Gå til innhold

Noen barneskolelærer her?


miss93

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer sterkt å studere for å bli lærer, men har noen spørsmål:

1. Hvordan er arbeidsmengden? Blir det mye jobb hjemme? Kan man få alt unnagjort på jobben hvis man er effektiv, eller blir noe med hjem allikevel?

2. Hvordan er arbeidstiden?

3. Hvordan er det med feriene? Har dere virkelig høst- og vinterferie, eller må dere være på jobb?

4. Hva med "inneklemte" dager, må dere være på jobb eller får dere fri?

5. Blir det noe jobb i ferien?

6. Hva er den største utfrodringen med å være lærer? Noe som er veldig slitsomt?

7. Hva er det gøyeste ved å være lærer?

8. Noen tips? Ting du skulle ønske du gjorde annerledes da du var nyutdannet? Angrer du på at du ble lærer?

Tenker stort sett 4-7 trinn, men ønsker å få svar selvom du underviser 1-3 trinn. Jeg er klar over at noe er avhengig av arbeidsplassen og at det er litt forskjellig fra sted til sted. Setter stor pris på alle svar og takker veldig mye. Dette vil da bli min andre utdanning, derfor vil jeg være helt sikker ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg jobber på barneskolen, og har vært på alle trinn fra 3-7. Skal prøve å svare så godt jeg kan :)

 

1. Hvordan er arbeidsmengden? Blir det mye jobb hjemme? Kan man få alt unnagjort på jobben hvis man er effektiv, eller blir noe med hjem allikevel?

Jeg tar veldig sjelden med meg arbeid hjem, istedet har jeg pleid å være på jobb fra ca kvart på 7 på morgenen, og drar hjem i 4 tida. Da får jeg unnagjort det meste. Dager hvor det er utviklingssamtaler, foreldremøter etc er selvfølgelig lengre dager og kommer i tillegg til dette. Arbeidsmengden varierer  etter hvilke elever man har. Blir man sittende å skrive mange barnevernsrapporter, pedagogiske rapporter, fører loggbok osv, tar dette enormt med tid.  På skolen jeg jobber på  er det flere klasser på hvert trinn. Da samarbeider vi på teamene med ansvar for hver våre fag, slik at jeg slipper og sitte å lage grundige undervisningsopplegg/kopiere etc for alle fag. Istedet har f.eks jeg ansvar for matematikk et år, og planlegger lekser, kopierer opp, finner konkreter, lager spill, og grovplanlegger undervisning slik at de andre på teamet følger ca samme løp, men står fritt til å gjøre det på sin måte. På samme måte får jeg servert på lik måte i andre fag, slik at jeg kan bruke litt mindre tid på planleggingen. 

2. Hvordan er arbeidstiden?

Jeg har bundet tid mellom kl. 0815-1500 alle dager, unntatt en. Da må jeg være på jobb. Her legges all undervisning og mye møtevirksomhet, og det er sjelden man får gjort annet. En dag har vi teamtid, da må jeg være på jobb fram til kl. 16.30. I tillegg har man ubundet tid hvor det forventes at man planlegger undervisning ol. Dette velger man selv når og hvor man tar. Jeg pleier som sagt å komme tidligere og gå senere for å slippe å ta med arbeid hjem. 

3. Hvordan er det med feriene? Har dere virkelig høst- og vinterferie, eller må dere være på jobb?

Må ikke være på jobb nei. Men ofte går disse feriene med til å forberede utviklingssamtaler. 

4. Hva med "inneklemte" dager, må dere være på jobb eller får dere fri?

Elevene har 190 skoledager i året, i tillegg har lærerne 6 planleggingsdager. Planleggingsdagene legges ofte på inneklemte dager, men dersom man finner en annen plan for hvordan planleggingsdagene legges, eller man har brukt opp alle planleggingsdagene slik at det ikke er noe igjen på inneklemte dager, så har man fri. 

5. Blir det noe jobb i ferien?

I sommerferien mener du? Jeg har aldri trengt å gjøre noe i sommerferien, men man har jo de som sitter hele sommerferien og leser forskning og lager undervisningsopplegg fordi de liker det. 

