Gå til innhold

Erfaring med mops


Gjest cupcakemonster

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Det finnes mange fine selskapsraser som ikke har medfødt pustebesvær og som ikke må ha keisersnitt for å føde.. 

Ville heller ha gått for en annen rase. Mops kommer jo nesten med sykdomsgaranti. 

Og hva med de mopsene som er frie for sykdommer og skavanker?? Skal de dras under samme kam som alle?? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei av forsvarstalene når det ikke hovedsakelig er oppdrettere, linjer og foreldre som er problemet, men rasen selv. Mops er avlet på en måte slik at den har helseproblemer uavhengig av oppdretter og stamtavle. Den korte snuta gjør det umulig for enhver mops å puse helt fritt. Klart de er sjarmerende, og søte. Men enhver jeg har snakket med står og forsvarer at "Neida, denne er heldigvis helt frisk, jeg valgte fra en seriøs oppdretter" mens hunden sitter og peser med tunge så krøllete at den blokkerer mye av munnen ved siden av, og grynter/snøfter.. Og bare det må være fælt for hunden, og da snakker jeg ikke om de resterende sykdommene som er helt vanlig for disse hundene som er blitt avlet så langt unna sine forfedre.

Veterinærer fra hele landet går ikke sammen for å ville forby rasen uten grunn, og det er også en grunn til at slike kortsnutete hunder er dyrere å forsikre. Øyne som kan "poppe" ut om den er uheldig, rynker og folder i ansiktet og rundt snuta som må smøres, ikke kan den vaske seg ordentlig selv, epilepsi er mer utbredt og med mer mangel på luft under anfall, mange foretrekker å sitte å sove for å få bedre luftveier til å puste, tennene får ofte ikke plass og må trekkes, anatomien gjør fødsler vanskelig for hunden og keisersnitt må ofte brukes. Hver gang et grynt eller snøft kommer så er det et resultat at den ikke har optimalt med oksygen, de som synes det er søtt kan forsøke å puste gjennom ett sugerør en hel dag.

Ja, mange andre hunder er også disponert for sykdommer, men ikke i den grad anatomien en mops skal ha forårsaker. Rasen er ødelagt. Er det virkelig verdt å bevisst utsette hunden sin for så mye lidelser for å få et bestemt type utseende? Hvorfor fortsetter folk å anskaffe seg mops og andre med flatt ansikt den dag i dag når vi er så opplyste? 
De fleste vil påstå at man har en frisk mops... Ja, utenom at den kanskje må ha en operasjon i ganen, at øyet kanskje poppet ut da den var valp, har epilepsi, ikke klarer å regulere kroppstemperaturen selv når det er litt varm, snorker og grynter. Ellers er den helt frisk altså!

Anonymkode: 6478c...d94

Ikke dra alle mopsene under en kam her... Det finnes faktisk en god del mopser som er friske og raske og som absolutt ikke lider av å ha alle mulig sykdommer. Men ja, det finnes utrolig mange mopser som absolutt ikke har det bra mtp. sykdommer, pustebesvær osv. Men ikke kom her å si at alle mopser lider, da har du tydeligvis ikke møtt en frisk og glad mops før... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nikkan skrev:

Og hva med de mopsene som er frie for sykdommer og skavanker?? Skal de dras under samme kam som alle?? 

De finnes ikke. 

Hva med å gå til kilden når man skal velge rase? Man mener at mopsen er fremavlet fra pekingeser. Så hvorfor ikke velge den rasen i stedet?

Anonymkode: 06f83...f9d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De finnes ikke. 

Hva med å gå til kilden når man skal velge rase? Man mener at mopsen er fremavlet fra pekingeser. Så hvorfor ikke velge den rasen i stedet?

Anonymkode: 06f83...f9d

Neivel, da har du tydeligvis vært uheldig og møtt kun mopser som er syke og som ikke fortjener ett fullverdig liv. 

TS: Du må nesten avgjøre selv hva du vil, jeg har sagt mitt og står for det. Har som sagt en mops som mest sannsynlig har epilepsi, og det er det eneste. Han lider ikke, da han ikke har noe  form for anfall og han lever et normalt liv slik som mennesker med epilepsi gjør. Så ser ikke helt problemet... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26/07/2017 den 0.30, Nikkan skrev:

Neivel, da har du tydeligvis vært uheldig og møtt kun mopser som er syke og som ikke fortjener ett fullverdig liv. 

