Gå til innhold

Spør en kristen!


Gjøksuppe

Anbefalte innlegg

Lurer du på noe rundt hva det vil si å være kristen, hva som står i bibelen eller hvem Jesus er? Spør en kristen! 

Jeg håper denne tråden kan bli en fin plass for formidling av den kristne tro til de som ønsker å lære mer, og jeg vil oppfordre andre kristne her inne til også å svare. MEN, jeg vil sette stor pris på om dere oppgir hvilken trosretning innen kristendommen dere tilhører eller identifiserer dere med så slipper vi å skape unødig forvirring.

«Vis deg selv i alle ting som et forbilde i gode gjerninger, med uforfalsket lære, verdighet, sunn og ulastelig tale, så hver motstander må bli til skamme fordi han ikke har noe ondt å si om oss.»
‭‭Titus‬ ‭2:7-8‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/tit.2.7-8.nb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm... Jeg lurer på, når jeg prater med noen som er personlig kristne så virker det som om Jesus må nevnes ofte og den personen later til å være opptatt av at alle andre må høre om ens tro.

Jeg finner det utrolig påtrengende og lurer på denne trangen til å presse sin tro på andre. Hvorfor er det noen som man knapt kan prate med før de skal frelse deg? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg står registrert i statskirken uten at jeg anser meg selv som kristen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man være nasjonalist, islamkritiker og innvandringsmotstander som kristen?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, MarianneE skrev:

Hmm... Jeg lurer på, når jeg prater med noen som er personlig kristne så virker det som om Jesus må nevnes ofte og den personen later til å være opptatt av at alle andre må høre om ens tro.

Jeg finner det utrolig påtrengende og lurer på denne trangen til å presse sin tro på andre. Hvorfor er det noen som man knapt kan prate med før de skal frelse deg? 

Det er noen kristne som har en veldig misjonstrang og et oppriktig ønske om at alle mennesker skal få høre det gode budskap. I dagens samfunn er nok ikke den beste eller mest fruktbærende måten å bringe mennesker til Gud, og kan desverre virke mot sin hensikt. Men nå er det jo slik at alle mennesker er forskjellige og noen føler det eneste rette for dem er å forkynne Jesus til alle de møter, og det kan vi jo ikke nekte dem.

(Mid-Acts Dispensationalist i mangel på en bedre benevnelse) 

Endret av Gjøksuppe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å svare på kanskje men jeg kan ikke skjønne at Gud overlater menneskene til å tro på gamle historier istedenfor, på en eller annen måte, bevise sin eksistens. I alle fall når man ser at straffen for å ikke tro og følge han er evig fortapelse. Det eneste han eller hun har oppnådd er tusenvis av ulike retninger innen kristendommen og millioner av folk som ikke finner kristendommen troverdig.

I alle fall hvis man tror på at tro uten gjerning er en død tro og seier over synd. Da må man følge Guds ord uansett om man tror eller vet det er sant.

Og hva kan man kalle Paulus som angivelig ikke trodde men fikk vite det i et syn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Blodets rett skrev:

Kan man være nasjonalist, islamkritiker og innvandringsmotstander som kristen?

 

Ja. Så lenge du ikke er voldelig eller ekstrem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Blodets rett skrev:

Kan man være nasjonalist, islamkritiker og innvandringsmotstander som kristen?

 

Et vanskelig spøsmål da forskjellige mennesker legger ulike ting i de begrepene. Om en gjør det ut av kjærlighet og ikke går mot Guds ord kan en nok både kritisere falske profeter og verne om landet sitt uten å bryte med den kristne tro. 

(Mid-Acts Dispensationalist i mangel på en bedre benevnelse) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mars Quirinus skrev:

Litt vanskelig å svare på kanskje men jeg kan ikke skjønne at Gud overlater menneskene til å tro på gamle historier istedenfor, på en eller annen måte, bevise sin eksistens. I alle fall når man ser at straffen for å ikke tro og følge han er evig fortapelse. Det eneste han eller hun har oppnådd er tusenvis av ulike retninger innen kristendommen og millioner av folk som ikke finner kristendommen troverdig.

I alle fall hvis man tror på at tro uten gjerning er en død tro og seier over synd. Da må man følge Guds ord uansett om man tror eller vet det er sant.

Og hva kan man kalle Paulus som angivelig ikke trodde men fikk vite det i et syn?

Hvis det stod en diger mann i skyene og sa "gjør som jeg sier", tror du folk hadde vært gode fordi det er rett, eller fordi de ble kommandert til det? Å være god og gjøre det rette er et valg man skal ta. Det er en årsak til at mennesker har fri vilje.

Når det er sagt har jo Jesus vist seg. Og mange har eller har hatt religiøse opplevelser. Likkledet kan f.eks ikke bortforklares. Det er en negativ (slik som du får med når du fremkaller bilder i fotobutikken) av en mann, på likkledet som ikke kunne blitt laget med den gangs teknologi. Ei heller dagens. Så kledet har et utsatt for et ekstremt sterkt lys, og bildet ble brent fast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gjøksuppe skrev:

Et vanskelig spøsmål da forskjellige mennesker legger ulike ting i de begrepene. Om en gjør det ut av kjærlighet og ikke går mot Guds ord kan en nok både kritisere falske profeter og verne om landet sitt uten å bryte med den kristne tro. 

(Mid-Acts Dispensationalist i mangel på en bedre benevnelse) 

 

Kan...? Man skal kritisere "falske profeter"; kristendommen har i all tid kritisert Islam. Og vært i krig med islam. Husk korstogene. Det er en del av det å tale sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Gud eksisterer og er både allmektig og god, hvorfor er da ikke alt godt i verden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Simbyxor skrev:

Kan...? Man skal kritisere "falske profeter"; kristendommen har i all tid kritisert Islam. Og vært i krig med islam. Husk korstogene. Det er en del av det å tale sannheten.

Det er fint om vi holder oss til å svare de som spør og lar debatten oss kristne i mellom ligge. Også fint om du opplyser trosretning i svarene dine :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Gjøksuppe skrev:

Det er fint om vi holder oss til å svare de som spør og lar debatten oss kristne i mellom ligge. Også fint om du opplyser trosretning i svarene dine :) 

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, asterix skrev:

Hvis Gud eksisterer og er både allmektig og god, hvorfor er da ikke alt godt i verden?

Fordi det eksisterer ondskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blodets rett skrev:

Kan en kristen være for et hvit Norge?

Nei. Du kan ikke være rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Simbyxor skrev:

Fordi det eksisterer ondskap. 

Altså er Gud ikke allmektig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blodets rett skrev:

Kan en kristen være for et svart Norge?

Svart? Som sagt....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, asterix skrev:

Altså er Gud ikke allmektig.

Jo. Mennesker har fri vilje, mange VELGER ondskap. Derfor eksisterer det 

Endret av Simbyxor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...