Gå til innhold

Erfaring med mops


Gjest cupcakemonster

Anbefalte innlegg

Gjest cupcakemonster

Hei. Jeg tenker å få meg mops om noen år, så jeg lurer på om noen av dere har noe erfaring med mops? Hvordan er personligheten til mops? Hvordan er de med andre hunder? Positive og negative sider? Og finnes det noen oppdrettere av mops i Trondheim eller ikke så langt fra Trondheim? 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt mops. Hun døde 16 år gammel av alderdom.

Først og fremst, du kommer til å få pepper og moralprekner fordi du spør om mops. Folk kommer til å fraråde deg å skaffe deg en. Folk har sterke meninger om disse hundene, og du kommer til å få høre det så lenge du har den. 

Når det er sagt; mopsens personlighet er helt fantastisk. De er lojale, morsomme, kjærlige. De elsker menneskene sine. De foretrekker dog å ikke dele på oppmerksomheten hvis de først blir vant til å være "enebarn", men blir de tilvendt fra starten av med andre dyr ol. går det som regel fint. Det er egentlig vanskelig å beskrive mopsen, de må nesten oppleves. De et helt fantastiske hunder. 

De kan derimot ha mange plager. Jeg hadde aldri noen problemer med min, på de 16 årene hun levde hadde hun en ørebetennelse, og en urinveisinnfeksjon. Men det er absolutt helt prekært å finne riktig oppdretter, som vet hva de driver med, og setter helse først. 

Det er en oppdretter i Trondheimsområdet, men jeg vet ikke noe om dem utenom det. Plassering burde dog ikke være avgjørende når du velger oppdretter. Det burde faktisk komme langt ned på lista. Undersøk skikkelig på forhånd, og finn en skikkelig god oppdretter, og reis heller for å forsikre deg om at du gir hunden din best mulig utgangspunkt i livet. 

Anonymkode: 2409f...e2f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med mopsen som gjør at du ønsker akkurat den rasen?

Min erfaring med mops er at jeg til dags dato ikke har møtt en eneste mops som kunne puste uten besvær. Det er en rase med store helseproblemer. Ja, de har som oftest et fantastisk gemytt, men det er trist å se hvor fanget de er i egen kropp. Mitt råd til deg er å lese deg opp på alle aspekter av det å eie en mops. 

Legger ved en film laget av Svensk Djursjukvård, du kan lese mer på ogulligt.se

 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cupcakemonster
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt mops. Hun døde 16 år gammel av alderdom.

Først og fremst, du kommer til å få pepper og moralprekner fordi du spør om mops. Folk kommer til å fraråde deg å skaffe deg en. Folk har sterke meninger om disse hundene, og du kommer til å få høre det så lenge du har den. 

Når det er sagt; mopsens personlighet er helt fantastisk. De er lojale, morsomme, kjærlige. De elsker menneskene sine. De foretrekker dog å ikke dele på oppmerksomheten hvis de først blir vant til å være "enebarn", men blir de tilvendt fra starten av med andre dyr ol. går det som regel fint. Det er egentlig vanskelig å beskrive mopsen, de må nesten oppleves. De et helt fantastiske hunder. 

De kan derimot ha mange plager. Jeg hadde aldri noen problemer med min, på de 16 årene hun levde hadde hun en ørebetennelse, og en urinveisinnfeksjon. Men det er absolutt helt prekært å finne riktig oppdretter, som vet hva de driver med, og setter helse først. 

Det er en oppdretter i Trondheimsområdet, men jeg vet ikke noe om dem utenom det. Plassering burde dog ikke være avgjørende når du velger oppdretter. Det burde faktisk komme langt ned på lista. Undersøk skikkelig på forhånd, og finn en skikkelig god oppdretter, og reis heller for å forsikre deg om at du gir hunden din best mulig utgangspunkt i livet. 

Anonymkode: 2409f...e2f

Takk for informasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, ikke støtt oppdrettere som avler frem mopser med store helseproblemer! Hvis du absolutt skal ha mops, enten adopter eller kjøp fra noen som prøver å avle frem igjen mopser med lenger snute.

