Gå til innhold

Burde man få velge om man skal bli pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Solstråletårer
3 minutter siden, herremann skrev:

Du VET at kondom ikke er 100% sikkert. Akter ikke sterilisere meg før jeg har fått mine planlagte barn.

Kameraten min hadde en pulevenn som han også "deita". Ho fikk følelset, han ikke. Derfor gikk ho av pilla bak ryggen hans og ble gravid. Selv legen anbefalte ho å ikke gjennomføre svangerskapet grunnet en diagnose ho hadde, men ho tenkte bare på seg selv. De prøvde å være sammen noen mnd etter dattera ble født, men det fungerte ikke. Så nå må dattera vokse opp med separerte foreldre som bor i forskjellige byer.

 

Som jeg skrev under så tviler jeg på at p piller for menn blir sikker 100 % for det er ikke p piller for damer . tror 98 % viss de tas rett .( som sykdom eller medikameter som mot virker p piller)og at jeg glemte sølibat. 

Endret av Solstråletårer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes menn burde ha mulighet til å fraskrive seg juridisk farskap. Dette med at "du ikke trenger å ha sex om du ikke vil bli far" er et håpløst argument. Man kunne like godt brukt det samme argument mot abortloven - kvinner som ikke vil bli mor, burde ikke ha sex. Men nå anerkjenner vi faktisk at mennesker har sex uten det formål å reprodusere seg, og både menn og kvinner gjør dette. Abortloven (samt angrepillen) gjør at kvinner kan ha sex og fortsatt avstå fra å bli mor. Muligheten til å fraskrive seg juridisk farskap gir en slags ekvivalent til kvinners rettigheter - ikke en perfekt en, en en nærmere en. 

Når det gjelder kvinner som "ikke er sikre på om de ville klart abort" - fortell det til mennene dere dater, og innrett sexlivet deretter. Det første alternativet er selvsagt å ikke ha sex med menn som ikke vil bli far, dvs. i et monogamt forhold eller helst, ekteskap.

Alternativ to er å faktisk bruke prevensjon, og ta det alvorlig. Det finnes et utall prevensjonsmuligheter i disse dager. Da jeg debuterte seksuelt gikk jeg på P-ring OG brukte kondom. I voksen alder har jeg brukt kondom OG kobberspiral. Vil du ikke bli gravid, så blir du faktisk ikke det. 

Endret av Marie90
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, etisk sett kan man godt si det er verre å ta livet av et barn enn å forlate det, men jeg tenker at to gale ikke gir en rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Hvis en mann ikke ønsker barn,så ja,la han slippe både samvær og bidrag! Men hva forklarer en barnet den dagen det spør etter faren sin? 

Tror (og håper,ikke minst)at disse menn er i veldig fåtall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør en mann selv få velge om han vil bli pappa, og det gjør han jo også, voldtakt av menn er jo ikke så utbredt.

Mannen kan selv velge å ha sex og han kan velge å bruke kondom :) det er altså helt frivillig å bli far :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har valget idag om de vil befrukte en dame. Damen har både valget om hun vil la seg befrukte, og om hun vil beholde befruktet foster. Det siste er ikke mulig for menn uten inngripen i annens kropp. Så menn får benytte seg av/ finne flere muligheter for å ikke befrukte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå er det slik at kvinnen velger om hun skal beholde barnet eller ikke. Mannen har ikke noe å si. Det kan være at han ønsker et barn over alt, og hun ikke vil ha det, og dermed tar abort. Eller kanskje det siste han vil ha er et barn, men hun velger å beholde barnet, og han er pappa selv om han ikke vil. Om han ikke er til stede for barnet sitt, må han likevel betale bidrag. Er det rettferdig? Det er med andre ord valgfritt å bli mamma, men ikke pappa.

Men jeg tenker også. Kvinnen bærer barnet i magen sin i 9 mnd. Hun må ofre mye for at barnet skal vokse på en trygg måte i magen hennes. Det er hennes kropp som må gå gjennom svangerskap og fødsel, ikke mannens kropp. Jeg selv vet ikke om jeg noen gang ville klart å ta abort. Jeg tror kvinner har sterkere følelser ovenfor dette embryoet enn mange menn, og det er jo de som kjenner det i magen sin, ikke mannen.

Burde menn ha mer rettigheter når det kommer til dette? Ikke nødvendigvis at de skal kunne velge om kvinnen beholder barnet eller ei... Etter min mening er det bare en kvinne som kan ta det valget. Men de burde kanskje få valget om de vil bli pappa, slik vi kan velge om vi vil bli mamma. Og med det at de verken trenger å ha et forhold til barnet eller betale bidrag. Jeg tenker bare høyt her, for har man sex så kan dama bli gravid og sånn er det, og ordentlige folk vil jo etter min mening ønske å hjelpe hun med dette både økonomisk og ellers.

Anonymkode: 24c4a...2ed

Ja du kan fritt velge om du vil pule eller ei. Det innebærer nemlig alltid en risiko, og den må man være mann nok til å ta. 

