Gå til innhold

Jeg kan kjøre bil men eier ikke stedsans..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at det ikke "bare er å følge skilter" som mange later til å tro. Man må faktisk gjøre research på forhånd. Og finne ut av hvilke skilter som fører hvor. 

Og skal man til et sted i Oslo som Nordberg, som ikke spesifikt er skiltet, må man i tillegg vite hvor dette er i forhold til ringveier og andre skiltete steder, så man vet hvilke avkjørsler man skal av på. 

Så utsagn som "bare følg skiltene" er helt meningsløse.

 

Anonymkode: 2d25c...875

Når man sier følg skiltene går man kanskje ut fra at personen gjør litt research..Det er liksom underforstått.

Anonymkode: 7e7f1...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man sier følg skiltene går man kanskje ut fra at personen gjør litt research..Det er liksom underforstått.

Anonymkode: 7e7f1...b60

Det å følge skilter, og det å gjøre research er to helt forskjellige ting. Man kan ikke uten videre anta at det ene innebærer det andre. 

Et eksempel på et hånlig innlegg på akkurat dette: 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

om jeg kjører steder jeg ikke er kjent bruker jeg skilt til å finne frem, de er veldig praktiske.

Anonymkode: a72ea...594

(det ligger ingen underforstått research på forhånd i dette innlegget)

Anonymkode: 2d25c...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat det samme som TS. Forsøker å finne ut hvor jeg skal på forhånd, men det er helt håpløst. Velger å kjøre der jeg er kjent og ta toget til Oslo. 

Anonymkode: 13ada...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en "lidelse" enkelte har.

Jeg selv, er en av de. I fremmede byer eks. Håpløst. Er jeg eks til fots i en storby,må jeg holde meg i gater rundt hotellet.

Selv på plasser jeg har vært før,følger skilting så klarer jeg å rote det til.

Jeg skulle nok klare å kjøre til Stockholm.  Skal jeg eks finne en bestemt gate,så hadde jeg havnet i Finland. 

Jeg skulle eks besøke noen som hadde flyttet. I et nytt boligfelt. Jeg kjørte og kjørte, fant ikke frem. Måtte ringe,og begge de møte meg ved posthuset der.

Eks flyr jeg mye via Shippol. Reist der i mange år. Flere ganger i året. Etter 10 år, vet jeg hvor min gate er, restauranten jeg bruker,toaletter . Der må du gå gjennom passkontroll osv. I fire år surret jeg rundt der. En gang var jeg på veg til garasjeanlegg.  Dette er før passkontroll.

Jeg er alltid i tvil. Skal jeg kjøre bil,starter jeg alltid tidlig.Selv ved skilting, klarer jeg å kjøre feil.

Det er ikke så enkelt å si...få deg oppdatert gps. Følg skilt. 

Jeg har snakket med flere. De bruker samme matbutikk. Kommet de i en butikk av samme kjede,der utformingen av butikken er litt annerledes,  så er det som det er kaos i hodet deres. De klarer ikke å resonnere seg til hvor matvaren er

Så ts...beregn god tid. Sett deg inn i kjøreruten.

Eks kan jeg ikke gå inn i en ukjent skog. Om jeg skulle ta en avstikker til venstre eller høyre, så roter jeg meg helt vekk. Finner ikke veien ut igjen.

Det er veldig slitsomt å ha dette.

Jeg er ellers frisk, i full jobb og ikke diagnoser som er påvist iallefall.

Anonymkode: 45ed3...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkurat som deg, TS, men nå er det mye bedre. Man må rett og slett øve. Øve på å ikke følge GPSen ukritisk, på å følge med på landemerker/skilting, på å puste rolig dersom man kjører feil, og helst på å gå igjennom ruten før man reiser.

Det største problemet mitt er at jeg er dårlig på høyre/venstre generelt, og at jeg lett blir stresset. Etter mye øvelse klarer jeg faktisk stort sett å finne frem dit jeg skal, uten store problemer. Det hender fortsatt at jeg kjører feil, eller blir litt tatt på sengen av omkjøringer, men jeg blir ikke like stresset av det. Er det omkjøring, så følger jeg bare skiltene til jeg er tilbake på riktig rute, og kjører jeg feil prøver jeg å stoppe bilen for å finne ut hvor jeg faktisk skal før jeg kjører videre. Før kunne jeg kjøre meg så ettertrykkelig bort at noen måtte komme og hente/møte meg for å få meg på riktig vei, men det skjer heldigvis aldri lenger. 

Lykke til! Bruk gjerne GPS uansett hvor du skal, selv om du kan veien. Det lærer deg å bli trygg på GPSen, og også å forholde deg rolig om GPSen sier en annen vei enn den riktige.

Anonymkode: f0346...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Høyre og venstre kan jeg også slite med, men da må man lage seg regler. Og så må man se på skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker Google Maps. Slår inn stedet og tar en titt på hvilken vei den anbefaler før jeg drar og følger den så. Google Maps er oppdatert og oversiktlig. Følger også med på skiltene i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...