Pass også på at du har en god forsikring, og en del penger i bakhånd, for dyrlegeregningene for en mops kan bli veldig store.

Nå må snart avl på disse stakkars hundene forbys. :/ Jeg forstår hvorfor de er populære, men det er absolutt ikke forsvarlig å avle på de.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i grunnen ikke si noe annet enn det som allerede er sagt- det er fantastiske, vennlige, artige små hunder med et ras av helseproblemer. Har en mops selv (overtatt fra noen som fikk allergi, eller muligens "allergi"), og selv faren min som misliker hunder har latt seg sjarmere.

Hun snøfter og peser, men fremstår ikke særlig plaget, så lenge vi passer på maten og holder henne i form. Ellers frisk og rask hittil.

Det finnes oppdrettere som ønsker forsvarlig arv på mopser, google deg rundt på nettet og vær kritisk før du bestemmer deg. Vår stammer antagelig fra en valpefabrikk i Øst-Europa, så det har aldri vært noe tema å avle videre på henne. 

Selv om det hender jeg får stygge blikk, og skulle ønske at rasen ikke var så ihjelavlet, kan jeg jo ikke si annet enn at jeg er veldig glad for å ha akkurat henne, hun er et flott lite dyr! ❤ 

Anonymkode: 9cfc6...562

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at en skal velge seriøs oppdretter osv. Sjekke alt. Men hvordan oppdage hva som er seriøst eller ikke?

Skal man måtte reise Norge på kryss og tvers, blir det krevende.

Noen gode tips? 

Anonymkode: 4141e...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at en skal velge seriøs oppdretter osv. Sjekke alt. Men hvordan oppdage hva som er seriøst eller ikke?

Skal man måtte reise Norge på kryss og tvers, blir det krevende.

Noen gode tips? 

Anonymkode: 4141e...8c6

1. De fleste oppdrettere har hjemmesider og/eller facebooksider, det er det første steget du tar. Sjekk ut hva andres erfaringer med oppdretteren er, og ta gjerne kontakt med andre som har kjøpt fra oppdretter, hvis du finner noen gjennom facebooksiden deres. Og som sagt, når det kommer til mops, så er det veldig viktig at du finner en oppdretter som avler frem mopser med lengere snute.

 

2. Når du har funnet et par oppdrettere som ser seriøse ut, så skriver du ned en mengde med spørsmål som du ønsker å stille, for så å ta kontakt med oppdretteren. Eksempel på spørsmål som jeg personlig ville stilt; Hvordan sosialiseres valpene? Har noen av valpene i kullet vært syke? Hvor ofte de har kull på tispene sine osv.

 

3. Dra for å se på valpene før du kjøper. Spør oppdretter om å få lov til å hilse på moren og faren til valpene, hvis oppdretteren nekter deg dette, så kjøper du ikke valp. Se etter om valpene ser friske ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så også nettopp at det ligger et par mopser ute diverse steder til omplassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å nevne før du skaffer deg mops, er å lese deg opp på PDE (Pug Dog Encephalitis). Det er en hjernesykdom som kun finnes hos mops, og det er vanligst at de får når de er rundt 1-2 år, men det kan bryte ut når som helst i løpet av livet. Hvis du har en mops med PDE, så kommer den til å dø, antakelig innen veldig kort tid, men det er alikevel viktig å få den til en veterinær så fort som mulig for å unngå en smertefull død. Så det er viktig å spørre oppdretter om slekninger av valpen du eventuelt skal kjøpe har hatt PDE, for PDE er antakeligvis arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cupcakemonster
På 17.7.2017 den 5.13, nurcos skrev:

En annen ting å nevne før du skaffer deg mops, er å lese deg opp på PDE (Pug Dog Encephalitis). Det er en hjernesykdom som kun finnes hos mops, og det er vanligst at de får når de er rundt 1-2 år, men det kan bryte ut når som helst i løpet av livet. Hvis du har en mops med PDE, så kommer den til å dø, antakelig innen veldig kort tid, men det er alikevel viktig å få den til en veterinær så fort som mulig for å unngå en smertefull død. Så det er viktig å spørre oppdretter om slekninger av valpen du eventuelt skal kjøpe har hatt PDE, for PDE er antakeligvis arvelig.

