Gå til innhold

Lang reise med baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har termin i oktober.  vi vurderer å dra til mine foreldres hus i sør frankrike i mai og kanskje være der en måned og en ny tur i august. Det er en liten rolig by, uten masse turister. Vi har eget hus og hage og disponerer bil, så kommer til å reise litt rundt. 

Tror dere det er ok med så lang tur for en baby? Frankrike er et velorganisert land med sykehus 10 min unna. 

Noe man bør tenke på?

Anonymkode: a7a65...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var i usa når vår var ca like gammel, og det gikk kjempe fint! Vi leide hus og bil, kjørte litt rundt og tok mye av turen på babyens premisser. Han koste seg med veldig med bading, samt at mamma og pappa var der hele tiden. Vi hadde med bleier, mme, smoothie, grøt og middag. Vpr var veldig kresen da, tok kun en type mme og grøt feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Så lang?' Sør-Frankrike er da ingen lang flytur? Eller tenker du å kjøre nedover Europa?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Puny skrev:

'Så lang?' Sør-Frankrike er da ingen lang flytur? Eller tenker du å kjøre nedover Europa?

Nei, jeg tenker lengde på ferien.  Altså 6 uker i frankrike.  Så vil vi nok ta små helgeturer til Italia 

Anonymkode: a7a65...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Vi var i usa når vår var ca like gammel, og det gikk kjempe fint! Vi leide hus og bil, kjørte litt rundt og tok mye av turen på babyens premisser. Han koste seg med veldig med bading, samt at mamma og pappa var der hele tiden. Vi hadde med bleier, mme, smoothie, grøt og middag. Vpr var veldig kresen da, tok kun en type mme og grøt feks.

Takk for erfaringer :) vi tar nok bilen ned, siden hunden også skal med :)

Anonymkode: a7a65...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg orket så lang biltur med baby, men det er jo forskjellig fra baby til baby. 

For min del ville jeg heller flydd alene med baby og blitt hentet av mannen på flyplassen (han kjører ned alene, du og baby flyr).

Anonymkode: caa03...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna mine hadde aldri orket en så lang kjøretur i den alderen der (med mindre dere har tenkt til å stoppe etter hver 1,5-2 timer, og da tar kjøreturen lang tid) Hvorfor ikke fly og leie bil der nede? 

Anonymkode: d9ec1...003

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på meslingutbrudd i Europa. Det gjelder både Frankrike og Italia. Hvis babyen er under ni måneder og ammes beskyttes den til en viss grad av mors antistoffer, men man vet ikke hvor virkningsfullt det er.

Anonymkode: 5719e...552

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tenker lengde på ferien.  Altså 6 uker i frankrike.  Så vil vi nok ta små helgeturer til Italia 

Anonymkode: a7a65...ba6

Altså, så lenge du har det fint har jo baby det fint. Hvis du orker 6 uker på ferie tviler jeg på at en så liten baby bryr seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna mine hadde aldri orket en så lang kjøretur i den alderen der (med mindre dere har tenkt til å stoppe etter hver 1,5-2 timer, og da tar kjøreturen lang tid) Hvorfor ikke fly og leie bil der nede? 

Anonymkode: d9ec1...003

Jeg ser at kjøreturen kan bli litt tøff ja..

Vi vil kjøre fordi vi må ha med hunder. 

Må tenke litt pp akkurat hvordan vi skal gjøre det der :)

Anonymkode: a7a65...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare vær obs på meslingutbrudd i Europa. Det gjelder både Frankrike og Italia. Hvis babyen er under ni måneder og ammes beskyttes den til en viss grad av mors antistoffer, men man vet ikke hvor virkningsfullt det er.

Anonymkode: 5719e...552

Jeg får snakke med helsesøster om dette når det nærmer seg. Jeg har ikke mmr vaksinen selv, så jeg hsr vel ikke disse antistoffene. Men samtidig så tror jeg smittefaren der er veldig liten, er i generelt liten kontakt med andre mennesker.

Anonymkode: a7a65...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at kjøreturen kan bli litt tøff ja..

Vi vil kjøre fordi vi må ha med hunder. 

Må tenke litt pp akkurat hvordan vi skal gjøre det der :)

Anonymkode: a7a65...ba6

Ville aldri kjørt så langt med baby.. Da er der bedre om du flyr med baby og mannen din kjører. Det gjorde vi bare fra Haugesund til Oslo. Prøvde å kjøre fra oslo til Haugesund og brukte 15 timer (turen tar vanligvis rundt 7-8 timer). Bestilte flybillett til baby og meg for hjemturen dager etter. Ellers ser jeg ikke problemet når dere har eget hus. Vi var 4 uker i USA da baby var 5 mnd og igjen da baby var 8 mnd.

