Gå til innhold

Hvordan si at jeg ikke vil dra på ferie likevel, uten å oppgi grunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja. Her fikk ikke TS den støtten hun ønsket, så da smurte hun litt tykt på i et senere innlegg. Veldig vanlig. 

Hadde disse tingene vært fakta, hadde hun nevnt de i startinnlegget. 

Anonymkode: f3bdc...f49

Ganske typisk KG at premisser som har stor betydning for saken som tas opp, ikke nevnes i hovedinnlegget. 

Anonymkode: 19f79...e49

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg kjempegodt. Har det sånn mye selv. Man reiser liksom på ferie for å slappe av, ikke for å stresse mest mulig.

Er synd at dere allerede har bestilt billetter. Jeg foreslår at du snakker med kjæresten din om hvordan du har det. Det hjelper oftest kjempemye, noen ganger er det det som skal til :) 

 

Hvorfor er det så fryktelig farlig om noen sliter psykisk og ikke klarer å henge med? Ville du sagt det samme om han/hun hadde bronkitt eller feber?

Det SISTE man bør råde mennesker som sliter psykisk er å ta seg selv i nakken og bare gjøre det!

Finn deg noe annet å gjøre enn å være liksomlege for de som sliter psykisk!

Anonymkode: a89e0...106

Jeg har jobbet med psykisk helsearbeid i årevis  og noe av det vi hører ofte er at det verste man kan si til noen som bare vil deppe og ligge i sofaen med hettegenser er "stakkars deg,bare bli i sofaen du " Hva skal det hjelpe for ? Det er kansje det man vil høre når man er nedfor men det er ikke det man trenger. All erfaring viser at aktivitet, sosialt samvær og det å komme seg ut er den beste medisin. 

Anonymkode: 1cd5c...9a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er også patetisk at du hopper til konklusjoner om min angst, og bagatelliserer den som "redsel for huggormer eller edderkopper", og det bidrar definitivt ikke positivt til noe som helst. 

For ordens skyld har jeg vokst opp med narkomane foreldre, blitt utsatt for grov omsorgssvikt og overgrep, sett min mor bli voldtatt gjentatte ganger, funnet en død person på badet hjemme, blitt truet på livet av en person med kniv og blitt fysisk psykisk mobbet gjennom hele barndommen. Men det er klart, mitt største problem har nok alltid vært min redsel for edderkopper! :ironi:

På bakgrunn av dette føler jeg at jeg kan si at eksponeringsterapi er verdt et forsøk, for det hjalp faktisk enormt for meg. At det ikke hjalp for deg gir deg på ingen måte rett til å snakke nedlatende til meg eller andre som anbefaler det, eller å begatellisere angsten vår. 

Angående nye opplysninger gitt av TS, så forholder jeg meg til den informasjonen jeg har når jeg skriver, ikke all mulig informasjon jeg kan/ikke kan få senere. Hadde TS skrevet at kjæresten var en hensynsløs dust i HI, så hadde jeg anbefalt henne å komme seg bort fra kjæresten, men det gjorde hun ikke. 

Anonymkode: 0b331...f3f

Jeg har stor tro på eksponeringsterapi, jeg har aldri sagt noe annet. Det som hjalp for meg var å unngå det som påfører traumer og utløser stress.

Men man må alltid behandle hvert tilfelle for seg og se an hva som utløser ubehaget og angsten.

Uansett hva du har blitt utsatt for selv, så fritar ikke det deg for ansvaret du har for å se an hvem du har foran deg og hva som er deres problem.

Man kan være dum selv om man har oppleve mye her i livet, det er ikke sånn at intelligensen hopper i taket med en gang noen biter en i stumpen.

DERFOR er det å diagnostisere og behandle, en sak for profesjonelle. Ikke for tåper.