TS: Du må nesten avgjøre selv hva du vil, jeg har sagt mitt og står for det. Har som sagt en mops som mest sannsynlig har epilepsi, og det er det eneste. Han lider ikke, da han ikke har noe  form for anfall og han lever et normalt liv slik som mennesker med epilepsi gjør. Så ser ikke helt problemet... 

ALLE mopser lider. Se på snuten til en mops, og se på snuten til en annen hund. En hund som ikke klarer å puste ordentlig uten å lage lyder, lider. Det er ikke snakk om "ett par tilfeller fra dårlig avl", men alle hunder som har blitt avlet frem med ett flatt ansikt.
  Kanskje ikke du kommer til å tenke deg bedre om, men de du anbefaler rasen videre til fortjener å komme på bedre tanker og tenke litt lenger enn hvor søt den er.
http://www.vgtv.no/#!/video/144155/lider-paa-grunn-av-utseende

597e28a1d50af_pugskullcompare.jpg.da9f9de07bec195940288dd2047c209a.jpg

Anonymkode: 6478c...d94

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ALLE mopser lider. Se på snuten til en mops, og se på snuten til en annen hund. En hund som ikke klarer å puste ordentlig uten å lage lyder, lider. Det er ikke snakk om "ett par tilfeller fra dårlig avl", men alle hunder som har blitt avlet frem med ett flatt ansikt.
  Kanskje ikke du kommer til å tenke deg bedre om, men de du anbefaler rasen videre til fortjener å komme på bedre tanker og tenke litt lenger enn hvor søt den er.
http://www.vgtv.no/#!/video/144155/lider-paa-grunn-av-utseende

597e28a1d50af_pugskullcompare.jpg.da9f9de07bec195940288dd2047c209a.jpg

Anonymkode: 6478c...d94

Uansett står jeg fortsatt for det jeg sier, da jeg selv har god erfaring med mops.. Og vår mops lager faktisk ikke lyd når han puster, så da har vel vi vært heldig da.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Nikkan skrev:

Og vår mops lager faktisk ikke lyd når han puster, så da har vel vi vært heldig da.... 

Hva om den har kronisk hodepine da? 

Hunder gir sjelden beskjed om at de har vondt. Hvorfor velge ta sjansen på å videreføre slike gener?

Anonymkode: b9506...73e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale alle som ønsker seg mops å heller vurdere noe som heter "retro-mops", også kjent som "MPRV Pugs". (Google det, så får dere se selv.) Jeg har nettopp funnet ut om dette tidligere i dag, så jeg sitter dessverre ikke på så mye info om hvordan det er med denne typen mops i Norge...

Men de er iallefall mops med en lengre snute, sånn at de kan puste mye bedre. De har også litt lengre bein, og en litt mindre krøllete hale. Øynene sitter mer inni hodeskallen, istedet for å bule utover. Med andre ord, så er det et kjæledyr som ikke er dømt ved unnfangelse til forferdelig smerter eller ubehag.

Vanlig mops skulle være ulovlig å avle på, og også å selge. Å adoptere fra dyrebeskyttelsen o.l. er helt greit, men å bevisst gå til noen som avler på mops og kjøpe en er helt kvalmt. Jeg har snakket om det før her inne, og jeg synes alle som vurderer å skaffe seg sånne hunder med forferdelige helseproblemer bør være nødt til å gå gjennom de helseproblemene som dyret har i minst én mnd. på forhånd av anskaffelse av dyret:
- Gå rundt og pust gjennom et lite sugerør. Prøv å løp. Prøv å gå i varmen. Prøv å sov med et lite sugerør som eneste luftvei. Er det vondt? Føler du at du ikke får nok luft? Kjenner du hjertet banke fortere mens du har det ubehagelig? Sånn kan en mops, i verste fall, ha det hele fuckings livet sitt. Forskjellen er at en mops ikke kan si ifra, og ikke kan de selv fikse det som er vanskelig for de.
- Og kan det friste med å få øyet sitt poppet ut? Du kan sikkert bruke en sugekopp og få øyeeplet ditt til å falle ut. Er det godt? Noe du ønsker? Eller er det kanskje ikke så farlig?
- Hva med tenner som nesten ikke klarer å tygge, for du ikke har plass til alle tennene dine. Det blir kanskje litt vanskelig å skulle være nødt til å ødelegge tennene dine for denne testen, men kanskje kan du kjøpe tannskinner som du kan bruke både oppe og nede, sånn at du ikke klarer å tygge maten din? Det blir kjempefint, vet du.