Takk for viktig informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en mopsegutt på 2,5 år sammen med samboeren min. Jeg var veldig skeptisk til mops og ville egentlig ikke ha mops, da jeg ville ha en hund jeg kunne gå lange turer med og som tåler litt. Men jeg leste meg opp på mopsen og undersøkte en god del oppdrettere, før jeg ga etter og sa ja til min kjære samboer som ville ha mops (han har hatt det tidligere også). Jeg angrer ikke ett eneste sekund på at vi kjøpte oss en mops, han er sosial, glad i mennesker og andre hunder, liker å bade og sier ikke nei til en kort eller lang tur. Vi kan gå en lang tur ( times tur) og enda er han gira på å kunne gå mer, han liker best å gå i skogen for der er det så mye å lukte på og du ser på hele han at dette elsker han! 

Selvfølgelig bør man være obs når du skaffer deg en mops, du kan være heldig å få en mops som har null helseproblemer, eller være uheldig å få en med mange helseproblemer. Ikke bry deg om de som snakker ned om mopsene fordi di er ihjelavlet - dette kommer helt ann på hvilken oppdretter du velger, og derfor er det viktig å gjøre grundig undersøkelser når det kommer til oppdrettere og tidligere avl, valper og foreldre. 

Skaffer du deg en sunn og frisk mops, som har gode gener - vil jeg love deg at du vil få mange fantastiske år med din nye bestevenn! :) 

En annen ting som er viktig er å vite at du har råd til å kunne opprettholde mopsen din, da tenker jeg på den økonomiske biten. Ha gjerne en god forsikring, og litt penger på lur, tilfelle noe skulle skje med han/hun. 

Vår mops har (muligens) fått epilepsi og jeg er veldig glad for at vi har den forsikringa vi har, for alle dyrlegebesøk, blodprøver osv blir dekket 100% frem til han får stilt en diagnose. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/16/2017 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at en skal velge seriøs oppdretter osv. Sjekke alt. Men hvordan oppdage hva som er seriøst eller ikke?

Skal man måtte reise Norge på kryss og tvers, blir det krevende.

Noen gode tips? 

Anonymkode: 4141e...8c6

Det fins ikke seriøse oppdrettere av mops! Det er umoralsk,  uetisk og stygt å kjøpe en mops. Da støtter man direkte opp under lidelse!

Anonymkode: bbc74...21d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rett og slett ondskapsfullt å velge en mops. Det har ingenting å si at de er søte. Det er alle hunder. 

Anonymkode: bbc74...21d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Ikke bry deg om de som snakker ned om mopsene fordi di er ihjelavlet - dette kommer helt ann på hvilken oppdretter du velger, og derfor er det viktig å gjøre grundig undersøkelser når det kommer til oppdrettere og tidligere avl, valper og foreldre.

Men din har jo også helseproblemer, og det virker som du er ordentlig og nøye + bryr deg om rasen - så da virker det som om det nesten er umulig å få en frisk mops.

Anonymkode: bcdc5...d2b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men din har jo også helseproblemer, og det virker som du er ordentlig og nøye + bryr deg om rasen - så da virker det som om det nesten er umulig å få en frisk mops.

Anonymkode: bcdc5...d2b

Helseproblemer, vil vel ikke kalle det PROBLEMER da han ikke lider og har noe problem med det. Men sett bort ifra det så er han frisk og rask og vi merker ikke noe til det. Så ser ikke poenget med å ikke la han få ett fullverdig liv, når han har det så bra som han har det! Ikke vits å dra alle mopser under en kam og si at dem alle har masse helseproblemer, når det er mopser som kan være friske og ikke ha noen helseproblemer i det hele tatt. 

Men velger du en mops, så bør du vite hva du går til og være sikker på at du får en med gode gener og ikke avler den ihjel, for det er da større risiko for flere mops med helseproblemer i fremtiden! De fortjener ett godt liv de også, og bli tatt vare på, som alle andre hunder. Så lenge de ikke lider og har det vondt, så ser jeg ikke problemet!. 

