Gå til innhold

En av åtte nordmenn tror ikke på evolusjonslæren.


Gjest The Architect

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, Edmond Dantès skrev:

Så da kan vi si at en av åtte nordmenn ikke er nevneverdige intelligente.

Det kan vi, og da er vi minst like trangsynte som kreasjonistene vi fordømmer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Edmond Dantès skrev:

Antyder at dette kom i lys av Erdogans hysteri. Det skremmende er forøvrig at smarte mennesker kan tro så mye tull. Er det konspirasjonsteori- Alex Jones som blir tatt på ordet, tro? Eller den tidsalder der folk skriker falske nyheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften sier:

"En av åtte nordmenn tror ikke på evolusjonslæren. Angrepene på vitenskapen må bekjempes."

Lenger nede i artikkelen ser vi en litt annen fremstilling:

"Kreasjonisme brer om seg også i Norge. Så mange som seksten prosent, nesten hver åttende nordmann, avviser evolusjonslæren eller trekker den i tvil. " 

Jeg tror heller angrepene på trosfrihet, også når det kommer til vitenskaplige teorier, må bekjempes. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror andelen som ikke tror på menneskeskapt global oppvarming også er høy.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Edmond Dantès skrev:

Om det ikke finnes evidens for Et, hvorfor skal en da tro på den? 

Din uhøflig debatt teknikk er ikke bygget på intelligent resonering.

Endret av debatant
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Edmond Dantès skrev:

Fundamentalister (eller kreasjonister, for den saks skyld) er ikke nødvendigvis mindre intelligente enn folk flest; tvert om har de fleste fundamentalister gode og resonerende argumenter for sitt trossystem. De bruker gjerne mye tid på studere de hellige skriftene, og avdekke "feil' ved evolusjonsteorien. Dette er, etter min egen observasjon, ikke tilfellet for folk flest - som aksepterer evolusjonsteorien som sann uten å reflektere noe over det.

På den annen side kan kreasjonister klandres ved at de ikke aksepterer empirisk kunnskap. Det kan nemlig virke som om fundamentalister ikke helt vet hvordan moderne vitenskaplige metoder fungerer, eller ikke stoler på disse metodene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Architect
4 timer siden, debatant skrev:

Om det ikke finnes evidens for Et, hvorfor skal en da trenger på den? 

Din uhøflig debatt teknikk er ikke bygget på intelligent resonering.

Det finnes det at du ignorere bevisene og later som de ikke finnes. Forandrer ikke det faktum at de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Edmond Dantès skrev:

Det finnes det at du ignorere bevisene og later som de ikke finnes. Forandrer ikke det faktum at de finnes.

:vetikke: hva som er beviser kommer an på øyet som ser. Mange (evolusjons-)teorier er tilbakevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Architect
Akkurat nå, Simbyxor skrev:

:vetikke: hva som er beviser kommer an på øyet som ser. Mange (evolusjons-)teorier er tilbakevist.

Ja gravitasjon er også bare en teori. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Daniel123 skrev:

Fundamentalister (eller kreasjonister, for den saks skyld) er ikke nødvendigvis mindre intelligente enn folk flest; tvert om har de fleste fundamentalister gode og resonerende argumenter for sitt trossystem. De bruker gjerne mye tid på studere de hellige skriftene, og avdekke "feil' ved evolusjonsteorien. Dette er, etter min egen observasjon, ikke tilfellet for folk flest - som aksepterer evolusjonsteorien som sann uten å reflektere noe over det.

På den annen side kan kreasjonister klandres ved at de ikke aksepterer empirisk kunnskap. Det kan nemlig virke som om fundamentalister ikke helt vet hvordan moderne vitenskaplige metoder fungerer, eller ikke stoler på disse metodene.

Å bruke en mannsskrevet bok hvor mange tekster ble utelatt og på en tid hvor det ikke foregikk noen form for faktasjekk(mye av det som står i bibelen er vist til å være feil/mangelfullt), er slett ikke noe bedre enn å ta enteori for god fisk uten å sette seg videre inn i den. 

Anonymkode: ca00c...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Edmond Dantès skrev:

Det finnes det at du ignorere bevisene og later som de ikke finnes. Forandrer ikke det faktum at de finnes.

hvilket bevis sikter du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Architect
3 minutter siden, debatant skrev:

hvilket bevis sikter du til?

Dette spørsmålet har du allerede fått svar på. Men du velger og ignorere svarene du får.

 

Jeg gidder ikke kaste bort tiden på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Edmond Dantès skrev:

Dette spørsmålet har du allerede fått svar på. Men du velger og ignorere svarene du får.

 

Jeg gidder ikke kaste bort tiden på deg.

nei det er de ikke, lurt av deg å ikke eksponere dine løgner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så viktig da? Om folk tror på det elleR ikke, er vel ganske ubetydelig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Architect
3 minutter siden, debatant skrev:

nei det er de ikke, lurt av deg å ikke eksponere dine løgner.

Eneste løgner her er deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Edmond Dantès skrev:

Eneste løgner her er deg.

 

Så hva er beviset ditt for evolusjon? Jeg har ikke sett noen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
10 timer siden, Edmond Dantès skrev:

1 av 5 millioner bruker tiden sin på å å lage en tråd og sutre over dette på kvinneguiden.

Da kan vi konstatere denne ene burde få seg en hobby som ikke innvovlerer sutring.

11 minutter siden, Edmond Dantès skrev:

Jeg gidder ikke kaste bort tiden på deg.

Really.. Sa du " kaste bort tiden":fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Architect
Akkurat nå, Froning skrev:

1 av 5 millioner bruker tiden sin på å å lage en tråd og sutre over dette på kvinneguiden.

Da kan vi konstatere denne ene burde få seg en hobby som ikke innvovlerer sutring.

Really.. Sa du " kaste bort tiden":fnise:

Nei jeg skrev det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, debatant skrev:

Så hva er beviset ditt for evolusjon? Jeg har ikke sett noen......

Du er vel en av de som tror jorden er flat også? Gravitasjonskraften er tull? Tyngdekraften? Vitenskap er svada og Bibelen er fasit?  Halleluja. Du burde flytte til Saudi-Arabia - religion foran alt! 

Anonymkode: 332bd...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...