Alt det ovenfor, sammen med litt grynting og snøfting og hudinfeksjoner i foldene du har i trynet ditt er kjeeeempesøøøøtt. Også har du jo så fint gemytt. Kjempesnill og kosete, det er det du er. Det er alt som teller. Hvem bryr seg om livet ditt er et helvete med smerter og ubehag.

:ironi:

Anonymkode: c2a96...b6e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mops , men valgte den med lengst snute spesifikk pga dette her.

Visste jo om helseproblemene de ofte har, men om jeg skulle valgt rase igjen nå som jeg vet litt mer om helse og avl så hadde jeg ikke støttet mops avl men heller valgt en annen rase.

Anonymkode: d3494...e93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nikkan skrev:

Uansett står jeg fortsatt for det jeg sier, da jeg selv har god erfaring med mops.. Og vår mops lager faktisk ikke lyd når han puster, så da har vel vi vært heldig da.... 

Eh... virkelig du.

Om du ved et mirakel fra Oven har , som en av 10000 en mops fullstendig fri fra all smerte og helseproblemer, så forstår du vel at det helt uinteressant vitenskapelig og ikke representativt??

Forstår suget etter å rettferdiggjøre det at du valgte den rasen,  og du er selvfølgelig glad i den.

Anonymkode: bbc74...21d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2017 den 23.40, Nikkan skrev:

Og hva med de mopsene som er frie for sykdommer og skavanker?? Skal de dras under samme kam som alle?? 

 

11 timer siden, Nikkan skrev:

Uansett står jeg fortsatt for det jeg sier, da jeg selv har god erfaring med mops.. Og vår mops lager faktisk ikke lyd når han puster, så da har vel vi vært heldig da.... 

Mops uten skavanker finnes ikke. Og hva i huleste vet du om hvilke plager mopsen din kjenner på?? De er født sånn, og tror det skal være sånn, men det skal det ikke. Å kjøpe mops er det samme som å støtte opp under uetisk avl, som går ut over uskyldige dyr. Du bidrar til dyreplageri. Hvorfor vil du det? Folk som kjøper mops må være tidenes sørste egoister.

Anonymkode: dc804...05a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt en annen rase på grunn av de mange helseproblemene.

Anonymkode: fd25b...aee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg en annen rase. Enkelt og greit. Det er så mange fine raser å velge mellom. 

Jeg har passet en annen rase som er ihjelavlet og ødelagt. Fikk vondt inn til margen av det stakkars dyret. 

Gruet meg til de daglige turene, for blikkene kom som perler på en snor. Jeg var jo enig i alle blikkene. Jeg ville selv ikke valgt en hunderase som hadde så store plager. 

Anonymkode: 6cf57...fef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En i familien min har en mops. Den snøfter og snorker når den puster, har epilepsi, mageproblemer etc. etc. Og det verste er at denne hunden har blitt brukt i avl hos tidligere eier! Det er direkte ondskapsfullt å fortsette å avle på (eller støtte avl på ved å kjøpe seg) disse syke dyrene for å underholde mennesker med et morsomt utseende :(  

De som forsvarer rasen er i fornektelse, ærlig talt. Skjønner at det er vondt å innse at hunden sin lider men det er fakta. Det virker ikke som du er  veldig interessert i dette siden du kun svarer de som sier positive ting om rasen men. Tenk deg om. Hvor mye lidelse er det verdt at du skal få en "søt og morsom" hund?

Anonymkode: 3bca4...e10

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være et tankekors for enhver at mange raser er avlet for lidelse (pga utseendet). Bare fordi enkelte som eier noen av disse rasene mener at deres hund "ikke er syk" så betyr det ikke at det er realiteten. Har jobbet som veterinær i mange år-- og folk som "selv vet når dyret mitt var det vondt/er sykt" vet ikke det.. så enkelt er det faktisk. Har sett for mye lidelse til det. En Mops kan virke aldri så frisk for eier, men dra ut intuberingstuben etter anestesi så ser man raskt at hunden puster mer anstrengt enn den gjør med- alltid! Ta en titt på lista over raser som veterinærforeningen er bekymret for, før du velger hund. Det er min bønn. Utrolig mange hunder som lider for utseendet, uten at eier har noen som helst anelse om dette i det hele tatt.. "min hund er helt frisk.." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...