Gå til innhold

Hvorfor vi må droppe halsbåndet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Springfjær

Bruker aldri halsbånd på hund. Med mindre man syns det er greit å kvele hunden sin og gi den nakkeskader så bruker man sele. Selv om hunden går pent i bånd så er det aldri en sikkerhet for at noe ikke kan skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/16/2017 den 15.36, Springfjær skrev:

Bruker aldri halsbånd på hund. Med mindre man syns det er greit å kvele hunden sin og gi den nakkeskader så bruker man sele. Selv om hunden går pent i bånd så er det aldri en sikkerhet for at noe ikke kan skje. 

Eeeeh. Hadde ikke brukt halsbånd om ikke hunden min gikk pent i bånd. Å ta hensyn til ALT SOM KAN SKJE gidder jeg ikke, det er ikke sunt for noen parter.

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeeeh. Hadde ikke brukt halsbånd om ikke hunden min gikk pent i bånd. Å ta hensyn til ALT SOM KAN SKJE gidder jeg ikke, det er ikke sunt for noen parter.

Anonymkode: 8133b...6b7

Du har tydeligvis ikke engang tatt deg tid å lese artikkelen. Hadde du gjort det hadde du ikke svart på den måten. Det synes jeg er kjempetrist på hunden din sine vegne.

Anonymkode: 112be...624

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde halsbånd 25 meter før jeg ga opp! Hunden fikk jo vondt! Bruker puppia sine vester stort sett. Men skal innrømme at jeg bla har den julius-selen som det også står at ikke er bra! Bruker den utenpå klær for å forhindre gnaging. Har egentlig inntrykk av at den fungerer jeg da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halti  Harness er etter min erfaring soleklart best. Koblet til halsbåndet foran 

Anonymkode: f1f84...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eeeeh. Hadde ikke brukt halsbånd om ikke hunden min gikk pent i bånd. Å ta hensyn til ALT SOM KAN SKJE gidder jeg ikke, det er ikke sunt for noen parter.

Anonymkode: 8133b...6b7

Du gir f, det skinner igjennom.

Anonymkode: f1f84...f52

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like før alle som bruker halsbånd på hunden sin blir kalt dyremishandlere.

Om hunden alltid går i bånd uten å trekke, så synes jeg det er helt greit, ja ok kanskje 1-2 ganger i løpet av 10 år kan hunden skvette til eller få et lite rykk i halsbåndet, men er det egentlig verdens undergang?

Anonymkode: 45bd5...08a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Halti  Harness er etter min erfaring soleklart best. Koblet til halsbåndet foran 

Anonymkode: f1f84...f52

"Lurt". Halti er jo noe av det værste du kan sette på hunden din!

Anonymkode: 112be...624

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest artikkelen, men bruker alltid sele. 

Anonymkode: 92aa5...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Lurt". Halti er jo noe av det værste du kan sette på hunden din!

Anonymkode: 112be...624

Halti med båndet festet FORAN ( ta å se på selen online) syns jeg hunder går mest avslappet, lett og ledig med

Anonymkode: f1f84...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halti med båndet festet FORAN ( ta å se på selen online) syns jeg hunder går mest avslappet, lett og ledig med

Anonymkode: f1f84...f52

Nettopp. Jeg vet godt hva du mener, og det er jo ofte verre enn halsbånd også.

 

Anonymkode: 112be...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hundeseler. Er denne bra tror dere? 
https://www.hooks.no/kampanje/funn-rytter/ysele-soft-showmaster-1

Har en annen versjon fra showmaster. De selger den ikke lengre. Men den ser slik ut på.
83916_Pawsome_Hundeutstyr_Solid_og_fin_hundesele_m_4.jpg

Burde jeg gå for Y-sele eller er den under bra nok? Det er til liten hund som drar en del i båndet. 

Anonymkode: 2a4c7...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Halti  Harness er etter min erfaring soleklart best. Koblet til halsbåndet foran 

Anonymkode: f1f84...f52

De aller fleste har nok kontroll på hunden sin og har lært den til å gå pent i bånd/sele til at halti er nødvendig.

