Gå til innhold

Jeg forstår ikke klimaendringene


Lanista1984

Anbefalte innlegg

Jeg har levd et liv hvor dette ikke har vært i fokus. Jeg har hatt andre ting å tenke på.

Allikevel forstår jeg at det kan være sånn at vi mennesker er hovegrunnen til at det blir varmere. Med de konsekvensene det vil gi oss. Som for oss bittesmå mennesker, kan være katastrofale.

Jeg forstår derimot ikke tanken om at vi skal "redde" en planet som har vært her i fem mrd år. Når vi selv har bare vært involvert i industri i 200 år.

Det siste er jo ikke poenget. Vi ødelegger ikke planeten. Vi kan kanskje ødelegge vårt grunnlag for å leve her. Planeten vil klare seg fint uten oss. Kanskje til og med best uten oss.

Hvorfor er ikke dette temaet mer belyst, hvis det er fare for vår eksistens? Hvis det å forbruke storfe er ekstremt langt verre for oss enn å spise kylling? Så si det, da. Hvis palmeoje-plantasjer ødelegger så enormt mye. Hvorfor er ikke dette på nyhetene i så stor grad at det får vår oppmerksomhet?

Er det store selskaper som får resten til å holde kjeft? Eller er det hele en global endring som skjer ofte og som vi som mennesker ikke har opplevd før fordi vi ikke har vært her så fryktelig lenge?

Hvis vi er i ferd med å ødelegge den atmosfæren vi er så uendelig avhengig av, hvorfor er det ikke førstelinjestoff i nyhetene?

Jeg forstår det ikke. Og jeg har ikke tid til å lese meg opp om det.

Så hvis dette er noe vi som mennesker forårsaker, forstår jeg ikke hvorfor det ikke får større plass i nyhetene.

Eller er dette noe akadmikere elsker å holde for seg selv. Fordi vi som f.eks forsvarer landet, og forresten har like høy utdannelse, som deres ikke er "oppvakte" nok til å forstå?

Jeg trenger en konkret faktaplan. Hva er rett og hva er løgn.

Dette blir mer og mer som en gåte for meg.

Endret av Lanista1984
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke problemene langt over sjøhøyde i Afghanistan og jeg ser ikke problemene de få gangene jeg har trent med norske styrker langt nord i Norge. Men en ekstremt stor del av verden sitter på en hemmelighet som ikke når media slik den skulle, hvis det var sant? At vi mennesker er årsaken.

Oppi fjellene i Aghanistan kan det være dritkaldt. Det samme i Nord-Norge. Jeg skjønner såpass at det egentlig ikke har noe med saken å gjøre.

Hvis vi er i ferd med å ødelegge miljøet for mennesker, burde det ikke være en stor nyhetssak? Hvorfor er det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en nyhet.

Anonymkode: a9544...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaendringer, veganisme, palmeolje m.m. er jo del av nyhetsbildet og samfunnsdebatten stadig vekk, det er du som ikke følger med. Så er disse tingene ikke egentlig nyheter, for oss som ikke er de mest utsatte er det bare der i bakgrunnen, som mangel på rent vann etc.

Anonymkode: 9caa2...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Der er forsket en del om hvorfor mennesker "ikke bryr seg" om globale klimaendringer. Hvis du googler "klimapsykologi", så finner du en del stoff om det. 

https://www.nrk.no/klima/xl/derfor-vil-vi-ikke-hore-1.12672968

Her er en nrk-link om en som forsker på akkurat sånne spørsmål du spør om :) 

Anonymkode: ba78c...4ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...