Gå til innhold

Hva mener dere om Richard Dawkins?


Anbefalte innlegg

Nyskjerrig på hvor populær han er her inne. Ateismens predikant.

Har dere lest bøkene hans? Hva syns dere?

Har dere sett The Unbelievers? Jeg visste han var populær, men ble sjokkert over de "religiøse tilstandene" rundt opptredenene hans. Syns det var ganske fascinerende.

Har sett endel av debattene hans på youtube også, og legger merke til at han stadig møter stående applaus selv når han danser rundt spørsmål i en endeløs monolog, svarer på noe helt annet, tyr til latterliggjøring av motstanderen, osv. Legger ikke folk merke til dette? Er det OK?

Ja, har fulgt han en stund, mannen er absolutt ikke dum, og hadde nok ikke nådd denne kjendisstatusen uten å tråkke folk på tærne. Jeg kan si meg enig i mye. Men syns samtidig han er ganske overvurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns han snakker veldig mye, uten å egentlig si noen ting på disse møtene. 

Sikkert en grei fyr. Men veldig bastant og egen. 

Kjenner ei som er superfan, og kjøpte den We are all Africans skjorta fordi hum hadde sett han gå med den ikke fordi hun personlig brydde seg om hele den greia.

Personlig syns jeg det blir dumt å lene seg så mye på en person, at man glemmer å selv shekke all vitenskap og studier rundt. 

Ærlig kjenner jeg bedre til memesene av han, enn personligheten i seg selv. 

Anonymkode: c84fe...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns han snakker veldig mye, uten å egentlig si noen ting på disse møtene. 

Sikkert en grei fyr. Men veldig bastant og egen. 

Kjenner ei som er superfan, og kjøpte den We are all Africans skjorta fordi hum hadde sett han gå med den ikke fordi hun personlig brydde seg om hele den greia.

Personlig syns jeg det blir dumt å lene seg så mye på en person, at man glemmer å selv shekke all vitenskap og studier rundt. 

Ærlig kjenner jeg bedre til memesene av han, enn personligheten i seg selv. 

Rart. Dawkins er kjent for å komme med klar tale. Så hvordan du får det til å bli ingenting er "beyond me". Hvem er det som sjekker vitenskap og studier rundt egentlig ?

Dawkins har mye kunnskap og han formidler dem meget godt, gjennom kronikker, bøker, tv-serier osv. (Youtube diskusjoner er ikke alltid like fruktbar, men det er nødvendigvis ikke hans skyld)

Dawkins, slik jeg oppfatter det, prøver å skille snørr fra bart ved at det er argumentene (og mangel av disse) han latterliggjør ikke nødvendigvis personer. Nå skal det sies at, hvordan latterliggjør argumenter om at jorden er 6tusen år og andre tåpelig kreasjonistiske påstander som en global konspirasjon UTEN at dette også smitter over på personen. Om du finner opp formelen for denne vil sikkert både Dawkins og andre bruke den.

Dawkins ER bastant, ofte med god grunn da han har data som backer opp påstanden. Motparten derimot er MINST like bastant UTEN noen form for objektiv støtte, er ikke det kritikkverdig ?

Jeg er ikke enig med Dawkins i alt han sier og gjør, jeg ser ikke på han som noen predikant og har er IKKE på noen måte en talsmann for ateisme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Midgard skrev:

Rart. Dawkins er kjent for å komme med klar tale. Så hvordan du får det til å bli ingenting er "beyond me". Hvem er det som sjekker vitenskap og studier rundt egentlig ?

Dawkins har mye kunnskap og han formidler dem meget godt, gjennom kronikker, bøker, tv-serier osv. (Youtube diskusjoner er ikke alltid like fruktbar, men det er nødvendigvis ikke hans skyld)

Dawkins, slik jeg oppfatter det, prøver å skille snørr fra bart ved at det er argumentene (og mangel av disse) han latterliggjør ikke nødvendigvis personer. Nå skal det sies at, hvordan latterliggjør argumenter om at jorden er 6tusen år og andre tåpelig kreasjonistiske påstander som en global konspirasjon UTEN at dette også smitter over på personen. Om du finner opp formelen for denne vil sikkert både Dawkins og andre bruke den.

Dawkins ER bastant, ofte med god grunn da han har data som backer opp påstanden. Motparten derimot er MINST like bastant UTEN noen form for objektiv støtte, er ikke det kritikkverdig ?

Jeg er ikke enig med Dawkins i alt han sier og gjør, jeg ser ikke på han som noen predikant og har er IKKE på noen måte en talsmann for ateisme. 

At det er "beyond you" får du selv stå for. 

Jeg ytret min mening. At du ikke er enig, er meg totalt likegyldig. 

Jeg har heller ikke, et eneste sted, skrevet noe om Dawking motpart, og deres manglende bruk av vitenskap og kilder. Heller ikke har jeg sakt noe om Dawkins selv og hans bruk av kilder. Vennligst ikke legg ord i munnen på meg, da får vi med en gang eb mye bedre og bredere debatt. 

Du må også vennligst vise meg noe om hvor jeg har skrevet at han latterliggjør sine meningsmotstandere, jeg kan nemlig ikke finne det et sted. 

Du har tydeligvis ikke lest hva jeg skrev, i det hele tatt. 

