Gå til innhold

Håndvasking av BH-er


Stillhet

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid pleid å vaske BH-ene mine sammen resten av klærne. Riktignok i en vaskepose, men aldri separat. Nå tenker jeg at jeg kanskje burde ta litt bedre vare på undertøyet mitt, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal håndvaske dem for å få dem helt rene. Er det noen her som kan gi noen tips? Type hva slags vaskemiddel, hvor lenge de skal ligge i bløt, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler en mellomting: Vaskepose og håndvaskprogram i vaskemaskinen, med Milo e.l. :) Mye mer skånsomt enn å vaske sammen med annen vask, og nesten like lettvint. 

Anonymkode: 44d5d...89d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler en mellomting: Vaskepose og håndvaskprogram i vaskemaskinen, med Milo e.l. :) Mye mer skånsomt enn å vaske sammen med annen vask, og nesten like lettvint. 

Anonymkode: 44d5d...89d

Enig! Det er det jeg også gjør med mine bher! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler en mellomting: Vaskepose og håndvaskprogram i vaskemaskinen, med Milo e.l. :) Mye mer skånsomt enn å vaske sammen med annen vask, og nesten like lettvint. 

Anonymkode: 44d5d...89d

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere pleid å vaske BHene for hånd, men har sluttet med det. Nå maskinvasker jeg i vaskepose på 15 minutters kortprogram med 30 grader og laveste sentrifugehastighet. BHene blir mye finere av å vaskes i maskin. Så lenge jeg bare vasket for hånd, ble de fort grå og matte i stoffet. Med en skånsom maskinvask holder de seg fine mye lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Perelandra skrev:

Jeg har tidligere pleid å vaske BHene for hånd, men har sluttet med det. Nå maskinvasker jeg i vaskepose på 15 minutters kortprogram med 30 grader og laveste sentrifugehastighet. BHene blir mye finere av å vaskes i maskin. Så lenge jeg bare vasket for hånd, ble de fort grå og matte i stoffet. Med en skånsom maskinvask holder de seg fine mye lengre.

Jeg er egentlig litt lettet nå. Om de til og med holder seg bedre uten håndvaskingen, er jo det veldig bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Stillhet skrev:

Jeg har alltid pleid å vaske BH-ene mine sammen resten av klærne. Riktignok i en vaskepose, men aldri separat. Nå tenker jeg at jeg kanskje burde ta litt bedre vare på undertøyet mitt, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal håndvaske dem for å få dem helt rene. Er det noen her som kan gi noen tips? Type hva slags vaskemiddel, hvor lenge de skal ligge i bløt, osv. 

Håndvasker momtrent aldri bher. Men jeg vasker dem alene og på hurtigprogram i vaskemaskinen. Samler sammen 3 eller flere og vasker med enten Milo eller biotex for maskin (grønn pakke). Når en bytter undertøy hver dag, så blir ikke undertøyet skittent og trenger så voldsom vask. 

Anonymkode: 8e444...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stillhet skrev:

Jeg er egentlig litt lettet nå. Om de til og med holder seg bedre uten håndvaskingen, er jo det veldig bra!

Ja, det er i alle fall min erfaring at de holder seg fine lenge når jeg vasker i maskin. Tidligere når jeg kun vasket for hånd var det som om de etter hvert fikk et belegg og ble matte i stoffet. Jeg tenkte ikke så mye på det tidligere, trodde bare det skulle være slik. En dag jeg var lat og ikke gadd å håndvaske BHene, ble jeg overrasket over hvor mye finere og blankere de ble av maskinvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du med dem, som gjør dem så møkkete at det blir en utfordring å få dem rene :o ? 

Legg dem i en bøtte med vann etter vaskeanvisning. 30-40 grader, som oftest. Ha milo i vannet, la ligge i 20 min. Rør rundt og gnukk litt, skyll gjennom mange ganger til vannet er klart. Ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og jeg vasker mine på 60 grader sammen med annet undertøy. I vaskepose selvsagt. De blir også tørketromlet. Har ikke problemer med at de blir stygge. Dette er hverdagsbehå'er vel og merke. Ikke sånne "silke" greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Simbyxor skrev:

Hva gjør du med dem, som gjør dem så møkkete at det blir en utfordring å få dem rene :o ? 

 

De blir kanskje ikke så møkkete, men jeg svetter lett og er redd det kan bli en sur lukt i stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å ikke bruke for varmt vann, selv om en vasker for hånd! Maks 40, helst kaldere! Elastikken blir skadet av varme. Ellers mister du ofte reklamasjonsrett om du har vasket i maskin, siden det for de fleste BH-er strider med vaskeinstruksjonen (finnes unntak som Marlies Dekkers). 

Når BH-en er ny vasker jeg for hånd, og når den begynner å bli litt slitt, og jeg uansett ikke vil reklamere, tar med i maskin, håndvask med vaskemiddel, men minst mulig bevegelse. Bruker vaskepose. (Vaskepose er egentlig mest for å beskytte maskinen og annet tøy, ettersom BH-spiler på avveie kan gjøre mye skade! )

Anonymkode: b8265...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Stillhet skrev:

De blir kanskje ikke så møkkete, men jeg svetter lett og er redd det kan bli en sur lukt i stoffet.

Det fikser milo

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.7.2017 den 20.54, Simbyxor skrev:

Hva gjør du med dem, som gjør dem så møkkete at det blir en utfordring å få dem rene :o ? 

Legg dem i en bøtte med vann etter vaskeanvisning. 30-40 grader, som oftest. Ha milo i vannet, la ligge i 20 min. Rør rundt og gnukk litt, skyll gjennom mange ganger til vannet er klart. Ferdig.

Jeg vasker mine på akkurat samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 9.7.2017 den 13.41, Perelandra skrev:

Jeg har tidligere pleid å vaske BHene for hånd, men har sluttet med det. Nå maskinvasker jeg i vaskepose på 15 minutters kortprogram med 30 grader og laveste sentrifugehastighet. BHene blir mye finere av å vaskes i maskin. Så lenge jeg bare vasket for hånd, ble de fort grå og matte i stoffet. Med en skånsom maskinvask holder de seg fine mye lengre.

Oh my. Sammenliknet med dette tar jeg virkelig ikke vare på undertøyet mitt :P Jeg slenger BHene i vaskepose og inn i maskina på 60 grader med maks omdreininger sammen med annet som vaskes på 60 haha. Det er BHer fra HM og Cubus, og de har tålt denne behandlinga i årevis før de må byttes ut. Men klart, har man andre merker og litt mer verdifulle plagg, er det kanskje greit å være LITT mer forsiktig enn meg (uten at jeg vet hva du har) :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Snikk skrev:

Men klart, har man andre merker og litt mer verdifulle plagg, er det kanskje greit å være LITT mer forsiktig enn meg (uten at jeg vet hva du har) :P 

Mine BHer koster gjerne fra 500 og oppover, hvis de ikke er kjøpt på salg da. Naturen har dessverre gitt meg en ukurant størrelse som ikke finnes i kjedebutikkene. Siden BHene mine et såpass dyre, prøver jeg også å ta godt vare på dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...