Gå til innhold

Jeg kan kjøre bil men eier ikke stedsans..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og blir stressa av GPS. Ikke alltid de funker heller, jeg skulle kjøre til Stockholm for noen mnd siden og plutselig så ber GPS'en meg kjøre inn på et jorde...  Jeg får heeelt noia av dette her! Ikke skjønner jeg kart noe særlig heller, så hvis jeg skal kjøre bil må jeg ha noen som sitter ved siden av meg som forteller meg hvor jeg skal kjøre. 

Hvordan vet folk hvor de skal? Og hvordan tør folk kjøre i utlandet når de ikke er kjent der? Hvis jeg skulle kjørt i Spania f.eks hadde jeg nok endt opp i Algerie.. eier ikke stedsans, det er skikkelig pinlig :( 

Flere som har det sånn? 

Anonymkode: 5ada2...dd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

om jeg kjører steder jeg ikke er kjent bruker jeg skilt til å finne frem, de er veldig praktiske.

Anonymkode: a72ea...594

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

om jeg kjører steder jeg ikke er kjent bruker jeg skilt til å finne frem, de er veldig praktiske.

Anonymkode: a72ea...594

Men du må jo likevel vite om du skal kjøre til høyre, venstre eller rett fram. Jeg har seriøst INGEN sense of direction. Ringer 1881 stadig vekk fordi jeg går meg vill i Oslo, og jeg bor i Oslo lissom.. Jeg har også endt opp med å parkere bilen et sted langt uti gokk for jeg visste ikke åssen jeg skulle komme meg hjem. Endte med en telefon til pappa og en taxiregning på meg gitt. 

Fins det håp når man er så fjern som meg?

Anonymkode: 5ada2...dd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fins det håp når man er så fjern som meg?

Ja, finn GPS-programvare med oppdatert kart og lær deg å bruke den. Det hjelper mye hvis ikke du gir opp med en gang det er noe du ikke får til også.

Anonymkode: 35dd4...595

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er ikke pålitelig, du må bruke hodet i tillegg. 

Jeg gjør som de gjorde før GPSen ble oppfunnet, leser kart, finner veinummer og dermed skilt med nummer og anvisning til retningen jeg skal. 

Hvorfor tror du enkelte lastebiler/trailere kjører seg fast på små veier i Gokk? Jo, de slavisk følger GPSen uten å se om det er logisk at de skal inn på en sykkelvei. 

Anonymkode: 4638b...e7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Vet ikke helt hvor man får kjøpt det. Når jeg spør folk om hvor, ler de bare hånlig av meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper mye hvis ikke du gir opp med en gang det er noe du ikke får til også.

Anonymkode: 35dd4...595

Veldig sant.

Anonymkode: ff3f3...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann med usedvanlig god stedssans her. Basistrikset er å vite hvor nord er. Sjekk sola: Går opp i øst, mot sør midt på dagen, ned i vest. Litt rotete med norsk sommer da sola kan komme litegrann fra nord, men som en røfflig pekepinn er dette grunnleggende. Skaff deg en solklokke om du har anledning. 

Neste trinn er å ha kontroll på dette overalt du går. Jeg blir forfjamsa av undergrunnsbaner type Berlin, for da mister man koblingen til sola.

Neste skritt er å se på kart så ofte du kan. Nord er alltid i toppen. Prøv å skjønne hvordan byen din, Oslo, er bygget opp. Still deg opp slik at du ser mot nord, se på kart, skjønn at du da får sjøen i ryggen. Lag deg små huskeregler for gater du allerede kjenner. Bruk nord-sør-øst og vest i talemåten din, type "Operaen er øst for rådhuset".

Etter hvert vil du merke at du får en naturlig retningsforståelse for Oslo. Drsr du til et nytt sted tar du med kart, legger det slik at nord peker oppover, orienterer deg etter landemerker og vesentlige karttrekk som sjø, elv, fjell...du kommer til å skjønne det. Men du må jobbe for det, akkurat som med alt annet i livet. Lykke til!

Anonymkode: 9e4c0...2f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og blir stressa av GPS. Ikke alltid de funker heller, jeg skulle kjøre til Stockholm for noen mnd siden og plutselig så ber GPS'en meg kjøre inn på et jorde...  Jeg får heeelt noia av dette her! Ikke skjønner jeg kart noe særlig heller, så hvis jeg skal kjøre bil må jeg ha noen som sitter ved siden av meg som forteller meg hvor jeg skal kjøre. 

