Gå til innhold

MC - på bakhjulet, inndra førerkort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mot alle odds; har noen her fått inndratt førerkortet for å ha dratt sykkelen opp på bakhjulet ut av et kryss? 

I så fall - sen kveld, ingen trafikk (bortsett fra politibilen et godt stykke unna :fnise: så langt at jeg ikke så den men den så meg.) Jeg dro på litt mer enn nødvendig ut av et kryss, hjulet fremme løftet seg - ikke noe råkjøring men men fartsgrensen på stedet var 60 frem mot 80 150 m lengre borte, jeg var under 80, ikke uaktsomhet ut over dette, vips der ble jeg stanset av en hissig politimann som truet med å rive meg av sykkelen etterfulgt av stygge gloser. Jeg slo av tenningen, gikk rolig av sykkelen og ventet. Når han sluttet rope spør jeg om vi skal starte på nytt, han spør hva faen jeg mener og jeg svarer at hvis han tror en slik tilnærming skal føre til noe annet enn svar i samme stil tar han feil, men om han ønsker roe det hele ned å ta det som voksne er jeg klar. Han er truende, hissig og ikke spesielt mottagelig men etterhvert: Lang historie kort - han roer ned, tar avhør på stedet og forlanger førerkortet for tre uker og sier det blir anmeldelse. 

- greit nok, men hva sier loven? Er det grunnlag for beslag?

Anonymkode: ff9bf...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det korte svaret er: Ja. Sjekk tapsforskriften   paragraf 2-5 punkt 10.

Anonymkode: 14030...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke lese loven for å skjønne at du ikke er berettiget til å inneha førerkort på ei stund! Du fikk som fortjent!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Trenger ikke lese loven for å skjønne at du ikke er berettiget til å inneha førerkort på ei stund! Du fikk som fortjent!

Har du aldri gjort noe galt? Kjørt over fartsgrensen, uten setebelte, med mobilen i hånden, parkert et sted du ikke skulle, ikke hatt lav nok fart i et område? 

TS - tough luck! Du kan klage på inndragelsen og bør høre med en advokat tror jeg. Hvis politimannen var hissig og truende er ikke det het bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta ut fartsbehovet på en lukket bane neste gang så slipper du å tape førerretten.

Anonymkode: 6380e...814

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å ta ut fartsbehovet på en lukket bane neste gang så slipper du å tape førerretten.

Anonymkode: 6380e...814

Hallo, h*n var under fartsgrensen

Anonymkode: 28e14...0a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Carrot skrev:

Har du aldri gjort noe galt? Kjørt over fartsgrensen, uten setebelte, med mobilen i hånden, parkert et sted du ikke skulle, ikke hatt lav nok fart i et område? 

TS - tough luck! Du kan klage på inndragelsen og bør høre med en advokat tror jeg. Hvis politimannen var hissig og truende er ikke det het bra. 

Det er faktisk fullt mulig, å unngå alt dette! PS. Jeg kjører også mc, men aldri på kun bakhjulet!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står på papiret som begrunnelse for tap av førerkortet? 

Politiet tar ikke barer førerkortet uten å gi deg et papir i "bytte". 

Å argumentere mot politiet og klage på at de er ufine i sin oppførsel er å sloss mot vindmøller. 

Anonymkode: 20dc2...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, h*n var under fartsgrensen

Anonymkode: 28e14...0a4

Hallo, fartsgrensa var 60, og TS lå etter eget utsagn under 80. Tror vi kan gå ut ifra at det betyr godt over fartsgrensa. 

Anonymkode: 83b77...54b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, fartsgrensa var 60, og TS lå etter eget utsagn under 80. Tror vi kan gå ut ifra at det betyr godt over fartsgrensa. 

Anonymkode: 83b77...54b

Ikke nok til å miste lappen pga fart.

Anonymkode: 28e14...0a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mot alle odds; har noen her fått inndratt førerkortet for å ha dratt sykkelen opp på bakhjulet ut av et kryss? 

I så fall - sen kveld, ingen trafikk (bortsett fra politibilen et godt stykke unna :fnise: så langt at jeg ikke så den men den så meg.) Jeg dro på litt mer enn nødvendig ut av et kryss, hjulet fremme løftet seg - ikke noe råkjøring men men fartsgrensen på stedet var 60 frem mot 80 150 m lengre borte, jeg var under 80, ikke uaktsomhet ut over dette, vips der ble jeg stanset av en hissig politimann som truet med å rive meg av sykkelen etterfulgt av stygge gloser. Jeg slo av tenningen, gikk rolig av sykkelen og ventet. Når han sluttet rope spør jeg om vi skal starte på nytt, han spør hva faen jeg mener og jeg svarer at hvis han tror en slik tilnærming skal føre til noe annet enn svar i samme stil tar han feil, men om han ønsker roe det hele ned å ta det som voksne er jeg klar. Han er truende, hissig og ikke spesielt mottagelig men etterhvert: Lang historie kort - han roer ned, tar avhør på stedet og forlanger førerkortet for tre uker og sier det blir anmeldelse. 

