Gå til innhold

Burde man få velge om man skal bli pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå er det slik at kvinnen velger om hun skal beholde barnet eller ikke. Mannen har ikke noe å si. Det kan være at han ønsker et barn over alt, og hun ikke vil ha det, og dermed tar abort. Eller kanskje det siste han vil ha er et barn, men hun velger å beholde barnet, og han er pappa selv om han ikke vil. Om han ikke er til stede for barnet sitt, må han likevel betale bidrag. Er det rettferdig? Det er med andre ord valgfritt å bli mamma, men ikke pappa.

Men jeg tenker også. Kvinnen bærer barnet i magen sin i 9 mnd. Hun må ofre mye for at barnet skal vokse på en trygg måte i magen hennes. Det er hennes kropp som må gå gjennom svangerskap og fødsel, ikke mannens kropp. Jeg selv vet ikke om jeg noen gang ville klart å ta abort. Jeg tror kvinner har sterkere følelser ovenfor dette embryoet enn mange menn, og det er jo de som kjenner det i magen sin, ikke mannen.

Burde menn ha mer rettigheter når det kommer til dette? Ikke nødvendigvis at de skal kunne velge om kvinnen beholder barnet eller ei... Etter min mening er det bare en kvinne som kan ta det valget. Men de burde kanskje få valget om de vil bli pappa, slik vi kan velge om vi vil bli mamma. Og med det at de verken trenger å ha et forhold til barnet eller betale bidrag. Jeg tenker bare høyt her, for har man sex så kan dama bli gravid og sånn er det, og ordentlige folk vil jo etter min mening ønske å hjelpe hun med dette både økonomisk og ellers.

Anonymkode: 24c4a...2ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener ja, men majoriteten av KG (kvinner) mener nei.

Er heldigvis ikke lenge til de mannlige p-pillene blir lansert.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om en kvinne vil ha barn er det mannens oppgave å gi henne det barnet.

Anonymkode: 5c343...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få gjort det "rettferdig", ettersom kvinnen bærer barnet. 

Jeg synes at dersom en mann har tatt alle forholdsregler (brukt prevensjon, ikke stolt på at hun bruker prevensjon), og virkelig ikke ønsker barn, så burde han få lov til å fraskrive seg farskapet og alt som medfølger økonomisk. Det forandrer jo ikke at han faktisk er far, sånn biologisk, men man kan ikke tvinge kvinner til å ta abort heller. Menn bør være forsiktige med å stole på at kvinner bruker prevensjon.

Anonymkode: 22664...bee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du spør om er juridisk abort. Det er i det store og det hele damen(e) og staten som taper på dette isåfall. ..oog barnet da selvfølgelig. Vi får se hvor langt vi er kommet om, tja, 40-50 år.

 

Anonymkode: 0c220...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråletårer
19 minutter siden, herremann skrev:

Jeg mener ja, men majoriteten av KG (kvinner) mener nei.

Er heldigvis ikke lenge til de mannlige p-pillene blir lansert.

Har du hørt om kondom og sterilisering.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er valgfritt å ikke bli pappa slutt å ha sex. 

Anonymkode: 8b2da...555

Nettopp. Det er valgfritt pr idag.

Ingen som ikke er rede til å ta seg av et barn bør ha sex. Så enkelt er det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Solstråletårer skrev:

Har du hørt om kondom og sterilisering.?

Kondom er langt fra sikkert. Eneste sikre er å avstå fra sex.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger jo om man vil bli far eller ikke. Man velger om manvil ha sex eller ikke, da har man tatt valget. Alle vet at sex kan føre til barn. Er det helt krise å fåbsrn, så avstå fra sex.

Anonymkode: fd3c7...6bd

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at kvinnen selv velger om hun tar abort eller ikke, men at mannen skal få velge om han ønsker å ta del i barnets liv og om han ønsker å betale bidrag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
8 minutter siden, Simbyxor skrev:

Kondom er langt fra sikkert. Eneste sikre er å avstå fra sex.

Vel typen håpet på mannlige p piller . Som jeg tviler på er så sikkert.  Skulle skrevet sølibat også ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Solstråletårer skrev:

Vel typen håpet på mannlige p piller . Som jeg tviler på er så sikkert.  Skulle skrevet sølibat også ja 

Mhm. Det vil alltid være en sjanse for unnfangelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo muligheten til å velge allerede.

Anonymkode: af3d4...be7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Faen heller mannfolk! Skjerp dere!! Vil dere ikke bli far så slutt med sex, menn kan heldigvis aldri tvinge en kvinne til å ta abort. Svin!

Anonymkode: 9cdf0...7fa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder graviditet og spedbarn mener jeg mødrene og barna er mye mer tilknyttet hverandre. Abort er en stor påkjenning, og derfor mener jeg loven bør være som den er.

 

Jeg er også for juridisk abort. På en måte. Det er bedre å bryte alle bånd til barnets far slik at begge foreldrene står frie til å fortsette livet sitt. Da hindrer man også de fedrene spm vandrer inn og ut av barnets liv akuratt som det passer dem. Juridisk abort bør skje før barnet er født og vel så det, slik at mor vet hva som gjelder.

Problemene slik jeg ser det er:

- Hva om barnet vil ha kontakt med far? Det er far som har tatt "abort", så her kan ikke mor gjøre noe.

- Hva om far angrer når han ser sitt eget kjøtt og blod i levende live?

- Hva om far ikke får vite om graviditeten innen tidsfristen som er satt for juridisk abort?

 

Jeg ønsker juridisk abort, men har store problemer med å se hvordan det skal fungere i praksis.

 

 

Anonymkode: a291f...d3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har rettigheter og valg, men å skulle innskrenke barns rettigheter fordi voksne menn ikke klarer å ta gode valg på forhånd er svært uheldig for barna

Anonymkode: 0aa14...3bb

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Solstråletårer skrev:

Har du hørt om kondom og sterilisering.?

Du VET at kondom ikke er 100% sikkert. Akter ikke sterilisere meg før jeg har fått mine planlagte barn.

Kameraten min hadde en pulevenn som han også "deita". Ho fikk følelset, han ikke. Derfor gikk ho av pilla bak ryggen hans og ble gravid. Selv legen anbefalte ho å ikke gjennomføre svangerskapet grunnet en diagnose ho hadde, men ho tenkte bare på seg selv. De prøvde å være sammen noen mnd etter dattera ble født, men det fungerte ikke. Så nå må dattera vokse opp med separerte foreldre som bor i forskjellige byer.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...