Anonymkode: dc426...6bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/17/2017 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke engang tatt deg tid å lese artikkelen. Hadde du gjort det hadde du ikke svart på den måten. Det synes jeg er kjempetrist på hunden din sine vegne.

Anonymkode: 112be...624

Hva var poenget med artikkelen? Det står "Greia er nemlig at ett rykk kan være nok om hunden din er uheldig. Tar du sjansen på det?"

Jeg har aldri opplevd et eneste rykk eller napp, og tviler på at det skjer også. Jeg ser ikke poenget med å bruke sele når hunden min er eksemplarisk, bare fordi noe KAN skje en gang i framtiden, selv om det er ganske usannsynlig.

Ja Gud, stakkars hunden min som har konkurrert i lydighet og dermed er veldig.... Øhhh. Lydig. I tillegg til avbalansert, trygg, aldri skvetten osv. Stakkars han som må gå med halsbånd uten problemer altså.

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like før alle som bruker halsbånd på hunden sin blir kalt dyremishandlere.

Om hunden alltid går i bånd uten å trekke, så synes jeg det er helt greit, ja ok kanskje 1-2 ganger i løpet av 10 år kan hunden skvette til eller få et lite rykk i halsbåndet, men er det egentlig verdens undergang?

Anonymkode: 45bd5...08a

Ja, whiplash kan virkelig være være verdens undergang. 

Det er kun en gabg som skal til for å skape permanente skader, om.det skjer riktig. 

Si meg, det er greit å kjøre uten bilbelte, for bråstopp skjer jo kun en gang i ny og ne, ikke sant? Litt den samme greia.. 

Anonymkode: c3946...934

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var poenget med artikkelen? Det står "Greia er nemlig at ett rykk kan være nok om hunden din er uheldig. Tar du sjansen på det?"

Jeg har aldri opplevd et eneste rykk eller napp, og tviler på at det skjer også. Jeg ser ikke poenget med å bruke sele når hunden min er eksemplarisk, bare fordi noe KAN skje en gang i framtiden, selv om det er ganske usannsynlig.

Ja Gud, stakkars hunden min som har konkurrert i lydighet og dermed er veldig.... Øhhh. Lydig. I tillegg til avbalansert, trygg, aldri skvetten osv. Stakkars han som må gå med halsbånd uten problemer altså.

Anonymkode: 8133b...6b7

Tenkte det samme. 

Konkurrerer riktignok ikke i lydighet, men har fuglehunder som aktivt brukes i jakt. Og de er naturligvis også veldig lydige. Bruker sele på dem når vi sykler eller går på ski, for da kan det til tider gå litt i rykk og napp når matmor er for treig i motbakkene og insisterer på å bremse i utforkjøringer. 

Jeg har tenkt og tenkt, men etter ca 40 år omgitt av brukshunder av alle slag, og minimalt med selebruk, har jeg enda til gode å oppleve en hund med alvorlig nakkeskade. Hunder er fine slik, de sier jo i fra dersom de har vondt, og en nakkeskadet hund ville bl.a. Bli pistrete og prøvd å komme seg unna halsbåndet.

Anonymkode: e8549...f39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte det samme. 

Konkurrerer riktignok ikke i lydighet, men har fuglehunder som aktivt brukes i jakt. Og de er naturligvis også veldig lydige. Bruker sele på dem når vi sykler eller går på ski, for da kan det til tider gå litt i rykk og napp når matmor er for treig i motbakkene og insisterer på å bremse i utforkjøringer. 

Jeg har tenkt og tenkt, men etter ca 40 år omgitt av brukshunder av alle slag, og minimalt med selebruk, har jeg enda til gode å oppleve en hund med alvorlig nakkeskade. Hunder er fine slik, de sier jo i fra dersom de har vondt, og en nakkeskadet hund ville bl.a. Bli pistrete og prøvd å komme seg unna halsbåndet.

Anonymkode: e8549...f39

Halsbånd vil føre til trykk og smerter i lengden uavhengig hvor mye den drar i båndet. Jeg kjøper ikke at båndet aldri er stramt, eller at lina alltid er slakk. Bånd rundt halsen vil uansett over tid klemme, gnisse, og irriterere vev og muskler.