Så til TS hvis du vil ha en mops, så les deg opp om hva som kan forventes av dem (dette gjelder ALLE raser), har du tid til dem, råd til det osv. Det er mye ansvar å ha en hund i seg selv, men hvis du enda er overbevist, så støtter jeg deg i det for du kan få en fantastisk god venn i mange år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Nikkan skrev:

Helseproblemer, vil vel ikke kalle det PROBLEMER da han ikke lider og har noe problem med det. Men sett bort ifra det så er han frisk og rask og vi merker ikke noe til det. Så ser ikke poenget med å ikke la han få ett fullverdig liv, når han har det så bra som han har det! Ikke vits å dra alle mopser under en kam og si at dem alle har masse helseproblemer, når det er mopser som kan være friske og ikke ha noen helseproblemer i det hele tatt. 

Men velger du en mops, så bør du vite hva du går til og være sikker på at du får en med gode gener og ikke avler den ihjel, for det er da større risiko for flere mops med helseproblemer i fremtiden! De fortjener ett godt liv de også, og bli tatt vare på, som alle andre hunder. Så lenge de ikke lider og har det vondt, så ser jeg ikke problemet!. 

Så til TS hvis du vil ha en mops, så les deg opp om hva som kan forventes av dem (dette gjelder ALLE raser), har du tid til dem, råd til det osv. Det er mye ansvar å ha en hund i seg selv, men hvis du enda er overbevist, så støtter jeg deg i det for du kan få en fantastisk god venn i mange år :) 

Er så lei av forsvarstalene når det ikke hovedsakelig er oppdrettere, linjer og foreldre som er problemet, men rasen selv. Mops er avlet på en måte slik at den har helseproblemer uavhengig av oppdretter og stamtavle. Den korte snuta gjør det umulig for enhver mops å puse helt fritt. Klart de er sjarmerende, og søte. Men enhver jeg har snakket med står og forsvarer at "Neida, denne er heldigvis helt frisk, jeg valgte fra en seriøs oppdretter" mens hunden sitter og peser med tunge så krøllete at den blokkerer mye av munnen ved siden av, og grynter/snøfter.. Og bare det må være fælt for hunden, og da snakker jeg ikke om de resterende sykdommene som er helt vanlig for disse hundene som er blitt avlet så langt unna sine forfedre.

Veterinærer fra hele landet går ikke sammen for å ville forby rasen uten grunn, og det er også en grunn til at slike kortsnutete hunder er dyrere å forsikre. Øyne som kan "poppe" ut om den er uheldig, rynker og folder i ansiktet og rundt snuta som må smøres, ikke kan den vaske seg ordentlig selv, epilepsi er mer utbredt og med mer mangel på luft under anfall, mange foretrekker å sitte å sove for å få bedre luftveier til å puste, tennene får ofte ikke plass og må trekkes, anatomien gjør fødsler vanskelig for hunden og keisersnitt må ofte brukes. Hver gang et grynt eller snøft kommer så er det et resultat at den ikke har optimalt med oksygen, de som synes det er søtt kan forsøke å puste gjennom ett sugerør en hel dag.

Ja, mange andre hunder er også disponert for sykdommer, men ikke i den grad anatomien en mops skal ha forårsaker. Rasen er ødelagt. Er det virkelig verdt å bevisst utsette hunden sin for så mye lidelser for å få et bestemt type utseende? Hvorfor fortsetter folk å anskaffe seg mops og andre med flatt ansikt den dag i dag når vi er så opplyste? 
De fleste vil påstå at man har en frisk mops... Ja, utenom at den kanskje må ha en operasjon i ganen, at øyet kanskje poppet ut da den var valp, har epilepsi, ikke klarer å regulere kroppstemperaturen selv når det er litt varm, snorker og grynter. Ellers er den helt frisk altså!

