Gå til innhold

Noen med peiling på etnisitet? (Bilde)


zavanna

Anbefalte innlegg

Fant et bilde av tipp-oldemoren min og reagerte på at hun ikke ser etnisk norsk ut. Bestemor kunne bekrefte at hun hadde mørk hud, sorte øyne og hår, men hun kunne ikke huske at noen snakket om at hun var utenlandsk. Hun var i alle fall født i og oppvokst i Norge, ute ved Trøndelagskysten. Jeg er opptatt av slekt og ble nysgjerrig og vil finne ut mer! Noen som har innspill?

Bilde av henne:

 

Endret av zavanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Vakker dame. For meg ser hun østeuropeisk ut:-) men ikke store forskjellen på oss. Mye tyskere og samer var jo her. Men hun ser ikke særlig samisk ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En norsk mann som dro til Thailand i 1820. Han tok med henne hit uten noen visumproblemer og sånn fikk slekten din chipper gener ;)

Anonymkode: e711b...c56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som ganske typisk romanifolk utseendemessig. 

Anonymkode: 217aa...4a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adipose

Syns nesten hun ser Sør-Amerikansk ut på et vis, typ Peru/Paraguay/Bolivia.

Endret av Adipose
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Adipose skrev:

Syns nesten hun ser Sør-Amerikansk ut på et vis, typ Peru/Paraguay/Bolivia.

Enig! Men bildet er svart/hvitt så kan være vanskelig å stadfeste.

Anonymkode: 2c034...6a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser sør-europeisk ut, resultat av at din tipp-tipp oldemor hadde sjømenn i ermet?:P

Anonymkode: 1a242...970

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adipose
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig! Men bildet er svart/hvitt så kan være vanskelig å stadfeste.

Anonymkode: 2c034...6a6

Ja, og hvis hun er født i Norge er det naturlig å anta at hun nok har noen norske gener også, som kan gjøre det enda vanskeligere å se. Men det var det første som slo meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som ganske typisk romanifolk utseendemessig. 

Anonymkode: 217aa...4a9

Nei? For "rene"trekk? Romanifolket er mer markerte vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Adipose skrev:

Ja, og hvis hun er født i Norge er det naturlig å anta at hun nok har noen norske gener også, som kan gjøre det enda vanskeligere å se. Men det var det første som slo meg.

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser sør-europeisk ut, resultat av at din tipp-tipp oldemor hadde sjømenn i ermet?:P

Anonymkode: 1a242...970

Hennes foreldre er registrert som født i Norge (Trøndelag) og det er de også på begge sider et stykke tilbake også. Men man vet jo aldri. Bestemor har i alle fall sagt at hun var veldig brun i huden, og så ikke norsk ut. Hm!

 

TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
5 minutter siden, zavanna skrev:

 

Hennes foreldre er registrert som født i Norge (Trøndelag) og det er de også på begge sider et stykke tilbake også. Men man vet jo aldri. Bestemor har i alle fall sagt at hun var veldig brun i huden, og så ikke norsk ut. Hm!

 

TS

Mulig en sjømann var på ferde da :')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra nordvestlandet og der er det mange som er vel så mørke som det der. (Feks har vi en familie som ser ut som de kommer fra midt-østen, men er like norske som alle andre.) Før trodde man det skyldtes spanske/portugisiske sjøfolk, men moderne gentesting har avslørt at disse genene har vært her siden folkevandringstiden, og kom med de første som vandret hit. Og så har tilfeldigheter gjort at disse har hopet seg opp nordover langs kysten. Pen dame da. :) 

Anonymkode: 77f77...823

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker nedover mot Portugal/Spania kanskje? Ikke så usannsynlig at det er litt slike gener ute og går langs kysten, siden det var en del sjøfolk på ferde i tidligere tider. I vår familie er det noen rykter om spanjolblod, men det har vært overraskende vanskelig å få det bekreftet. De gamle blir nesten fornærmet bare en snakker om det! Virker som om det ikke var en populær ting, så noe de prøver/prøvde å skjule... :S 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ser da helt norsk/nordisk ut?

Anonymkode: 48e1a...cc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Adipose skrev:

Syns nesten hun ser Sør-Amerikansk ut på et vis, typ Peru/Paraguay/Bolivia.

Enig.

Anonymkode: ea84c...920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, zavanna skrev:

Fant et bilde av tipp-oldemoren min og reagerte på at hun ikke ser etnisk norsk ut. Bestemor kunne bekrefte at hun hadde mørk hud, sorte øyne og hår, men hun kunne ikke huske at noen snakket om at hun var utenlandsk. Hun var i alle fall født i og oppvokst i Norge, ute ved Trøndelagskysten. Jeg er opptatt av slekt og ble nysgjerrig og vil finne ut mer! Noen som har innspill?

Bilde av henne:

156zc5i.jpg

Det første som slår meg ut fra dette bildet, er at hun ikke ser påfallende utenlandsk ut, men det er allikevel små detaljer som KAN peke i en annen retning. Hudpigmentering er ikke lett å se fra et svarthvittbilde, men hun er ikke påfaldende mørk. Selvsagt kan hun ha hatt en gyldenbrun hudtone, men det kommer ikke tydelig frem. Det som sterkest peker mot et annet etnisk opphav, er at øynene ser ut til å være sterkt pigmenterte. Igjen er det vanskelig å se når det ikke er farger, men at øynene er mørke, er det ingen tvil om. jeg antar at de har vært mørkt brune. Dette er svært vanlig på verdensbasis, men ikke veldig fremtredende i norge. Hun har svært prominente kinnben (arcus zygomaticus), og dette er et trekk man ofte finner hos samer, eskimoer og mongoler. Imidlertid har nevnte etnisiteter ofte et underutviklet neseben (os nasalis - ben-delen av nesen, som sitter mellom øynene), mens damen på bildet har et relativt velutviklet sådan. Øynene har heller ikke epikantiske folder, som er typisk for nevnte grupper (særlig mongoler, i mindre grad samer).

Hvor disse trekkene kommer fra er vanskelig å si, men det kan være flere forskjellige muligheter. Hun kan ha tater- eller romaniblod, hun kan være uekte barn av en sydeuropeisk mann, eller det kan være gener fra en blanding i tidligere generasjoner som er slått ut.

Anonymkode: 835a1...a06

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
21 timer siden, zavanna skrev:

Fant et bilde av tipp-oldemoren min og reagerte på at hun ikke ser etnisk norsk ut. Bestemor kunne bekrefte at hun hadde mørk hud, sorte øyne og hår, men hun kunne ikke huske at noen snakket om at hun var utenlandsk. Hun var i alle fall født i og oppvokst i Norge, ute ved Trøndelagskysten. Jeg er opptatt av slekt og ble nysgjerrig og vil finne ut mer! Noen som har innspill?

Bilde av henne:

156zc5i.jpg

Sjekk om det var en spansk eller portugisisk fregatt som strandet ved trøndelagskysten ca ett år før hun ble født 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være typisk kysten, man finner ikke mange som ser slik ut i innlandet i gammel tid (tror jeg da).

Hele Norges kyst er jo preget av at utlendinger har kommet og bosatt seg av ulike grunner.

Anonymkode: 62bd8...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...