Nakkeskader synes veldig sjeldent på hunder. Den vil ikke slutte å dra selv om den har vondt/holder på å bli kvalt, den vil ikke unngå halsbåndet og du vil ikke se det fysisk, hunder vet ikke spesifikt hva som forårsaker eller hvor smerten kommer fra og vil dermed ikke automatisk tenke seg til at det er selve halsbåndet som forårsaker smertene. Når du har vond nakke så kan du dra til kiropraktor, og du kan i det minste si i fra fra, det kan ikke hunder. 8 av 10(!) voksne hunder har nakkeskader, så det er langt fra hysteri å kritisere halsbånd, det er kunnskap og forskning det kommer fra. Om en hund begynner å pistre pga nakkeskade så har det gått alt for langt, og skaden har nok allerede da gått til veldig mange andre deler av kroppen.

Du kan jo prøve det her og se det selv...
Masser hunden rundt nakken der båndet sitter (på oversiden), gjesper (demper) den så har du en hund med vond og støl nakke.

Anonymkode: dc426...6bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halsbånd vil føre til trykk og smerter i lengden uavhengig hvor mye den drar i båndet. Jeg kjøper ikke at båndet aldri er stramt, eller at lina alltid er slakk. Bånd rundt halsen vil uansett over tid klemme, gnisse, og irriterere vev og muskler.

Nakkeskader synes veldig sjeldent på hunder. Den vil ikke slutte å dra selv om den har vondt/holder på å bli kvalt, den vil ikke unngå halsbåndet og du vil ikke se det fysisk, hunder vet ikke spesifikt hva som forårsaker eller hvor smerten kommer fra og vil dermed ikke automatisk tenke seg til at det er selve halsbåndet som forårsaker smertene. Når du har vond nakke så kan du dra til kiropraktor, og du kan i det minste si i fra fra, det kan ikke hunder. 8 av 10(!) voksne hunder har nakkeskader, så det er langt fra hysteri å kritisere halsbånd, det er kunnskap og forskning det kommer fra. Om en hund begynner å pistre pga nakkeskade så har det gått alt for langt, og skaden har nok allerede da gått til veldig mange andre deler av kroppen.

Du kan jo prøve det her og se det selv...
Masser hunden rundt nakken der båndet sitter (på oversiden), gjesper (demper) den så har du en hund med vond og støl nakke.

Anonymkode: dc426...6bf

Nei. Bare nei. Båndet rykker faktisk ALDRI til her. I motsetning til visse andre (?) så følger jeg faktisk med på hunden min når vi går tur. Stopper han for å lukte eller tisse stopper jeg. Hunden kaster seg aldri ut etter andre hunder, katter, fugler eller lignende. Vi konkurrerer i lydighet og har lydigheten på plass. Vi bruker halvstrup, et halsbånd som henger løst rundt nakken, og strammer seg nok til at hunden ikke kommer seg ut av det DERSOM den skulle trekke eller rykke til noe min hund altså ikke gjør, men vi bruker det fordi deg henger løst rundt nakken for komfortens skyld. Ta deg en bolle eller ti.

Anonymkode: 8133b...6b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Bare nei. Båndet rykker faktisk ALDRI til her. I motsetning til visse andre (?) så følger jeg faktisk med på hunden min når vi går tur. Stopper han for å lukte eller tisse stopper jeg. Hunden kaster seg aldri ut etter andre hunder, katter, fugler eller lignende. Vi konkurrerer i lydighet og har lydigheten på plass. Vi bruker halvstrup, et halsbånd som henger løst rundt nakken, og strammer seg nok til at hunden ikke kommer seg ut av det DERSOM den skulle trekke eller rykke til noe min hund altså ikke gjør, men vi bruker det fordi deg henger løst rundt nakken for komfortens skyld. Ta deg en bolle eller ti.

Anonymkode: 8133b...6b7

Tror det er du som bør spise noen boller. Det du skriver er BS. Sorry, men ingen i hele verden som har eller har hatt en hund tror et sekund på det du sier. Lykke til videre i din lille boble.

Anonymkode: 112be...624

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...