6. Hva er den største utfrodringen med å være lærer? Noe som er veldig slitsomt?

Mangel på tid og ressurser. Foreldre som arbeider i mot skolen. Dårlig samvittighet over alt man ikke rekker og over de elevene man vet ikke har det bra.

7. Hva er det gøyeste ved å være lærer?

Bli kjent med elevene og se de oppleve mestring. Fantastiske kolleger. Ingen dager er like. Gøy med undervisning, og å utvikle seg i fagene sine. 

8. Noen tips? Ting du skulle ønske du gjorde annerledes da du var nyutdannet? Angrer du på at du ble lærer?

Et hett tips er å unngå å være kontaktlærer helt i starten, til du kommer inn i alt annet. 

Anonymkode: 183a0...ea4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar AnonymBruker. 

Men hvis man møter opp tidligere og drar senere, regnes deg som avspasering? Eller blir det bakt inn i vinterferie, høstferien osv?

Og igjen, tusen takk for alle svar. Settes veldig stor pris på ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, miss93 skrev:

Tusen takk for svar AnonymBruker. 

Men hvis man møter opp tidligere og drar senere, regnes deg som avspasering? Eller blir det bakt inn i vinterferie, høstferien osv?

Og igjen, tusen takk for alle svar. Settes veldig stor pris på ☺️

Skjønner ikke helt hva du spør om... 

Kanskje du får noen svar om du leser dette dokumentet: https://www2.utdanningsforbundet.no/upload/Endelig_protokoll_vedlegg.pdf

Det er dokumentet som bestemmer lærernes arbeidstid. Som du ser så er det en del som legges opp fra skole til skole, derfor er det vanskelig å gi noe helt konkret svar på hvordan det vil bli for deg. 

Anonymkode: 183a0...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, miss93 skrev:

Tusen takk for svar AnonymBruker. 

Men hvis man møter opp tidligere og drar senere, regnes deg som avspasering? Eller blir det bakt inn i vinterferie, høstferien osv?

Og igjen, tusen takk for alle svar. Settes veldig stor pris på ☺️

Som lærer har du forlenget arbeidsuke, du får betalt for å jobbe 43,5 t/uke i skoleåret. Det er derfor du avspaserer i skoleferiene.

Anonymkode: 9f946...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, miss93 skrev:

Tusen takk for svar AnonymBruker. 

Men hvis man møter opp tidligere og drar senere, regnes deg som avspasering? Eller blir det bakt inn i vinterferie, høstferien osv?

Og igjen, tusen takk for alle svar. Settes veldig stor pris på ☺️

Det er snakk om ubunden tid, som du kan ta hjemme. Men noen velger å heller møte opp tidlig på jobb for å ta den der. 

Anonymkode: c833d...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke noe ekstra avspasering med mindre du tar en vikartime. Om du sitter og retter prøver til kl 18 en dag gjør du det noen timer "gratis". 

Anonymkode: c833d...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2017 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Som lærer har du forlenget arbeidsuke, du får betalt for å jobbe 43,5 t/uke i skoleåret. Det er derfor du avspaserer i skoleferiene.

Anonymkode: 9f946...f87

Aha. Skjønner. Takk for svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men føler dere at så mye arbeid i hverdagen ikke er verdt "feriene" man får?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blir lærer pga feriene, så tror jeg kanskje man føler det. Selv ble jeg lærer fordi jeg alltid har drømt om å bli det. Elsker å jobbe med barn og se de utvikle seg og mestre, digger fagene mine, og synes det er fantastisk med en arbeidsdag der hva som helst kan skje og ingen dager er like. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag. Det er det som er grunnen til at jeg er lærer. Ikke juni, juli og august :P 

8 minutter siden, miss93 skrev:

Men føler dere at så mye arbeid i hverdagen ikke er verdt "feriene" man får?

 

 

Anonymkode: 183a0...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man blir lærer pga feriene, så tror jeg kanskje man føler det. Selv ble jeg lærer fordi jeg alltid har drømt om å bli det. Elsker å jobbe med barn og se de utvikle seg og mestre, digger fagene mine, og synes det er fantastisk med en arbeidsdag der hva som helst kan skje og ingen dager er like. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag. Det er det som er grunnen til at jeg er lærer. Ikke juni, juli og august :P 

 

Anonymkode: 183a0...ea4

Skjønner. Var absolutt ikke sånn ment, men med tanke på hvor mye dere jobber ifht andre, så lurer jeg på om dere får "ladet batteriene" i sommerferien og evt andre ferier her og der. 