Anonymkode: 6478c...d94

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cupcakemonster
På 23.7.2017 den 22.04, Nikkan skrev:

Jeg har selv en mopsegutt på 2,5 år sammen med samboeren min. Jeg var veldig skeptisk til mops og ville egentlig ikke ha mops, da jeg ville ha en hund jeg kunne gå lange turer med og som tåler litt. Men jeg leste meg opp på mopsen og undersøkte en god del oppdrettere, før jeg ga etter og sa ja til min kjære samboer som ville ha mops (han har hatt det tidligere også). Jeg angrer ikke ett eneste sekund på at vi kjøpte oss en mops, han er sosial, glad i mennesker og andre hunder, liker å bade og sier ikke nei til en kort eller lang tur. Vi kan gå en lang tur ( times tur) og enda er han gira på å kunne gå mer, han liker best å gå i skogen for der er det så mye å lukte på og du ser på hele han at dette elsker han! 

Selvfølgelig bør man være obs når du skaffer deg en mops, du kan være heldig å få en mops som har null helseproblemer, eller være uheldig å få en med mange helseproblemer. Ikke bry deg om de som snakker ned om mopsene fordi di er ihjelavlet - dette kommer helt ann på hvilken oppdretter du velger, og derfor er det viktig å gjøre grundig undersøkelser når det kommer til oppdrettere og tidligere avl, valper og foreldre. 

Skaffer du deg en sunn og frisk mops, som har gode gener - vil jeg love deg at du vil få mange fantastiske år med din nye bestevenn! :) 

En annen ting som er viktig er å vite at du har råd til å kunne opprettholde mopsen din, da tenker jeg på den økonomiske biten. Ha gjerne en god forsikring, og litt penger på lur, tilfelle noe skulle skje med han/hun. 

Vår mops har (muligens) fått epilepsi og jeg er veldig glad for at vi har den forsikringa vi har, for alle dyrlegebesøk, blodprøver osv blir dekket 100% frem til han får stilt en diagnose. 

 

Takk for svar :) de høres ut som veldig trivelige hunder. Håper det kommer til å gå bra med mopse- gutten deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cupcakemonster
På 23.7.2017 den 22.04, Nikkan skrev:

Jeg har selv en mopsegutt på 2,5 år sammen med samboeren min. Jeg var veldig skeptisk til mops og ville egentlig ikke ha mops, da jeg ville ha en hund jeg kunne gå lange turer med og som tåler litt. Men jeg leste meg opp på mopsen og undersøkte en god del oppdrettere, før jeg ga etter og sa ja til min kjære samboer som ville ha mops (han har hatt det tidligere også). Jeg angrer ikke ett eneste sekund på at vi kjøpte oss en mops, han er sosial, glad i mennesker og andre hunder, liker å bade og sier ikke nei til en kort eller lang tur. Vi kan gå en lang tur ( times tur) og enda er han gira på å kunne gå mer, han liker best å gå i skogen for der er det så mye å lukte på og du ser på hele han at dette elsker han! 

Selvfølgelig bør man være obs når du skaffer deg en mops, du kan være heldig å få en mops som har null helseproblemer, eller være uheldig å få en med mange helseproblemer. Ikke bry deg om de som snakker ned om mopsene fordi di er ihjelavlet - dette kommer helt ann på hvilken oppdretter du velger, og derfor er det viktig å gjøre grundig undersøkelser når det kommer til oppdrettere og tidligere avl, valper og foreldre. 

Skaffer du deg en sunn og frisk mops, som har gode gener - vil jeg love deg at du vil få mange fantastiske år med din nye bestevenn! :) 

En annen ting som er viktig er å vite at du har råd til å kunne opprettholde mopsen din, da tenker jeg på den økonomiske biten. Ha gjerne en god forsikring, og litt penger på lur, tilfelle noe skulle skje med han/hun. 

Vår mops har (muligens) fått epilepsi og jeg er veldig glad for at vi har den forsikringa vi har, for alle dyrlegebesøk, blodprøver osv blir dekket 100% frem til han får stilt en diagnose. 

 

Takk for svar :) de høres ut som trivelige hunder. Håper det kommer til å gå bra med mopse gutten deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange fine selskapsraser som ikke har medfødt pustebesvær og som ikke må ha keisersnitt for å føde.. 

Ville heller ha gått for en annen rase. Mops kommer jo nesten med sykdomsgaranti. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...