Hvordan vet folk hvor de skal? Og hvordan tør folk kjøre i utlandet når de ikke er kjent der? Hvis jeg skulle kjørt i Spania f.eks hadde jeg nok endt opp i Algerie.. eier ikke stedsans, det er skikkelig pinlig :( 

Flere som har det sånn? 

Anonymkode: 5ada2...dd3

Jeg foretrekker å kjøre der jeg er kjent, kjører vi langtur må mannen min kjøre...

Jeg klarer ikke det med gps osv

Om jeg MÅ kjøre på et fremmed sted må jeg gå gjennom Google maps og se gatene live der - "kjører" liksom...

hvor jeg skal ta av osv.

Men å følge med på sånt mens jeg kjører, og det med å få med seg skilt... nei - jeg hadde nok kjørt meg vill.

 

Anonymkode: aa240...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er likedan, og har straks hatt lappen i 12 år. Det jeg har lært meg til, er at jeg beregner veldig god tid hvis jeg skal til et sted jeg ikke har vært før. Og så ser jeg ikke på det som en krise dersom jeg skulle kjøre feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Skulle til Nordberg i Oslo og kjørte til, og i, byen for første gang.. Ble fortalt at det bare var å følge skilter.

Allerede inn mot Oslo fikk jeg problemer, for hvordan skal vite om jeg skal ta av mot Oslo ø, Oslo v, eller Oslo sentrum? Tok sjansen på Oslo sentrum, og rotet meg bort. Fant omsider veien ut igjen, men plutselig var det bare skiltet mot Ryen, Sinsen, Carl Berner osv. Er ikke kjent i Oslo, så de skiltene sa meg ingenting. 

Skjønte lite av det, så fulgte heller veien mot Trondheim og kom meg ut av byen.

Skjønner ikke hvordan folk finner frem på skilt. Jeg må ha GPS:

Anonymkode: 2d25c...875

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker å kjøre der jeg er kjent, kjører vi langtur må mannen min kjøre...

Jeg klarer ikke det med gps osv

Om jeg MÅ kjøre på et fremmed sted må jeg gå gjennom Google maps og se gatene live der - "kjører" liksom...

hvor jeg skal ta av osv.

Men å følge med på sånt mens jeg kjører, og det med å få med seg skilt... nei - jeg hadde nok kjørt meg vill.

 

Anonymkode: aa240...cdd

Å følge med på skilt må man jo kunne når man kjører opp. Hvordan har du fått lappen? Har ikke kjørelæreren eller sensoren bedt deg om å følge skilt mot xxx? 

Og siden du har lappen, så vet du sikkert at man må øve for å få ting til, ikke gi opp på første forsøk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Skulle til Nordberg i Oslo og kjørte til, og i, byen for første gang.. Ble fortalt at det bare var å følge skilter.

Allerede inn mot Oslo fikk jeg problemer, for hvordan skal vite om jeg skal ta av mot Oslo ø, Oslo v, eller Oslo sentrum? Tok sjansen på Oslo sentrum, og rotet meg bort. Fant omsider veien ut igjen, men plutselig var det bare skiltet mot Ryen, Sinsen, Carl Berner osv. Er ikke kjent i Oslo, så de skiltene sa meg ingenting. 

Skjønte lite av det, så fulgte heller veien mot Trondheim og kom meg ut av byen.

Skjønner ikke hvordan folk finner frem på skilt. Jeg må ha GPS:

Anonymkode: 2d25c...875

Jeg tror ikke bare det er stedsansen du har problemer med. Geografikunnskapene må du også gjøre noe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google  maps påtlf... Enkelt greit og stortsett alltid oppdatert. Skilt!  Jeg er fantastisk dårlig på høyre og venstre- så å alltid titte ned på pilen å dobbeltskjekke. :)

Anonymkode: 754c7...6a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du må jo likevel vite om du skal kjøre til høyre, venstre eller rett fram. Jeg har seriøst INGEN sense of direction. Ringer 1881 stadig vekk fordi jeg går meg vill i Oslo, og jeg bor i Oslo lissom.. Jeg har også endt opp med å parkere bilen et sted langt uti gokk for jeg visste ikke åssen jeg skulle komme meg hjem. Endte med en telefon til pappa og en taxiregning på meg gitt. 