Anonymkode: a89e0...106

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet med psykisk helsearbeid i årevis  og noe av det vi hører ofte er at det verste man kan si til noen som bare vil deppe og ligge i sofaen med hettegenser er "stakkars deg,bare bli i sofaen du " Hva skal det hjelpe for ? Det er kansje det man vil høre når man er nedfor men det er ikke det man trenger. All erfaring viser at aktivitet, sosialt samvær og det å komme seg ut er den beste medisin. 

Anonymkode: 1cd5c...9a3

Så er det faktisk INGEN i denne tråden som har kommet med de dårlige rådene du beskriver her. Det du skriver er altså en stråmann.

Jeg anbefalte henne å snakke med kjæresten. Det er ofte hjelp i det, hvis kjæresten er en som lar seg snakke med.

Anonymkode: a89e0...106

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet fint lite om angst hvis du tror at du ikke utløste den. Du skriver jo her at kompisene stilte krav, mens du ikke gjorde det. Du var en person som ikke satte krav, og mest sannsynlig var det grenseløshet som trigget akkurat hans angst.

Anonymkode: a89e0...106

Vet du hva, at man har angst betyr ikke at man ikke kan ta ansvar for sine handlinger og skylde på alle andre når ting skjer. Skjerp deg, og jo, det klarer du med psykisk lidelse å gjøre også som alle andre mennesker. Mennesker med angst har ikke mer rett til å oppføre seg dårlig som noen andre. 

Anonymkode: a5ed0...3c2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, at man har angst betyr ikke at man ikke kan ta ansvar for sine handlinger og skylde på alle andre når ting skjer. Skjerp deg, og jo, det klarer du med psykisk lidelse å gjøre også som alle andre mennesker. Mennesker med angst har ikke mer rett til å oppføre seg dårlig som noen andre. 

Anonymkode: a5ed0...3c2

Men det er jo det trådstarter forsøker å gjøre her!

Hun forsøker å unngå turen fordi hun ser at det kommer til å utløse dårlige følelser!

Hun tar ansvar for sine følelser!

Og jeg forstår at enkelte av dere føler dere dumme og teite nå, etter denne tråden hvor dere virkelig eksponerte deres dumhet. Da er det DERE som må ta ansvar for de følelsene, ikke bare forsøke å dumpe skylden på oss andre!

Anonymkode: a89e0...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vet fint lite om angst hvis du tror at du ikke utløste den. Du skriver jo her at kompisene stilte krav, mens du ikke gjorde det. Du var en person som ikke satte krav, og mest sannsynlig var det grenseløshet som trigget akkurat hans angst.

Anonymkode: a89e0...106

Herregud noe så dumt . Vi her inne vet vel fint lite om dynamikken i dette forholdet. På generelt grunnlag er det slitsom og utmattende å leve i forhold med noen som har angst. Den andre må sette til side sine behov og går det galt ja da får man skylda da og (ifølge slike som deg ) Syntes dette innlegget var grenseløst dumt.

 Var bra du kvittet deg med denne typen ts. Finnes grenser for hvor dørmatte en skal være, selv for de med angst. 

Anonymkode: 1cd5c...9a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, at man har angst betyr ikke at man ikke kan ta ansvar for sine handlinger og skylde på alle andre når ting skjer. Skjerp deg, og jo, det klarer du med psykisk lidelse å gjøre også som alle andre mennesker. Mennesker med angst har ikke mer rett til å oppføre seg dårlig som noen andre. 

Anonymkode: a5ed0...3c2

Så enig !

Anonymkode: 1cd5c...9a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha støttet det at du fikk et psykisk sammenbrudd og ønsket å enda ha kontakt. Men tror helt ærlig at jeg ikke hadde ønsket å lage slike planer igjen med deg i tilfelle du skulle avlyse igjen.

Anonymkode: 0643d...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud noe så dumt . Vi her inne vet vel fint lite om dynamikken i dette forholdet. På generelt grunnlag er det slitsom og utmattende å leve i forhold med noen som har angst. Den andre må sette til side sine behov og går det galt ja da får man skylda da og (ifølge slike som deg ) Syntes dette innlegget var grenseløst dumt.