Anonymkode: 27f41...471

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, hvorfor? Hvorfor drasse med seg baby og hunder ned dit? Hva er målet? Er det slik at foreldrene dine bor der hele året, slik at dere ikke får sett de ellers? 

Å ta med babyen på en så lang biltur synes jeg er skikkelig uforsvarlig. I tillegg i verste krabbealder! Og hva får babyen ut av det? Seriøst, la babyen komme først i et eller to år i det minste. Dere klarer dere uten slike ferier den korte tiden! Det er barnet deres som skal være førstepri nå, ikke hva dere selv ønsker. Jeg får ganske så vondt av hundene med så lang tid i bil også.... 

Anonymkode: a91f6...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får snakke med helsesøster om dette når det nærmer seg. Jeg har ikke mmr vaksinen selv, så jeg hsr vel ikke disse antistoffene. Men samtidig så tror jeg smittefaren der er veldig liten, er i generelt liten kontakt med andre mennesker.

Anonymkode: a7a65...ba6

Da ville jeg definitivt ikke dratt før ungen var vaksinert. Liten sjans for smitte, men vil du virkelig ta den sjansen? 

Anonymkode: 4625c...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må høre med helsestasjonen mht fremskynding av vaksiner, du må ikke dra før baby er meslingevaksinert, det er mye meslinger i Europa nå.

Jeg ville tatt fly, enten latt noen passe hund hjemme, eller latt mann og hunder kjøre bil og kommet etter med fly selv.

Anonymkode: de4e5...6d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får snakke med helsesøster om dette når det nærmer seg. Jeg har ikke mmr vaksinen selv, så jeg hsr vel ikke disse antistoffene. Men samtidig så tror jeg smittefaren der er veldig liten, er i generelt liten kontakt med andre mennesker.

Anonymkode: a7a65...ba6

På en kjøretur gjennom Europa er du i kontakt med tusenvis av mennesker. Det føles kanskje ut som om dere er alene, men hvert dørhåndtak, bensinhåndtak, hver kant på et stellebord, bordet på restauranten, emballasje på mat og drikke, mennesker dere står noen minutter I kø sammen med.... 

Det finnes vel knapt noe mer smittefarlig enn å reise langs hovedfartsårer I godt befolkede land. 

Uten vaksine eller antistoff, bli hjemme. 

Anonymkode: e5922...81b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  Ville nok ikke kjørt så langt med en så liten baby nei, vi tok fly og det gikk fint. Men å kjøre til sunnmøre feks var ert mareritt i den alderen, tar ca 9 timer. Du og babyen bør nok fly om dere alle skal ha god erfaring med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom akkurat hjem fra en treukers tur til Frankrike med baby. Vi tok kjøreturen nedover som en tur med ett par overnattinger. Gikk så fint at. Vi tok hyppige stopp så jr fikk sprelle og jeg satt innimellom i baksetet å fjaset å lekte med han om han ble urolig og stopp var vanskelig. Han fikk også noen nye leker å plundre med i stolen og ble bestikke med skumpinner om han ble urolig ved feks kø.

Vi storkoste oss 😊 masse masse familietid. Meslingvaksinen tok vi to uker før vi reiste. Det er to uker før den får full effekt. Han må ta den en gang til når han blir eldre da, men det går greit.

Reis med god samvittighet ts, du kjenner babyen din best. 

Anonymkode: ca093...331

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MMR-vaksinen kan tas tidligst fra fylte ni måneder, så hvis babyen er yngre kan den ikke tas. Folkehelseinstituttet anbefaler vaksine mot meslinger ved reiser til Frankrike og Italia.

Anonymkode: 5719e...552

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/11/2017 den 19.53, Puny skrev:

Altså, så lenge du har det fint har jo baby det fint. Hvis du orker 6 uker på ferie tviler jeg på at en så liten baby bryr seg...

Så enkelt er det ikke. Mor kan ha det utmerket, men barnet være utsatt for smittefare, ha mindre toleranse for varme etc. Og for barnets skyld er det en fordel å være nær sykehus. Voksne drar til alskens øde, vakre steder og har det fint, men det betyr ikke at det da er like forsvarlig å ha med seg barn.

Men jeg ville ikke vært engstelig for å dra til Sør-Frankrike og bo slik Ts beskriver. Høres ut som en utmerket ide. Men ville tatt fly, ikke bil.

Anonymkode: e65a2...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...