Fins det håp når man er så fjern som meg?

Anonymkode: 5ada2...dd3

Skiltene har jo piler som viser hvilken vei du skal kjøre. 

Og nei, det finnes ikke håp. Dropp bilkjøring i sentrale steder ihvertfall. 

Anonymkode: 796a6...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Skulle til Nordberg i Oslo og kjørte til, og i, byen for første gang.. Ble fortalt at det bare var å følge skilter.

Allerede inn mot Oslo fikk jeg problemer, for hvordan skal vite om jeg skal ta av mot Oslo ø, Oslo v, eller Oslo sentrum? Tok sjansen på Oslo sentrum, og rotet meg bort. Fant omsider veien ut igjen, men plutselig var det bare skiltet mot Ryen, Sinsen, Carl Berner osv. Er ikke kjent i Oslo, så de skiltene sa meg ingenting. 

Skjønte lite av det, så fulgte heller veien mot Trondheim og kom meg ut av byen.

Skjønner ikke hvordan folk finner frem på skilt. Jeg må ha GPS:

Anonymkode: 2d25c...875

Da har du ho gjort veldig lite research på forhånd da. Det første du må gjøre.før du setter deg i bilen er jo å vite hvilke skilter du skal følge. 

Anonymkode: 4b0ed...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ho gjort veldig lite research på forhånd da. Det første du må gjøre.før du setter deg i bilen er jo å vite hvilke skilter du skal følge. 

Anonymkode: 4b0ed...231

Poenget er at det ikke "bare er å følge skilter" som mange later til å tro. Man må faktisk gjøre research på forhånd. Og finne ut av hvilke skilter som fører hvor. 

Og skal man til et sted i Oslo som Nordberg, som ikke spesifikt er skiltet, må man i tillegg vite hvor dette er i forhold til ringveier og andre skiltete steder, så man vet hvilke avkjørsler man skal av på. 

Så utsagn som "bare følg skiltene" er helt meningsløse.

 

Anonymkode: 2d25c...875

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

GPS er ikke pålitelig, du må bruke hodet i tillegg. 

Jeg gjør som de gjorde før GPSen ble oppfunnet, leser kart, finner veinummer og dermed skilt med nummer og anvisning til retningen jeg skal. 

Hvorfor tror du enkelte lastebiler/trailere kjører seg fast på små veier i Gokk? Jo, de slavisk følger GPSen uten å se om det er logisk at de skal inn på en sykkelvei. 

Anonymkode: 4638b...e7f

Har man en moderne GPS, med oppdatert kart, eller en telefon med f. eks. google maps og posisjonering med flere kilder (A-GPS + satellitt-GPS) er posisjon og veibeskrivelser normalt sett svært presise i disse dager. Man skal selvsagt ikke kjøre hodeløst GPS, men om man hopper over f. eks. små grusveier og annet om man har en stor bil, så vil man som regel få gode forslag til omvei.

Anonymkode: 4cb29...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Uansett hvor jeg er i verden, må jeg vite hvor noe er i forhold til andre ting. Det hjelper ingenting å vite at man skal til Trondheim på sin vei fra Bergen hvis man ikke vet at Trondheim er nord for Bergen og at en må kjøre nordover for å komme dit. Alle europaveier er nummerert, det samme er fylkesveier. Kjører man herfra i retning Trondheim må man vite at man skal følge E39 i nordlig retning. Da spiller det ingen rolle at fergeleiet heter Lavik eller at man kjører gjennom Førde fordi en vet at en skal fortsette i nordlig retning på E39. Hvis man da roter i Førde og havner på vei sydover igjen eller mot Florø så vet man, hvis man har forberedt seg at dette ikke egentlig var på ruten og må snu og finne rett utkjørsel fra Førde.

(Og jada jeg vet veldig godt at det sikkert er himla mye smartere å kjøre E16, men den har jeg aldri kjørt i den retningen så dere får ha meg unnskyldt for at jeg valgte å beskrive en rute jeg kjenner deler av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...