 

Men du hørtes veldig engasjert ut og det liker jeg 😃 Er du nyutdannet eller jobbet en del år? Kan du dele noe erfaring? Hva syntes du kan være slitsomt med din hverdag? Er det noen ting du ville ha endret med arbeidsdagen din som du ikke liker så godt nå (feks at du blir belastet med rapporter osv)?

 

takk for svar ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miss93 skrev:

Skjønner. Var absolutt ikke sånn ment, men med tanke på hvor mye dere jobber ifht andre, så lurer jeg på om dere får "ladet batteriene" i sommerferien og evt andre ferier her og der. 

 

Men du hørtes veldig engasjert ut og det liker jeg 😃 Er du nyutdannet eller jobbet en del år? Kan du dele noe erfaring? Hva syntes du kan være slitsomt med din hverdag? Er det noen ting du ville ha endret med arbeidsdagen din som du ikke liker så godt nå (feks at du blir belastet med rapporter osv)?

 

takk for svar ☺️

Jeg som skrev første svaret i tråden her og, så der ser du en del av hverdagen og utfordringene. Har jobbet i 7 år, og ser på meg selv som fersk :P

 En av hovedgrunnenene til at jeg trives så godt har vært menneskene på teamet mitt. Har alltid havnet på team med mennesker jeg trives med og samarbeider godt med. Første året mitt havnet jeg på et team de tok kjempegodt i mot meg og alltid hadde tid til å hjelpe meg som ny, og vi så på elevene på trinnet som "våre"og og ikke mine/dine. Det var gull verdt, og absolutt noe jeg har tatt med meg videre når jeg igjen blir satt til å jobbe med de som er helt ferske :) (var ei annen ny det året og som havnet på et team hvor lærerne kun tenkte på seg selv og sine elever istedenfor å samarbeide. Hun ble ikke lenge...). 

Anonymkode: 183a0...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 28. juli 2017 den 20.59, AnonymBruker skrev:

Jeg som skrev første svaret i tråden her og, så der ser du en del av hverdagen og utfordringene. Har jobbet i 7 år, og ser på meg selv som fersk :P

 En av hovedgrunnenene til at jeg trives så godt har vært menneskene på teamet mitt. Har alltid havnet på team med mennesker jeg trives med og samarbeider godt med. Første året mitt havnet jeg på et team de tok kjempegodt i mot meg og alltid hadde tid til å hjelpe meg som ny, og vi så på elevene på trinnet som "våre"og og ikke mine/dine. Det var gull verdt, og absolutt noe jeg har tatt med meg videre når jeg igjen blir satt til å jobbe med de som er helt ferske :) (var ei annen ny det året og som havnet på et team hvor lærerne kun tenkte på seg selv og sine elever istedenfor å samarbeide. Hun ble ikke lenge...). 

Anonymkode: 183a0...ea4

Skjønner :) Blir det mye rapportskriving i hverdagen, eller er det kun halvårs- og helårsrapporter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miss93 skrev:

Skjønner :) Blir det mye rapportskriving i hverdagen, eller er det kun halvårs- og helårsrapporter?

Umulig og svare på, kommer helt an på elever og organisering på skolen. Men har man en krevende klasse så hauger pedagogiske rapporter og barnevernsrapporter seg fort opp. Og plutselig skal man sitte å lage ioper også. 

Og så kan du havne i klasser hvor du knapt møter en rapport. 

Ellers har skolen (kommunen)jeg jobber på lagt seg på et minimum av skriftlig dokumentasjon. Vi gjør det som er lovpålagt (iop + helårsrapport av ioper) samt samarbeid med andre instanser (pedagogisk rapport, bvt rapport etc.) ellers har vi ikke fastsatte skriftlige rapporter av elevene hvert halvår. Men vi er uansett pålagt å vurdere elevene. Dette gjøres da løpende i timen, ved elevsamtaler og ved utviklingssamtaler. 

 

Hvordan dette gjøres varierer stort (!) fra kommune til kommune. 

Anonymkode: 183a0...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...