- greit nok, men hva sier loven? Er det grunnlag for beslag?

Anonymkode: ff9bf...96e

I utgangspunktet ser jeg ikke grunnlaget for førerkortbeslag, og gitt at du har fått 3 ukers fristen, betyr det at du ikke har gitt  det frivillig og at du derfor stort sett er så beskyttet som loven  gir rom for. 

Det handler mye om hva du er stoppet for. Sånn du presenterer dette, er det en ren §3 sak. Hvis de har fartsmåling på deg og video, kan bildet være annet, men da har du utelatt fakta her.

Å akslerere til forhjulet slipper bakken kan du typisk komme deg unna; å faktisk kjøre på bakhjulet er noe helt annet og vil gi reaksjoner. Så når anmeldelsen kommer, får du sette deg ned å formulere en klage. Pass på å sikre deg at du får sertifikatet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nok til å miste lappen pga fart.

Anonymkode: 28e14...0a4

Det var heller ikke det som var tema i innlegget jeg svarte på. 

Sånn ellers vil jeg tro uaktsom kjøring i kombinasjon med fartsovertredelsen er mer enn nok til å få førerkortet midlertidig inndratt. Merk midlertidig, fullt mulig TS får det igjen ganske snart. Litt mer ydmyk holdning fra TS hadde kanskje spart den midlertidige inndragelsen også. Men som man reder ligger man. 

Anonymkode: 83b77...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Det er faktisk fullt mulig, å unngå alt dette! PS. Jeg kjører også mc, men aldri på kun bakhjulet!

Selvsagt er det mulig :) Poenget var mer at de som er først ute og roper "idiot" til en på mc nok ikke selv er så feilfrie som de vil ha det til.. Meg inkludert, jeg sier ikke det å dra sykkelen på bakhjulet er ansvarlig kjøring - men jeg mener at det er en faktor i tid, sted, omstendigheter osv som må være med i vurderingen før man mister førerkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva står på papiret som begrunnelse for tap av førerkortet? 

Politiet tar ikke barer førerkortet uten å gi deg et papir i "bytte". 

Å argumentere mot politiet og klage på at de er ufine i sin oppførsel er å sloss mot vindmøller. 

Anonymkode: 20dc2...33d

Fikk ingen papirer. Skal innom kontoret i dag og klage etter råd fra advokat og be om å trekke tilbake innleveringen og ikke akseptere den, han har informert meg om hva jeg bør gjøre og jeg følger hans råd. 

Anonymkode: ff9bf...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du stiller svakt. Det blir ditt ord mot politimannen og da taper du i retten. Som en kompis i politiet sier "Vi tar deg på paragraf 3". Det er sekkeparagrafen som du ikke kan verge deg mot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Commander skrev:

Tror du stiller svakt. Det blir ditt ord mot politimannen og da taper du i retten. Som en kompis i politiet sier "Vi tar deg på paragraf 3". Det er sekkeparagrafen som du ikke kan verge deg mot. 

Bullshit. I de absolutt fleste tilfeller kan du komme deg unna §3 saker så lenge du kun forholder seg til en politimanns uttalelser, og klarer argumentere. Men du må ta det som Klage på anmeldelse. 

I dette tilfellet ville jeg bare hevdet at jeg bomgiret. Uten noe annet bevisunderlag, har politiet i praksis ikke en sak, og da blir den henlagt tvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 7/13/2017 den 13.38, Druid skrev:

Bullshit. I de absolutt fleste tilfeller kan du komme deg unna §3 saker så lenge du kun forholder seg til en politimanns uttalelser, og klarer argumentere. Men du må ta det som Klage på anmeldelse. 

I dette tilfellet ville jeg bare hevdet at jeg bomgiret. Uten noe annet bevisunderlag, har politiet i praksis ikke en sak, og da blir den henlagt tvert. 

Javel.. Da sier vi det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2017 den 13.38, Druid skrev:

I dette tilfellet ville jeg bare hevdet at jeg bomgiret. Uten noe annet bevisunderlag, har politiet i praksis ikke en sak, og da blir den henlagt tvert. 

Tviler på at han har noe å tjene på å fortelle en så opplagt løgn i stedet for noe som er nærmere sannheten.

Anonymkode: a8139...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at han har noe å tjene på å fortelle en så opplagt løgn i stedet for noe som er nærmere sannheten.

Anonymkode: a8139...d2b

Jeg har lagt til grunn at jeg ikke tror TS sin fremstilling, men HVIS fakta er som han presenterer, er det umulig fra utsiden å skille en bomgiring fra motivert risikokjøring. (Jeg har ett litt knepent gir , og har minst to erfaringer med dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk igjen førerkortet uten noe forelegg eller annen konsekvens den 3 august i følge min advokat, men beleilig så har politiet glemt å informere meg så jeg fikk vite det når jeg snakket med politijuristen på telefon i dag.

Anonymkode: ff9bf...96e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...