror at de er eksperter når det kommer til andres hunder.

Anonymkode: 29188...23a

Det her er interessant, for dette opplever jeg også. Min gamle hund dro alltid i sele. Han ble gått mye tur med av min far og min bror, som bare lot han dra. Min nye hund drar ikke, med mindre det er helt ferske spor eller vilt i nærheten (som forøvrig er grunnen til at han alltid går i bånd, båndtvang eller ikke). Det er selvfølgelig fordi han har lært at han i liten grad kommer noe sted hvis han drar, og at ting går mye fortere hvis han lar være. Jaktinstinktet får jeg jo ikke helt av han, og det vil jeg jo heller ikke, har man kjøpt seg en hund med jaktinstinkt, så må man faktisk ta konsekvensen av det. Han er heller ikke en førerorientert hund, så jeg kan trene kontakttrening til jeg blir blå, men noen ting trumfer kontakt med meg og enhver godbit :laugh: 

Anonymkode: 9935c...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Halsbånd vs sele, er som bur vs ikke bur. Det vil aldri bli 100% enighet i slike diskusjoner, og de ender alltid opp med spydige kommentarer.

Jeg bruker sele, til tross for at selvutnevnte eksperter ( som har drevet med hund i 40 år må vite ) mener at det er umulig å lære en hund å gå pent i sele. Inviterer dem gjerne hjem til meg, så får de se. Overtok en godt voksen hund, som bare hadde brukt halsbånd.

Det som forundrer meg er at alle tror at de er eksperter når det kommer til andres hunder.

Anonymkode: 29188...23a

Je. Jeg lærte hunden min å gå pent i sele, og når det var 100% i boks gikk vi over til halsbånd :) Bruker fortsatt sele for enkelte aktiviteter da. På trening er han naken, men på langline, evt i skogen går det i sele og langline. Han stikker aldri da, han liker å holde seg nær "flokken" og har 100% innkalling.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det her er interessant, for dette opplever jeg også. Min gamle hund dro alltid i sele. Han ble gått mye tur med av min far og min bror, som bare lot han dra. Min nye hund drar ikke, med mindre det er helt ferske spor eller vilt i nærheten (som forøvrig er grunnen til at han alltid går i bånd, båndtvang eller ikke). Det er selvfølgelig fordi han har lært at han i liten grad kommer noe sted hvis han drar, og at ting går mye fortere hvis han lar være. Jaktinstinktet får jeg jo ikke helt av han, og det vil jeg jo heller ikke, har man kjøpt seg en hund med jaktinstinkt, så må man faktisk ta konsekvensen av det. Han er heller ikke en førerorientert hund, så jeg kan trene kontakttrening til jeg blir blå, men noen ting trumfer kontakt med meg og enhver godbit :laugh: 

Anonymkode: 9935c...a1f

Det er fordelen med å ha en førerorientert hund :) Har selv en gjeterhund. Å være veldig observant hjelper også - å følge med på når hunden stopper, og ikke gå med nesa i mobilen slik at det rykker til fordi du bare går videre når hunden har stoppet for å snuse. Andre ting som å ikke hilse på alt og alle når hunden er valp, lære bort at katter og andre ting som løper rundt i nabolaget ikke er til for å gjetes, mye kontakt, ikke belønne trekkingen ved å la hunden trekke, osv, er en haug med nyttige verktøy for innlæring av å gå pent i bånd. Skjønner ikke hvordan enkelte folk ikke skjønner dette. Vi møter daglig andre hunder i bånd som heller ikke bryr seg om oss selv om vi er på samme fortau, men også hunder som er veldig ivrige, og også fryktaggressive hunder. Hunden min var ikke født flink på tur, det har krevd mye trening. Dette er forresten ikke tips til deg, men forslag til metoder til andre som lurer på hvilke metoder som kan være nyttige :)

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja og ikke minst la hunden la den tiden den trenger. De fleste unghunder spacer ut i tide og utide, og da er det bare fint å ikke kaste kommandoer konstant og forvente svar umiddelbart. Kommandoen vil som regel registreres en liten stund senere, men dessverre er det mange som har dårlig tid/mangel på tålmodighet og bare drar hunden med videre. I tillegg tar det for mange veldig lang tid å lære inn dette med å gå pent i bånd, og mange bare gir opp. Hundeskolen jeg bruker pleier å si at en kommando ikke er lært før hunden klarer å generalisere denne til å gjelde i de fleste situasjoner. Innkalling er ikke noe hunden kan om den ikke får det til når det er forstyrrelser rundt.

Hunden min trengte å lære inn ting to ganger, da nesten alt gikk i glemmeboka da han ble tenåring.

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, amativeReflection skrev:

Bland svada med fakta så tror alle idioter på hva du skriver.

Hæ? Hvordan tror folk at man kommer med på landslaget i lydighet egentlig? Ved å la hunden gjøre absolutt alt som faller den inn til enhver tid? Hvordan tror folk at ukastrerte hannhunder klarer å konkurrere uten kobbel med haugesvis av hunder, blandet annet tisper og folk rundt? Sender deg 50 boller i posten :klaske: Vi er IKKE på landslaget btw.

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk velger å bruke halsbånd når de uansett kan bruke sele?!? Har halsbånd noen som helst fordeler som sele ikke har? 

Hilsen hundeeier som aldri har brukt noe annet enn sele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...