 Var bra du kvittet deg med denne typen ts. Finnes grenser for hvor dørmatte en skal være, selv for de med angst. 

Anonymkode: 1cd5c...9a3

Man vet ofte ganske mye om et menneske kun ved å lese det de skriver.

Det går bra for min del at du synes det jeg skriver er dumt. 

Ja, hvis noen ikke orker å leve sammen med meg så tåler jeg helt fint at de gir meg skylden for det. For vet du hva? Hvis de ikke orker å leve sammen med meg, da er det mest sannsynlig min skyld. (Med unntak av foreldre som gir skylden på sine barn.)

Anonymkode: a89e0...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette gjelder angst, slik som enkelte har foreslått, så forslår jeg at du drar ts. 

Jeg vet det ikke er lett, jeg vet du muligens vil ha utrolig vondt i magen, og jeg vet at du muligens bare vil gråte av tanken, men hvis du skal vinne over angsten, så er du nødt til å tvinge deg selv. 

Jeg vet selv hvordan det er å ha angst for noe. Det er så utrolig vondt psykisk, men jeg pleier alltid å tvinge meg selv så mye som mulig, for å vinne. 

Å være hjemme i koseklær er kanskje veldig deilig, men absolutt ikke sunt for helsa.

Anonymkode: fcc77...ea5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener ikke at du nødvendigvis utløste angsten, altså. Men heller at det at du så bastant avviser det, tyder på at du har liten forståelse av hva som kan utløse det.

Anonymkode: a89e0...106

Da er det veldig fint at vi ikke var sammen lenge da, og at det ble slutt. Så slipper han meg. Men du kjenner ikke meg, du kjenner ikke han. Du vet ikke hvilken forståelse jeg har for dette.

Anonymkode: 67ee9...4fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja. Her fikk ikke TS den støtten hun ønsket, så da smurte hun litt tykt på i et senere innlegg. Veldig vanlig. 

Hadde disse tingene vært fakta, hadde hun nevnt de i startinnlegget. 

Anonymkode: f3bdc...f49

Nei, her rant det inn diagnoser og behandlingsmåter fra hobbypsykologer på KG uten at TS nevner et snev om psykisk sykdom i hovedinnlegget. Jeg forstår godt at hun ønsket å rette opp grunnen. Hennes grunn er jo minst like sannsynlig som psykisk sykdom. 

Du virker bare snurt fordi det viste seg å dreie seg om noe annet. 

Anonymkode: ffcf4...cc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her rant det inn diagnoser og behandlingsmåter fra hobbypsykologer på KG uten at TS nevner et snev om psykisk sykdom i hovedinnlegget. Jeg forstår godt at hun ønsket å rette opp grunnen. Hennes grunn er jo minst like sannsynlig som psykisk sykdom. 

Du virker bare snurt fordi det viste seg å dreie seg om noe annet. 

Anonymkode: ffcf4...cc2

Nettopp! :) 

Det som gjør det hele så morsomt er at det er den samme ansvarsfraskrivelsen og unnvikende adferden som man beskylder trådstarter for først, som man deretter utviser selv, når det kommer for en dag at det man trodde ikke var sant likevel.

Det er faktisk nokså festlig lesning :fnise:

Anonymkode: a89e0...106

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo det trådstarter forsøker å gjøre her!

Hun forsøker å unngå turen fordi hun ser at det kommer til å utløse dårlige følelser!

Hun tar ansvar for sine følelser!

Og jeg forstår at enkelte av dere føler dere dumme og teite nå, etter denne tråden hvor dere virkelig eksponerte deres dumhet. Da er det DERE som må ta ansvar for de følelsene, ikke bare forsøke å dumpe skylden på oss andre!