Anonymkode: b527d...d7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med juridisk abort er at det er et uskyldig barn involvert. Hva skjer dersom et par allerede har flere barn sammen og far ikke ønsker det yngste? Skal man da ha helsøsken som har samvær med en far som nekter å anerkjenne det yngste? Skal man ha angrefrist på noen måte, hva skjer om en ung mann sier fra seg barnet og så angrer? Jeg ville nok blitt svært sint dersom min sønn gjorde et slikt valg og dermed også nektet oss som familie å bli kjent med barnet. 

 

Anonymkode: fea43...403

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er drita lei av denne forbanna sutringen til idiot-menn som mener de aller helst skal få være jævla kvinneovergripere og tvinge i kvinner abortpiller eller noe dersom de ikke ønsker et barn. Det er ingen kvinner i hele verden som "tvinger menn til å bli far": men menn over hele verden som velger å ha sex. Om de er moden nok til å sex, må de faen meg klare ta ansvar for konsekvensene også. Menn fremstår som fullstendig patetisk i vår tid og er så fjernt fra et mannsbilde som fortjener respekt som det er mulig å komme. 

Dere menn som mener deres vilje skal settes høyere enn kvinner og barn: se til helvete til å ta dere sammen! Herregud altså..er det mulig å være så forbanna skjørt i hodet. 

Så steriliser dere, la være å ha sex, men faen slutt å sutre for at dere ikke får være overgripere!

Anonymkode: 595cd...933

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye som er problematisk med dette. Skal resten av samfunnet dekke bidrag fra NAV til mor fordi far ikke ønsker å betale? Skal et uskyldig barn bli fratatt kontakt med halve sin familie og arverett? 

Anonymkode: fea43...403

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mye som er problematisk med dette. Skal resten av samfunnet dekke bidrag fra NAV til mor fordi far ikke ønsker å betale? Skal et uskyldig barn bli fratatt kontakt med halve sin familie og arverett? 

Anonymkode: fea43...403

Enkelte mener visst at voksne menn sine rettigheter er viktigere enn barns rettigheter

Anonymkode: 0aa14...3bb

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar alle som stemmer nei til at fedre har et valg også er abortmotstandere. Ettersom hvis du ikke vil ha barn så får du leve i sølibat som det proklameres så høyt og tydelig her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, herremann skrev:

Jeg antar alle som stemmer nei til at fedre har et valg også er abortmotstandere. Ettersom hvis du ikke vil ha barn så får du leve i sølibat som det proklameres så høyt og tydelig her.

Nei, jeg er ikke abortmotstander. Men det er en ting å gjøre et medisinsk inngrep på egen kropp og å kreve at andre får det utført mot sin vilje. 

Alle voksne oppegående mennesker vet at man risikerer graviditet dersom man har sex. Det finnes ingen prevensjonsmetoder som er 100% sikre, men man er nokså godt beskyttet dersom man kombinerer hormonprevensjon med kondom. Er ikke det nok får man nesten holde seg til seksuelle aktiviteter som ikke medfører graviditet. 

Anonymkode: fea43...403

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en mann ikke ønsker barn, må han la være å ha sex. Det er alltid en risiko for graviditet, både med kondom og p-piller og andre prevansjonsmidler. 

Anonymkode: e3c7f...dbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Da hadde det ikke blitt mye unger. Jeg har aldri møtt en mann som vil bli pappa før han faktisk møtte barnet. Bare i min omgangskrets og familie vil vel da tilsvare rundt 100 aborter. Heldigvis fikk de leve og bli en del av befolkningen de og! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, førstedamen skrev:

Da hadde det ikke blitt mye unger. Jeg har aldri møtt en mann som vil bli pappa før han faktisk møtte barnet. Bare i min omgangskrets og familie vil vel da tilsvare rundt 100 aborter. Heldigvis fikk de leve og bli en del av befolkningen de og! 

Min mann ønsker å pappa. Han var selv med på å ta valget om å slutte på prevensjon.  

Da han så de to strekene ble han kjempe glad.

Så hele slekten din er resultat av ulykker??  Det er jo svært lite sannsynlig med så mange ulykker synes du ikke? :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest førstedamen
Akkurat nå, Ruccula skrev:

Min mann ønsker å pappa. Han var selv med på å ta valget om å slutte på prevensjon.  

Da han så de to strekene ble han kjempe glad.

Så hele slekten din er resultat av ulykker??  Det er jo svært lite sannsynlig med så mange ulykker synes du ikke? :)

Ja alle bortsett fra min tante da. Men jeg har aldri møtt en mann som står for at han ville bli pappa. Ikke engang når de skal bli det. Og det heter vel ikke ulykker lengre?  Isåfall er alle i barnehagen jeg jobber i resultat av ulykker, bortsett fra to gutter (søsken) som er kommet til verden ved ivf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det samme som sist vi diskuterte dette:

Det handler ikke om rettigheten til mannen eller kvinnen,eller at det skal være rettferdig. 
Det er barnet som har rett på å ha en far, med alt det innebærer av omsorg og økonomi. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kalevala skrev:

Det handler ikke om rettigheten til mannen eller kvinnen,eller at det skal være rettferdig. 
Det er barnet som har rett på å ha en far, med alt det innebærer av omsorg og økonomi. 

Helt enig. Jeg synes det er for mye mas om fars eller mors ønsker eller rettigheter og for lite prat om barnet, som tross alt er det viktigste her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...