Gå til innhold

Bloggerspråk


abanabi

Anbefalte innlegg

God kveld godtfolk

Dette er kanskje litt off topic sånn rampelysmessig men:

Jeg stusser litt over en vending som ofte dukker opp på ulike blogger, nemlig "blir å" - typ "jeg tror ikkje jeg blir å delta på neste kurs."

I mitt hode høres dette så rart ut. Først tenkte jeg at dette hører til dialekter som kommer fra nord norge, men jeg ser at både mammatilmichelle og sraad skriver "blir å". Har søringene adoptert Sophie Elise sin dialekt inn i skriftspråket sitt, eller er det en vending som blir brukt over alt? 

Jeg tror nok ikkje jeg blir å slappe av før jeg får svar 😊

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er vanlig å SI "blir å" i flere dialekter, men det ser feil ut når det skrives....

En annen ting jeg ser ofte i blogger: "Det er ingen hemmelighet at......." 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cookie123 skrev:

Tror det er vanlig å SI "blir å" i flere dialekter, men det ser feil ut når det skrives....

En annen ting jeg ser ofte i blogger: "Det er ingen hemmelighet at......." 

Eller "jeg skal/kan ærlig innrømme..." :fnise:

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite irritasjonsmoment for meg er at "alle" bloggere har engelsk overskrift på innleggene sine.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller når de starter setningen med "Åltså"

Åltså, denne bla bla bla

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Så mange har spurt meg om denne (insert drittprodukt)". 

"Bildedryss", styggeste ordet jeg vet. 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frus3rtSjokkiz

jeg trodde akkurat det var dialekt? :)

ellers er det meste som inngår i bloggerspråk irriterende. Spesielt når de kaller leserne sine søte og skjønne. det blir så ekkelt og falskt og smiskete. De vet jo ikke hvem alle som leser bloggene er så hvordan vet de liksom hva de kan betegnes som? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hippyskippy skrev:

"Så mange har spurt meg om denne (insert drittprodukt)". 

"Bildedryss", styggeste ordet jeg vet. 

Haha 😂 Enig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frus3rtSjokkiz skrev:

jeg trodde akkurat det var dialekt? :)

ellers er det meste som inngår i bloggerspråk irriterende. Spesielt når de kaller leserne sine søte og skjønne. det blir så ekkelt og falskt og smiskete. De vet jo ikke hvem alle som leser bloggene er så hvordan vet de liksom hva de kan betegnes som? 

Det er nok helt sikkert dialekt ja, men mer nord i fra trodde jeg. Kan bare ikke huske at jeg har hørt folk fra sørlandet si "blir å" (men jeg er virkelig ikke ekspert på området, så meget mulig at jeg er totalt på bærtur. ((Har skjedd før, for å si det sånn, som Sraad ville "sagt")) så jeg stusser alltid når jeg ser at bloggere som ikke er nordfra skriver det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Sjekk disse coole solbrillene her" eller "det er jo verdens cooleste restaurant".. HVA FAEN?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justcurious

"Takk snillinger" "søte du"

Akkurat nå, Shneppi skrev:

"Sjekk disse coole solbrillene her" eller "det er jo verdens cooleste restaurant".. HVA FAEN?

Hahaha :nori: for en morsom tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hahaha, morsom tråd :fnise: Her er det gjerne #tb #tbt, blir jo vill gjetning i hva det egentlig betyr hvis du ikke har sett det bilde før :fnise: Også #fb! Facebook tenker jeg da :laugh:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, justcurious skrev:

Solkysset hud. Jeg HATER det ordet

Helt enig! Høres ekkelt ut!

En annen ting som irriterer meg grenseløst gjelder forsåvidt ikke bare bloggerne, men også de som skriver i kommentarfeltet. Nemlig når folk ikke vet forskjell på hun og henne, og de og dem.  Han kysset "hun", jeg traff "de" osv. Det høres ut som om de er 14 år hele gjengen!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...