Det jeg har skrevet, derimot, hvis du tar på deg brillene, et atcfolkene som følger han tar hans ord for god fisk uten selv å sjekke opp kildene. For meg er det uforståelig da jeg personlig syns at "men dawkins sa" er et svært svakt argument. 

Anonymkode: c84fe...f20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det er "beyond you" får du selv stå for. 

Jeg ytret min mening. At du ikke er enig, er meg totalt likegyldig. 

Jeg har heller ikke, et eneste sted, skrevet noe om Dawking motpart, og deres manglende bruk av vitenskap og kilder. Heller ikke har jeg sakt noe om Dawkins selv og hans bruk av kilder. Vennligst ikke legg ord i munnen på meg, da får vi med en gang eb mye bedre og bredere debatt. 

Du må også vennligst vise meg noe om hvor jeg har skrevet at han latterliggjør sine meningsmotstandere, jeg kan nemlig ikke finne det et sted. 

Du har tydeligvis ikke lest hva jeg skrev, i det hele tatt. 

Det jeg har skrevet, derimot, hvis du tar på deg brillene, et atcfolkene som følger han tar hans ord for god fisk uten selv å sjekke opp kildene. For meg er det uforståelig da jeg personlig syns at "men dawkins sa" er et svært svakt argument. 

Anonymkode: c84fe...f20

Jøss. Snakk om å hoppe i skyttergropa og plaffe vilt rund seg.

1. SELVFØLGELIG er det jeg selv som skal stå for "beyond me". Det er NØYAKTIG hva det uttrykket betyr

2. Jeg spurte fredelig spm om hvem som egentlig bruker å sjekke vitenskap og studier rundt. (siden du SELV tok det opp). Altså det er ikke noen grunn å eksplodere pga egne utsagn. Dette er IKKE å legg ord i munn på deg eller andre. Nå har du tatt opp det samme tema i denne posten også, men skal for husfredens skyld ikke spørre mere, da det virker litt følsomt.

3. Jeg har ikke påstått at du sier han latterliggjør andre. 

4. Jeg kjenner ikke til at noen bruker argumentet "men Dawkins sa". Om du har noen så post dem gjerne, kanskje vi man finne ut om vi er enige. 

5. Når det kommer til å lese hva andre skriver, så kan jeg ikke se at du lyktes spesielt godt du heller.

Endret av Midgard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dawkins er en fundamentalist, eneste forskjellen er at han truer ikke med å drepe folk slik religiøse fundamentalister gjør.

Anonymkode: 15e9f...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han ofte uttaler seg om ting han egentlig ikke har greie på og når han da i tillegg legger seg på en veldig arrogant linje og tar lite hensyn så faller min respekt for han. 

 

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Architect

Jeg sluttet å ta Dawkins alvorlig da han i et intervju sa at Obama er historiens største statsleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en bitter,  gammel og sur professor som har dedikert livet sitt til å prøve å motbevise kristendommen som gjør millioner lykkelige og takknemlige. 

Lukter jeg misunnelse.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligent og modig mann. Verden trenger flere av hans kaliber da det dessverre er slik at religion vil få større makt verden over i fremtiden og ikke mindre.

Vi trenger mennesker som står opp imot overtro, undertrykkelse og hjernevask av barn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke gøy for religiøse å bli avkledd, men det er svindlerne som er skurkene. Ikke Dawkins som avkler svindlerne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, WubWub skrev:

Intelligent og modig mann. Verden trenger flere av hans kaliber da det dessverre er slik at religion vil få større makt verden over i fremtiden og ikke mindre.

Vi trenger mennesker som står opp imot overtro, undertrykkelse og hjernevask av barn. 

Synes du har en veldig intolerant verdensbilde. Er det deg barn skal beskyttes fra..   god ide. 

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han er en svært dyktig vitenskapsmann innenfor sitt eget felt, men jeg har lite sansen for stilen hans når han uttaler seg om religion. Han er dømmende, polariserende og tyr til latterliggjøring og hersketeknikker. Det er heller ikke alltid hans kunnskap om religion er helt riktig, han forenkler ganske mye.

Jeg forstår godt at det er mange nyateister som liker ham, siden de bruker samme fremgangsmåte og dermed støtter hans måte å være på. Men det blir vel sånn når det er viktigere å klappe hverandre på ryggen i gjensidig fortreffelighet enn å forsøke å åpne for toveis kommunikasjon.

Jeg liker ikke fanatisme i noen form, hverken religiøs eller ateistisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, WubWub skrev:

Intelligent og modig mann. Verden trenger flere av hans kaliber da det dessverre er slik at religion vil få større makt verden over i fremtiden og ikke mindre.

Vi trenger mennesker som står opp imot overtro, undertrykkelse og hjernevask av barn. 

Enig! 

Anonymkode: b3030...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fascinerende person, og The Selfish Gene er ei usedvanlig god bok som alle burde lese hvis de vil forstå mer av verden. Tror knapt jeg har lest noen annen bok som har økt forståelsen min like mye.

Anonymkode: 998bd...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort meg en mening om mannen. Og etter hva jeg leser her har jeg andre tig jeg heller vil bruke livet mitt til :) 

Endret av Gjøksuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fascinerende person, og The Selfish Gene er ei usedvanlig god bok som alle burde lese hvis de vil forstå mer av verden. Tror knapt jeg har lest noen annen bok som har økt forståelsen min like mye.

Anonymkode: 998bd...86f

Takk for tips, bok er bestilt! :)

Anonymkode: 199bb...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...