Anonymkode: a89e0...106

Ja, som om at hun kommer til å ha det SÅ bra liggende på sofaen i flere uker deprimert og akkurat blitt dumpa fordi hun ikke bryr seg om å ødelegge for andres ferie liksom? Hahaha

Anonymkode: a5ed0...3c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det veldig fint at vi ikke var sammen lenge da, og at det ble slutt. Så slipper han meg. Men du kjenner ikke meg, du kjenner ikke han. Du vet ikke hvilken forståelse jeg har for dette.

Anonymkode: 67ee9...4fd

Personen som har angrepet deg sliter veldig tydelig selv og bruker denne tråden til å få ut mange vonde følelser personen sitter inne med. Derfor ikke ta det personlig. 

Anonymkode: a5ed0...3c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som om at hun kommer til å ha det SÅ bra liggende på sofaen i flere uker deprimert og akkurat blitt dumpa fordi hun ikke bryr seg om å ødelegge for andres ferie liksom? Hahaha

Anonymkode: a5ed0...3c2

Ja, bare le. Men så bra kommer det antakeligvis til å bli!

Jeg har selv gått ut av et destruktivt forhold med mange fantastiske ferieturer. De turene var litt av grunnen til at jeg lenge tenkte at vi hadde det jo bra innimellom. Men vi hadde det ikke grunnleggende bra. Ikke i det hele tatt. Derfor var det en sann glede å oppleve at jeg faktisk hadde det bedre alene, selv om det ikke ble så mange "fantastiske" ferier lenger.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personen som har angrepet deg sliter veldig tydelig selv og bruker denne tråden til å få ut mange vonde følelser personen sitter inne med. Derfor ikke ta det personlig. 

Anonymkode: a5ed0...3c2

Det er jo det jeg ikke gjør. Jeg sliter ikke lenger.

Men det hadde jeg kanskje gjort om jeg måtte ha forholdt meg til slike lavpannede kommentarer fra mennesker rundt meg, slik som trådstarter i stor grad må i denne tråden.

Det er faktisk bra at den du siterer dumpet kjæresten sin, helt uavhengig av hvem som hadde skyld og ansvar. Noen mennesker passer rett og slett ikke sammen.

Anonymkode: a89e0...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger å ikke reise synes bør du si fra så fort som mulig så reisefølget ditt kan finne en annen person å reise med. Du bør da betale for å endre navn på biletten, men ikke for selve biletten. Om reisefølget ditt ikke finner noen andre å reise med, og derfor ikke reiser bør du egentlig dekke reisefølgetets bilett og synes jeg.

Anonymkode: f6770...854

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor er det så fryktelig farlig om noen sliter psykisk og ikke klarer å henge med? Ville du sagt det samme om han/hun hadde bronkitt eller feber?

Det SISTE man bør råde mennesker som sliter psykisk er å ta seg selv i nakken og bare gjøre det!

Finn deg noe annet å gjøre enn å være liksomlege for de som sliter psykisk!

Anonymkode: a89e0...106

Hvor har jeg skrevet at hun er psykisk syk?

Jeg skrev at hun er på et dårlig sted psykisk, det er noe annet! De fleste mennesker kan føle det sånn en gang i blant og i nesten alle tilfellene så hjelper det å bare gjøre noe, ikke sitte hjemme og grave seg ned i sofaen!

Visste du f eks at de som har mild til moderat depresjon får like bra resultat av fysisk aktivitet som av medisiner? Jeg sier ikke at TS er deprimert, men uansett om hun er eller er på vei eller bare har en kjip periode, så trenger man ikke være lege for å skjønne at det hjelper å komme seg opp av sofaen.

Selvsagt ville jeg ikke sagt det samme til en med bronkitt, av den enkle grunn at det er andre ting enn å komme seg opp som hjelper! Feber er ikke god nok grunn til å droppe en hel ferie, da hadde jeg ihvertfall selv bare styrt rett mot hotellet og ridd feberen av i et par dager. Hadde det vært noe mer alvorlig så hadde jeg ikke dratt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, men du skal såklart betale hans del av ferien til han/henne som taper penger på deg. 

Anonymkode: ed2bd...4c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...